HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Begagnade högtalare med trasiga diskanter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2005/01/15 :  20:51:43  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Jag köpte idag ett par B&W DM309. När säljaren hade kommit hit och vi hade satt upp högtalarna så tog jag av gallret. På en högtalare så var aluminium "bubblan" på diskanten intryckt. Han sade att det måste ha hänt under transport och att han tyckte att det var märkligt att de var så ömtåliga och vad härnäst nu? Jo, han trycker in "bubblan" på den andra högtalaren för att demonstrera. SMART!!!!

Jag förklarar för honom att diskanten är viktig för högtalaren och att jag förmodilgen kommer att behöva byta dom nu. Efter ett samtal med HIFI klubben om diskantpriser osv. kommer vi överens om att jag skulle få högtalarna 1500:- billigare så att jag kan byta diskanterna om jag vill ..

Hur kan jag kolla om diskanterna fungerar eller inte? Finns det något sätt? Om jag bytar dom, kommer de låta bra med de andra välinspelade elementen i högtalarna?

Bilder på hur pass buckliga elementen är finns i mitt galleri på prisjaktsforumet http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=tompa39

orginaltråden: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=83946
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=83946

tompa

Edited by - tompa39 on 2005/01/15 20:53:38

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/15 :  21:29:06  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Om dom är trasiga bör du ju kunna höra det tycker jag =)
Fast det såg ju inte så kul ut =( nåt man kan förvänta sig en unge att göra =(




OT=Vad ska du har för jamo-grejerna?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2005/01/15 :  21:51:19  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Ja, tyvärr så kan jag inte höra riktigt om den är kaputt .. Kul när en 2 meters unge trycker tummen i diskanten på den första riktiga högtalaren man har haft

Lutar väl kanske åt att jag byter dom, bara för säkerhetsskull..

tompa
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/15 :  21:58:30  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
byt båda två, du ska inte ha tillknycklade diskantkoner.. även om talspolen är oskadad så kommer ljudet ändå inte bli helt rätt när du har en tillknycklad kon. Med tanke på de höga frekvenserna som ska återges lär du lätt få missljud.

fö, en av de dummaste historier jag hört... snubben måste haft nå fel i huvet..
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2005/01/15 :  23:01:28  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Mikael 1979: För mina jamo högtalare skall jag ha 1400:- .. Alltså för både front och surround (annars 1000 för front / 500 för surround) .. Nypris var dryga 4000:- .. Du får skicka pm om det är något som är intressant

tompa
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:19:50  Show Profile Send Polarity a Private Message

Låter som ett skämt!

B&W är säkert stolta av att saluföras utav en sådan yrkesmässig säljare. Är det därför de satt galler (spridningslins?) på 800 serien?

Själv hade jag bytt direkt... och ändå begärt 1500kr rabatt för psykiskt lidande.

Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2005/01/20 22:23:45
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:21:07  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Det var fortfarande en privatperson som sålde högtalarna till mig och inte hifiklubben. Hifiklubben är inte inblandade på något sätt, så att vi har klargjort det.

tompa
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:53:49  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
hmm ska man skratta eller gråta ? det är ju verkligen hur tragiskt som hällst !
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2005/01/21 :  00:31:41  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Det beror väl lite på vad du syftar på .. hehe


tompa
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2005/01/21 :  02:54:27  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
ja att han trycker in den andra diskanten också ! jag menar det får man lärasig innan dagis att man inte gör så !
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2005/01/21 :  18:17:18  Show Profile Send Joel a Private Message
Sug tillbaka dem med en dammsugare, så behöver du inte byta ut något. Fungerar alldeles utmärkt om man är lite försiktig. Om du ändå skall byta dem har du ju inget att förlora på det. Har läst om flera andra som också gjort så efter att petiga småbarn varit framme.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:20:21  Show Profile Send tompa39 a Private Message
På andra högtalare hade det säkert gått utmärkt men tydligen så är aluminium konen oerhört viktig för B&W högtalare .. Nya är redan på väg

tompa
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/02/05 :  11:46:23  Show Profile Send Polarity a Private Message

quote:
Det var fortfarande en privatperson som sålde högtalarna till mig och inte hifiklubben. Hifiklubben är inte inblandade på något sätt, så att vi har klargjort det.


Ah sorry... uppfattade inte det...

Fortfarande klumpigt men föga förvånande om det var privat. Det finns riktiga "ess" därute


Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000