HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader på kablar och kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/30 :  22:03:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
MartinH: Vid jämförelser av kablar i samma märke vore själklart underbetyg åt konstruktörerna om den dyrare inte är(upplevs) bättre än de billigare.

Men dyrare kabel, du snöar vad jag förstår in på de kända märkeskablarna. Vad har du att säga om sk. "Noname", "mirakelkabel märken", "Every bloody farmer´s" och allt vad de kallas. Jag hävdar att dessa kan ge väldigt mycket mer för pengarna än de kända märkeskablarna. Därför får du mer än vad du betalar för, de håller samma kvalite oavsett vilken kvalite du har på din övriga anläggning.

Jag har köpt från 2 olika ställen kabel, bla. högtalarkabeln anser jag bättre än upp till 5ggr så dyra märkeskablar (svenskt butikspris).

Vad är dina erfarenheter av de ska vi kalla alternativa kabelmärkena som framför allt köps per privatimport till låga priser?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/01/30 22:22:40
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/01/30 :  22:30:09  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Vad är dina erfarenheter av de ska vi kalla alternativa kabelmärkena som framför allt köps per privatimport till låga priser?

Väntar med spänning på det svaret!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/31 :  00:53:06  Show Profile Send mayro a Private Message
vilket drag! Och alla "står upp ännu""" Wow...stenkul...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/01/31 :  08:58:16  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Aj, den var knepig
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:02:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ojsan, nu ska ni försöka sätta dit mig !!

Ja jag har inte själv köpt nån sådan, förmodar att ni kan mena Kinakablar tex..
Jag tror säkert att man kan få vettiga kablar till bra priser från sådana kanaler, och många av dom kan säkert vara väldigt prisvärda.
Däremot så kommer dessa kablar oxå följa samma mönster som alla andra kablar på marknaden, dom kommer inte fungera perfekt till vissa saker...

Och det där med priser..ja sånt kan man diskutera en hel del...

Visst kan man köpa biligt från Asian, ta risken att kanske bli blåst på pengarna, få problem om nått skulle hända ( garanti ), svårt att få låna hem och pröva om den passar en smak/anläggning, sämre andrahandsvärde osv.

Det är en chansning, och vissa vill ta den för att få köpa billigt, och ibland kan man göra klipp, men om det nu inte blir som man tänkt sig, ja då är det iof lite mindre pengar i sjön..

Jag har lyssnat på en del hemmagjordakablar som var bra, men oxå en del som inte vart så bra, tror det är så alltid med kablar, oavsett om man köpt dyra eller billiga kablar..

Och sen mange, kul att du är nöjd med din kabel, och ibland får man till det.. Men jag kan nog säga att din kabel står sig nog inte mot alla kablar på marknaden, en del kanske, men inte alla...

/Martin
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:27:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
MartinH: Det finns fler inköpsställen, inte bara i Kina. Senaste inköpen är gjorda från USA. Som jag säger, kolla inte på priset det avgör inte hur bra kabel du får se även på inköpsställe.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:30:27  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag tror INTE Mange bara pratar om Kina kablar.....Ibland kan man ha förutfattade meningar om saker. I detta fall är jag nog rätt säker på att det inte bara är "Kineser" på tapeten...Utan mera almänt frågat ifrån Mange.
En rätt intresant fråga du ställer Mangew..
Jag har ju tidigare importerat dyra typer av kablar. Men till skillnad ifrån många som importerar så fortsatte jakten på att hitta lika bra eller bättre för billigare pengar.
Min åsikt om kablar. Ja allt inom stereo eller vad det må vara är följande.

Jag anser att då man får mest ljud per kr är den bästa kabeln. Tyvärr så är det ju så att då man får bra ljud normalt så är det ungefär 0,001 öre per kr väl ljud. Men dessa 0,001 är väldigt bra.. Så ska det bli bättre blir det flera nollor.

DET VAR DÅ!
Numera har Kina samt andra kablar flyttat markeringen vad det gäller pris/prestanda.

