HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bygga ut till ett hemmabio system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burner
Starting Member

49 Posts

Posted - 2005/01/26 :  00:17:08  Show Profile Send Burner a Private Message
Jag har precis flyttat in i min första lägenhet, efter lite pillande med lägenheten så börjar den bli klar. Nu är det så att jag var på hifiklubben i Kristianstad och provlyssnade en hel del. Några provlyssningar senare så bestämde jag mig, jag slog till på NAD T763 v2 surroundreceiver, B & W DM604 högtalare, Tara Labs Prisma högtalarkabel, och en uppsättning dämpfötter till pjäserna. Efter många inspelningstimmar och omplacering av högtalarna så har jag bestämt mig. Jag ska bygga ut till ett 5.1 system, det jag funderar på är om jag ska börja med att bygga ut med centern, subben eller bakhögtalarna. Eftersom att jag inte har råd att köpa allting på en gång så kommer jag köpa en sak i taget. Är tacksam för alla förslag på utbyggnadsplaner. Bilder på anläggningen kommer så fort jag har fixat fram en digitalkamera. Tack på förhand /Fredrik

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/26 :  05:18:49  Show Profile
Jag skulle köpa i följande ordning.
Surround -> bas -> center

Surround gör ju verkligen ljudet i hembion, centern kan man alltid köra phantom
läge på, men en riktig bas är ett krav för film.
Dock bör du köpa en center så fort du kan sen. Jag vet att alla 2-kanalsfreaks
kommer att säga att det inte behövs osv osv. Men det gör rätt stor skillnad
enligt mig

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/26 :  06:00:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Instämmer med Martin.
Gjorde precis så själv =) (Även om Centern var 4 knapptryckningar senare )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/26 :  17:58:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag hade rekommenderat center, surround, bas. MvhKristofer
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/26 :  18:02:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag håller med Whisky =) Centern är viktigare än bas .....

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2005/01/26 :  18:43:08  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Surround - Bas - Center
Surroundarna är lätt viktigast. Utan det blir det ingen riktig hemmabio då man missar den där känslan av att bli helt innesluten i filmen. Sen ordningen bas/center e jag osäkrare på då jag aldrig haft en vettig center i mitt system. Men i och med att jag kör mina basmoduler både till film och musik så är de viktigare för min del!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:22:55  Show Profile
whiskyman: Varför är det viktigare med en center? Den kan ju simuleras, det kan inte surroundarna.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Burner
Starting Member

49 Posts

Posted - 2005/01/26 :  23:48:50  Show Profile Send Burner a Private Message
Jag ska in till Hifiklubben och provlyssna på ett par stativare som jag kan ha där bak.. Mer info kommer framöver. Jag är mycket tacksam för alla tips som ni ger mig. Tack

"Förr i tiden gifte man sig när man lärt känna varandra, idag skiljer man sig istället"
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/27 :  08:06:02  Show Profile Send soren a Private Message
Med bra fronthögtalare så får man ju förvånandsvärt bra "surroundeffekt".. med saker som hörs bakom lyssningspositionen precis som om man har surroundhögtalare. Däremot är sweetspot väldigt liten, men det blir den iofs utan center också.

Edit:
Men eftersom han bara har 2 högtalare idag, så borde han kunna avgöra själv vad som "fattas" mest :)

/Sören

Edited by - soren on 2005/01/27 08:41:47
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2005/01/27 :  14:03:04  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jovisst hamnar det grejer bakom en även med två högtalare, Men surroundhögtalarna ger ju ett otroligt mycket bättre resultat i vilket fall som helst, plus att ljudbilden ofta lugnas ner betydligt då frontarna slipper köra allt.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/01/28 :  10:38:14  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Skulle lätt välja surround först. Som några redan har skrivit så är det ju liksom de som ger rymdupplevelsen o.s.v.

Bas finns ändå i hyfsad mängd och kvalité i många golvare. (Har tyvärr ingen erfarenhet av dina B&W) Centern går som sagt att "fejka" och även om det blir klart bättre med en dedikerad center så är det inte det viktigaste.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:33:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En nybörjarfråga från mig om jag får låna tråden lite; Kan man skaffa ett par superbilliga beggade högtalare till surround och ändå vara nöjd eller behövs det bra högtalare?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:10:11  Show Profile Send Terminator a Private Message
Med ett par 604:or i ett normalstort rum hade jag börjat med surround, center och sist sub.

LeoArietis, det går men du kommer troligen sakna ett par "riktiga" surroundhögtalare desto mer desto högre kvalitet du har på front- och centerhögtalare.

/Hans
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000