HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg till JMlab Electra 946?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/06 :  00:45:55  Show Profile Send Drem a Private Message
Hej, jag har ett Rotel RB-990BX stereoslutsteg till att driva ett par JMlab Electra 946. Dom låter väldigt bra men jag kan inte låta bli att undra över hur dom skulle låta med ett nyare (och bättre?) slutsteg. Hur tror ni att ett Primare A30.2 skulle funka med dessa och framför allt, tror ni att det kommer höras någon stor skillnad? Rotelsteget är kraftfullt (2x200W i 8 Ohm) men har ju ett par år på nacken och jag tror att det är det som framkallar det lilla bruset jag hör när jag lägger örat nära diskant och mellanregister?

Utrustning är följande (kom gärna med tips om eventuellt svaga länkar i den här kedjan)(Detta är från början uppbyggt enbart för hemmabio men på senare år har även 2kanaligt musikljud blivit viktigt för mig så det skall fungera bra som både hemmabio och musikanläggning):

Golvhögtalare: JMlab Electra 946
Center: B&W CC6 (också några år på nacken, känns inte som någon prioritering just nu)
Bakre: Boston Acousics (också gamla, dom gör sitt jobb. Lågprioritering just nu)
Försteg: Rotel RSP-966
Stereoslutsteg: Rotel RB-990BX
Flerkanalsslutsteg: Rotel RB-956AX (center och bakre)
För/-slutstegskablage: MarcusCables Bifrost
CD/DVD-spelare: Denon DVD-3910
Signalkablage: Supra EFF-ISL
Högtalarkablage: MarcusCable Black Silver Maestro

Mvh Drem

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/06 00:47:08

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:50:46  Show Profile Send rowa a Private Message
Låna hem ett slutsteg o testa??

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/06 :  13:04:49  Show Profile Send Drem a Private Message
Den möjligheten finns nog men jag vet inte någon som har Primare-steg här i Göteborgstrakten?

Just nu:

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/06 :  16:41:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Det kan nog bli en portion bättre med ett nytt slutsteg, jm-labarna hade nog mått bra av ett lite varmare och mjukare steg kan jag tänka mig. Men det kommer nog kosta en slant också. Har haft ett Rotal 980-BX. Brusade också som du beskriver. Iofs borde man kunna åtgärda det på något sätt, vet dock ej hur.

Hur funkar frontarna ihop med centern? Klangmatchning?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/02/06 :  16:43:49  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Drem, en sidestep bara.. De flesta slutsteg brusar mer eller mindre när man lägger örat mot diskanten på lägsta möjliga inställning på volymratten. Se inte det som ett tecken på en dålig stärkare..

Sen tycker ju 946'orna om en hel del pulver, så ska du ha nåt nytt bör det vara i samma strömklass som din rotel, alt fetare.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/06 :  23:52:22  Show Profile Send Drem a Private Message
Blue:

Klantmatchning mellan golvare och center är "none-existent" om jag skall vara helt ärlig :D För tillfället bryr jag mig inte om det. B&Wen är vass och livlös men det får funka så länge.

ollilaboratories:

Ok nu när jag läst runt lite så verkar det som att mer eller mindre alla slutsteg framkallar brus och i mitt fall är det kanske inte så farligt ändå. Jag är lite novis på specifikationerna så jag undrar vad den stora skillnaden är mellan exempelvis mitt Rotel som har 2x200W i 8 Ohm medans Primaren har 2x200W i 4 Ohm? Är Primaren otillräcklig och hur skulle det märkas vid lyssning?

Just nu:

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/02/07 :  10:05:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Hejsan Drem:

Som många andra brukar göra så ska jag oxå rekommendera det steg jag kör med

Oftast är dessa rekommendationer helt tagna ur det blå, de som rekommenderar slutstegen har sällan ens prövat med högtalarna i fråga. Hursomhelst har jag ett par JMlab Electra 920.1, dessa tillhör den gamla serien och är storleksmässigt motsvarigheten till dina.

Jag använder ett BAT VK-60 till dessa. Känner du till detta steg? Om inte så kan jag säga att det är ett rörslutsteg. Steget har en ganska säregen design som du kanske känner igen den när du ser steget. Kolla på www.balanced.com

Detta steg kostar cirka 60 000 SEK nytt. Jag tycker det passar utmärkt ihop med min JMlabs. Steget ligger efter många år fortfarande kvar på Stereophile's A-lista för recommended components.

Som Blue säger så behöver JMlabs, enligt min erfarenhet oxå, ett steg som har en varmare klang. Detta tycker jag BAT steget har utan att låta luddigt. Inte heller i basen låter det luddigt.

Nu hade jag inte tänkt sälja mitt BAT steg men är du seriöst intresserad så kan kanske en provlyssning hemma hos dig gå att fixa. Jag bor vid östra sjukhuset här i gbg.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/02/07 :  11:02:28  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Nyss hemkommen från Sthlm mässan så har jag en färsk rekomendation. BAT har ett nytt slutsteg som heter VK-55 och som med BAT mått är riktigt "billigt". Tro att prislappen skulle hamna kring 40 000 kr.

Då man sedan känner för att uppgradera efter något år så köper man helt enkellt ett till och lämnar in dem för ombyggnad till monoblock. Då blir effekten istället för 55 watt som stereoblock, 110 watt so monoblock.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/07 :  16:54:54  Show Profile Send Drem a Private Message
Tyvärr så är det i prisklasser som ligger lite för högt för mig. Jag kan tänka mig att lägga 15, max 20 på ett slutsteg. Högtalarna köpte jag för några veckor sedan begagnade för 29000, men jag åkte faktiskt dit i tron om att jag skulle komma hem med en beställning på ett par Usher CP-738II (polaren köpte sådana för ett tag sedan) och dom kostade 30 loppor. Dock så hörde jag JMlab 946orna och då var jag helsåld. Han körde dom också i butik med ett 2x200W slutsteg fast modell större och tyngre då jämfört med mitt Rotel.

Just nu:

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/02/07 :  20:22:51  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag hade satsat på ett par begagnade Vincent 991 monoblock och kompleterat med en rörförförstärkare. Vincent blocken går lite mot det ljusa, men det fixar du med just rörförförstärkaren. Just rör till electra är underbart, men enbart bara rörförstärkare tror jag blir för effektsvagt. Och då blir basen lidande! annars försök låna hem... Mvh/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000