Min ödmjuka gissning är att dom stora kabeltillverkarna numera kommer få väldigt svårt att sälja som dom gjort..
Priserna har dom skruvat upp så sanslöst högt så dom slår ut bilpriser. Och inte ens en dum hifinörd som jag går på att dom haft kostnader i framtagning såsom tex skoda har på en ny bilmodell.
Inte heller går jag på att det kostar sådana pengar att tillverka dessa ultra kablar som det går på att göra alla saker som sitter i en skoda..

Så.. nu tror jag att det är många många som lessnat och köper idag kablar som inte bara ibland kan spela bättre. Utan man också har råd att införskaffa dom.

Sedan angående andrahandspriser...
Jag törs hävda jag kan sätta ut mina idag beg Signal cable för en 500 mer än jag betalat och dom kommer bli sålda på snudd tio minuter.. Det kallar jag andrahandsvärde det... Ta fram en enda som har gjort eller kan visa upp ett sånt andrahadsvärde mera.. Ler....
(skoj men sant)

Mina tankar här är baserade på 15 år med kablar som den största delen av välljudsjakt... Det finns nog flera med lång erfarenhet. Men inte alla har också importerat själva och tagit massor med inbyten osv för att kunna prova ut. Så jag tror Mangew har en poäng som kommer slå hårt hårt mot dessa dyra kablar framöver. Inte bara i Sverige..

Ingen går idag med internet på att kablar SKA vara så dyra.. Skönt att internett kom får man säga.

Nu väntar jag på alla som går till attack.. Skrattar.. Men jag sticker till Örebro nu så jag ser inte det förän det är överspelat...

Liten notis. Ser ni jag försökt radindela???hihihihi..
(Fick hjälp här....)

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:41:40  Show Profile Send nurfen a Private Message
quote:
Visst kan man köpa biligt från Asian, ta risken att kanske bli blåst på pengarna...

Hehe.. Varför skulle risken att bli blåst på pengarna öka för att man köper från Asien? De är ju ärligare än många svenskar!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:56:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nja nurfen, procentuellt kanske... Du kan nog bli blåst över nätet från alla länder, men sen så brukar vi svenskar inte göra dåliga kopior av kända märken så ofta eller ???

magew och andra: Jo, jag menade inte bara Kina i mina tankar, det finns andra vägar att gå på oxå..
Men riskerna gäller likväll där, visst kan man i vissa fall få returnera kablar man inte är nöjd med, men det är lite bökigare än att gå tillbaka till sin lokale handlare..

Och det säger väll sig själv att handlar man direkt från en tilverkare på nätet blir det billigare än att köpa samma kabel om den skulle gått via en importör och sen till en handlare och sen till dig som kund..

Så det är nog inte så konstigt att vissa kablar köpa direkt kan ge bra pris/prestanda värde..

Men många kabeltillverkare har kablar som inte kostar multum och ändå presterar bra, jag har tex kört en Kimber PBJ kabel hemma i många år, den kostar runt 1000:-, men är riktigt bra !! Och har utpresterat en hel del andra märken hemma hos mig, och detta är en kabel som funnits i minst 10 år oförändrad..

/Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/31 :  11:56:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dom sista sidorna (med dom senaste inläggen) är ju enligt mitt sätt att se helt vansinnigt irrelevanta. Generella, oprecisa och helt praktiskt världsfrånvända kommentarer.

Man kan prata om specifika kablar i en specifik anläggning.

Att prata om inköpsställen, prisvärdhet är ju på en så pass hög, generaliserade, nivå att jag inte finner nått matnyttigt alls här.

