Author |
Topic |
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 01:40:27
|
Ricardo: Det du föreslår förutsätter att man kan på förväg veta en hel massa saker - till exempel hur rummets tidiga reflexer påverkar ljudet från respektive högtalare - för om inte överföringen med alla interferenser resulterar i en bra överföringsfunktion så uteblir resultatet.
Det har varit en del diskussion om att generera en lång serie "motinformation" som utsläcker ljudet från höger högtalare till vänster öra med ett "motljud" från vänster högtalare som i sin tur släcks vid höger öra av ett mot-motljud från höger högtalare som släcks vid vänster öra av ännu ett mot-mot-motljud etc. Problem uppstår om inte huvudet sitter fastskruvat som i ett skruvstäd. Och det ställer hemska krav till anläggningen på andra sätt.
Nej, digital kompensering - på förväg eller i realtid - kan nog inte tillfullo simulera en äkta fysisk överhörningsbarriär. Antingen får vi leva med en längsgående vägg i lyssningsrummet, eller så får vi bita i det sura äpplet och säga att hifi helt enkelt aldrig kommer att kunna bli så särskilt realistiskt - vi kan glömma att någonsin skapa en bra illusion. Och så är vi tillbaka vid hörlurarna och den binaurala inspelningen, som är billigare och betydligt, betydligt bättre på att skapa en illusion av närvaro än stereotriangeln någonsin kan bli.
MVH /Morga |
|
|
ricardo5
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 01:54:54
|
Hej Morgan!
Ut ur askan in i elden blev det nog med den idéen.
Typ, 10st högtalare viktade gradvis från L till R då??, eller blir "fördelen" motarbetad av den ökade konstruktiva/destruktiva interferensen som detta då eventuellt också medför??
Vänligen Ricardo |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 02:29:58
|
Ricardo: Gör en sökning på orden "wavefront synthesis" eller vågfrontssyntes. En intressant väg att gå...
MVH /Morga |
|
|
ricardo5
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 02:36:10
|
Hej!
Nej, har inte tid måste tänka på min nya idée nu, skojade, jo jag ska läsa vidare på ditt tips, Tack!
Vänligen Ricardo |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 17:44:03
|
Hej Morgan!
Jag har ju tidigare lovat på Hifimagasinet att jag ska prova ambiophonics/ambiosonics eller vad det heter, och senare komma med en rapport. Jag får nog lova det igen och återkomma.
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 00:46:23
|
Knoppen: Kul att du ämnar prova! Det heter förresten Ambiophonics. Om det står ambioSONICS så handlar det om ett flerkanaligt system - ett surroundljudsformat.
Jag ser fram mot att få höra om dina lyssningserfarenheter.
MVH /Morga |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
|
ricardo5
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 01:49:27
|
Jaha, då var det en nedskalad variant av "Hafler Stereo" som jag av en slump prövade på. Tyckte allt att det blev en utökad stereo-effekt.
Vänligen Ricardo |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 02:05:25
|
quote:
Pratar ni om Ambiofoni? Det som jag skulle vilja sätta upp hemma? http://www.sonicdesign.se/matrix.htm
Hej Thomas.
Nej, det jag talar om är inte ambiofoni - tyvärr så råkar det finnas en uppsjö av termer och teorier av olika slag, och som har snarlika namn. Läs mer om stereo-dipol och ambiophonics på www.ambiophonics.org Jag har nogsamt avhållit mig från att tala om hallfattning eller "hall convolution" som det heter på engelska - med det dyker upp på Ralph Glasgals sida. Jag tycker det är ett ingrepp som bär mig emot, av skäl som purister säkert förstår.
Det jag förespråkar, eller i alla fall föreslår att mina kära hifibröder skall prova, är att lyssna med överhörningsbarriär. Det är ett ganska radikalt och mindre möbleringsvänligt alternativ än diverse halv-lösningar som kommit från annat håll. Det kostar att ligga på topp ;)
MVH /Morgan
Edited by - Morgan on 2002/06/29 02:06:3 |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 05:46:06
|
Detta är en av de mest intressanta trådar jag har läst på något forum någonsin! Sambon har stått ut med mycket, men där går gränsen. Sälj stereon, behåll signalkällan och köp ett par Orpheus känns det som....
