Author |
Topic |
vincent
Member
235 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 19:20:03
|
Denna fråga har säkert varit uppe ett antal gånger men nu ställer jag den igen. Finns det hörbara skillnader mellan tex högtalar kablar? Jag har haft en supra ply för ca 70kr meter och idag har jag en purist audio för säkert 10ggr mera kr per meter, jag tycker inte attt det finns några hörbara skillnader, enda anlednigen till att jag köpte den vara att jag fick den snuskigt billigt och att den är snygg. Men jag har vid många till fällen även lyssnat till dyra och billiga signal kablar och likadant är det där. Frågan är nu , är jag döv?? Jag har två utgångar på min cd och har prövat att "hoppa" mellan en billig och en betydligt dyrare kabel, men jag hör ingen skillnad. Detta kanske inte är en fråga som är så lätt att svara på men hade varit kul att höra vad DU tycker. |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 19:35:23
|
Jag tycker det finns klara hörbara skillnader, jag fick tex klarare ljud med bättre separation mellan instrument och fastare bas när jag bytte från no name-kablar till QED Silver anniversary som jag hade tidigare. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 19:43:08
|
vincent, du har väl besvarat frågan själv? Hör du ingen skillnad finns det ingen anledning att byta kablar, köp skivor i stället och njut! |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 19:57:40
|
quote: Frågan är nu , är jag döv??
Vincent. Du är inte döv och du är framför allt inte ensam. Det är fullt normalt att inte höra skillnad på varenda kabel man provar. Det finns många som är av åsikten att det är ett tydligt sundhetstecken. Och nej det är inte fel på din övriga utrustning som inte kan avslöja skillnader mellan kablar. Det kanske den visst kan! Bara att de kablar som du hittils testat varit så pass bra att ingen skillnad har kunnat höras.
Så du är förtfarande med i klubben och kan höra skillnad mellan saker som det är skillnad på.
Men det är klart at det kan finnas kablar som man hör skillnad mellan, men man bör nog ställa sig frågan om det är bra eller dåligt i så fall, med tanke på normala kablars minimala påverkan på signalen.
En sak som man kan vara säker på är att det också förekommer inbillning när det gäller kablars påverkan på ljudet. Det går ganska lätt att framkalla suggestiva skillnader mellan en och samma kabel genom att bara tala om att det är olika kablar. Det omvända gäller säkert också. Att man kan inbilla sig att det inte är någon skillnad när det kanske i själva verket är det, men man får se på vad man tycker är rimligt. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 22:21:27
|
Ja och visa känner inte skillnad på vin heller...
Vissa gör helt enkelt inte det, men det behöver inte betyda att skillnaderna inte finns där..
jag hör skillnad på många komponenter i en anläggning, kablar, cdspelare, vibrationsdämpningar, fasvändningar m.m. Skulle jag gjort det för 17 år sen när jag började intressera mig mer för hifi, förmodligen inte, jag har lärt mig och tränat mig att leta och uppfatta skillnader.. Man kan kanske säga att jag letar fel, men visst så kan det nog vara...
Så det är inget fel på en person som inte hör skillnader, men det är lika lite fel på en som hör.
/Martin |
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 22:43:41
|
Det går nog att höra skillnad på kablar.
I ett blindtest i Hifiplus som genomfördes rankade en panel som bestod av diverse audiofiler olika högtalarkablar och signalkablar.
I detta blindtest rankades Nord ost Valhalla högst av runt 7-8 kablar. Jag minns inte exakt hur testet gick till annant än att det var ett blindtest i någon form. Kanske någon på forumet som läst den artikeln lite mer ingående minns själva lyssningförfarandet? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 22:48:52
|
quote: Vissa gör helt enkelt inte det, men det behöver inte betyda att skillnaderna inte finns där..
MartinH: Du har rätt i detta.
Men jag ska förklara hur jag tänker. T ex CDspelare går ju att höra skillnad mellan i blindtest även om man nivåmatchar dem (vilket har visats med statisktisk signifikans), men hittills har man inte lyckats göra det med vanliga kablar ännu (tex koaxialkabel som signalkabel jmfrt med märkeskabel). Det tycker jag tyder på att skillnader mellan kablar är mycket tveksam, om de finns är de sannolikt extremt små och uttalanden som att "det hörs stor skillnad" känns svåra att ta till sig. Då är det lättare att tro på den mänskliga suggestiva förmågan, vilket ju lätt kan visas (och har visats genom mitt exempel ovan med samma kabel) att mycket inom hifi:n är drabbad av.
