HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nej inte kablar igen.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/08 :  01:44:43  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
CC: Vad kan man inte mäta med all vedertagen kunskap/apparater idag?

Det går hyfsat med exempelvis novor, planetformationer med Hubble, där snackar vi bandbredd.

"Synd för dig då... Du missar mycket kul med hifi"

I beg to say the different. Jag som DIY-are har hur kul som helst. Tycker man det är kul att slänga massa pengar på tveksamma (omätbara, ej hand i hand med naturvetenskap) hifi-produkter så missar man mest PENGAR.. som man kan resa, eller köpa annat för.


Ge mig ordentliga argument så ska jag försöka bemöta dem..

Jag kan placera en burk special-sylt brevid min förstärkare och påstå att det låter bättre. Hade du köpt syltburken om jag marknadsfört den på ett effektiv sätt?

Ingen skillnad mot mycket hifi-mojs


Edit
Synd att du inte vill vara ved att diskutera längre "CC".. hade jag inte jag haft några ordentliga motargument att komma med hade nog även jag låtit bli.

Edited by - m_persson79 on 2005/02/08 01:49:11
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  01:52:00  Show Profile Send marens a Private Message
CC: Jag tycker man kan försöka visa något specifikt som faktiskt går att höra (med bara hörseln) men som inte går att knyta till mätningar först innan man börjar dra slutsatser hit och dit. Det är ju som vanligt att det inte går att bevisa frånvaron av något. Om man ändå inte vet är det väl bättre att låta bli att tro en massa saker.

Som sagt först visa att det hörs skillnad, sedan börja hitta mätningar som korrelerar med skillnaderna. Varför skulle man inte kunna göra det? Är det någon som redan här och nu vet att det är omöjligt eller?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  01:54:45  Show Profile Send mayro a Private Message
ok. Jag nöjer mig med svaret.. Då följer 15 års erfarenhet i denna fråga om kabler osv..
Varför har jag ALDRIG misslyckats med att få inbitna kabelmotståndare att faktiskt erkänna dom HÖR skillnader?

varför har man olika kablar med olika blandningar i aloy eller hybridform osv i olika sammanhang på olika saker om dom alla gör exakt samma sak? jag finner detta i så fall onödigt faktiskt...

samt varför skall detta ämne alltd vara av typen att antingen är det svart. eller är det vitt. Och tyvärr är det alltid sidan daär man mäter som man inte köper ens tanken att det är skillnad utan att direkt säga plcebo eller att en guru som på annat forum rent sitter och ljuger om tex mina högtalares egenskper. Han vet inte ens när en ribbon "ringer" inte ens vilken HZ denna egenskap framträder osv...

Men om jag bjuder in alla skeptiker till en seriös utvärdering som föregås av att vi alla tar o bokar en kontroll av vår hörsel före. Så ser vi sedan om alla deltagare ens har rätten att utala oss. För tänk om fenomenet med uteblivet hörade av skillnad skulle sammanfalla med att just den gruppen som säger det inte är skillnad skulle uppvisa hörselproblem??

Det har säker varit uppe förr. Men ändå.. Jag personligen skulle tycka detta var en rätt skoj test...


Sedan angående detta med kablar igen.. Varför sitter det folk över hela världen för att addera olika legeringar aloyer mm mm för att aändra egenskaperna i kablar för om det inte är skillnader? Jag tror man direkt kunde uppvisa stora skillnader i hur ström passerar genom en silver trå emot en tjock koppartråd..

Jag vet att man redan vet att signalerna går i samt utanpå ledaren osv.. Samt att jag vet man även mätt upp sådant..


Sedan så köper jag däremot att detta med Pure kopper osv är bara lite tjafs för att svänga sig med ord osv.. Så jag håller med BÅDA lägren. Men om kablar inte gör skillnader.. Varför sitter man då med skruvdragare osv o tvinnar febrilt osv.. Man hör ju ändå ingen skillnad osv osv......

