HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dynaudio A 52 SE som frontar, men sen då....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SGABI
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:12:20  Show Profile Send SGABI a Private Message
Hej

Har funderingar på att flytta mina 52 SE från "stereorummet" till att bli frontar i ett biosystem.
Skulle bli tacksam för input om vad jag bör köra på resten. Vet inte hur klangmatchningen blir med Dynaudios 42:or bak och deras 42C som center. Vinner jag mkt. på att gå upp ett snäpp?
Tycker också att deras sub är onödigt dyr, och blir inte ledsen för tips där också.

Göran

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/03 :  13:02:08  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Hej,
Använder själv 52SE som frontar, REL Quake sub och AE Compact som bakhögtalare. Jag är mest intresserad av musik så mina kommentarer som följer är präglade av detta.
- suben ska låta bra vid musiklyssning, tex RELs subbar, eller bara användas vid bio
- bakhögtalarna återger oftast bara effekter så där tycker jag det är slöseri med pengar att använda 42or
- centern är inte nödvändig om du sitter i sweetspot (Har du en center som inte är klangmatchad och/eller sitter på fel höjd i förhållande till frontarna så kan det bli sämre än utan center har jag fått till svar på ett annat mer bio-orienterat forum)
/micke
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/03 :  13:32:40  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag hade nog hellre satsat på 122C eller hört med Dynaudio när det kommer en 122C SE till deras 52SE och 72SE. Är själv sugen på en kommande sådan till mina 3.4 som ett billigare alternativ. Ett litet tips på små diskreta, men bra bakkanaler, är ALR/Jordan Entry-S.

Lycka till
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/03 :  15:09:46  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Jag har frågat Dynaudio och det kommer ingen center i SE-serien.
/micke
Go to Top of Page

SGABI
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/03 :  19:59:47  Show Profile Send SGABI a Private Message
Micke65, vad driver du dina högtalare med, och hur nöjd är du?

Göran
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/03 :  22:38:37  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Nybliven ägare till Primare SPA20 och det funkar utmärkt.
Har dock inte ngn jämförelse med konkurrenter bara min äldre receiver som var ngt effektsvag.
/micke
Go to Top of Page

SGABI
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/03 :  23:09:50  Show Profile Send SGABI a Private Message
Någon annan som kör flerkanal med dessa som frontar?
Tar tacksamt emot tips även på stärkare. Funderar på H/K 630 eller möjligtvis någon modell från Arcam. Vore spännande att få lite feed-back från fler.

Göran
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/06 :  05:24:27  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Arcam, Dynaudio 42 och REL bas låter hur bra som helst. Lyssna i Ystad hade den setupen när jag var där och lyssna senast (snart 2 år sen). Jag tyckte det lät väldigt bra. Vi provade en HK förstärkare efteråt, lät inte lika bra som Arcam.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

SGABI
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/06 :  14:09:08  Show Profile Send SGABI a Private Message
Thanx, minns du vilken Arcam det var?

Göran
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/07 :  20:49:55  Show Profile Send Mnyb a Private Message
A42 är en utmärkt bakhögtalare, jag har kört med detta stjälv det jag hört av 52SE är så bra att jag tror att den förtjänar en bra klangmatchning med center och bakhögtalare.
Jag hade 122C och A42 som komplemment till mina contour.
För övrigt säljs det en del beggagnade A42 så, det behöver inte kosta stjortan.
Jag upptäckte till föga förvånande att det absolut spelar roll vad man har för övriga högtalare i en hembio, så nu har jag contour runt om.
De anläggningar jag hört hemma hoss bekanta, där man blandat högtalarmärken hejvillt har aldrig fungerat bra man hör 5.1 högtalare inte ett 360 graders ljudlandskap.

Go kväll, nu är det dags för en single malt, sedan skall jag fortsätta att spela in min G98DH+G68J kombination, det sitter som kniven i en bonde! om man får säga så

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/01/08 :  09:46:48  Show Profile Send sella a Private Message
Hej SGABI,jag har 52se 42c och 42or i bak .Tycker 42c och 52se passar bra till samans, dom vanliga 42 orna är lite ljusare i ljudet

dynamik!!!
Go to Top of Page

SGABI
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/08 :  12:39:12  Show Profile Send SGABI a Private Message
Kul att höra. Det lär bli 42:or med 122C som center. Tar tacksamt emot tips på sub, men tyvärr får den inte bli för dyr. C:a 5 papp...
Har fått hugg på en Arcam AVR 300 som ev. får driva det hela. Kan nog bli bra.
Mnyb, hoppas att Din single malt smorde gommen väl.
Göran
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/08 :  14:02:50  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jodå en liten malt är bra, sub bör du definitivt testa hemma, det verkar vara mycket rumsberoende. Jag har begränsad erfarenhet, jag testade audiovector, velodyne och rel.
det blev rel. Jag har inte erfarenhet av fler subbar en så.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:31:31  Show Profile Send und3ad a Private Message
Hur går det med uppgraderingarna? Jag funderar själv på en liknande kombination, dock med Dynaudios nya SUB250.

Jag är lite orolig över klangmatchningen mellan 52SE och 122C. Hur funkar det i praktiken? Hur sammansatt låter det? 52SE har ju Contour-element i sig, trots att de tillhör Audience-serien.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

SGABI
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/17 :  18:56:14  Show Profile Send SGABI a Private Message
I helgen köpte jag Arcams AVR 300 så ett steg närmare har jag kommit. Kör dock fortfarande film i mitt gamla system, och musik i ett annat rum, med annan anläggning så den är ännu orörd som en jungfru.
Har försökt få info i alla möjliga sammanhang om lämplig center, men svaren drar år olika håll. Får du fram någon mer info så skriv gärna lite. Tänkte besöka Gignos mässa i februari för att där försöka ventilera åsikter med olika personer. Kanske något matnyttigt kommer fram där. Tror i alla fall det till slut kan låta kalas, med dessa som frontar. Tycker att de spelar oerhört bra för den pengen.
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:20:53  Show Profile Send und3ad a Private Message
Håller med fullständigt.

52SE är en mycket kompetent högtalare, förutsatt att elektroniken är rätt (som alltid). I dagsläget är det en HK670 som driver dessa skönheter. Låter helt ok, fast det ska uppgraderas till en fin Primare eller liknande i framtiden.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:13:55  Show Profile Send Pelle a Private Message

Du kanske ska satsa på den äldre Contour centern? Liknande element.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

SGABI
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/18 :  18:04:17  Show Profile Send SGABI a Private Message
Skickade ett mail till den svenske distributören Tonkraft, och fick svaret att 122C var den mest lämpade om man tog hänsyn till pris-kvalitet-matchning.

Pelle, vad heter den gamla Contourcentern du skriver om?
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2005/01/24 :  13:14:52  Show Profile Send Pelle a Private Message

Contour T2.1 http://www.dynaudiousa.com/products/contour/t21/cont21.htm


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000