HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader på kablar och kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/30 :  00:46:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
PaleRider > Nej det vet jag naturligtvis inte, men du vill säkert upplysa mig, eller

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/30 :  01:09:26  Show Profile Send mayro a Private Message
VILKET DRAG!!!!! Ös på !! Här var det fart o fläkt kan man säga.. Ingen har rätt. eller alla har rätt.. En sak är fasiken helt rätt. STÄMNINGEN!!!
Och jag pratar inte advokatstämmning utan humörstämmning.. eller gör jag det?
klart om alla anser den andre har fel o förtalar ens ideer så kan även en sådan stämning föreligga ju...eller??

Så heja utropar man helt spontant här.. Ös på nu så får vi se sanningen denna gång en gång för alla.. För det är den som jagas här va??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/30 :  01:18:32  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
mayro > alla får väl ha en åsikt eller ?? Om jag tycker att Falcon Bayersk är bäst och du gillar Heineken
Vem har rätt eller fel ??? Smaksak.... Gillar jag att dricka ur kristallglas och du ur "bag-in-box" ??? Inte behöver man bli osams för de, eller!

Jag har ändå alltid rätt

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/30 :  01:42:02  Show Profile Send mayro a Private Message
Så säger min syrra jämt.

På nåt sätt fick hon alltid rätt också fast hon hade fel.
för det var ju jag som alltid hade den rätta viljan och tro.. ALLTID..

Nä förlåt jag hoppade in med glada tillrop här. Men detta är en skoj duell i läsning.. Kul fart o snabba repliker. Vad frågan var en gång är borta. Men fart o fläkt är det. Och den stora fråga som jag ändå bara skulle få ett svar på är.
Kan någon som har dessa kablar som lite till mans kallas för LTS typer av kablar som kan låta MIG få låna dom föer en lyssning?

Jag tog mig en dag och gled ner till Vincent och "lärde honom "kablar gör skillnad.
Kan inte nu den "andra sidan" ta en sväng till mig eller låna mig "deras" kablar en sväng så kan jag få bedömma själv sanningen i påståendena om att det går lika bra med selleri.. förlåt.. Ekk osv...
Jag skulle verkligen vilja få höra detta. Sen om man kan räkna fram saker bryr mitt glada hjärta sig inte i. Så formler osv är helt ointressant. Bara hard prof gäller.. Kan du / Ni som är det man kallar selleriförlåt igen.. ekk anhängare villiga utan att snack om dessa blindtester osv. eller volýmer som ska va lika osv..
vilja göra som jag gjorde med o mot Vincent här så skulle jag med öppna armar ta emot denna härliga skoldag i kablar. För även om jag anser mig ha hittat mitt livs kabel att lira mitt på så kan jag lova att inte ens snacka om kablar mera om en selleri... (nu skäms jag). Ekk anhängare skulle visa mig att dom är lika bra som mina.

Den utprovningen skulle ske i MIN stereo där jag vet varenda ton som finns och inte finns. Inte i nån blindtest osv..

Sen så skulle en "blindis" också gå bra som min fru säger.. ops.. nu halkade vi igen här rejält..
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/30 :  01:49:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
mayro > En mycket god vän till mig hade oxå EEK kablar som han tog med till mig (hela serven signal & högtalare & nät)
Han bedyrade att detta var det bästa han hört
Numera använder han de kablar som jag i....
Och tycker att hans gamla är

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/30 :  01:52:22  Show Profile Send mayro a Private Message
Och för klargörande trotts lite retning i mitt inlägg menar jag allvar. Jag vill verkligen höra vad ni som lindar själv osv hör. fast genom min stereo.. Så anta min fråga seriöst även om jag retas lite här tidigare inlägg. det va lite på skoj bara.. Frågan är 100% seriös.
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/30 :  02:09:38  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag har liknade upplevelser ifrån alla ggr jag har visat kablar eller blivit visad. Men om man trotts detta ämne alltid står som olöst så kan man ju igen föröka förstå..
Jag tror iofs att kanske det går att tweeka sin stereo att svara helt ok på vanlig stubintråd.. men det går inte att bortsee allt har betydelse.
Jag kan förstå att man gärna intalar sig detta då kablar som gör skillnad kostar från 10000 och uppåt .. Då kan man skydda sig om man inte har råd kanske.. Eller så har man för dåliga saker ifrån start..Eller så har man jämfört med den gruppen av kablar där jag faktiskt håller med många. Den gruppen där man betalar rätt dyrt för en kabel som inte faktiskt låter ett dugg bätre.