Blindtester återkommer jag till på lämplig tråd.. det måste i alla fall vara en av dom mest konstiga saker som ändå finns.. Man säger man väljer en sak för man ser den. Heregud. Då finns det så många saker jag velat ha som är både tilltalade samt har prestige men som åkt rakt ut för dom är kassa. TROTTS jag verkligen VELA dom ska va bra.. Men tar det sedan på lämplig topic..

kabletvivlare är välkomnna att bli omvända.... Under roliga trevliga former självklart...Jag behöver inte omvändas. För till en del köper och håller jag med.. Men inte allt köper jag. Inte den delen jag själv vet och har sett massor andra åsikter..

Gud vad skoj jag har här just nu.. wow.. detta är ett ämne som kan få mig att verkligen ha skoj då det gäller stereo.. detta är outsinligt!!!!...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:04:11  Show Profile Send marens a Private Message
Mayro: jag är lite som du. En del köper jag. Annat är jag skeptisk till tills det kan visas på något sätt.

Jag försöker skriva nyanserat men folk tolkar det ändå svart eller vitt, jag förstår hur det är...

Men ska jag vara ärlig så köper jag inte det mesta av det du skriver, helt enkelt för att jag tror inte på uttrycket att 1 miljard kineser (eller hur många de nu kan vara) kan inte ha fel.

Det är liksom inget bevis för mig lika liter som att 95% av jordens befolkning tror på någon övernaturlig makt/kraft. Det kanske säger mer om jordens befolkning och hur de är än ifall det finns övernaturliga krafter eller inte.

Så, att folk sitter och alloyar kablar som säljer som smör för dyra pengar spelar ingen större roll för mig. Jag blir inte mer troende för det. Jag vill helst höra de där stooooora skillnaderna som en del påstår att det finns först och det kan man inte direkt säga att jag gör trots att jag hör skillnad på mycket annat som folk inte verkar bry sig så mycket om.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:06:07  Show Profile Send mayro a Private Message
måste bara ...
om mina högtalare mäter skit men hundra av dom tillfrågade sa dom låter bra och naturligt. då har dom fel. ÄVEN om dom hela dagarna sitter visd ett mixerbort och gör musiken vi lyssnar på...

Om dessutom musiker säger en cylal låter sjukt lika en riktig. och han är proffstrummis.. Så han hör om det är den eller den stocken som används. Då har han fel??
Lite fel då tycker jag...... men inte på mätningen. Men på den som ändå påstår dom låter skit.bara för dom inta mäter som en sak bör göra... en liten markering bara...

min chrysler windsor från 1957 skulle "mäta" fel på alla parametrar men ändå har den egenskaper som gör att bara sätta sig i den får en att rysa. samt folk runt om att stanna o vinka eller stå o prta i halvtimmar trotts dom har brådig till jobbet.. det kallar jag felaktig mätning på en totalt omätbar produkt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:08:28  Show Profile Send mayro a Private Message
marens.. Du är inbjuden!!!
Jag kan ge dig den upplevelsen..lovar du sedan också delge oss dina åsikter efteråt??
Vincent var den senaste omvända. samt hans kompis stefan 74 nånting..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:10:03  Show Profile Send mayro a Private Message
även ulf här på forumet var lite av en skeptiker.. Läs hans bästa hifiminne... Han var inte en övertygad kabelanhängare då...

Och detta om folk o aloyer osv var inte till hifi. Jag menade till raketer.. bilar.. ja allt möjligt.. för att inte tala om överföringen av data mm mm. ja allt.
Varför sitter det folk o löder med silver i sina byggen? det går ju att bara löda med tenn. eller tvinna kablarna runt om för att hårddra det...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/08 02:13:00
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:15:50  Show Profile Send mayro a Private Message
jag har inte hitills misslyckats att få den mest inbitna skeptiker att inte erkänna dom hör skillnader.. Klart om man sitter oljuger så går det inte.

