HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnader på kablar och kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/22 :  01:17:14  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
PeterL
quote:
Jag respekterar de som tror att det är stora skillnader mellan olika kablar men personligen så tror jag det är rent nonsens.

Det kallar jag obefogat, om du "tror det är rent nonsens".

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/22 :  01:37:32  Show Profile Send soren a Private Message

Sampix,

Japp.. med tanke på att Ino pi60 är konstruerad för EKK så blev jag förvånad över hur mycket bättre det blev med nya kabeln. Har svårt att beskriva hur imponerad jag är av ljudet just nu... dynamik, ljudscen, instrument och röster känns klockrena på något sätt.

Nu får man väl börja byta ut alla RG-62 man har i anläggningen också... Suck... men å andra sidan så känns suget efter Ino i28 inte så stort längre :)

Skall beställa ett par Xindax FS-1 till för att ha till basmodulerna, när man nu får dem .. (har väntat i 16 månade nu!)

/Sören
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/22 :  10:43:41  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Sören, är du en av de från prisjakt.nu som inte fått er beställning från COEM?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/22 :  11:27:14  Show Profile Send soren a Private Message

Lars,

Nej, köpte mina på NYSound och det gick hur bra som helst.
Det var ett impulsköp mitt i natten .. kunde inte somna och hade allmänt tråkigt. Visade sig vara ett av de bästa köp jag gjort.

/Sören
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/22 :  13:08:57  Show Profile Send JD a Private Message
Om jag bestämt mig redan innan att det inte finns någon skillnad mellan kablar, eller bilar, eller viner. Så finns väl ingen skillnad?

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Edited by - JD on 2005/01/22 13:10:41
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/22 :  14:05:16  Show Profile Send CC a Private Message
soren, du e beviset på att impulsköp kan vara utav godo
Grattis

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:54:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Sampix: "Det var första gången jag sett att både "Ino" och "positiv till finkablage" nämns i ett och samma inlägg"

Hehe... instämmer. Annat som vore roligt att höra talas om är kombinationen Pioneer-dvd och någon brittisk rörförstärkare med ensiffrig uteffekt, eller kanske ett NAD 208 ihopkopplat med ett par riktigt mysigt färgande hornhögtalare...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:33:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Soren

Ägare till Ino och lämnat EKK för "dyr" kabel (citat annat forum), det måste vara alldeles unikt och SÅ uppfriskande. Jag har också kört EKK en hel del och tvinnade varianter men har nu lämnat detta helt och upplever undergefär samma ljudskillnader som du. Har skrivit lite kring det och det kommer i artikelform så småningom.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:45:33  Show Profile Send soren a Private Message
Tror inte det spelar någon större roll vilken högtalare det är...
Nu är ju iof Ino pi60 tänkt att köras med en kabel med EKKs egenskaper/mätvärden (edit: inte EKK i sig enlig Öhman). Kan ju iofs vara så att jag råkat sätta in en kabel som passar mina monoblock och högtalare som handsken.

Jag trodde inte på långa vägar att kabelbytet skulle göra så stor skillnad.

/Sören

Edited by - soren on 2005/01/23 01:50:42
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2005/01/23 :  11:10:28  Show Profile Send Guldis a Private Message
Soren, du kan väl byta tillbaks om ett par veckor o jämföra. För att eliminera "smekmånadseffekten". Meddela gärna resultatet till oss.

Smekmånadseffekten är den känsla av välbehag som infinner sig efter en uppgradering, oftast av det dyrare slaget. Upplevelsen planar ut liksom.

/Guldis

Edited by - Guldis on 2005/01/23 11:11:11
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/23 :  12:26:07  Show Profile Send soren a Private Message

Smekmånadseffekten .. den var bra!!

Nu var denna "uppgradering" ifos skitbillig. 1/200 del av vad anläggningen i övrigt kostat. Hade ju dessutom inga som helst förväntningar på några direkta förbättringar.

Men jag skall nog prova med EKKn igen om någon månad (om inte tidigare)... just nu sitter jag bara och njuter av musiken :)

/Sören

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/23 :  12:42:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Ägare till Ino och lämnat EKK för "dyr" kabel (citat annat forum), det måste vara alldeles unikt och SÅ uppfriskande.