Denna tråd började med att Vincent inte hörde skillnad på sin Elementa och nån annan för en snudd gratis kr.. Jag tar trådägarens kabel såsom exempel så kan ingen bli sur. den är redan här för debatt ju..Eller hur?

Elementan är en svindyr kabel som absolut inte är ett dugg bättre än en vanlig. Men då en stubintrådskille får höra en elementa o sen då upptäcker en vanlig strömsladd eller biltema kabel är bättre. Ja då fasiken går proppen. Och jag måste faktiskt i detta läge säga dom har rätt. En elementa är rätt medioker får man säga. Den görs bara för att sälja med namnet som pris..ljudet är oftas inte bättre än andra för nån hundring o runt där.
MEN. om man går uppåt i purist sortimen så händer det saker. Men också DYRA saker. Men då är tidigare sagda ord inte dom som gäller mera. Då vid en typ som när jag hade dom ,colossus lät det riktigt bra. Proteus var super. Och en dominus är faktiskt en otroligt bra kabel även idag. (Haft alla av dom tidigare)Dom kanske inte har dagens typ av ljud helt. Men man skall inte tro all som säger sig hört en fint ihopsatt purist anläggning.. det är inte kattpiss det..inte det bästa kanske. Men förbannat bra. Där ryker en stubintråd på häcken rätt ordentligt. Sen finns det bättre cablar också. Såsom Cardas osv..Jag nämner inte dom jag spelar på för redan dom uppräknade spelar skjortan av en ståltråd i förpackning..

Och detta är "MIN sanning i mitt huvud" tills någon ger sig fasiken på att visa mig.. Och tro mig. om dom lirar ut mina kablar kommer jag skriva spaltkilometrar om det.. Men om inte ska jag inte ens komentera testet öppet.. Anta och bevisa.. Är stubintrådarna lika bra i min anläggning eller inte??
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/01/30 03:13:22
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/01/30 :  03:08:54  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
En kabeltråd som spårar ur totalt utan att folk blir förbannade på varandra...Det var ju faktiskt lite kul..

quote:
Posted - 2005/01/29 : 18:56:31

quote:Tål man inte det är man kanske lite för känslig

Nej, Nicke. Men man kan ju tro att du menar vad du skriver vilket man uppenbarligen inte skall, om man skall generallisera runt ditt tidigare påstående om elektronik...

Så, budskapet är väl att om man vill delta i diskussionerna utan att det uppstår missförstånd bör man vara mycket precis med det man skriver och undvika generalliseringar.

Eftersom jag har en tendens att bli lite ironisk ibland så klargör jag väl lite här då...på allvar alltså...
Jag anser nog att det är vettigare att slänga ut pengarna på elektroniken,antingen köpa dyrare grejor eller förbättra befintlig utrustning än att slänga ut mycket pengar på kablar.
Och samtigt optimera rumsplacering mm.
Men som jag tidigare sagt är det väl inte fel att byta ut det medföljande kablaget till något bättre(mao inte flera tusentals kronor).

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/01/30 :  04:29:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja gott humör är det i alla fall, trevligt.

Bravo
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/30 :  04:53:27  Show Profile Send PaleRider a Private Message
EKK(J) er på ingen måte nån ultimat løsning anvendt som høgtalarkabel, till det behøvs det något større kvadrat. Massivt koppar har jag aldrig hørt øppna upp tilrekligt anvendt som interconnect, sjelv om det också her måste va massive ledare før renast ljud.
Som netkabel derimot er den utmerkt, om enn stiv.

Wolfgang;
- att du inte fattar logiken i at anvenda tjokt ock massivt beror vel också på att du trots allt lever av å pushe vodoo-snakes ock sånt der crap på ovitande hifi-amatører. Men har du nån gång møjlighet till att komma nære t.ex. Jadis utmerkte toppmodeller så prøv att venda om på dom ock se hur dom e wirad.(-va fasiken; hardwirad me tjock massiv koppartråd??)
- tror du det er sparat på nått sett, har dom inte prov-lyssnat tro??