Men jag utgår ifrån att intresset att få bra ljud gör att man gärna ändrar sig om man upptäcker man har fel...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:17:28  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Om vi återgår till vad Bryston säger en liten stund. Ett intressant och bold statement från Bryston.
Om man skulle koppla in en powerconditioner, (green power) hävdar de fortfarande att det inte blir någon skillnad alls? Hela deras resonemang är borta om man kör med en powerconditioner.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:19:38  Show Profile Send marens a Private Message
Mayro: Det är viktiga saker du pratar om: Jag kan inte säga att jag relaterar dem till hifiapparater på samma sätt som du kanske gör. Jag ser mera stereon som vindrutan på en bil än själva bilen i sig... En vindruta som bör ha vissa egenskaper men som jag vill ha tillräckligt ren för att jag ska kunna se ut när jag kör för att få en bättre och ev. mindre livsfarlig körupplevelse. Jag ser mera samband mellan hur saker och ting låter och hur de mäter:

Ta tex steroperspektivet hos ett par högtalare som har ett starkt samband med spridningsmönstret, eller frekvensresponsen i varje riktning från högtalarna och att styra den så exakt i varje vinkel så att man får en proportionerlig och exakt stereobild oavsett vart man sitter. Det är sådant som är så pass komplext att de flesta verkar struntar helt i. Det är ogreppbart även för många högtalartillverkare verkar det som.

Därför kan jag förstå att många tycker att mätningar är ovesäntligt, för de ser inte sambandet mellan de få mätningar som görs och hur det låter. Jag ser det inte så. Jag går i stället efter principen att har man gjort mätningar som visar "bra" värden och det fortfarande låter dåligt så får man göra bättre, fler och mer omfattande mätningar.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:28:42  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Om man skulle koppla in en powerconditioner, (green power) hävdar de fortfarande att det inte blir någon skillnad alls? Hela deras resonemang är borta om man kör med en powerconditioner.
Varför då? De kanske har insett att nätkabeln inte något vettigt ställe att filtrera elen på. Den är ju gjort för att transportera elen mellan väggutaget och apparaten.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:35:43  Show Profile Send mayro a Private Message
förstår vad du menar. MEN. Jag förstår också att det är som för två veckor sedan då jag försökte få till hur ett slutsteg lät via prat i telefonen. Efter säkert tio samtal så sa jag det inte leder någon vart och for till Örebro ifrån Blekinge fram o tillbaks på en gång med lite spelning hos han jag hämtade stegen hos.. Efter 24 timmar hemma så viste jag resultatet..
Detsamma gäller detta med kablar. Man kan absolut inte sitta ens på ett chattforum och få fram om du upplever saker eller inte via massa beräkningar osv. Heller inte via att jag slänger argument över varken dig eller andra. det finns bara ett sätt.. Att du tittar över en testhelg.. efter denna helg svär jag på att du inte BARA tittar på mätningar... utan också säger som så att mätningar kan säga en del.. MEN att sedan så är det spelade resultatet det som gäller..

Jag ska inte svära på detta jag säger nu

Men om inte mitt minne sviker mig helt så fanns det för en herrans massa år sedan en interljuv med MR öhman om detta med kablar.. Där var det en del uppgifter om en kabel i massiv koppartråd som återgavs såsom ha speciella egenskaper då en del toner gick inne i kabeln (Bas) och andra mer på ytan(diskant....) detta skulle då ge en hörbar effekt.... Jag svär inte på att det var MR öhman.. OBS.. jag svär inte på att det var han. Men jag har ett svagt minne av att det va ditåt i alla fall denna del kom ifrån..

Men å andra sidan så spelar det nog ingen roll För det var samma typ av iterljuv i alla fall.. Som typ LTS... Det var angående rön som gör man inte behöver köpa dyra kablar osv..

Varför säger man så? att det var hörbara förbättringar??det var ju i alla fall ord ifrån en kabelmotståndare??

