HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lax i ugn - varför saltbädd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/02/08 :  05:53:49  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag gillar lax som tillagas i ugn på saltbädd.
Laxen blir saftig och fin.
Jag har funderat på varför man lägger den på saltbädd - någon?
Jag tycker det vore konstigt om det vore för smakens skull eftersom man har skinnet mellan fiskköttet och saltet och tänker man sig att få nån påverkan från saltet så skulle det i så fall vara att det drar ur vätska ur fisken och det vill man ju inte. Den här tillagningen brukar ju ge saftig fisk.
Min andra teori är att saltet bara är där för att fisken inte ska fastna i plåten.
Någon som vet?

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/02/09 :  00:35:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Har gjort lite egna efterforskningar:
En del har missuppfattat och lägger köttet ned mot saltet men det rätta sättet verkar ändå vara med skinnet nedåt.
Enligt några källor ska det här ge "en jämn och fin sorts sälta"
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/02/09 :  18:21:42  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
quote:
Har gjort lite egna efterforskningar:


Hur många laxar åkte i vasken?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/02/10 :  10:37:54  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Min andra teori är att saltet bara är där för att fisken inte ska fastna i plåten.

Min teori är att saltet förångas till viss del och tränger in på ett förträffligt sätt. Saltsmaken borde bli som vis kokt lax, men konsistens och smak på laxen vlir som stekt...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/10 :  11:11:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kanske att saltet löser sig i nån form av vätska som sedermera förångas. Salt, Natriumklorid (NaCl), förångas inte i första taget ensamt...

Intressant frågeställning!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/02/10 :  19:23:21  Show Profile Send weezer a Private Message
Allt strävar åt jämnlikhet, laxen kommer dra åt sig av saltet. Inte annorlunda mot att tex saltbaka rödbetor eller kastanjer.

Edited by - weezer on 2005/02/10 19:24:41
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/02/10 :  19:38:02  Show Profile Send Amund a Private Message
Fisk kan man salta till vansinne
Men det har en del med att få en jämn saltsmak att göra.

Testa att köra en hel lax och kör in en god röra i buken Går alltid hem!


/Amund (Fisherman)

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/02/13 :  20:06:18  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Hur många laxar åkte i vasken?


Hehe, det var ofarlig internet-efterforskning.

Jag börjar nog tro på att en del av saltet ändå tas upp av fisken som bl.a weezer och Bubben är inne på.
Att saltet skulle förångas tror jag liksom EA, inte heller på och jag tror inte heller på saltlösnings-förångningsteorin.
Om man har en saltvatten-lösning och dunstar in denna så stannar NaCl i det kvarvarande vattnet till allra största del (det är ju så man utvinner havssalt i bassänger under solen). Om saltet skulle följa med vattnet vid avdunstning så skulle det ju dessutom regna saltvatten över land.

Amund: Har du något recept på "god röra" - mottages tacksamt. Annars tror jag att lax-frågan nu är utagerad.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/20 :  10:26:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Läste tråden och blev inspirerad. Och när ICA sålde laxfile för 59 kr/kg var saken avgjord inför kvällens middag.

Men jag kan inte hitta något recept! Jag kan nog få ihop nåt, men följande kan ju vara bra att ha kläm på för att få till det så bra som möjligt:

Ugnstempratur?

Täckt lax eller inte?

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/02/20 10:43:24
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/02/20 :  11:01:07  Show Profile Send Roq a Private Message
Kul att man kan få folk hungriga! Det är frestande att läsa om mat tycker jag...
Jadu recept, jag tror det mest blir höftningar varje gång
Ett är klart i alla fall - laxen ska inte vara täckt.
Ett lager grovsalt på en ugnsfast form. På med laxen med skinnet nedåt mot saltet.
Ugnen tror jag brukar bli runt 175 grader (ingen grill på). Sen kommer jag inte ihåg hur lång tid - 15-20 min? Testa stick lite i den och se om den ser färdig ut. Hellre lite saftig än torr!

Edited by - Roq on 2005/02/20 11:04:03
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/20 :  12:16:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tackar - precis vad jag behövde veta. Resten fixar sig - jag lagar också mat på en höft. Och familjen brukar glufsa i sig varje middag lika troget trots det...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/02/20 12:17:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000