HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Pris på Cambridge Azur 540R vs 640A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bladerunner
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/01/23 :  20:01:13  Show Profile Send bladerunner a Private Message
Jo, jag var lite sugen på en Cambridge. Jag har varit inne på både 540R och 640A. Jag har inte bestämt mig riktigt om jag skall köpa en 2-kanals och komplettera senare med en beggad Yamaha 3-kanalare (eftersom jag ändå inte kollar så mycket på film) eller om jag skall köpa en hemmabioreceiver och trimma frontarna med ett steg.

Men det jag ville komma till var att både 540R och 640A verkar ha ett riktpris på ca 250 pund i England (ca 3500:-), vilket stämmer ganska bra med HiFiklubbens pris på 640A (3500:-) medan de tar 5000:- för 540R!

Hur kan det gå ihop? Har dom så mycket högre marginaler på hemmabio mot 2-kanal?

Just nu lutar det åt en 640A, eftersom alla positiva omdömen i engelsk press hänvisar till just att de båda är otroligt prisvärda, men det verkar ju bara gälla i England. Här hemma verkar det bara var 640A som är prisvärd på allvar..

Men det kan väl inte gälla generellt att butikerna har högre marginaler på hemmabio? Jag tycker att jag har hört det motsatta.

Mvh/ C

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:09:07  Show Profile Send luften a Private Message
Om du vill ha lite jämförelsepriser ifrån finland så.. här kostar (iof, endast från en firma kollat)

Cambridge Audio Azur 640A - 490€ (4,434.89 Swedish Krona (SEK))
Cambridge Audio Azur 540R - 690€ (6,245.05 Swedish Krona (SEK))

Jag ser nu att dom är rejält mycket dyrare i finland oxo..

//air
Go to Top of Page

bladerunner
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/01/23 :  22:42:17  Show Profile Send bladerunner a Private Message
Det är skumt som 17.

På Richersounds som säljer Cambridge i England (tror att de har ensamrätt där) kostar båda modellerna exakt lika mycket (£250) och det är där riktpriset ligger för båda enligt engelsk press..

http://ws1.richersounds.com/home.php
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/01/24 :  20:15:31  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
quote:
På Richersounds som säljer Cambridge i England (tror att de har ensamrätt där)
Jag har läst att Richer Sounds äger Cambridge Audio.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/24 :  21:01:40  Show Profile Send luften a Private Message
Om priset är det viktigaste, så kanske det kan vara av intresse att söka på begagnat marknaden? Jag vet tyvärr nästan inget om Cambridge, men råkade se en 540A till salu för 1000dkk, tyckte det lät billigt eller?

Iaf, --> http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&iAd=29025

//air
Go to Top of Page

bladerunner
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/01/25 :  16:56:17  Show Profile Send bladerunner a Private Message
quote:
Om priset är det viktigaste, så kanske det kan vara av intresse att söka på begagnat marknaden? Jag vet tyvärr nästan inget om Cambridge, men råkade se en 540A till salu för 1000dkk, tyckte det lät billigt eller?


Jo, fast 540A är bara en 2-kanalsförstärkare. (2998:- på HiFi-klubben)
Jag var i så fall ute efter 540R som är en hemmabiostärkare.

Men det var inte så mycket att priset oroade mig, som att jag tyckte att det var konstigt att det är så olika prissättning på 540R i England mot här.
Där kostar den lika mycket som 640A och här kostar den ca 30% mer än 640A..

Men nu börjar det luta åt en Thule i stället :o)

/C
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000