Och varför säger man ifrån typ LTS folk man skall göra så si och dår hör man förbättringar.. VARFÖR:: man hör ju inte skillnader??? rätt meningslöst då att ens tvinna en kabel om det ändå inte går att få hörbara ej mätbara skillnader.. Jag anser detta i alla fall...

Min inbjudan står fast till alla som vill ha en kabelhelg.... Då pratar vi inte kablar i krisitania i D-mark eller så. Utan hifikablar..ler

Jag har hängt med länge läst hifi...... Så minns en del av saker som stått...Detta var rätt länge sedan.. kan det varit mitten av 90 talet..tidigt nittital..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:47:26  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
mayro:

With all do respect. Varför inte göra en ordentligt blindtest och på så vis eliminera alla tänkbara påverkningar/inbillningar?

Så svårt är det inte. Jag har bara varit med om 2st (jag hade dess förinnan hört STORA skillnader på signalkablar, och var troende trots ingenjörs-utbildning.. sinnesintryck är väldans övertygande!!), men det räckte för att skrota alla mina fördommar.

Det fanns ju inga skillnader, it was all in my head.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:51:02  Show Profile Send marens a Private Message
Som sagt att vara kabelskeptiker behöver ju inte betyda att man påstår att det aldrig går att höra skillnad. Det jag menar är att de verkliga skilnader som går att höra mellan kablar beror mest på missanpassning inte hur "exklusiv" kabeln är i den meningen att den kostar mycket pengar eller har fått bra recensioner i en hifitidning.

Om man pratar om skineffekt så inträder den normalt anmärningsvärt i Mhz-området. Skineffekten är inget som man normalt behöver ta hänsyn till vid audiofrekvenser, MEN, jag reserverar mig för sällsynta fall av särskillt missanpassade kablar där skineffekten skulle kunna vara hörbar.

En mycket viktigare aspekt är anpassningen av impedans mellan apparaterna som i vissa fall kan göra att kablar med för hög kapacitans tex blir hörbara.

Så hörbara skillnader tror jag på. Men inte på samma sätt som många brukar prata om den. Typ "alla kablar låter olika"-mantrat. Jag vill kalla det för ett mantra eller dogm för hur f*nken kan man veta det? Har man lyssnat på alla kablar eller?

Ska man ta et bra exempel på signalkabel (nu är vi iofs off topic men iaf) så har ju öhman (som hör skillnad mellan kablar i blindtest) testat en 100m rulle RG62 koaxialkabel och kommit fram till att det är en mycket bra kabel. Jag kan bara hålla med. I de längder jag har så låter den ingenting. Den kostar ~10kr metern...

Så mao, jag tror inte på "dyrkablar".
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  03:49:04  Show Profile Send mayro a Private Message
Om du och alla läser mina topic samt där jag skriver så kan nog ingen säga att jag inte är väldans frisynt killeför att vara mera en highendkille med kablebögeri som en last..
jag skriver till o med om en denver.
Men det får ändå finnas en typ av seriös inställning av alla läger.
Jag kan göra en test med vilka kablar i världen. Om det är en anläggning där man tweekar den till att spela bra med en skarvsladd så kommer jag såsom alla andra förmodligen säga det.

MEN

Om jag sitter hemma i min egen anläggning och kan justera in exakt det jag vill med nätsladdarna och folk tror jag inbillar mig så håller jag den som påstår detta såsom förblindad av sina fantasier. Inte för att vara elak. Utan för han också skulle höra samma skillnader i ljudtypen som kom ur mina högtalare om han var med...detta är inte fria fantasier..

Jag har gång på gång sagt mitt hem är öppet för besök. Jag menar det seriöst..

Mina skillnader är så stora så det behövs inte en näsduk över ögonen för att höra skillnaderna..då jag tweekar in mitt system..

Sedan en sak.. Jag är van vid som det kallas Dyrkablar.. Men då jag hittade kablar som gör samma eller bättre så bytte jag bort dessa dyrare mot dom billiga. Var det pga av en akut blackout eller en plånboksplacebo som jag aldrig i hela mitt liv förut drabbats av som slog till då??
Utan att va dum mot någon så skulle detta fenomen vara rätt bra. För även min nuvarande plcebo fungera tydligen för en hel hög andra också..

