HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Postförskottslösningar till utlandet ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/16 :  10:53:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Är det det någon som har en bra lösning för att fixa en leverans mot efterkrav till Danmark. Helst en som privatpersoner kan använda men i värsta fall så får jag väl ta hjälp av någon företagare i bekanskapskretsen.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:29:33  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nja, min egna erfarenheter efter 8 år utomlands är att lita på varandra. Jag vet inget sätt man kan ha förskottsbetalning på varor man skickar utomlands. Kanske DHL eller liknande har något?
Ska kanske tillägga, jag har skickat ganska mycket till personer i Sverige, samt fått skickat till mig utan några problem alls. Men kanske summan du gör affärer för är stor, och vill inte ta någon risk alls?
Du känner inte någon i Danmark som kan hjälpa dig?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:54:12  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Dahlberg: Det går att skicka efterkrav till Danmark. Skicka bara med svenska posten så går det bra (om de inte misshandlar paketet som de gjorde med mitt paket). Dock måste efterkravet vara på mindre än 9000 SEK och paketet får inte väga mer än 20 kg (vikten är jag inte säker på). Är det DAC:en du ska skicka

I såna fall klarar du nog viktgränsen. Pengamässigt klarar du nog inte dig (om det är 9000 SEK eller under hade jag köpt DAC:en ). Du kan ju be han sätta in de resterande pengarna på kontot innan han skickar...

Kolla med posten på 020-23 22 21
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:03:27  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jo visst är det dacen som skall skickas och han som har lagt ett
bud som jag har godtagit har lite dåliga erfarenheter av
förskottsbetalningar. Jag har kollat med posten en gång till
och det är den danska posten som inte godtar högre belopp än
9000kr. Dom godtar dessutom bara att pengarna betalas till
konton i antingen "danske bank" eller "BG-bank".

Så även om det hade fungerat med beloppet så skulle jag vara
tvungen att ordna med ett konto i någon av dom bankerna.
Jag kollade även med "Schenker" och dom skulle kunna skicka till ett
danskt företag men kostnaden skulle då hamna på ca:1400skr för frakt
och efterkravsavgift. Jag skall se om det inte går att komma överens
med killen i alla fall på något sätt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:54:15  Show Profile Send mayro a Private Message
bor han i närheten av Malmö kan du ju använda forumsvänner där som du sänder dacén till och han hämtar där.. Ett litet tips..

Annars är väl förslaget att han sänder dig en adress som du via medborgarkontoret i danmark kan kolla upp att han även finns på?? Sedan att denna adress också en längre tid varit gällande.. så det INTE är en snabbinsatt adress..samt naturligtvis tel osv till hans arbetsplats.. Ingen vill ha en arg avsändare ringande till ens jobb för att kräva betalning.. Sen ringer du bara och kollar att personen verkligen jobbar där.. Ta detta per tel så det inte finns möjlighet att "hittapå" arbetsplats hos en "kompis" eller så... Så gjorde jag vid försäljning av min dac till d.mark......... Och detta fungerade bra...

Sedan tel nummer osv självklart. där personen STÅR för abonemanget...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:58:06  Show Profile Send U1 a Private Message
Alla seriösa speditörer kan skicka varan mot COD (cash on delivery) det kostar en slant eftersom det innebär merjobb för speditören men det borde inte vara så svårt att fixa. Hör med mindre åkerier som har bilar till danmark och speditions tjänst. Schenker tittar bara i tabeller, mindre åkare är mer flexibla och oftast mycket billigare.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/20 :  14:13:42  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Problemet löste sig på så sätt att killen som redan hade bestämmt sig för affären helt plötsligt skulle börja pruta och det ganska så ordentligt också . Jag tänker inte skicka mot postförskott till utlandet över huvud taget längre och inom Sverige så blir det i så fall mot förskott på frakten. Med tanke på hur många strulnissar det verkar finnas så blir det nog bäst så.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000