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 10:08:15
|
Hej Morgan,
jag har inte orkat läst allt, men artikeln diskuterar väldigt mycket ett passivt ambiofonisystem, där inspelningshallens information extraheras från 2-kanaliga inspelningar och återges i uppspelningsrummet. En frontkanal i med summan av vänster och höger kanal förespråkas ju i Hafler stereo.
Likt det som står i MoLT, och på Sonic Designs hemsida i flera av artiklarna.
"Hörlursexperimentet" du pratar om är dock lite annorlunda.
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 12:49:15
|
quote:
Detta är en av de mest intressanta trådar jag har läst på något forum någonsin! Sälj stereon, behåll signalkällan och köp ett par Orpheus känns det som
Timbre: Kul att du finner ämnet intressant - du har ju fått en "privatlektion", så du känner ju igen det mesta! Och jag förstår att smärtgränsen överskrids när man börjar tala om att bygga väggar i lyssningsrummet. För min egen del så har jag ju blivit lovad ett lekrum i källaren när vi flyttar till villa jag och fästmön - men för er andra arma stackare så finns väl inget annat att göra än att sälja skrotet och köpa Orpheus... Och vill man vara fler som lyssnar så får väl vännerna ta med sina HD600 och plugga in på lämplig utgång
Skulle du kanske ha lust att prova experimentet med exempelvis dina Sonus Faber Extrema? Då kunde man ju ställa dem framför ditt övriga skrot och bara behöva flytta på två högtalarkablar... Så kunde man flytta fram lyssningsplatsen till ca 2.5 meter från högtalarna medan man experimenterar, så slipper man rigga upp en så lång barriär. Jag hjälper till med bärandet! Hör av dig ifall andan faller på.
MVH /Morga |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 13:16:00
|
quote:
jag har inte orkat läst allt, men artikeln diskuterar väldigt mycket ett passivt ambiofonisystem, där inspelningshallens information extraheras från 2-kanaliga inspelningar och återges i uppspelningsrummet. En frontkanal i med summan av vänster och höger kanal förespråkas ju i Hafler stereo.
Likt det som står i MoLT, och på Sonic Designs hemsida i flera av artiklarna.
"Hörlursexperimentet" du pratar om är dock lite annorlunda.
Thomas: Jag antar att du med "hörlursexperimentet" menar överhörningsbarriären och de mycket tätt placerade högtalarna. Just detta är vad jag varmt förespråkar. Jag har tyvärr ingen lyssningserfatenhet utav hallfattning, vilket precis som du riktigt påpekar, innebär att man utnyttjar bland annat skillnadssignalen L-R för att generera en efterklang (men vissa processorer har mer komplicerade algoritmer för att generera ett efterklangsfält). Eftersom jag inte tycker det är särskilt "puristiskt" att gå tillväga på det viset, och eftersom jag saknar erfarenhet av det, så väljer jag i dagsläget en sund skepsis till hallfattning... Däremot så har jag upplevt överhörningsbarriärens verkan i många olika sammanhang och lyssningsmiljöer, och vet dess förtjänster när det gäller att åstadkomma realism och tredimensionalitet och ett ljud med mindre klangfärgning (se där något för dig, Timbre!) av kamfiltrering.
Haflerstereo är ett intressant förslag - och betydligt mer kompatibelt med ett möblerat vardagsrum än en överhörningsbarriär någonsin blir - men det är inte på långa vägar en lika komplett lösning, eftersom det om möjligt bara ökar problemen med ambiguitet i alla de signaturer hjärnan får att arbeta med, med mer kaotisk kamfilterverkan som följd (alltså på grund av att man adderar fler ljudalstrare och inte använder någon form av överhörningsbarriär). Om du någonsin riggar upp en anläggning enligt hafler-konceptet så skulle jag gärna komma och lyssna - jag skulle vilja ha den erfarenheten i bagaget!
