Author |
Topic |
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:58:07
|
Vilka frekvenser talar vi om för bild på en dvd? Så man får en jämförelse mot audio på ett ungefär. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 00:00:31
|
Vet inte exakt någon annan kankse kan svara. Men det är inte så farligt höga frekvenser. Uppemot absolut maximalt några MHz kanske, grovt uppskattat. 10MHz kanske.
Nej förresten, nu sitter jag och ljuger. Det måste till en avslutning med en annan impedans för att få reflektioner vid dessa frekvenser. men om kabeln har fel impedans och källan (DVD:ns videoutgång) och TV:ns ingång har rätt impedans så kan det bli reflektioner om man har kablar i storleksordningen >10m långa. Ett litet skift i impedans på någon cm krävs extrema frekvenser för att det ska hända något med signalen. Det blir två reflexer som tar ut varandra annars för lägre frekvenser. |
Edited by - marens on 2005/01/20 00:12:01 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 01:01:27
|
vincent, du frågar om det finns skillnader mellan kablar till högtalare? Samtidigt så säger du att du inte kan höra skillnaden mellan Ply o Purist Audio? Jag får inte riktigt ihop din frågeställning? Självklart är det ingen skillnad mellan kablar! För dig... Jag tror inte att du e varken döv eller dum eller ens har en allt för medioker anläggning!
Men, för min del så har jag hört skillnader på kablar på allt från billiga plast anläggningar från SIBA till anläggningar runt en mille! Jag tycker åsso att det är mycket lätt att höra skillnader på stickkontakter på mina nätkablar osv... Kan inte se (höra) att det skulle vara något konstigt med det fast jag inte kan förklara det med någon mattematisk formel... Visst, många snackar om inbillning... Men jag ser inga skära elefanter, ej heller att det skulle rinna vin i ån... Men skillnaden är för mig så uppenbar, att om du skulle vart med när jag som exempelvis hade kablar från FadelArt här hemma, o jämförde mot diverse andra kablage, inte skulle hört skillnad mellan dem, då hade jag verkligen tappat hakan ner i golvet Hårt Där var skillnader så stora att det var rent utav löjligt (FadelArts Coherence är min referens föresten)
Sedan har jag naturligtvis suttit precis som du o försökt höra skillnader men haft svårt att nyansera just skillnaden mellan ett par olika kablar... Men det var faktiskt ganska länge sedan Idag kan jag ibland uppleva det svårt att höra skillnader mellan kablar som har samma tekniska uppbyggnad, men oftast även där... Så... Mitt svar e, naturligtvis, att skillnaden är mycket stor för både mig å de som suttit o lyssnat med mig |
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci - |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 02:50:00
|
bjarne; jag såg ett program av John Cleese på TV där han testade vin. Hans vänner (runt 15 stycken) fick dricka vin från en flaska som var täckt av papperspåse så de inte kunde se färgen på vinet. Efterår fick de svara på om det var rött eller vitt vin de drack. Hälften sa det var vitt, andra hälfen sa det var rött. Alla fick rött vin, samma märke. Så om någon inte skulle smaka skillnad på 25:- vin eller 500:- vin skulle inte förvåna mig det minsta.
Åter till kablar: Jag hör också skillnad på kablar, dock inte så jag kan säga vilken kabel som är vilken, men jag hör att det är en skillnad på dem. Jag fick tag i Van Den Hul kabel på lösmeter jäkligt billigt (1/10 av butikspriset) och löddade på WBT kontakter på 1 par, och Eichmann BulletPlug på 2 andra par. Jag gjorde det för att jag tycker det är kul att pilla med såna saker, fördriva tiden och hålla sig sysselsatt med något, samt lära sig något nytt. Jag hade absolut ingen förväntning att det skulle låta annorlunda, oavsett vad jag hade läst i tester om RCA kablar. Döm till min förvåning att de blev en helt ny dimension på ljudet. (Jag hade Xindak RCA innan)
Om du inte hör skillnad ska du vara glad. Då slipper du gå in i kabelträsket som inte är billigt, och väldigt svårt att ta sig ur. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 08:20:45
|
Vad vore hififorum utan en kabeltråd? Det fina är att man kan ha ett standardinlägg som man klistrar in varje gång en sådan här tråd dyker upp. Själv är jag för lat för att ens orka klistra in mitt standardinlägg. Jag orkar heller inte läsa tråden som liknar alla andra hundra trådar om samma ämne. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 08:28:49
|
Haha du har rätt, det börjar bli smått tjatigt. Men dock ett ämne som engagerar och berör! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 08:49:29
|
Precis!!! Blev ännu en gång "påmind" hur J-a! viktiga kablarna är! Sålde mina signalkablar och i vänta på nya så kopplade jag in dom gratis kablar som brukar följa med prylarna.....
Allt faller platt o grått till marken!!! Fattar inte hur någon kan lyssna på så här oengagerande Oljud!!
Som att gå till baginbox från en fyllig Napa Valley Cabernet....
And thats the truth..........
|
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 08:52:40
|
Jag tror dig Ledzepp, jag har varit med om liknande upplevelser, även om allt inte föll så blev ljudet märkbart lite sämre... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 09:38:30
|
Marens: OK, vad är slutsatsen?
Vågar man påstå följande: Man kan se skillnad på bilden mellan olika bildkablar(typ komponentkabel) mellan DVD och TV, således borde man kunna höra skillnad mellan olika ljudkablar? |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 09:38:46
|
Nåja, jag överdriver kanske en smula, men det kan man väll få här på los Forum... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Falumas
Member
149 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 09:43:04
|
Ganska många av dom lite mer exclusiva högtalarkablarna har ju ett delningsfilter i en liten låda på sig. Det borde ju göra att man hör skillnad.