För samtliga hitils som köpt samma kabel och bor i olika landsändar får exakt samma efekter som jag. Och det knepigaste är att som den vanliga kabelköparen så är det nu med dessa kablar inte en enda som inte är nöjd.. Inte en enda.. det brukar max vara en till tre av tio som prövar en kabel som just faller för den prövade. Med silver resolution så är hitills ALLA nöjda över förväntan.. Alla utalar sig såsom "detta är sjukt" osv osv.. En ringer mig mitt i natten sen kväll helt lyrisk och låter som han fått totalspel..


Jag tror inte ens en kabelskeptiker kan få detta fenomen till att va en plcebo över att ha en dyr kabel.. Dom är ju för billiga för ha en prestige. Ändå slår det på detta nämnda vis... Om en enda kan kalla detta för placebo. eller massphykos eller vet inte vad så får den personen nog ta sig hit i alla fall innan man totalt bestämmer sig för att mina ord är svamel eller fria tankar....

En annan sak angående då man börjar berätta att man faktiskt också följt snacket i LTS lägret genom åren. Detta PGA att jag också alltid försökt se om det finns en sanning i saker som sägs. Inte bara säga det går eller inte..

Då man som här nu nämner att man själva använder orden exakt på samma sätt inom skeptikernas sida. Man säger att man "hör förbättringar" med den o den kabeln.. Då dyker alltid formeln att det beror på matte eller skinefekt eller vad som helst.Som förlklarar deras skillnader,,.

Jag hävdar vi på den lite mera högupplösande sidan har exakt samma efekter. och det är dom vi hör.. SÅ.. i mitt lilla huvud får jag detta till att regler för vad kablaskeptikerna hör gäller oss också.. Fast vi bejakar faktumet mera och försöker styra det mer än en som blint flyter med en guru som inte ens vet när mina riboons börjar ringa i banden.. Men klart.. OM man bara räknar och inte ens har hört så kan man påstå vad som helst..menar om mina band..

Jag ställer upp för konkreta bevis.. Och jag kan svära på min döda mors namn jag inte losar mina vänner.. Det finns en enda chans jag losar.. Då får någon fara med osanning och sedan i smyg beställa fina kablar och gömma dom då kompisarna ifrån kabelskeptikerna kommer förbi o ska snacka lite om den nya ikea lampans tråd man kan tvinna numera åt höger..Skrattar... (menar absolut inget illa)

Tyvärr så ska man inte ens kunna höra skillnader. Så knepigt att man ändå sätter det i tryck vid intervljuver osv.... Samt ger tips om sådant....

Jag spetsade till diskutionen en del här. Jag är medveten om det..

Men då man som alltid inte KAN eller ens vill gå i bevis utan att genast gömma sig bakom en handuk för ögonen.eller en formel om indiuktans osv.. Sådan mina herrar gäller även våra kablar som vi köper färdiga. SÅ.. att ni hör skillnader måste rimligen ge oss rätten att också höra skillnader...

Jag bedömmer detta slutpratat för mig. Och i mina ögon står det närmare 100-0 till min favör här..sen hjälper inger räkneexepel i världen för att vända detta.. Inte för jag är så bra. Utan för faktiskt detta är era egna ord bara. detta är saker ni själv hela tiden säger. att ni väljer den o den pga det o det.. Sen kommer om man gör si då spelar den så osv..

Innan någon nu far totalt i luften så vill jag att ni minns ord som står både här o där..
Jag har flertalet ggr sagt jag fullt håller med skeptikerna. MEN också att jag står på andra sidan. Jag har en fot i varje läger och väljer INGEN sida. Jag har skrivit att vi alla har lika kablar fast vi använder olika matrial. Sen har vi samma typer av tvinningar osv.., Med skillnaderna mest i matrial. inte så mycket i kabeltekniker. Det finns undantag. Men reglerna för kapactans o så vidare gäller för alla kablar oavsett vem som förespråkar vad..