Nja, jag har Ino Audio piP och Supra Sword + andra ganska dyra kablar..
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/01/23 :  14:34:54  Show Profile Send yudansha a Private Message
Guldis: Upplever du verkligen en smekmånadseffekt? Tycker snarare att skillnader som känns små till en början blir mycket stora när man väl byter tillbaka, t.ex. vid kabelbyte. Skillnaderna brukar liksom bli större när man byter till något sämre. Den där goa känslan efter ett köp ska ju enbart komma av att man valt rätt, inte av att man slängt pengar på något man kanske säljer om ett par månader...
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/23 :  17:25:25  Show Profile Send soren a Private Message

Måste numera tillägga att jag troligen haft problem med min högtalarkoppling tidigare... Jag kopplade nu in EKKn igen, och skillnade mot Xindaken var nu inte alls så stor som när jag bytte till Xindaken första gången.

Letar fortfarande efter förklaringar, men det troligaste är nog att jag har haft dålig kontakt någonstans.. för det var en markant förbättring när jag bytte första gången... för stor för att kunna härledas till placebo enlig mig.

/Sören
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/23 :  19:32:51  Show Profile Send CC a Private Message
Kanske EKK har samma skumma beteende som Ply kablarna, blir sämre ju längre den suttit inkopplad? Har aldrig haft EKK inkopplat länge nog för att upptäcka sådana beteenden... EKK låter i o för sig hemskt redan från början så
Men det intresanta med Ply (o kanske EKK?) e att när man kopplar in den så låter den värd sitt pris, för att efter ett tag så Men kopplar man ur dem å låter de vara urkopplade ett tag för att sedan koppla in dem igen, då är man tillbaka på ruta ett

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2005/01/23 :  20:30:07  Show Profile Send dali a Private Message
Oxidering? Har märkt att mina kablar låter bättre om att man lossar och sätter fast dem igen, i alla fall om allt varit orört en längre tid.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/23 :  20:59:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MickeY> På vilket sätt är det uppfriskande?

Soren> Jag tror som Dali att det var oxidering på kablarna vilket leder till kontaktdistortion. Denna typ av dist. kommer ju smygande så man märker inte den, det kan mycket väl förklara den stora skillnaden.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/01/23 21:01:22
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/23 :  22:21:35  Show Profile Send marens a Private Message
Måste hålla med Rydberg mfl här. Om sören hörde en skillnad så handlar det sannolikt om kontaktproblem med de styva EKK-kablarna. Har varit med om liknande problem med ett par Tara-Labs omni-kablar (få tjocka ledare) i kombination med schmäckiga terminaler på förstärkaren. Det glappade så konstigt att volymen var lägre i ena högtalaren tills man vred upp en bit och kontakten "kom igång". Då lät det helt plötsligt normalt igen.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:46:14  Show Profile Send bjarne a Private Message
quote:
Lars Tokyo: Att tala om vilken färg det är på ett vin (blint) behöver inte vara enkelt, men dom kunde nog särskilja vinerna åt. Testpersonerna kännde alltså sannolikt skillnad (och det var det jag menade(vilket oxå framgår om man läser inlägget)) men kunde inte säga säkert att det ena var rött och det andra vitt.

Ja det var ju det jag skrev för massor av inlägg sedan - skönt att nån håller med

Well, jag har nu ännu mer testat Xindak FS-1 mot Biltema. Mina intryck håller i sig. Det finns en bättre upplösning i basen hos FS-1, vilket är den stora skillnaden. Men skillnaden är inte stor tycker jag - med tanke på priset och prisvärdheten denna kabel tycks ha. Folk beskriver ofta enorma skillnader vid kabelbyten. Skillnader i magnitud som de jag tyckte mig få när jag bytte slutsteg ganska nyligen - från ett kinaslutsteg för 2000:-till ett PS audio HCA-2. Det är mycket förvirrande, och kanske en av anledningarna till att kabelträsket ses på med en viss skepticism från många håll.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:57:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Som att gå till baginbox från en fyllig Napa Valley
Cabernet....

Eller som att gå från en Echeverria Reserva Cabernet Sauvignon till en fyllig Nappa Valley Cabernet!!

