HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader på kablar och kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/20 :  14:04:38  Show Profile Send mwali a Private Message
Peterl och Björn-ola:

Tack för era givande inlägg i denna diskussion. Fortsätt med det.

Vad är er intention, vill ni att vi ska sluta prata om kablar eller vad? Bara en fråga i all välmening, som ni säkert förstår....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/20 :  14:12:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sanoj: Om man alltid skulle använda search-knappen när man ville läsa om något hade det varit meningslöst att skapa nya trådar här, det mesta har ju redan sagts minst en gång.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/01/20 :  14:17:55  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Personligen är jag hyggligt trött på sånna som ska gnäller
över alla kabeltrådar men fortfarande ska va med
o jiddra!!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/20 :  14:32:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ledzepp: That makes 2 of us...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/20 :  14:42:14  Show Profile Send Falumas a Private Message
marens, man får tacka kunde inte skrivit det bättre själv.

rydberg, man kan ha helt olika filosofier med ett delningsfilter allt från kapning vid vissa frekvenser till sänkning av vissa frekvensområden. Läste en artikel om MIT-klumpen och det var inget annat än ett delningsfilter.

Det perfekta ljudet har nog nästan lika många sanningar här som medlemmar på forumet. Tycker man att det låter bättre med delningsfilter på kabeln, why not. Är också medveten om att endast ett fåtal kablar använder denna metod.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/20 :  14:46:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja jag tycker vi ska fortsätta diskutera kablar, vi måste ju alla ha dom, eller hur ???

Och själv tycker jag kablar är riktigt kul, det är ett instrument att finljustera en annläggning, och man måste testa lite olika kombinationer, för det är en matchningsfråga där med, vissa kablar fungerar bättre med vissa och sämre med andra...

Ibland kan man förvånas hur stor skillnad det kan vara med olika högtalarkablar till samma högtalare.. eller kanske mer olika högtalarkablar till samma förstärkare...

/Martin
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/01/20 :  19:24:47  Show Profile Send vincent a Private Message
Jag bor i Sölvesborg, Blekinge om det finns någon i närheten som kan bevisa för mig att det finns skillnader mellan kablar och kablar, hade jag gärna kommit och upplevt detta. Inte för att jag inte tror på det utan för att jag aldrig har upplevt det.
Kul att så många har engagerat sig i min fråga!!!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/20 :  20:54:49  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Vincent > detta är den ständiga frågan på forumet och trådarna blir otroligt långa därför att "vissa" måste skriva något i tråden utan att tillföra något!!
Jag tycker du skall försöka få tag i Engelhom (Pär) han bor inte långt från dig!!
Hälsningar
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:07:57  Show Profile Send PeterL a Private Message
vincent, du behöver inte alls vara döv bara för att du inte hör skillnader mellan olika kablar. Om någon påstår sig kunna bevisa stora skillnader mellan normala kablar så rigga upp ett test där du blindtestar de som yttrat dylika påståenden. Jag respekterar de som tror att det är stora skillnader mellan olika kablar men personligen så tror jag det är rent nonsens.

PeterL
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:32:00  Show Profile Send mayro a Private Message
Vincent. Jag går in här nu och erbjuder mig gratis samt för bara det är roligt att ta en tur till dig när det passar dig. Så skall vi prova lite olika kablar i dina saker. Jag hävdar att du kommer höra klara skillnader vad du än spelar på. Förändringar eller förbättringar. Folk får kalla det vilket dom vill. Om man så som jag är anhängare till köpta hifi kablar mer än "stubintrådar". Men då orden jag tog var förändringar eller förbättringar bör jag också införliva försämringar. Så kan ingen reta sig på ordvalen. Nu är alla parter införlivade i benämningar jag gav. Skrattar. Kablar är kul. dom väcker en "björn" överallt. Men Vincent. Jag tar erbjudandet att seriöst visa dig att dom gör skillnader på mycket hög nivå i din anläggning.

Spelar du XLR eller RCA idag??
Och jag tycker dessutom du ställer en bra fråga då du inte märker skillnader. Starkt att ställa frågan och ha öppet sinne för att få prova om detta stämmer och inte bara konstaterande säga. " Skit. kablar är bluff". Så anser jag man går ifrån klarhet till klarhet på ett fint sätt. Att ifrågasätta sina egna resultat kommer en dag göra dig till en riktig dräpare på att få ett ljud just DU trivs med. Oavsett om det blir som jag kallar det "stubintråd eller dyra fina kablar eller billigare varianter.Men om du vill antar jag med glädje att resa till dig då det bara är en kort bit tror jag till där jag bor utanför olofström.
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/01/21 :  01:13:01  Show Profile Send lasselite a Private Message
"Någon som jämfört olika kablar för bild till dvd, typ scart, component och vad nu allt heter?"

Inte blint

Ärligt skojat så har jag set skilnader, framför allt på vga kabel.

Att känna skillnad på två röda viner i ett AB test är inte svårt för någon. Att tala om vilken druva eller vilket vin det är fråga om kräver däremot övning och erfarenhet.
Jag kan garantera att det är fler som kan peka ut skillnader i ett vin-BT än i ett kabel-BT. Så säker att jag sätter 10 000 spänn i ett vettigt upplagt test! Sätter du emot Martin?
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/21 :  01:27:27  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
PeterL; istället för att tro det är nonsens, prova själv. Sen kan du komma tillbaka och kritisera, men gör det inte obefogat.

lasselite; läste du mitt inlägg om John Cleese? Hälften kunde inte skilja på rött eller vitt vin i ett blind test.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/01/21 :  08:52:16  Show Profile Send PeterL a Private Message
LasseTokyo: ge dig inte i kast med uppgiften att uttala dig om vad andra, som du inte känner, gjort och huruvida deras uttalanden är obefogade eller ej. Om man uttrycker sig milt så kan man säga att dina egna tester och de slutsatser du drar utifrån dessa tester borde föranleda lite ytterligare funderingar och finslipningar...

quote:
Åter till kablar: Jag hör också skillnad på kablar, dock inte så jag kan säga vilken kabel som är vilken...