Jag ber att få rekommendera experimentet med överhörningsbarriär än en gång.
MVH /Morgan
Edited by - Morgan on 2002/06/29 14:51:5 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 13:57:10
|
Om man nu ska lyssna på hörlurar, så bör man väl installera en "soffskakare" för att få en total psykoakustisk upplevelse. Det känns underligt att lyssna på hörlurar utan att känna musiken i kroppen, IMO.
OOps..såg inte att du skickat ett nytt inlägg. Torde vara till mig och inte Jonas?
Hafler stereo konceptet är mer möbleringsvänligt, det håller jag med om. Jag ska försöka installera det till hösten. Provade ditt experiment idag. Hehe...Tror inte jag kan ha detta arrangemang hemma men kul lät det. Bättre punktformighet i ljudet bl a. Dock vet jag sen tidigare, beroende på hur högtalarna står i jämförelse med min TV som sticker ut ganska långt från väggen (den är dämpad på sidorna), så får jag lite olika stereoperspektiv. Det är nog så att jag begränsar spridningen från vänster högtalare ut i högra delen på rummet och vice versa på det sättet.
Thomas
Edited by - Thomas A on 2002/06/29 14:10:0 |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 14:05:41
|
Thomas: Jag har faktiskt funderat på just detta med "butt kickers" och allt vad det heter. Ingen dum idé alls! Och så väntar jag förstås på att TacT skall utveckla en HRTF-baserad DSP som ger en god simulering av en perfekt stereo-dipol genom hörlurar. För att efterlikna binauralt resultat även utan binaurala inspelning vill säga.
MVH /Morga |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 15:03:05
|
quote: Provade ditt experiment idag. Hehe...Tror inte jag kan ha detta arrangemang hemma men kul lät det. Bättre punktformighet i ljudet bl a.
Thomas: Ursäkta att jag kallade dig Jonas. Jag har korrigerat nu ;)
Kul att du provade experimentet! Nu har vi alltså det första kortfattade lyssningsintrycket: Bättre punktformighet.
Det är ju en ganska självklar konsekvens - eftersom man med överhörningsbarriär lyssnar till två HRTF-signaturer istället för fyra - det är mer psykoakustiskt riktigt, och ger bättre definierade punktkällor. Man slipper de två meter breda violinerna, som ibland uppträder med stereotriangeln.
Provade du med olika slags musik? Upplevde du någonting med bredden på ljudbilden med olika musikmaterial? Hur upplevde du mittfocus på röster? Hur var det med separationen av två röster/ljudkällor placerade intill varandra?
Jag har bestämt mig för att inte själv berätta för ingående om hur jag upplever ljudet med överhörningsbarriär, för det kan påverka vad andra upplever då de lyssnar, utan jag överlämnar lyssningsrapporterna åt er andra!
MVH /Morgan
Edited by - Morgan on 2002/06/29 15:04:0 |
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 15:36:35
|
Tjena Morgan. Jag har tittat lite på detta med jämna mellanrum men kommer alltid fram till att det inte är speciellt praktiskt sammt att det verkar vara en annan uppsättning kompromisser. Du är helt klart betydligt mer insatt i ämnet än jag (vilket inte är så svårt, med tanke på hur insatt jag är), så jag passar på att fråga en del saker som stör mig.
Först och främst, hur hanteras de låga frekvenserna? Eller har de helt enkelt inte så stor betydelse? Att på ett effektivt sätt reducera transmissionen av dessa genom "väggen" torde kräva en ganska så tjock vägg. Detta är så klart inget problem om man är väldans bredskallig . Ett annat problem med väggen är att om du sitter med näsan för nära kanten så kommer väggens kanter att ge upphov till förvrängningar pga diffraktion och "interference" (och dessa störningar torde höras i båda öronen). Om du sitter så pass långt ifrån kanten att dessa störningar inte har någon effekt längre så torde inte väggen lösa "ambiguiteten i HRTF-signaturerna" längre. Eller är jag för petig?