Oj vad jag minns dom hårda diskutionerna i början av kabelhysterin.. Idag är den faktiskt lugnare. Och faktiskt anar man sig ett visst närmande. För det var inte länge sedan en kabeldiskution slutade med snudd mord.. Datorn har numera gjort detta tyvärr till ordfäkteri. Förut fick man resolut åka till den man ville övertyga och spela skiten ur han... Lite roligare faktiskt..fler blev omvända. Nu sitter alla långt bort och går inte att ens ses o kolla alla uppgifter osv.. lite trist..

Jag får därmed önska god natt....

Åtetar diskutionen en annan dag.. Jag formilgen älskar kabelprat...som ni ser....

Natt pojkar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/08 :  04:52:22  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Där var det en del uppgifter om en kabel i massiv koppartråd som återgavs såsom ha speciella egenskaper då en del toner gick inne i kabeln (Bas) och andra mer på ytan(diskant....) detta skulle då ge en hörbar effekt....
Det är (borde vara) allmänt känt att ju högre frekvenser desto ytligare i ledaren går strömmen. Skillnaden i denna yt-effekt är minimal vid så låga frekvenser som audio-området, så frågan är nog inte om det är mätbart (troligen inte), utan om det är hörbart.
Jag är osäker på om mina öron hör skillnaden, tror inte det, men jag har inte haft tillfället att testa.
Ström-tätheten i kabeln borde också vara en faktor.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/08 :  10:08:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Marens, jag citerade exakt det du skrev...

Du hävdar i din sista mening att det inte finns fysikaliska samband där en kraftkabel påverkar efterföljande elektronik och i meningen innan rabblar du upp en hel hög med konstruktionsparametrar som alla kabeltillverkare måste ta hänsyn till.

Du drar en konstig och helt felaktig slutledning eftersom det finns hur många fysikaliska förklaringar som helst till varför mätmässiga skillnader finns mellan kablar och hur dessa kan påverka apparaterna som de kopplas in i.

Det som med relevans kan ifrågasättas är huruvida dessa mätmässiga skillnaderna påverkar ljudet eller inte. Då är vi återigen inne på varseblivning och det verkar som om det kan diskuteras hur mycket som helst

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  14:33:49  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Marens, jag citerade exakt det du skrev...

Du hävdar i din sista mening att det inte finns fysikaliska samband där en kraftkabel påverkar efterföljande elektronik och i meningen innan rabblar du upp en hel hög med konstruktionsparametrar som alla kabeltillverkare måste ta hänsyn till.

Du drar en konstig och helt felaktig slutledning eftersom det finns hur många fysikaliska förklaringar som helst till varför mätmässiga skillnader finns mellan kablar och hur dessa kan påverka apparaterna som de kopplas in i.

Det som med relevans kan ifrågasättas är huruvida dessa mätmässiga skillnaderna påverkar ljudet eller inte. Då är vi återigen inne på varseblivning och det verkar som om det kan diskuteras hur mycket som helst
Jag vet inte om du missförstår mig medvetet eller vad det är. Jag skrev ju klart och tydligt att det handlade om extremfall sådan man normalt inte (för att inte säga aldrig) stöter på. Sedan skrev jag i normala fall. Med detta menar jag i princip vilken apparat som helst som går att köpa med tillhörande nätsladd inkluderat och med ett hölje av metall.

