Author |
Topic |
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 19:42:28
|
En etablerad high-end leverantör av tunga förstärkare skriver på sin hemsida:
A/C POWER CABLES When you plug your power cord into the wall outlet you are in 'SERIES' with all the wire on the other side of the wall all the way back to the power source. The small length of power cord from the wall to the amp is insignificant compared to the miles of wire it is connected to. As long as the power cord can deliver the current and voltage required to drive the amplifier to full power it is as good as it can get.
Fullständigt korkat och borde svartlistas....eller??????
/M |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 20:20:15
|
Vad är det för high-end leverantör då? Är det hemligt? |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 20:25:20
|
Inte alls...
Innan någon skriker smutskastning av leverantör, vill jag säja att mitt intryck snarare blev att här finns det äntligen en leverantör som vågar stå för en icke-kommersiell 'mot strömmen'-åsikt och tydligt deklarera att kejsaren inte har några kläder.
KÖPLUST!!!
Mitt nästa slutsteg blir, kort sagt........ BRYSTON |
Edited by - mats31 on 2005/02/07 20:27:55 |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 20:31:47
|
Okej nice! Ja Bryston är ju ett märke som låter riktigt bra. Men det är fortfarande snyggt med en fet strömkabel |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 20:32:29
|
Tycker Bryston verkar ha ett väldigt vettigt resonemang, så länge inte kabeln innehåller nån typ av nätfilter förståss. Sedan kanske deras förstärkare har egna nätfilter inbyggda så de inte är så känsliga för dessa olika pseudomagiska snokar...
Bryston ligger bra till om jag nånsin ska köpa dyrsteg.
Jonas |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 20:55:03
|
OT fråga! Vilka butiker säljer Bryston?
/Mattias |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 21:44:54
|
Ljudmakarn och Reference Audio i Sthlm Esoterisk Hifi i Uppsala...för att nämna tre.
|
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 21:53:34
|
Äntligen lite sunt förnuft..... |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 22:03:39
|
Modigt av ett highend-märke att resonera så..
MartinM: Håller med! Går dock att DIY.
EDIT Det är sådana märken som tilltalar mig som "naturvetare" (vanlig högskoleingenjör, ej teknisk fysiker eller liknande ).
|
Edited by - m_persson79 on 2005/02/07 22:06:30 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 22:13:57
|
"Äntligen!" som Fylking antagligen skulle utbrustit. Tycker att alla seriösa HiFi-tillverkare kunde gå ut med liknande information!
Håller med m_persson79, även jag tilltalas av sådan ärlighet och verklighetsförankring i resonemangen.
Mvh |
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 22:15:46
|
CC-> Menar du att bryston lyckas konstruera bra slutsteg men förstår inte själva hur en nätsladd fungerar? |
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 22:27:25
|
Baltazar:
Många verkar veta bättre än tillverkarna själva... det bara MÅSTE ju gå att få det att låta bättre... |
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2005/02/07 22:28:40 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 22:48:31
|
quote: Menar du att bryston lyckas konstruera bra slutsteg men förstår inte själva hur en nätsladd fungerar?
haha! Klockrent.
Jag tror de som kommer att byta nätkabel typiskt sitter och tittar/tänker på sina nätkablar lite skeptiskt. bara en aning. Lite sneglande osäkert sådär. Efter ett antal gånger de funderar på nätkablarna så blir de mer och mer osäkra. -Kanske det skulle göra skillnad. -De ser ju så simpla ut. -Bara en vanlig lampsladd med plastiga kontaker. -jag tror jag lånar hem de där kablarna som folk pratar om... ..när väl det är gjort är han såklart jättespänd och orolig om det verkligen ska vara skillnad. Tänk om det är skillnad!! Det får det inte vara, men bara för det så är det säkert det.
Och så börjar de byta och lyssna. -Mjo nog kanske det är lite skillnad allt. -Nej förresten det är nog stor skillnad. -Puh, nu har vi det avklarat! -Det är stooor skillnad mellan nätkablar, punkt! -Allt blir bättre. -Stereoperspektiv, basdjup, ja precis allt! -Vad skönt nu slipper jag oroa mig mer...