Apropos erfaringer med EKK(J); kan igjen minna om att jag i flera år supplerade olika av Oslo`s hifi-affærer ock hjelpte till med att få deras besta uppsett att spela. Ett av bidragen va "kamuflerade" EKKJ-kablar(ikledd strumpor&skor) beståande av 4x2,5mm pr sida. Netkablar av 3x2,5mm EKKJ blev ocså anvendt, sedan solgt av tre affærer førutom att hifi-klubben solgte dom(inkl. mina interconnects) "under disk" til kunder som inte va nøgd me TaraLabs eller Audioquests topmodeller.

Problemet er att allt som ledar strøm vill gje nånslags ljud, men hur låter egentligen ren ljud folkens?? Mest møjligt "detaljar" eller va det ro..?

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..

Edited by - PaleRider on 2005/01/30 04:55:39
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:25:01  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
En del kommentarer straffar ut sig själva......
No coment

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:40:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilket party ni har! Det ska bli spännande att se vad ni kommer fram till.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:44:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
förmodligen ingenting, som vanligt i kabel-trådar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:46:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hallo Bernt > det slutar med att > PaleRider < förser alla på tråden med tråden EEK/EKK Vi (jag) ser fram mot detta
[;)W
PS titta under säljes, säljer mina FA Vad skall jag med sånt s..t

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:56:33  Show Profile Send CC a Private Message
Sicka seriösa butiker Ni har i Oslo, PaleRider!
Sälja under disk Förklädda EKK Helseriöst grabben!

Att det sedan går att lura på folk var som helst e la inge nytt? Vi har bränt både häxor o Judar under mänsklighetens fana! Bevisar de något? Jo, att man kan lura massan med va f** som helst bara man snackar tillräckligt bra!

Nä du PaleRider, så snart jag fått samman saker o ting i min källare så är du välkommen med dina dedikerade förklädda EKK för en demonstation Ska bliva mycket spännade (å se din min)

Annars kul tråd
Växer flera sidor bara man vänder sig om

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/30 :  11:58:18  Show Profile Send Baltazar a Private Message
http://faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4890&postdays=0&postorder=asc&start=30

Ovan kan man klicka om man vill ha lite ytterligare info om bla kablar som nämnts flitigt i denna tråd...

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/30 :  12:13:45  Show Profile Send CC a Private Message
matte76, du har så rätt, så rätt Men visst kan man ha lite kul ändå
Men nu ska jag leta upp lite kopplingstråd å börja fläta medans jag njuter utav min Respons o den musik som strömmar ur dem!

Kom precis på att min Respons har kablage från MIT internt Hugaligen
Å att mina gamla betongburkar från Avance körde med Kimber 8TC internt
Vart skola fysikerns lagar säga om dettakanske
För inte kan detta vara möjligt Att jag o Reidar kan höra skillnader som inte Oslos hifikunder kan
Vilka e mest lättlurade

Hehe

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/30 :  12:32:21  Show Profile Send CC a Private Message
Ja de va ju "nyttig" info
Ja fattar bara inte? Hur o med vad lyssnas det med? Måste nog gå å lyssna på lite mer placebo nu

Hej

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/30 :  15:13:04  Show Profile Send CC a Private Message
Ja de va ju "nyttig" info
Ja fattar bara inte? Hur o med vad lyssnas det med? Måste nog gå å lyssna på lite mer placebo nu

Hej

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/30 :  17:50:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
mangew: nej kvaliten på kabel bestämms inte enbart av kostnaden, men en stor del kan göra det...

Du undrar om du får samma kvalitet hos oss för 5000:- som hos någon annan handlare.. Ja det är självklart att du kan få det, men det är lika självklart att du inte kan få det !!

Det är inte så att vi har bättre kablar för pengarna än alla andra, utan det är matchningen mellan din elektronik, dina högtalare och sen kablarna som avgör om de 5000:- du satsade blir bättre hos oss eller hos nån annan..

