HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hembio - tvåkanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/02 :  23:23:02  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag går i tankar om att kunna spela lite hembio i ett tvåkanalssystem!
Vad jag menar är att jag prioriterar 2 kanal och cd/vinyl lyssning men tycker det är roligt att se både en film och en konsert ibland.

Mina tidigare tankar har varit att köpa någon förstärkare som har en hembioingång, typ Krell, Thor, Electrocompaniet, Arcam, Accuphase och några till, och sedan ha en begagnad reciever typ H/K eller Marantz som processor och förstärkare till center/bakkanal.

Sen har jag börjar fundera på processor slutsteg men tycker det blir lite dyrt.

Men så slog mig tanken om att köpa en skaplig reciever typ Arcam, H/K, Marantz......och ett tvåkanalsslutsteg av lite bättre valör. Har läst mycket gott om Rotels senaste 2 kanals steg och likaså om Nad silverline eller kanske ett par Linn Klout. Hursomhelst så är frågan om dessa recievrar är bra nog som försteg när man lirar 2 kanal? Eller vilken kombination kan vara lämpligast?

Råd och åsikter mottages á det varmaste från både hembiofantaster och 2-kanals audiofiler.

PS.
Jag har bra frontar men kommer inte att spendera för mycket på
center(audience122/bakkanal(entry-s) och sub(för film).
DS.

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/01/03 :  02:21:00  Show Profile Send crion a Private Message
Hmm en fråga, vad är det som hindrar dig från att köpa en trevlig DVD transport såsom Arcam DV29 som kan mixa ljudet bra till 2 kanal och skicka ljudet till din Electrocompaniet förstärkare?

Låter lite omständigt att köra en reciever med massa juck i när du kan enkelt få det att låta bättre..
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/01/03 :  08:53:12  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kör du på en 2k med hometheater passthrough. Sen en enkla reciever. Du pririoterar ju 2k i första hand. Som reciever föreslår jag Marantz 7500.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/03 :  10:27:15  Show Profile Send Loopen a Private Message
crion: jo men jag har en ok dvd och en bra cd och det är ju flerkanalsmöjligheten jag vill åt fast i enklara form. alternativen är ju flera....

Hinken 74: Jo det är ju så min tankar är men vill höra om det är någon som har erfarenhet om att köra ett bra 2 kanals steg och ha tex en Marantz 7500 som försteg/processeor och förstärkare till center / bakkanaler.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/01/03 :  10:57:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har en kompis som körde Pioneer Ax-10 med en 2k Holfi. Resultatet blev betydligt sämre i 2k än vad Holfin själv kunde leverera.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/01/03 :  16:45:17  Show Profile Send crion a Private Message
Visst låter recievers anständigt.. Men är du inställd på att du kommer nedgradera ditt tvåkanalsljud om du låter recievern agera försteg?

Jag skulle väl föreslå ytterligare en option istället om du absolut måste ha lågt pris, med bra tvåkanalsljud med utrymme för flerkanalig film och musik..

Försteg Arcam C30 med Optional 7.1 analog preamp expansion
Slutsteg Meridian G56/G57 Eller Arcams Monoblock för frontkanalerna sedan kan du plocka på billigare slutsteg till vad du nu skaffar runt om..
DVD Arcam DV29A

Med denna kombo borde du inte offra något välljud i 2k samtidigt som du kommer undan jämfört med processorer med hög analog nivå såsom t.ex. Arcam AV8..

Om du vill komma undan ännu billigare kan du byta Försteget plus frontslutstegen till en Arcam A90 med 7.1 analog preamp expansion.

Arcams grejer har dock alltid biamp möjlighet oavsett om det är en Integrerad förstärkare, Reciever eller slutsteg, så du kan alltid chaina slutsteg för att driva individuella element..

Edited by - crion on 2005/01/03 16:54:26
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2005/01/07 :  22:56:26  Show Profile Send s60761 a Private Message
Kör själv mina Dynaudio Contour S3.4 med en Denon AVC-A11SR. Tycker denna kombination är utmärkt. Skulle vilja ha lite mer must vid höga volymer dock. Lite mer kontroll i basen så att säga.

Har provat med Thules 350B, tror jag det heter, här pratar vi kraft fast lite för övertydligt mellanreg med detta steg. Skulle vilja prova steget igen nu när jag haft högtalarna så länge och "lärt" mig dem. Perfekt bas här.

Kines verisionen av det stora Mark Levinson steget "Red rose..", var det mer hängmattestuk med. Alltså ett betydligt mörkare mellanreg än med mitt "neutrala" (smaksak) Denon-steg. Perfekt bas här.

Skulle vilja prova Meridian försteg och Bryston 4BSST (tror jag den heter), fast här får man lossa på lite stålar dock.

Skulle vara riktigt kul att testa Denon 5805:a eller Yamahas större flerkanalare. Tror dessa har mycket att komma med. Pioneer skulle jag inte vilja ha ens i sov rummet.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/01/09 :  19:45:51  Show Profile Send Smackman a Private Message
Öppna lädret och införskaffa ett Rotel Rsp-1068 !
Det gjorde jag och är väldigt nöjd med mitt 2.kanals ljud .
Mvh


Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/11 :  15:09:26  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hej alla!

Tack för alla goda råd.