Ibland är det skönt att (som ingenjör) förstå hur en nätkabel fungerar in i minsta detalj. Allt vad gäller EMC -elektriska fält och störningar, strömmar, spänningar, förluster, olika materials dielektriska och konduktiva egenskaper osv. Då slipper man fundera på och vara osäker över sånt här. Det är bara att njuta av ljudet med de utmärkta nätkablarna som sitter i apparaterna. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 00:46:11
|
En fråga. Om man är en Sk kabelskeptiker. (Synd det inte finns en fålla i mitten för mig Jag håller med båda lägren)
Menar då kabelskeptikern att man inte hör skillnader ppå en kabel och en annan? Inte någon skillnad som helst??
Eller om man byter plats på två kablar i en anläggning med två olika typer av nätsladd. Menar kabelskeptikern då att man absolut INTE hör skillnad
Kan någon utan att luta sig på någon luterskt pastor i kabelteknik ge ett entydigt svar en gång här nu.. Meas det att man INGENTING märker av olika kablar.. Absolut nada.. njet osv... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 00:57:31
|
mayro,
det är väl "bara" att ta vederbörande nätsladd till närmaste universitet och be någon student/professor att göra några mätningar på den kontra standard-kablar. (någon timmes jobb, och alla ens fördommar skulle falla platt)
Om de skulle mäta en skillnad som i allra högsta grad skulle vara hörbar så skulle allt tjafs läggas ner, och det lär inte hända inom någon snar framtid.
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 01:01:13
|
mayro: Du får nog inget bra svar på din fråga eftersom de flesta tycker lite olika och drar gränsen lite annorlunda. Men de flesta erkänner möjligheten att det skulle gå att höra skillnad mellan högtalarkablar och signalkablar under vissa förhållanden. Även nätkablar tror jag man skulle kunna provocera fram en ljudlig skillnad men det ska vara extrema förhållanden i så fall. Typ jättetunn tråd, glappkontakt, ingen skärmning precis intill extremt störkänsliga oskärmade apparater med oskärmade signalkablar osv. Inga kontrollerade tester tyder ju på att man i normala förhållanden hör någon skillnad mellan olika nätkablar även om testpersonen tycker det så är resultatet likvärdigt med ren gissning/slump. Alltså verkar det som att man inte har något att hämta där rent ljudmässigt, när varken lyssningstester eller någon form av fysik stödjer detta. |
Edited by - marens on 2005/02/08 01:03:05 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 01:11:05
|
Martin,
vänta lite nu. Du skriver först att "ingen skärmning precis intill extremt störkänsliga oskärmade apparater med oskärmade signalkablar" skulle ge en påverkan och sedan "Alltså verkar det som att man inte har något att hämta där rent ljudmässigt, när varken lyssningstester eller någon form av fysik stödjer detta."
Först ger du en förklaring till påverkan för att sedan hävda att det inte finns något belägg för det...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 01:20:52
|
OK. Då ska jag ställa en följande fråga då.. Menar kabelskeptikern på allvar att man då man mäter inte får olika siffror i rutan så är det ingen skillnad. ÄVEN OM MAN HÖR DET?????
Och att kablar inte mäter olika heller.. även då det gäller korta avstånd...
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/08 01:21:52 |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 01:22:15
|
Pac,
Martin menar väl mest extrema extremfall, eller?
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 01:24:29
|
jag hör hur det funderas här.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 01:27:27
|
mayro,
japp! Jag som skeptiker menar det. Vår hörsel är inte direkt extremt avancerad.. hur många decibels dB (0.1dB typ) man kan höra skillnad på, bandbredd (20Hz-20kHz om man har mycket bra hörsel) och så vidare..
Placebo: "Den s.k. placeboeffekten är ett intressant fenomen innebär att försökspersoner som får placebo ändå uppvisar de effekter som den riktiga medicinen skulle ha gett." (www.susning.nu)
Edit "jag hör hur det funderas här.." Hur hörs det?
Edit2 OT: Såg din signatur, har någon (språkpoliser) klagat på din stavning? Trodde det var allänt känt att förstå bättre! |
Edited by - m_persson79 on 2005/02/08 01:30:22 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 01:43:09
|
quote: Först ger du en förklaring till påverkan för att sedan hävda att det inte finns något belägg för det...
Pac, jag ber dig att läsa exakt vad jag skrev i stället för att formulera om det jag skrev så att det blir något annat.
quote: Martin menar väl mest extrema extremfall, eller?
Jo det kan man lungt säga att jag menar. Med möda framprovocerade extremfall. Inget man råkar köpa från pioneer direkt... |
|
|
Topic |
|