Att jämföra ett bra vin mot ett sunkigt baginboxvin är väl inte heller vad vi snackar här. Att man kan höra skillnad på telefontråd och en bra högtalarkabel tror jag dom flesta håller med om. Däremot att höra skillnad från en bra högtalarkabel och en superduperkabel tror jag betydligt fler har problem med. Likaså att två riktigt bra årgångar av ett riktigt bra vin kan vara svåra att känna skillnad på. Där tror jag att coolhetsfaktorn spelar stor roll, när man har beställt in en flaska för CHF180 då vill man njuta av det. Man dricker det lite annorlunda och känner efter betydligt mer. Detsamma gäller nog kablar och jag ser inget fel i det.
Jag bytte lakrissnören mot THX monster cables här om dagen mellan DVDn och stärkaren, har inte kunnat switcha fram och tillbaka mellan nya och gammla kablarna än. Tycker mig dock njuta lite mer av ljudet nu. Är ljudet bättre eller känns det coolare, vem vet inte jag i alla fall.
/Karl
Edit: Tillagt borttappat i |
Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv. |
Edited by - Falumas on 2005/01/20 10:17:51 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:00:14
|
Jag vet att vissa dvi kablar gör stor skillnad, nere på Lefflers har de gjort lite tester och med vissar kablar blir det ingen bild alls vid lite längre längder, snacka om blindtest!
AQ:s dvi kablar ska tydligen vara bra |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:27:24
|
quote: Marens: OK, vad är slutsatsen?
Vågar man påstå följande: Man kan se skillnad på bilden mellan olika bildkablar(typ komponentkabel) mellan DVD och TV, således borde man kunna höra skillnad mellan olika ljudkablar?
Hmm, jag tycker det är en felaktig slutsats eftersom kablar för höga frekvenser kan fungera som vågledare. Det gör inte kablar vid audiofrekvenser (om de inte är milslånga). Jag väljer att inte dra någon slutsats alls utifrån detta.
Många som vittnar om upplevda skillnader från enroma till små. Men är det bara Rydberg som har testat sig själv att det verkligen går att höra skillnad (dvs kunna skilja på kablarna enbart genom att lyssna på dem)?
Rydberg du missförstod kanske min fråga. Jag menade om du hade gjort fler jämförelser där du testat ifall du själv hör skillnad blint? |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:30:02
|
Är man själv är det svårt att göra blindtest!
Jo jag har gjort en del olika blinda tester, inte bara den kombinationen jag nämde. |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:31:16
|
Det skulle vara intressant att höra vilka kablar du lyckats skilja mellan. |
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:37:13
|
Rydberg:
blindtest! Klockrent vad får du allt ifrån! |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:45:07
|
Ett par som är tämligen lätta är:
Cardas Golden Ref (mångkardelig kopparledare) vs Nordost Quattro Fil (monofilamentkabel)
Acostic Zen Silver Ref mkII (silverledare) vs Nordost Quattro Fil (monofilamentkabel)
Lite svårare
Audioquest Anaconda (luft isolerad solidcore, koppar) vs Nordost Quttro Fil, här är Anaconda grynigare i ljudet och man märker att det blir mindre signalpåverkan med nordosten inkopplad
Väldigt svårt
Naqref DIY vs Nordost Quattro Fil (iallafall i den kombintionen vi testade), direkt mellan cdspelare med inbyggt försteg (Audio Aero) och Pass Labs x350
Edit: De sista gjordes inget blindtest på dvs DIY vs NO, blindtest skulle ha varit obefogat då man inte ens hörde några större skillnader öppet. |
|
Edited by - Rydberg on 2005/01/20 11:49:13 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:49:57
|
Tackar! |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 12:28:23
|
Falumas: Vilka är de många exklusiva kablar som har delningsfilter? Mig veterligen så är det väldigt få som har någon form av filter överhuvudtaget. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 12:35:47
|
Han kanske menar Transparent och MIT som har konjugatlänkar (ibland med en liten spole i serie innan länken) för att förhindra självsvängning i de förstärkare som är känsliga för sådant. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 12:44:24
|
Marens> Transparent och MIT har helt oliak principer för sina boxar, det var ett tag sen jag läste igenom deras whitepapers men kolla du där så märker du att de har olika desigfilosofi. |
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 13:22:36
|
Rydberg > specielt om man är lite "blind" |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 13:32:27
|
quote: man märker att det blir mindre signalpåverkan med nordosten inkopplad
Jag förstår vad du menar för skillnad, men det måste väl vara väldigt systemberoende..? |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 13:50:10
|
quote: Vad vore hififorum utan en kabeltråd? Det fina är att man kan ha ett standardinlägg som man klistrar in varje gång en sådan här tråd dyker upp. Själv är jag för lat för att ens orka klistra in mitt standardinlägg. Jag orkar heller inte läsa tråden som liknar alla andra hundra trådar om samma ämne.
Kunde inte sagt det bättre själv Björn-Ola! Sitter själv nöjd med mina 6 metrar superbillig EKK, som kostnadsmässigt inte ligger i närheten av 5-10% av den totala anläggningens kostnad. Mina gamla kablar (Tara Labs) har blivit min 1 åriga dotters favoritleksaker |
PeterL |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 14:03:45
|
Klart man har lite standardsvar att klistra in om det blir en regnig dag....
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
Topic |
|