Kablar är pricken över it. Nått man undantagslöst skall testa med öppet sinne, hålla sig innom rimliga konstruktioner och testa för glatta livet. Lite av det sista man tune'ar in sin anläggning med.
Att pinka in revir genom att säga att *det* är bäst, *det är bättre än 8ggr dyrare*, etc känns för mig helt tomt. Nästan maniskt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:26:15  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Engelholm audio slår huvudet precis på pricken. Jag skrev ett inlägg som i andemeningen var identisk ...fast jag skickade det inte som tur va.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2005/01/31 12:29:25
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:40:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
EA - tja, det råder det ju delade meningar om. De är ju i högsta grad relevanta frågor som tas upp. Är dyrare kabel bättre än billigare, måste man betala mer för att få bättre kvalite. Frågeställningen är ju "Skillnader på kablar och kablar?" Vad är det högst irrelevanta i de frågor som tas upp senaste sidorna som faller ur ramen för frågeställningen? Finner du inget mattnyttigt så går det ju att låta bli att läsa, det gör jag ofta...

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:49:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om vi ska då ta frågan om en dyrare är bättre än en billigare..

JA, det kan den vara och samtidigt NEJ, det är den inte...

Frågan är svårt att generalisera, vilket gör det lite svårt att besvara..

Det finns alltid undantag i alla läger, precis som att en cd för 8000:- kan låta bättre än en för 15000:-, den passar in i en anläggning, passar den som lyssnars smak bättre, den passar musiken som spelas bättre..

Det finns alltid för och emot på allt..

/M
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:54:23  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Trovärdighet är viktiga saker.

Internet skapar i sig inte ett smack bättre kablar. Inte heller billigare kablar. Möjligtvis köper kunderna mindre kostsamma kablar för det är skönt att tro på dessa historier. Må så vara men i sista änden gäller samma för internet som för allt annat:

Det är inte system i sig som ändrar något till det bättre. SACD och DVD A i en spelare för två tusen kommer fortfarande att vara båg och strävan att få folk att köpa mer apparater. Inte att ge dem mer välljud.

Internet i sig har mest så långt i ännu snabbare takt tagit ihjäl kvalitetsprodukter och kvalitetsmänniskor. Det som säljs nu - vilket lovprisas - är ett lågt pris. Det är nyckeln till all lycka, ett bevis på framgång gentemot "gårdagens" sätt att sälja på.

Resultatet är massor av folk som köper lågt pris och ringer till mig när deras internetköpta dvd för 1500:- strular, ringer mig när de skall få råd om hur kompabiliteten mellan vad de har och tänker köpa på internet stämmer överens, ringer mig och ber om köpråd mellan proj a och proj b som ligger på nätet... I det sistnämnda fallet kan man ju verkligen undra vem som upplyser dem om hur viktigt kringarrangemangen är. Rummets storlek, tittavstånd, väggarnas färg, möjlighet till 80, 90 eller 98% mörkläggning och den enorma skillnad det gör för SLUTRESULTATET. (det sistnämnda är nu ett uttryck helt på väg bort eftersom det ej längre är verklighetsanpassat, dvs till jakten på det låga priset...)

SYFTET är bra att ha koll på, både med vår "gammaldags" verksamhet, internets "moderna" IQ badbollverksamhet eller de som kutar runt och predikar det "dyras" undergång (vilket då är en framgång).

Internet är lika bra som det är dåligt, vi finns där, våra kunder finns där och på forum dryftas många bra problemställningar. Det är bara domedagsprofeterna jag har svårt för. Som i alla tider mässar de inte för någon annan än sin egna syften, inte för sina medmänniskors goda.

Om kablar vill jag bara säga att vi säljer Transparent.

Det tjänar vi pengar på.

Vi är dyrare än i USA, det skiljer momsen och 10% i frakt och tull.

De sista 3 åren har vi dubblat försäljningen i Sverige två gånger.

Normalt får kunden med sig två nivåer hem för provlyssning i några dagar. Sedan får han själv i lugn och ro prova, lyssna, testa mot annat och även bilda sig en helt egen uppfattning över om han
a) hör skillnad
b) blev det bättre eller sämre?
c) är det värt pengarna?
d) har han råd?

Det är en väldigt gammaldags modell och vi ber om ursäkt för den. Men för KUNDENS skull (och i andra hand vår egen framtida överlevnad) så verkar det ganska käckt.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:59:31  Show Profile Send Per100 a Private Message
Det viktiga att veta är följande.
Om kablar från ett visst märke som är avsevärt billigare
än allt annat de testat mot, uppfattas som
minst lika bra som de mycket högre nprissatta i kanske 90%
av de anläggningar som kopplas. Då finns det en
slustats som inte kan förnekas.