Om vi sedan går vidare med de rumsakustiska problemen då. Jag förstår att du förespråkar rumsbehandling, vilket även jag gör (även om jag förstår hur svårt det är i verkligheten), men ingen vill väl ha ett helt dött rum? Om vi förutsätter att så inte är fallet så ser jag ett problem i att skapa en symmetri för de båda delarna av rummet. Om båda delarna inte har samma efterklangs-signatur eller karaktär så kommer det inte uppfattas som lite märkligt? Inte verklighetstroget i varje fall. Allt detta med antagandet att "väggen" går hela vägen till taket, eller att taket är starkt absorberande, etc. Hela detta stycke kan så klart strykas om vi enbart pratar om skräddarsydda rum.
Sedan har vi det rent praktiska. Sittpositionen. Väggens kant måste väl ända vara så pass nära huvudet att benen, inklusive knäna, hamnar på var sin sida väggen. Blir inte det väldans obekvämt att sitta så en längre stund? Jag brukar korsa benen ibland. Blir lite jobbigt med väggen i vägen, så att säga. Och "sweet spot"? Liten kan man säga. Inget snack om att ha flickvännen/frugan/kompisen sittandes bredvid sig en för en lung kvälls musiknjutning.
Men allt detta kanske försvinner om det görs med DSP? Jag måste säga att jag har lite svårt att acceptera DSP som svar på HiFi problemen. Då menar jag rent generellt, inte bara för detta problem (det ÄR ett problem, det förnekar jag inte).
Till sist vill jag bara kommentera min erfarenhet av inspelningar med konsthuvud. Jag har aldrig lyssnat på "binaural" musik, men däremot har jag spelat in eget icke-musikaliskt material och lyssnat på resultatet. Även om det låter klart annorlunda än den traditionella metoden så uppfattade jag det inte som verklighetstroget. Visst kunde man få lite mer rummskänsla, framförallt ljud från bakre hälften av inspelningsrummet, men mycket annat lät inte riktigt. Notera att jag hade verkligheten som referens! Tilläggas bör att vi inte gjorde modeller av våra egna öron och satte på konsthuvudet (vilket kan göras om man vill). Men å andra sidan så gör inte musikproducenterna det heller, så... Jag menar inte heller att den tradionella stereo metoden var mer verklighetstrogen.
/KC
=========================================================================
"High-End Audio is God's way of telling you that you have too much money |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 16:23:58
|
KC: Visst är det opraktiskt! Enormt opraktiskt! Man kan glömma detta med att ha det i ett vanligt vardagsrum - detta är endast för den kompromisslöse audiofilen som verkligen har ett helt rum avsatt för lyssning - och som inte bryr sig om hur det ser ut alls...
Hur hanteras de låga frekvenserna?
Ja, i det lilla experiment jag föreslog så ingick att det skulle vara så enkelt som möjligt att prova - därför föreslog jag en madrass av något slag. En sådan är både reflektiv och överdrivet ljudgenomsläpplig.
Vill man realisera systemet i verkligheten så bör man förstås ha en barriär som verkligen är en bredbandsabsorbent med mycket stora transmissionsförluster. Jag har då två förslag på lösningar: 1) en vägg av mdf, med "acoustic wedges" monterade så att flänsarna är vertikalt orienterade 2) en vägg av "tubetraps", som samtidigt kan göra mycket för att ordna upp rummets efterklang i alla frekvensområden, inklusive lågbasen. Givetvis bör taket vara kraftigt dämpat medelst tubetraps, och väggen skall gå ända upp i tak... Kompromisser är ovälkomna, som du märker!