Jag har både testat själv och fått kablar demonstrerade och kan ärligt säga att jag inte hört någon som helst skillnad. Därmed inte sagt att det inte finns några skillnader, men dessa skillnader är knappast stora.

PeterL
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/01/21 :  08:52:28  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Det är väll med vin som med högtalarkablar, övning (smakning/lyssning) ger färdighet, eller?

Har själv hållit på med vinprovning i över tio år, även
tävlat i vinprovning där det gäller att plocka ut flera
viner blint, och det var heller inte lätt i början!!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2005/01/21 08:52:47
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/21 :  09:50:19  Show Profile Send mwali a Private Message
Är det någon som har gjort ett hörseltest på sistone? Hör alla på forumet syrsor fortfarande?

Jag minns att någon forummedlem skrev om något blindtest där han och några yngre personer deltagit. Han konstaterade att hans yngre kollega kunde skilja ut den billigare kabeln gång på gång, medan han själv gick bet. Jag har för mig att han pekade på ålderskillnader och dess påverkan på hörselorganen.

Vad sägs om den förklaring alla kabelskepticska oldtimers?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/21 :  09:52:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog stämma !!

Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/01/21 :  10:23:41  Show Profile Send vincent a Private Message
Skicka ett PM med ditt telefonnummer, du är välkommen hit på en kopp kaffe och lite kabel test. Skall bli jätte intressant!! Jag lovar att skriva vad jag upplevde!!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/01/21 :  10:58:18  Show Profile Send lindvall a Private Message
vincent> Om det blir nåt av med kabeltestet kan du väl skicka en epost till mig så kanske jag också kan hänga på om möjlighet finns. Det är inte så långt från Krstd till Sölvesborg. Jag PMar dig min epost.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:18:13  Show Profile Send mats31 a Private Message
Lasselite:

Jag utmanade MartinH på ett vettigt upplagt nätkabeltest (esoterisk 8500 kr sladddosa MOT Elgigantens standardskarvsladd) för ett stort antal månader sedan och fortfarande inget napp.

Så vi får nog vänta...

Mwali:
Om man försöker förklara skillnader mellan kabelskeptiker och kabeltroende som något som beror på ålder så skulle det *möjligtvis* vara trovärdigare om de troende beskrev skillnaderna som bara hemmahörande i diskantregistret,typ 10-25 kHz...inte som t.ex. bumlig bas som blir fastare och djupare, musikalitet(?, 3D-förbättringar och andra liknande oprecisa "natt-och-dag" förbättringar "överallt" )

/M

Edited by - mats31 on 2005/01/21 17:27:58
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:31:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
mats31: det har jag nog tyvärr helt missat eller glömt bort...

Men visst ska man kunna arrangera en sån sak nån gång...

Frågan är vad du skulle säga om du själv upplever en stor skillnad ???
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/21 :  18:50:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
MartinH >

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:04:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
Lars Tokyo: Att tala om vilken färg det är på ett vin (blint) behöver inte vara enkelt, men dom kunde nog särskilja vinerna åt. Testpersonerna kännde alltså sannolikt skillnad (och det var det jag menade(vilket oxå framgår om man läser inlägget)) men kunde inte säga säkert att det ena var rött och det andra vitt.

När vi diskuterar kablar, diskuterar vi ju ofta om det ens existerar hörbara skillnader mellan kablar (med jämförbara mätvärden).
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:20:19  Show Profile Send U1 a Private Message
En gång för länge sedan bytte jag samtliga kablar i min anläggning, från gk kablar till monster singnal och AudioQuest högtalar kablar. Bytet gjorde jag endast för jag ville ha lite fetare kablar, alltså inte för att jag trodde att det skulle göra någon skillnad. När jag satte mig för att lyssna efter bytet var det totalt haksläpp. Jag trode inte på det jag hörde så jag bytade fram och tillbaka hela den kvällen. Efter detta så vet jag att det är en klart hörbar skillnad.

Alla ni som inte kan höra skillnad uppmanar jag till att byta samtliga kablar i anläggninen till billigast möjliga kablar och sedan byta hela kedjan till bra kablar. Då bara måste ni höra skillnad annars vet jag inte vad som är fel för hos mig är det en markant skillnad.

MvH
Johan
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:37:57  Show Profile Send soren a Private Message

Tja vad skall man säga...

Har kört med EKK ett bra tag nu, och för ett par dagar sedan gjorde jag ett inpulsköp när jag var fann mig lite uttråkad på kvällen.

Det blev ett par Xindak FS-1 direkt från kina.

Jag har alltid haft inställningen att kablar gör marginell skillnad i en anläggning, men inte nu längre.

Har suttit och lyssnat hela kvällen, och FS-1 springer i 8or runt EKKn...eller snarare runt huset som lådan i vilken EKKn nu befinner sig, står i.

Det är först nu jag inser att jag inte utnyttjade mina Ino pi60 fullt ut!

/Sören

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/01/22 :  01:16:55  Show Profile Send sampix a Private Message
Det var första gången jag sett att både "Ino" och "positiv till finkablage" nämns i ett och samma inlägg

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2005/01/22 01:18:55
Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000