Vem kan bedömma om kabeln är bättre i 90%
av fallen? Ja en förutsättning är att man inte
själv utåt påverkas av affärsintresse i ett visst märke samt
har ett öppet sinne.

Edited by - Per100 on 2005/01/31 13:05:56
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/31 :  13:35:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dock så kan man säga att har man köpt en kabel som man anser är bra till ett bra pris från nån nätsajt som ligger nånstans i världen, så kommer man knappast att sen säga när man jämför med andra " Näe tyvärr denna kabel var nog inte så bra, jag gjorde ett dåligt köp.. ", man är nog tyvärr lite för jävig i den frågan...

Jag har hört kablar som jag anser låter bättre än 70 % av alla kablar jag slänger mot den, är den dyr ?? Ja det är den.. Är den en kabel som jag anser passar min anläggning ? Ja det är den.. Skulle jag tycka en billigare kabel gav samma resultat så skulle jag nog föredra den, helt klart...

Men nu är det inte så...
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/01/31 :  13:36:30  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag envisas med att försöka jämföra kablar med bildäck när jag skall "diskutera" med andra HIFI och "vanligt" intresserade personer.

Ett billigt däck tar dig o bilen dit du skall, ett dyrare märkesdäck gör samma sak. Det dyrare däcker däremot "brukar" hålla längre, ha bättre vägegenskaper med mera. Men att sedan försöka sätta på svindyra F1 däck på sin trabant och tro att prestandan blir densamme är minst sagt idiotiskt. Självklart måste däcket vara någorlunda trimmat mot den bil det sitter på.

Visst finns det exempel då ett dyrare däck (märkesdäck) inte nödvändigtvis har bättre prestanda, men generellt så gäller samma regel, man får vad man betalar för.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/31 :  14:28:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen kan jag nämna det där med inköpsställen som mangew pratade om..

Handlar man av mig tex så vet jag tex vilka kablar som fungera bra med viss elektronik som vi har, och även en del andra, jag kan ge dig råd i vad som borde fungera bäst, du kan få låna hem och jämföra vad olika kablar ger för resultat i din anläggning hemma, jag kan i vissa fall ta tillbka kablar vid senare tillfällen om du vill uppgradera dig m.m.

Sånt kan vara svårt att göra när man handlar av nätbutiker på andra sidan jordklotet..

Visst det kanske blir billigare, men det kan oxå lättare bli fel, och då blir det inte billigare i längden.
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2005/01/31 :  14:28:43  Show Profile Send linq a Private Message
Det kommer alltid finnas någon för tillfället hypad kabel som sägs lösa hela problematiken kring kablar. "Köp billiga kablar av tillverkare X och du har ett högupplöst system som slår allt annat, vi lovar!". De som faller för dessa argument är de som kanske inte sysslat så länge med HIFI och blint litar på någon som är inne på sitt 10;e system.

Alla kablar påverkar ljudet på något sätt, det är den trista verkligheten. Eftersom vi alla har olika preferenser så kommer det aldrig finnas en kabel som passsar alla. Jag har provat kablar för över 10 kkr som har haft fantastisk upplösning men som tagit bort nöjet med att lyssna på musik. Jag sitter och tänker: "Vilken otroligt högupplöst diskant, vilka naturliga röster, hmm jag borde gilla det här, varför gillar jag det inte?". Jag har dock full förståelse om andra gillar den aktuella kabeln. Och företagen skulle knappast ha produkter i sina sortiment som de inte tjänar pengar på.

Och att vissa hävdar att det är hutlöst att kabelföretagen kan ta 5-6 siffriga belopp för kablar när materialkostnaden kanske är 100 kr. Ganska konstigt argument för säg i vilken bransch som materialkostnaden sätter priset på en produkt?
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/01/31 :  14:32:24  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
men sen så brukar vi svenskar inte göra dåliga kopior av kända märken så ofta eller ???