Jag kommer inte att uppdatera förrän till hösten och risken finns att jag kommer att ändra mig igen men som det känns nu blir det nog följande kombination/er;

Integrerad förstärkare: Advantage Thor eller Krell KAV400iX eller Electrocompaniet ECI-4 (accuphase 406)
(motiveringen är att jag får bra 2-kanalsljud och kan köra min cd ballanserat, samtliga har delbart slutsteg för hembion)

Bioförstärkare: En begangad typ H/K AVR7000 eller liknande som har pre-out och bra med effekt för center och bakkanaler.
(motivering är att jag hört några H/K recievrar och tycker dessa låter förhållandevis bra och det skall ju bara användas till bio)

Sen så får man ju komplettera med en billigare Dynaudio center då jag inte vill lägga pengarna på en Contour center.

En begnad subb (vad? REL?) som duger till bio.

DVD har jag som får duga så länge (Nad T114 eller nått)

CD har jag med och den skall inte bytas.

Bakkanaler har jag ett par ALR/Jordan Entry-S som ligger och skräpar.

Med denna kombination får jag inga kompromisser i 2-kanal men däremot i framförallt center kanalen i bioläge.

Edited by - Loopen on 2005/01/11 15:12:01
Go to Top of Page

BigBird
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/31 :  22:39:03  Show Profile Send BigBird a Private Message
Återupplivar gärna denna tråd igen om det är OK.

Hinken74: Har du lust att beskriva upplägget med "Hometheather pass through" och enklare flerkanalsreceiver? Har du tips på försteg <10kSEK som har denna förmåga?

//BB
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/01 :  07:13:23  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag har kört nåt liknande, med ett försteg. Jag hade ej HT pass trough nackdelen är att man måste "bestämma" ett volym läge försteget skall ha när man kör via recievern.
Hur somhelst man kopplar höger och vänster framhögtalares preouts(från recivern) till en ingång på försteget(vilken som utom phono) och resten av högtalarna drivs av recievern.
Försteg med HT pass trough har en ingång som har antingen fixed gain 1:1 förstärkning (opåverkad av volymen, man försteget används som buffert) eller så kopplas denna särskillda ingång direkt till utgången. Detta gör handhavandet lite enklare. DVD ansluts till recievern som vanligt. Men man behöver inte ha HT pass trough på försteget, men det gör det hela enklare.

HK AVR ! baserat på personlig erfarenhet, så var 7000 inget att ha, jag och en polare testade AVR5000 mot AVR7000.
Han hade tänkt sig att ha en 7000 men vi smög med en 5000 för sakens skull.
AVR5000 var bra ! vi provade analoga insignaler och digitala vi jämförde med för och slutsteg.

Kompissens anläggning består än idag av en avr5000 som via preouts driver ett par sentec PA9 för frontarna, resten av högtalarna drivs av recievern.

//Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

BigBird
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:16:54  Show Profile Send BigBird a Private Message
OK så HT pass through ger lite enklare handhavande men inget mer. Tveksamt i så fall om det är värt att jaga och lägga mycket extra stålar på i så fall. I de lägre prisregionerna så såg jag en kille på prisjakt.nu som hade beställt ett modifierat Embla Erato, kanske går det att få en Pre 9 från Harmony Design modifierat också?

Som det ser ut nu lutar det åt följande kompromiss:

för 2k:
DVD(transport)->DAC->försteg->slutsteg

för nk:
DVD->Surr.receiver->försteg->slutsteg

Någon som har bättre förslag på hur spendera förstärkarbudgeten? Har även funderat att lägga allt (ca 20kSEK) på en Arcam AVR300.
//BB
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:44:20  Show Profile Send Loopen a Private Message
Oj såg att min tråd vaknat igen!!

20 000:- som en AVR300 (bra bio men hur låter 2-kanal)

Advantage Thor ny (22 000:-) eller beg (15 000:-) alt. Krell KAV300i beg (14 000:-) och en beg H/K AVR 4000 eller liknande. Kommer låta fantastiskt i 2-kanal men en kompromiss i flerkanal.

Det bör ju bli så att AVR300 låter bättre på bio och en integrerad förstärkare med HT-ingång och en juste reciever kommer låta bäst på 2-kanal.

(TROR JAG)

Intressant fundering men jag är nog inne på att i första hand hitta en förstärkare med hembioingång (Home Theatre Pass Through) som passar mina högtalare och sedan leta efter en begagnad hembioreciever med pre-out som komplement till hembio.
Go to Top of Page

BigBird
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/03 :  21:18:25  Show Profile Send BigBird a Private Message
Loopen: blir set-up som jag beskriver ovan eller på annat sätt? Dvs har de integrerade förstärkarna du nämner HT pass through? Eller hade du tänkt byta kablar om du skall switcha mellan 2-k och n-k?

EDIT: känner någon till fler förstärkare (integrade eller för/slutstegskombo) med HT-funktion och en prislapp under 20kSEK?

//BB

Edited by - BigBird on 2005/02/03 21:35:09
Go to Top of Page

Labonka
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:30:09  Show Profile Send Labonka a Private Message
Bl.a så ska de här föstärkarna ska ha det:
- Arcam Diva A80 / A90 , Advantage Thor , SAT Amplifix , MOON i-3 / i-5 , Roksan Caspian
Men tyvärr vad det verkar inte ngn Rotel eller Primare

/L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000