5000:- på rätt kablar till just DIN anläggning kan göra jättelyft, men 5000:- på fel kabel för din anläggning kan ge en försämring mot tex ett par kablar som kostar mindre som du kanske redan har..
Dock så kan en kabel som kostar tex 1000:- från en leverantör vara klart bättre än en annan som kostar 1500:- från en annan. Men det kan oxå vara så att lika prissatta kablar kan ge olika resultat i olika anläggningar, därav så är inte alltid priset en faktor för att det kommer att låta bra.

Så pris har betydelse, men matchning kan ha lika stor betydelse !!

Men av min erfarenhet av kablage så brukar det nästan alltid vara så att dyrare kablar ger bättre resultat, sen ska man kanske inte överdriva och visst finns det kablar som man kan fråga sig varför dom kostar som dom gör...

men så är det väll med många kapitalvaror i världen idag....

/Martin
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/30 :  18:05:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
MartinH. Min erfarenhet är att man kan få mer än man betalar för. Jag har åsikten att dyrare kabel inte är nödvändigt för att bli bättre. Välj istället inköpsställe för att få mest ur dina egna pengar.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/30 :  18:57:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
mangew > precis som MartinH skriver så hänger mer på matchning i systemet än något annat sedan finns det system som bara växer ju mer "matchande" komponenter du plockar in ex. högtalarkabel, signalkabel och sist men inte minst nätkabel. Du får synergieffekt vid kompett system > helt plötsligt så stämmer hela systemet...

Wolfgang

edit: p.g. av felstavning

Edited by - Creative Audio on 2005/01/30 19:19:08
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/30 :  19:14:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag håller med mangew! Dyrare är nödvändigtvis inte bättre vad det gäller kablar. Lätt att luras att tro eller tycka det dock..
Om man jämför kablar från samma tillverkare så brukar dock dyrare också innebära bättre...

Edited by - marbrink on 2005/01/30 19:15:04
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:40:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det var ju precis vad jag sa !!

men att bara välja ett inköpsställe som är billiga är nog inte så smart, en kabel som en person tycker fungerar jättebra i sitt system kan låta riktigt illa i ett annat.. Även om den är jättebra utan att kosta skjortan !!

Vad jag lite menar är att hitta en kabel som passar bra i ditt system !!
och skulle det vara så att den kostar 1000:- mer än en annan, ja så va fallet..

Sen kan du ju självklart hitta en billigare kabel som presterar bättre än en dyrare, men det är inte alltid för att den dyrare är sämre, det kan vara så att den billigare passar bättre i ditt system...

Men som marbrink sa, jämför i en tilverkares linje så blir oftast dyrare bättre...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:54:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan ju nämna att jag hadde tre stycken signalkablar hemma som alla låg runt 1000-1500:-..

Alla tre hadde vissa fördelar, men den ena föll bort direkt då den var helt enkelt tråkig att lyssna med, den gjorde musiken trög och livlös.
Den andra gav betydligt mer driv i musiken och skapade en större ljudbild, klart godkännd !!

Den tredje dock gjorde att allt föll på plats med rytm, ljudbild och inlevelse i musiken, och det var faktiskt den som var billigast.

vad får man ut av detta ?? Jo att den kabel som var bäst var den som passade i mitt system bäst, i alla fall med den elektroniken, skulle jag byta tex cd så kanske det skulle ändras...

Det finns mycket olika tekniker att tillverka kablar på, olika kabelgeometriska tekniker, skärmningar, kontakter osv...
Man får olika elektriska profiler på kablarna, man har sålika olika elektriska profiler på elektroniken man kopplar dom emot, självklart fungerar vissa bättre med vissa än med andra..

Vad jag dock märkt är att dyrare kablar nästan alltid presterar mer än billigare.. man ska dock inte alltid tro at man får exakt samma resultat i alla anläggningar, man kan tex ha en högtalare som helt enkelt är för dålig och inte klarar av att återge skillnader som sker tidigare, och so jag nämde tidigare så kan den i vissa fall inte passa in i det system man provar i och därav inte prestera sitt bästa...

Men alla de kablar jag provat så har jag i NÄSTAN alla fall, fått en förbättring när jag satt dit en bättre kabel, och dessa har ofta kostat mer.

/M

Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000