Nä, vi har väl inte kompetensen.

quote:
De sista 3 åren har vi dubblat försäljningen i Sverige två gånger.

Detta säger inte mycket om kabelns egenskaper. "Allting
går att sälj med mördande reklam".

quote:
Näe tyvärr denna kabel var nog inte så bra, jag gjorde ett dåligt köp.. ", man är nog tyvärr lite för jävig i den frågan...

Samma gäller ju en butik eller innehavaren av en butik.
Som affärsägare kan man ju inte stå och säga att kabeln
är dålig om man har den i sitt sortiment.
Då går man snart i konkurs.

När man läser "Stereotimes" test av Xindakkabel så kan man
ju fråga sig om det inte verkar vara en mycket bra kabel
(läs:prisvärd). Testaren trodde inte att det fanns så pass
bra kablar under 1000USD. (2x3meter kostar i US 895USD).
Då "måste" ju kabeln vara extremt prisvärd om man köper
den direkt från Kina. Kostar 176USD i Kina. Detta under
förutsättning att resten av ens system matchar kabeln.

PS. Är själv "kabelskeptiker" men jag jobbar på det.
Skall byta ut mina bleck mellan högtalaranslutningarna
mot Qed GenesisSilverSpiral med Qed Airloc terminering
och sedan även högtalarkabeln (har just nu EKK)
till Qed Genesis. Om det blir bättre vet ej f*n
men det blir mycket snyggare!! De estetiska är viktigt!

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/01/31 :  14:37:38  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Som affärsägare kan man ju inte stå och säga att kabeln
är dålig om man har den i sitt sortiment.
Då går man snart i konkurs.

Varför skulle man ta in den i sortimentet om man tycker den låter apa ....

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/31 :  15:03:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du hann före mig Jonas !!

Som butik tar man in sånt man vet ger bra valuta för pengarna och bra prestanda, och man ska nog försöka matcha kabel sortimentet mot resten av den elektronik som man har, så man kan ge bra paketlösningar till sina kunder...

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/01/31 :  15:14:34  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Då har man "skitit i de blå skåpet" som man säger i Skåne.

Jag trodde i min enfald att man var "tvungen" att hålla att
sortiment av kablar.

Dvs. att man, av ett specifikt märke, hade i princip hela
kollektionen av kablar. Allt från dom billigaste typ. 50Kr/meter
till dom som kostar 1000 gånger mer. Av samma märke då alltså.
Sitter ni i så pass bra sits att ni kan sålla bort dom modeller
som ni inte tycker låter bra??

Oavsett vilket så bör man ju då ha samma ljudideal som den
som matchar systemet och kabeln.

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/31 :  18:16:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Dock så kan man säga att har man köpt en kabel som man anser är bra till ett bra pris från nån nätsajt som ligger nånstans i världen, så kommer man knappast att sen säga när man jämför med andra " Näe tyvärr denna kabel var nog inte så bra, jag gjorde ett dåligt köp.. ", man är nog tyvärr lite för jävig i den frågan...

MartinH: Tror du att folk är så pass oärliga i sina bedömningar? Tror du jag är oärlig i mina bedömningar och recensioner jag lagt ut på ex. denna sida? Vad skulle jag kunna tänkas tjäna på detta?

Jävig, hur tror du att du uppfattas som säljare i en svensk butik?

Jag har haf hemma kabel som MartinH säljer, som EA säljer och som Sladd säljer(alla 3 har visat intresse för tråden vilket är trevligt). Den kabel jag har hemma nu säljer faktiskt StefanB numera och den är i mitt tycke den bästa jag haft hemma och den ligger upp till 1/5 av de andras priser. Håller den sämre kvalite bara för att den var billigare, eller är det ren lyckträff att den matchade ihop med mina i övrigt inköpta ohörda produkter? Tja...

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/01/31 18:19:20
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:11:12  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Troligtvis en klockren effekt av kinesisk placebo

sorry, kunde inte låta bli

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000