HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Equalizer på receivers?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:04:54  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Hejsan.
Efter att precis beställt en Marantz 7500 så får jag reda på att den inte har någon inbyggd equalizer som många andra receivrar har med sina mikrofonptimeringar. Tex Pioneer, Onkyo och Denon kör med 5 bands eq (Pioneer 1014/2014, Onkyo 602/702 & Denon 2805). Så nu är frågan. Hur mycket kan en 5 eq. göra för filmljudet? Givetvis beror det på övrig utrustning och rummet, men generellt? Jag får för mig att 5 band är för lite för att jämna ut frekvenskurvan på ett bra sett. Ser man tex på Pioneer AX modeller så är det genast 9 bands, Yamaha har 9 bands på de flesta modeller tror jag.
Vad anser ni med erfarenhet?

När det gäller stereo lyssning vid ovanstående maskiner så är ju oftast pure direct mode det bästa och då är ju allt med dsp o eq bortkopplat.

Hade nämligen velat ha eq. och ett byte till en Onkyo känns inte helt avlägset, dock dyker Marantzen upp imorgon och det kommer bli svårt att inte lösa ut den.

Det är detaljerna som räknas...

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/26 :  05:13:59  Show Profile
Det gör inte så himla mycket alltså.
Viktigare är att ställa in exakta avstånd och ljudnivå.

Att eq:a är ju viktigast i basområdet, där kan man ha lite problem.

Men visst, det är en fördel, har ägt 4 olika stärkare med eq, men jag kommer
nu att köpa en utan .. Vi får se hur det går, kanske byter tillbaka.
Men som du säger... jag tycker dom borde ha flera band.
Varför inte lägga in 100 st per kanal på en gång, det vore nåt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/01/26 :  10:42:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bäst är att köpa en separat parametrisk eq, i synnerhet efter att ha mätt upp sitt rum så att man vet vilka problem man verkligen har. Då vet man också ungefär hur många band man behöver. Automatiska inställningar är i regel inte särskilt väl fungerande.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/26 :  11:52:01  Show Profile Send nurfen a Private Message
Det är HiFi-självmord att EQ:a annat än basområdet.. Som sagt, det viktigaste är avstånd och ljudnivå, sedan får man fixa akustiken på traditionellt sätt.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:17:55  Show Profile Send Allison One a Private Message
Svårt att ge ett vettigt svar!
Hifipressen har ju varit lyriska, men det kan stjälpa lika mycket som hjälpa.
Har själv lite problem med min Yamaha som har inbyggd 7/9-bands parametisk EQ.
Det låter lite instäng och dämpat på normalt låg ljudnivå, men det är ett lyft när man drar på till den ljudnivå den ställdes in på.
Förmodligen ändrar högtalarna karaktär när man sänker ljudet.
Men man kan ju alltid stänga av eller 0-ställa EQ:n om man inte blir nöjd.
Så jag tycker i alla fall att det är bättre om den ingår, om det inte är på bekostnad av fina komponenter.
Konstigt nog så satsar ingen på EQ till subben eller automatisk rumskallibrering av den, trots att det är där de flesta stöter på problem.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!

Edited by - Allison One on 2005/01/26 21:04:51
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/01/26 :  16:21:24  Show Profile Send Margaux a Private Message
EQ skall normalt endast användas till basområdet < 150 men inte högre än 300 Hz.

Därmed inte sagt att det endast är subben som drar nytta av EQ. Alla andra kanaler tjänar på det eftersom samtliga kanaler normalt delas på 80Hz i en flerkanalsanläggning med bassmanagement i någon form.

Någon berättade för mig att en del receivrar saknar EQ just för subben och det är ju märkligt. De som designat dessa har uppenbarligen inte förstått någonting om digital rumskorrigering.

-Akustikbehandling (diffusorer och absorbenter) används för att hantera reflexioner i rummet.
-Digital rumskorrigering (EQ) används med fördel till stående vågor i de lägre frekvenserna även om det går att göra med gigantiska absorbenter som tyvärr gör skilsmässan till en nödvändig milstolpe i projektplanen.
-Dessutom kan man använda digital eq till att ändra frekvenskurvan om rummet tex är överdämpat eller korrigera för fel i högtalaren men man kommer väldigt långt med de två första punkterna.