Skämt åsido!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:06:19  Show Profile Send vincent a Private Message
Nu har jag fått det bevis jag efterlyste, Tobbe var hemma hos mig i går och byte var enda kabel jag hade mot "signal cabel" och visst var det skillnad från kabel till kabel. Jag vill inte påstå att skillnaden är enorm men det lär jag väl märka på onsdag då jag skall byta tillbaka och sätta i mina. Jag kan bara hoppas att skillnaden inte är så stor för ngra pengar till kablar finns inte i dessa "väntans" dagar. Men jag tycker mig fått en helt annan inblick i ljudet plus att jag tycker djupet i ljud bilden är bättre.Usch. Tobbe "mayro" hade en anna överaskning med sig som kostade ca 995kr som jag inte tänker avslöja här, men jag kan säga när han kopplade in dennna lilla överaskning så ställde han till med kortslutning i min hjärna, mer säger jag inte. Jag vet att det är andra som fått uppleva dessa 995kr innan och dom vet exakt vad jag snackar om.
Nu avslutar vi denna tråd tycker jag för jag har fått svar på min fråga plus mycket, mycket annat. Tack till Tobbe som tog sig tid att köra till mig och lade en halv dag.
"Signal cabel" var det visst.
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:07:40  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Til er som lysnar på EKK/EKKJ; såfremt ni har golvhøgtalare,forsøk med lite tjokkare ledare. 2,5mm duger bra til diskant men til lite større bassar "måste" man upp i kvadrat. T.ex.6mm er en helt annan divisjon(såvel som dimensjon..)
En av dom råaste uppgraderingarne jag har upplevd på ett "normalt" anlegg(Cayin 150W)var att uppdimensjonera intern ock extern kabling samt filterspole från 2,5 till 6mm.(veel,2x6mm pr. sida "externt")
-en enkelt 6mm funkar t.ex. vesentlig bettre enn 3x2,5mm osv.

I stellet før att tvinna; kjør hellre signalhalvdelerna separat vill ljudet førbli rent ockbre sej utøver høgtalarplassering om det er bra saker ni spelar på.(+ bra innspelning) Alt elektrisk påverkning mellan signalhalvdelerna(+/-) er førorenande ock degraderar ljudet. Sådetså.

Mvh. RS (EKK-forskare)

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:22:26  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
I stellet før att tvinna; kjør hellre signalhalvdelerna separat vill ljudet førbli rent ockbre sej utøver høgtalarplassering om det er bra saker ni spelar på.(+ bra innspelning) Alt elektrisk påverkning mellan signalhalvdelerna(+/-) er førorenande ock degraderar ljudet. Sådetså.
Varför då? Då blir ju induktansen märkbart hög. Det är ju kasst. Man vill ju ha elektromagnetisk påverkan mellan ledarna för att få ner induktansen. Det är inget negativt då samma ström går genom båda ledarna (i fas vid audiofrekvenser och en bra bit till).

Sedan ställer jag mig skeptisk till varför man skulle behöva mer än 4G 2.5mm2 för kortare kablar än säg 20m. Vinsten i minskad resistans i kabeln att öka tvärsnittet är ju minimalt därifrån.

Edited by - marens on 2005/01/24 16:23:59
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:36:07  Show Profile Send mwali a Private Message
Vincent:

Berätta om överaskningen för 995 kr. Har man sagt A som får man säga B.....
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/24 :  17:28:57  Show Profile Send mayro a Private Message
MWali... Är du nyfiken? Skrattar gott. Kanske ska jag ta en tur till dig också så vet du sedan vad det är för 995 kr som Vincent samt en bunt andra har fått "smaka" på? Skrattar gott. För att vara ärlig TÖRS inte ens jag berätta vad det är. Men den "saken" har förstört livet för många hifikunniga idag. Samt kastat omkull saker som kostar så mycket pengar så jag inte ens törs säga hur mycket pengar vi talar om. För skulle jag ens nämna ordet på "saken" skulle det inte finnas en enda person som skulle tro ett enda ord om saker jag skriver. Inte ett. Inte heller vad Vincent skriver. samt andra som VET..Dom skulle inte heller bli troda mera.Så den "995" saken får du gärna uppleva.Men endast live. För du samt alla andra skulle inte ändå tro det även om jag skulle få en lista med folk som VET vad det är för "sak" att intyga vad den gör. Och att den gör saker med ljudet förstår man nog. Men du är välkommen hem till mig så skall du få en demo av "saken". men kom inte om du vill slippa problem med livet som hifikille.. skrattar gott........Den är beroendeframkallande kan man säga. Och jag får inte tag i flera av denna sak tyvärr. Jag har två. Och jag gör mig aldrig av med någon av dom för vilken peng som helst.Klart om det börjar på femsifriga belopp så kanske.Men inte anars. ALDRIG..Tänk dig att en sak kan göra sådant intryck så att Vincent som fick ett så mycket bättre ljud inte ens fattar hur mycket bättre det är. Bara för att denna "995" gör något så märkligt bättre med ljudet. Då pratar vi ändå om kabelinsättning som får dom flesta att sälja kablar för massor av ggr kosten av dessa kablar.massor av kosten.. Ändå är "995" kr det som gjorde mest bestående intryck...Jag kan erkänna. Jag skulle också vara nyfiken. Men jag TÖRS inte ens berätta med ord på ett forum vad det är för "995". förlåt. Jag törs inte. Inte andra heller som vet törs nämna detta....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000