Det handlar alltså mer om vad man väljer att tro på som en rimlig förklaring till att folk tycker sig höra skillnad helt enkelt. Inga sanningar direkt. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 22:49:36
|
Hej Vincent, vad kör du på för anläggning ?? Visst hör man skillnad på högtalar- och signalkablar, Till och med på nätkablar !!! Förr sa man att "man" skulle läga 10% av anläggningens kostnad på kablar för att motsvara anläggningens prestanda. Jag tycker att man utan vidare kan gå upp till 25 - 35 % av anläggningens kostnad. Jag lovar dig det hörs en skillnad Kom till Martin eller mig på mässan så kan vi dema detta. |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 22:52:03
|
quote: I ett blindtest i Hifiplus som genomfördes rankade en panel som bestod av diverse audiofiler olika högtalarkablar och signalkablar.
I detta blindtest rankades Nord ost Valhalla högst av runt 7-8 kablar. Jag minns inte exakt hur testet gick till annant än att det var ett blindtest i någon form. Kanske någon på forumet som läst den artikeln lite mer ingående minns själva lyssningförfarandet?
Problemet med detta test som "bevis" är att de bara hade 3 personer i lyssningspanelen, vilket inte räcker för statisktisk signifikans med det testupplägget som de hade (att lyssna och tycka om kablarna, betygssättning). De visar ju egentligen inte att de verkligen kan identifiera kablarna. I detta fall hade alltså fler testpersoner hjäpt att validera testet.
quote: Hej Vincent, vad kör du på för anläggning ??
Där kom den. Don't go there. Det kan bara dras för långtgående slutsatser utifrån sådan information tycker jag. |
Edited by - marens on 2005/01/19 22:55:25 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:00:18
|
quote: ...men hittills har man inte lyckats göra det med vanliga kablar ännu (tex koaxialkabel som signalkabel jmfrt med märkeskabel).
marens> Visst har man visat på sådana skillnader med statistisk signifikans. Om du inte tror på det, tag en styck Cardas Golden Ref och en styck Nordost Quattro fil och växla mellan dessa under kontrollerade former i en bra anläggning (blint såklart). Skulle du inte kunna pricka ut skillnaderna mellan dem med statistisk signifikans så äter jag upp mina utslitna jeans. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:02:55
|
Rydberg: Jag tror dig att det går. Men det är inte detta jag kallar vanliga kablar. Skulle vara intressant att göra detta någon gång. Kanske om du har lyssningsträff för kabelskeptiker. |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:03:53
|
Jag skrev ett längre inlägg i denna tråd (sid 5)http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36042 häromdan som gränsar till din fråga. Med tanke på trådskaparens upplevelse, som jag tycker är magnifik, så ställer jag mig tvivlande till att det bara är sk placebo. Det får ju finas gränser för hallucinationerna, eller?! Att man lyssnar på olika sätt är dessutom sant. Fruarna, som är mycket hyllade som facit på detta forum, är inte alltid likadana. Jag kan exalterat be min dito lyssna till denschyssta basgången i en låt, men si hon kan inte följa ett instrument så. Hon delar inte upp musiken helt enkelt. Jag vet inte om jag vill bli mer analytisk i hur jag lyssnar - Det kan ju bli dyrt, väldigt...
Angående kommenaren om vin så tror jag inte att den är sann. Ge någon, vem som helst vågar jag säga, ett glas mogen Ch Mouton Rotchild (Bordeaux) och ett glas Spanskt Lantvin från 2003 och fråga om det smakar olika - inte vad som smakar bäst alltså, utan om det är samma vin... Kom igen va - problemet är väl att den som påstår dylika ting aldrig får dricka fina viner - kablar tar ju däremot inte slut för att man lysnnar på dom utan att höra skillnad. Det är ju just detta som påstås om kablar, dvs att det inte är skillnad på en 25 kronors noname och en 5000 kronors high end. |
Edited by - bjarne on 2005/01/19 23:06:45 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:06:15
|
Marens> Då har jag haft massa konstiga kablar hemma
Men att kablar måste vara jättedyra för att vara bra är ju en bluff, Naqref gjorde ett par som en polare köpte för 500 spänn och de var obetydligt annorlunda jämfört med Nordost Quattro Fil. |
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:08:01
|
Just nu har jag knappast några kablar att växla mellan men RG62 (som är bra) mot ett par normala Audioquest skulle man ju kunna testa lite med. |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:11:19
|
quote: Men att kablar måste vara jättedyra för att vara bra är ju en bluff, Naqref gjorde ett par som en polare köpte för 500 spänn och de var obetydligt annorlunda jämfört med Nordost Quattro Fil.
Detta är i princip min åsikt också. Eller jag skulle nästan vilja påstå att så länge kablarna är skärmade och har schyssta lödningar och kontakter som inte glappar så borde skillnaderna vara försvinnande små. Var det inte någon berömd hifikonstruktör som lyssnade på en 10meters rulle RG62 och kunde konstatera att det var en mycket bra signalkabel? RG62 kostar 10kr/metern. Jag fick en hel härva gratis som räcker till signalkablar hela livet.