Det är inte konstruktionsparametrar jag rablade upp utan grava felaktigheter. Är glappkontakt en konstruktionsparameter? Är en extremt tunns sladd en konstruktionsparameter? Är en extremt störkänslig apparat i kombination med att den är helt oskärmad en konstruktionsparameter? Jag tycker inte det. Det är fel som man nästan måste anstränga sig för att åstadkomma. Alltså gäller de inte för normalt användande av en vanlig stereoanlägning och det är precis det jag vill komma till.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/08 :  15:20:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Martin, jag förstår precis vad du menar och det är ingen feltolkning. Men du verkar ha satt upp egna krav på vad som är bra ingenjörsarbete och en god konstruktion och de kraven du satt upp verkar, när jag läser det du skriver, befinna sig en bit bortom vad som är industristandard inom Audio-industrin. Kort sagt det jag försöker få dig att se är att du kravställer ett kablage som knappast är ett vanligt "lakritssnöre"...

Några exempel för att ta ner det från teori till praktik:
- Det du anser är felkonstruerat är ju precis så som det ofta ser ut när man packar upp grejorna. Att en pryl är CE-märkt och har gått igenom immunitetsproverna betyder inte att den är EMC-optimerad eller att de överhuvudtaget tagit hänsyn till störningar och immunitet map på ljudpåverkan. Ett enkelt immunitetsprov är att koppla upp ett samtal med en mobiltelefon och använda telefonen som störsändare. Svepa med den runt den produkten du vill testa och lyssna på vad som kommer ur produkten...
- Jag har ännu inte fått en skärmad nätsladd med någon produkt som jag har köpt.
- Tunna nätsladdar är mer regel än undantag. Att man får något som är mer än 0,75 kvadrat-mm har aldrig inträffat för mig.

Så, som svar på dina direkta frågor så är svaret: Ja, allt utom glappkontakten är konstruktionsparametrar som man som ingenjör måste ta hänsyn till. Och nej de är inte fel som man måste anstränga sig för att åstadkomma. De är problem som man måste anstränga sig för att inte få i sin konstruktion.

Vänligen,
Per

P.S. Glappkontakten är väl iof också något som man som ingenjör måste hitta en lösning på genom tex livslängdsprovning och genom att välja rätt underleverantör(eller konstruera kontakten själv...)

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  15:37:50  Show Profile Send marens a Private Message
Pac:

quote:
- Det du anser är felkonstruerat är ju precis så som det ofta ser ut när man packar upp grejorna.
Om du läser precis vad jag skrev så ser du klart och tydligt att jag menar jag precis tvärtom. Alltså exakt tvärtom mot vad du påstår att jag menar. Pac, det verkar som att du vill missförstå mig till varje pris.

quote:
Att en pryl är CE-märkt och har gått igenom immunitetsproverna betyder inte att den är EMC-optimerad eller att de överhuvudtaget tagit hänsyn till störningar och immunitet map på ljudpåverkan. Ett enkelt immunitetsprov är att koppla upp ett samtal med en mobiltelefon och använda telefonen som störsändare. Svepa med den runt den produkten du vill testa och lyssna på vad som kommer ur produkten...
Du inser väl att det är rätt stor skillnad mellan strålningen från en mobil (Ghz-området med rätt hög effekt) på nära avstånd från en apparat och strålningen från en nätkabel till en annan apparat. Det går liksom inte att applicera på varandra som du gör. Det enda de har gemensamt är att det kallas EMC.

quote:
- Jag har ännu inte fått en skärmad nätsladd med någon produkt som jag har köpt.


Det beror på att skärmning (av nätkabeln) inte är en kritisk parameter. Visst det skadar inte, men man kan inte påstå att man behöver skärmade nätkablar närmast apparaten. Det gör faktiskt inte så stor skillnad rent störningsmässigt.

quote:
- Tunna nätsladdar är mer regel än undantag. Att man får något som är mer än 0,75 kvadrat-mm har aldrig inträffat för mig.
Det är bara att räkna på spänningsförlusten i en 1.5m lång kabel med 0.75mm2 tråd. Gör du detta så inser du att det i de flesta fall är försumbart. Ändå levereras förstärkare/slutsteg ofta med ännu lite grövre tråd för att vara på den säkra sidan. Jag vill göra det klart att jag inte menar 0.75mm2 tråd när jag säger extremt tunn tråd. Snarare ~0.01mm2. Nätspäningen är så pass hög att 0.75mm2 är fullt tillräckligt med god marginal.