Låga frekvenser är annars ett litet problem i sammanhanget. Vi är ju som bekant inte så riktningskänsliga för lågfrekvent information, eftersom denna viker sig så snällt kring huvudet. Och dessutom är den realtiva fasvridningen av det överhörda basljudet betydligt mindre än för överhört ljud vid högre frekvenser, eftersom löptidsfördröjningen motsvarar bara en liten fraktion av en hel period. Vi är därför inte känsliga för kamfiltrering och ambiguitet i basområdet.
Därför kan man göra väggen lite bredare och ha den längre från ansiktet. De frekvenser som då "viker" kring väggens ände är så låga att de inte är ett problem. Högre frekvenser viker mindre, så man får finna en lämplig bredd och avstånd för att hindra HF från att överhöras.
Sedan är verkligheten rätt så komplex med ljud som faller in snett mot en absorbent. Det kan faspåverkas på olika vis. Ibland när jag har experimenterat så har jag märkt att man får utsläckningar i vissa frekvensområden, medan andra svullnar lite grann. Detta avhjälps dock av att man använder sig av absorbenter som möter ljudet i en annan vinkel - som exempelvis "acoustic wedges". Då bör inte fasvariationen nå öronen.
Så till rumsakustiska problem: Jag pratar om skräddarsydda rum, så stycket kan avskrivas ;) Nej, skämt åsido. Visst vill man ha symmetri mellan kanalerna. Det vill man ju i vanlig stereo också. Problemet blir närmast mindre uttalat med denna uppställning, eftersom du bara har sidoreflex från en högtalare att betrakta per sida. Jag förespråkar kraftig rumsbehandling. RT-60 bör vara ca 0.2 sekunder, eller mindre. Haas-fönstret på 20 ms bör vara knäpptyst, och senare efterklang bör vara diffusiv. Skräddarsytt rum var det!
Så till praktiska saker. Man kan skära ut en plats för benen, om man vill. Inga problem. Man kan sätta upp en LCD-skärm på väggen framför sig, om man vill se på hemmabio i en anläggning av denna typ. Sweet-spot finns, men den är inte mer begränsad i sidled än att man kan röra på huvudet så som man gör på exempelvis en konsert. Det är inte obekvämt alls. Stereoperspektivet är mer stabilt vid sådana rörelser än med en vanlig stereotriangeluppställning, faktiskt.
Om frugan vill lyssna, så har hon en mycket trevlig lyssningsplats rakt bakom dig! Även en god bit bakåt finns effekten kvar, men är minskad. Det är bättre, eller minst lika bra som, en sidoplacering vid vanlig stereolyssning.
Och så till DSP för överhörningskorrektion: Det har prövats - det har fungerat halvbra. Jag tror inte på det. Det är som med digital rumskompensering. Det är en halvlösning. Det kan förbättra vissa parametrar, men det blir inte helt bra. Det måste till en fysisk barriär. Vi är överens, tror jag ;)
Vad gäller binaurala inspelningar så rekommenderar jag dig att ladda hem lite demos från www.binaural.com och bränna dessa på cd-skiva. Min erfarenhet säger att resultatet beror både på inspelningens kvalitet och på uppspelningens. Det funkar inte så bra med billiga lurar med ett vanligt hörlursuttag. Med mina HD600 och batteridriven hörlursförstärkare så är det ruggigt realistiskt. Med Timbres Stax-prylar och Stax-inspelning är det hårresande! Och konsthuvudet bör nog ha både en torso och modellerade ytteröron för att det skall bli riktigt bra. Jag har upplevt att det lätt blir fram/bak-inversion annars. Även från fortskning om HRTF vet man att dessa måste vara individuellt anpassade för att fungera bra.
Prova att göra egna inspelningar med mikrofoner i dina egna öron nästa gång, så ska du få höra! Det finns sådana mikrofoner att köpa... Och man kan ju spela upp det med Etymotic-hörlurar...
Så, hoppas att mitt svar täcker dina frågor. Och fråga gärna igen!
MVH /Morga |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 16:32:26
|
Morgan,
jag provade inte så många plattor, några jazzplattor med enklare uppsättningar (trios).