Rydberg har du testat dig själv på många olika kablar, eller är det slutsatser du drar utafrån ett fåtal blindtest? |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:17:50
|
Jag hör och har hört skillnad på kablage hemma hos mig. Det räcker hela vägen hem för mig. Om det vore så att det inte var någon skillnad mellan tex en Supra Ply och en värsting Nordost så varför säljes det då Nordost ? Är vi hifi konsumenter lättlurade? Nej det tycker jag inte vi nagelfar våra köp mer än det flesta kunder. Skulle det kunna vara så illa att kablage branchen blåst större delen av oss hifi konsumenter i 25-30 år? Om dom har lyckats med det så kan dom cacha in nästa Nobelpris i ekonomi. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:17:51
|
Marens> Jag har ägt följande kablar under en längre tid: Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Kimber Kable KS-1130, Cardas Golden Ref, Acoustic Zen Silver Reference mkII, Wireworld Gold Eclipse III+ samt Nordost Quattro Fil XLR och sen har jag naturligtvis testat en hel del kablar till fast under ett par dagar bara.
Kablar ovan kostar från 5000 till 23000 par meterspar, de flesta xlr och ett snittpris på ca 13000. |
|
Edited by - Rydberg on 2005/01/19 23:20:26 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:24:47
|
quote: Jag hör och har hört skillnad på kablage hemma hos mig. Det räcker hela vägen hem för mig. Om det vore så att det inte var någon skillnad mellan tex en Supra Ply och en värsting Nordost så varför säljes det då Nordost ? Är vi hifi konsumenter lättlurade? Nej det tycker jag inte vi nagelfar våra köp mer än det flesta kunder. Skulle det kunna vara så illa att kablage branchen blåst större delen av oss hifi konsumenter i 25-30 år? Om dom har lyckats med det så kan dom cacha in nästa Nobelpris i ekonomi.
Svejk: Jag vet inte om jag tycker att detta är ett bra argument, det biter inte riktigt på mig känner jag. Det är lite som köttätarnas (jag äter kött) vanliga argument att kött har vi ju ätit i alla tider. Det är inte mord/fel, det är helt naturligt. Varför skulle det vara fel helt plötsligt när det har varit rätt i hela den moderna människans historia? Det är liksom inte ett bra argument helt enkelt. Ett bättre argument är tex: jag skiter i att djuren dör för jag tycker att mitt behov av näringsrik mat är större. Det är mitt argument för att äta kött iaf. +att det smakar gott oftast. |
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:26:42
|
Någon som jämfört olika kablar för bild till dvd, typ scart, component och vad nu allt heter?
Där finns det skillnad skulle jag vilja hävda.(på en bra TV)
Inte direkt jämförbart kanske men iaf..... |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:28:46
|
Där kom den. Don't go there. Det kan bara dras för långtgående slutsatser utifrån sådan information tycker jag.
bjarne > jag håller med du Marens > vem pratar om vanliga kablar |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:30:39
|
Rydberg > Du har inte testat några FADEL ART ännu !! Vänta du Wolfgang |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:33:42
|
Jojo |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:37:27
|
mwali: När det gäller videokablar finns det mer teoretisk fog bakom varför det är skillnad. Frekvenserna är högre och reflektioner kan lättare uppstå (i övergångar mellan dåligt matchade impedansavsnitt i transmissionsledningen), vilket gör att bilden kan bli från lite oskarp till skuggig om man har otur.
Audiofrekvenser är väldigt låga om man jämför med andra applikationer och transmissionen blir enklare att få förlustfri. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:44:18
|
Rydberg > Det finns t.o.m. en "Special" FADEL ART framtagen för B&W 800 serien (JD kör den just nu) //Wolfgang |
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:44:56
|
"Frekvenserna är högre och reflektioner kan lättare uppstå (i övergångar mellan dåligt matchade impedansavsnitt i transmissionsledningen"
Whatever man.....
Vad kan säga emot detta....Helt obegripligt svar, vad menar du i praktiken?
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:51:42
|
Jag vet inte om jag kan förklara det lättare än så. Men vid riktigt höga frekvenser så börjar våglängden i kabeln bli så kort att den får plats. Om våglängden får plats tex mellan kontakterna i kabeln och kabeln har en annan karaktäristisk impedans än kontakterna så kan en del av signalen börja studsa fram och tillbaka i kabeln. Det som händer är att man får en förlust i signalnivå + att en del av signalen kommer senare i tiden. Det är därför man kan få skuggbilder när man tex tar emot en TV-signal. |
|
|
Topic |
|