quote:
Så, som svar på dina direkta frågor så är svaret: Ja, allt utom glappkontakten är konstruktionsparametrar som man som ingenjör måste ta hänsyn till. Och nej de är inte fel som man måste anstränga sig för att åstadkomma. De är problem som man måste anstränga sig för att inte få i sin konstruktion.
Om man vill att nätkabelns konstruktion ska påverka ljudet från apparaten märkbart så krävs det rätt rejäla missar. I princip att man måste anstränga sig att få till de felen i apparaterna ja. Pratar vi allmän strörningskänslighet och inte bara själva nätkablarnas inverkan (det verkar som att det är detta du pratar om egentligen) så finns det många designparametrar som är mycket kritiska för att få en apparat okänslig för störningar. Tex sådana störsningar som du pratar om: mobiltelefoner, knäpp ifrån lampknappar/kylskåp osv. Dessa har inte så mycket med de sista 1.5metrarna nätkabel att göra, hurvida den är stålomspunnen eller har "rätt" material i ledarna, utan de störningarna letar sig in i en känslig konstruktion oavsett vad man har för typ av nätkablar.

Edited by - marens on 2005/02/08 16:04:34
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:14:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
Är den "tunna" nätkabeln inte en säkerhetsåtgärd oxå? Kabeln i väggen är 1,5 tjock och om säkringen av någom anledning inte skulle lösa ut, så ska inte kabeln i väggen vara den bit som blir varmast vid kortslutning, utan kabeln till apparaten ska brinna av först.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:59:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Okej Martin, du förstår fortfarande inte vad jag menar men du börjar kanske se problemet... Du inser iaf att en normal mobiltelefon som ligger på din stereorack kan ge problem även med den mest väldesignad elektroniklösningen. Och handen på hjärtat, har det aldrig hänt att du lagt din telefon på stereoracket?

Vad händer om du lägger telefonen bredvid nätsladden? Nu närmar vi oss en designparameter för en kraftkabel... Så, självklart är instrålning och immunitet en intressant parameter för en kraftkabel, även i GHz-bandet...

Angående din tunna kabel; Jag har som sagt aldrig fått något som överstiger 0,75mm2 oavsett om det är ett slutsteg eller en radio Däremot har jag fått betydligt tunnare några gånger...

Din 0.01mm2 kabel skulle ha nästan 6 ohms resistans och där håller jag helt med dig om att det finns ganska begränsad användning för en sådan kabel.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:17:37  Show Profile Send mats31 a Private Message
Sent svar till LarsTokyo som skriver:

quote:
Om vi återgår till vad Bryston säger en liten stund. Ett intressant och bold statement från Bryston.
Om man skulle koppla in en powerconditioner, (green power) hävdar de fortfarande att det inte blir någon skillnad alls? Hela deras resonemang är borta om man kör med en powerconditioner


Bryston skriver på sin hemsida:

"Power line conditioners will not improve the 7B SST amplifier, infact most of the time they will restrict the flow of current to the amplifier, reducing performance at higher output levels."

Klara och rimliga besked igen!!

/Mats

Edited by - mats31 on 2005/02/09 16:12:09
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  18:16:27  Show Profile Send marens a Private Message
Pac: Sätt ditt exempel med mobiltelefonen i närheten av nätkabeln i relation till vart den befinner sig i förhållande till apparaten, säg en radie på <1.5m så förstår du vad jag menar att det inte går att applicera så bra på "olika nätkablars inverkan på ljudet". Det är därför jag menar att det krävs extrema missar eller medvetna fel för att få försämringar som beror enbart av olika nätkablar.

Edited by - marens on 2005/02/08 18:36:30
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2005/02/08 :  19:24:49  Show Profile Send Rapid a Private Message

Säger allt En förstärkare med bra PSRR (power supply rejection ratio) borde nätkabeln inte spela någon roll. Bryston kanske bygger sådana
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000