Jag förstår principen, men jag tror att en överhörningsbarriär blir svårt i praktiskt sett att skapa en realistisk återgivning. Framför allt om man vill ha musiken i hemmet som en social upplevelse. Då är det nog mer praktiskt med en Ambiofonisk/Hafler stereo variant. Även om den också är en kompromiss. Fast det är klart, i framtiden kanske vi kopplar in oss direkt i hjärnan med någon typ av elektroder för att få en totalt realistisk upplevelse av vad det månne vara. Som i filmen Matrix kanske...
Thomas
|
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 17:00:29
|
Man får tacka så mycket för svaren Morgan!
Jag kan ivf säga att du har provokerat mitt intresse! Jag skall göra ett försök med madrassen vid nästa bästa tillfälle. Det skall bli verkligen intressant att läsa om dina resultat med "lekstugan" du får i nya villan!
Angående binaural så skall jag ladda hem och testa det också. Vem vet... Mina intryck från egan experimenten är ganska så inpräntade dock. Hoppas de inte färgar mitt omdömme allt för mycket Kan berätta att inspelningsutrustningen var det inget fel på i våra experiment. Det skedde på ett komerciellt akustiklab med mycket, mycket bra utrustning.
/K |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 18:19:14
|
Kan man inte ha en enorm "lösnäsa" med huvudbyglar, alltså en fluffig sak som en vertikal solfjäder mitt för näsan och framåt.
Om inte skulle det bli persiennobligat vid lyssning så ingen granne fick syn på det hela.....
Men det borde ta bort en del av ljudet som smiter runt huvudet och träffar "fel" öra?
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 18:44:26
|
Yes!!!
Den här gången kommer du inte undan tandläkarstolen, Sladd!
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 19:21:17
|
quote:
Kan man inte ha en enorm "lösnäsa" med huvudbyglar, alltså en fluffig sak som en vertikal solfjäder mitt för näsan och framåt.
Jovisst! Jag kan gärna tillverka en sådan åt dig, om du skulle vilja. Om du lovar att ha den på dig på arken-mässan! Jag skulle tro att en lämplig radie för lösnäsan skulle ligga kring 80 centimeter. Och så måste den förstås vara absorbtiv med höga transmissionsförluster, så det blir väl pressad glasfiberplatta på båda sidor om en plywood. *asg*
Men man får förstås se upp med vänster högtalares väggreflex i höger vägg, och vice versa.
MVH /Morgan
Edited by - Morgan on 2002/06/29 19:33:1 |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 20:17:31
|
När vi ändå är inne på ämnet, d.v.s. att tweaka till lyssnaren;
Ni har ju märkt vad som händer om man kupar händerna bakom öronen och viker ytterörat framåt/utåt. Mellanregistret förstärks och riktningsverkan ökar. Skulle man inte kunna köpa in överblivna lösöron från nå´n maskeradutrustningstillverkare, förse dessa med en häftig logo och använda dom som audiofilt mellanregisterstöd? I kombination med lösnäsan kan det kanske erhållas oanade effekter. Arken borde ju vara ett lämpligt starttillfälle för verksamheten...
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 22:37:18
|
quote:
Skulle man inte kunna köpa in överblivna lösöron från nå´n maskeradutrustningstillverkare, förse dessa med en häftig logo och använda dom som audiofilt mellanregisterstöd? I kombination med lösnäsan kan det kanske erhållas oanade effekter.
Vi är någonting stort och revolutionerande på spåren! Varför har ingen tänkt på detta tidigare? Lösnäsa och lösöron måste jag bara prova! Och när vi ändå är inne på den linjen så tror jag att jag skall limma på mig buskiga polisonger, eftersom jag ofta upplever ljudet på mässor som lite för hissat i diskanten. En hårbuske framför örat borde dämpa lite!
Vi ses väl på arken då - vi lär ju känna igen varandra!
MVH /Morga |
|
|
Topic |
|