De som verkar ha bra implementad EQ som jag känner till är TACT, Meridian, Audionet, Tag Mclaren (numera Audiolab) med sina för respektive nackdelar. Krells verkar inte vara speciellt användbar.

Hur bra massmarmarknadsreceivrarnas EQ är vet jag inte mer än att de blir vanligare och vanligare och bättre och bättre. Det som kostade 100 000 kr för några år sedan kommer att vara var mans egendom inom kort. Tack vare att processorerna börjar bli så kraftiga. Wunderbar!

Med HDMI (och kanske firewire för SACD) blir det sedan 100% naturligt att EQ:a i processorn. Jitterfri digital överföring till processorn och sedan EQ-processning före den enda DA omvandlingen. Kan det bli mer puristiskt?Herrlich!

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2005/01/26 16:29:56
Go to Top of Page

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:07:59  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Fick hem Marantzen (7500) idag och den behåller jag :)
Riktigt stabil receiver och fortfarande finns det lite metall kvar på Marantz'en, alltså inte lika plastig som H/K eller Denons motsvarande modeller.

Iaf så är jag en av dem som "tror" på den digitala revolutionen, så även inom HiFi. Det här med EQ's vara eller inte vara, ja jag tror att inom några år så går det inte att få utan. Tex i kommande H/K receiverarna så använder man Texas Instruments senaste dsp chip vilket har kraft nog att ha en riktigt bra eq då kraften nu finns till alla avancerade räkningar. Det är för övrigt samma chip som Denon har i sina nyare modeller 4805 och 5805. Dock ska H/K ha chippet i alla x35 modeller! När nu också fler datorföretag och komponenter börjas komma in i HiFi-området så kommer utvecklingen att gå snabbare. En receiver är ju den perfekta prylen som navet i anläggningn med diverse moduler kopplade till den. Digitala förstärkare är ju också på G på allvar, kolla Rotels nya slutsteg, kolla Samsungs första receivrar som beräknas komma i sommar, det är digitalt överallt!
Framtiden är digital, men till CD och bakåt så är nog ändå det analoga ljudet att fördra. De är så pass okomplicerade format och låter ofta bäst helt "obehandlade".

Men med SACD, DVD-Audio och andra nuvarande och framtida format, där är det som det på allvar finns välljud att hämta med starkare processorer och digitala vägar.

/edit
Mer om MultiEQ som Denons nya använer finns att läsa på:
http://www.audioholics.com/techtips/specsformats/AudysseyMultEQ.php

H/K's kommer att fungera på liknande sätt om jag förstått saken rätt, dock väljer de nog att inte använda MultiEQ utan gör en egen implementation.

Med MultiEQ


Utan MultiEQ

Det är detaljerna som räknas...

Edited by - dp79.com on 2005/01/26 22:14:21
Go to Top of Page

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:18:28  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Och denna snabba utvecklingen som vi nu står inför kommer medföra att nya dyrar receivrar kommer att vara omoderna redan efter två år då dsp chippen kommer att blir så pass mycket kraftfullare för varje generation. Jämför med tex DLP utvecklingen och projektorkostnader. Där har datorbranchen gått in och fått en otroligt snabb utveckling vilket också gett genomslag på priserna, tex Benq.

Det är detaljerna som räknas...
Go to Top of Page

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/01/27 :  22:00:58  Show Profile Send dp79.com a Private Message
Kan ju tilläggas att om man som jag kör med HTPC så har man ju equlizer i diverse audio decoders, tex har AC3Filter en 9 bands equalizer.
Kan ju använda diverse mikorofon och programvara för att för att fixa till frekvenskurvan då, lite större flexibilitet, som vanligt alltså när man kör med pc som källa :)

Det är detaljerna som räknas...
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/02/10 :  16:26:50  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är du fortfarande nöjd med din SR-7500:a? Hur många brytfrekvenser har du till subwoofern? Kan du köra frontarna som "large" och ändå kunna välja brytfrekvens till subben? På SR-7400 gick detta bara om frontarna var satta som "small".

Jag väntar på min Onkyo 702, och den har fem brytfrekvenser.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000