HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsexperiment!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/29 :  22:45:35  Show Profile Send Timbre a Private Message


Sen kan vi ge ut en fotobok i ämnet...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/29 :  22:48:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Känna igen varandra?
Med lösnäsor och polisonger!
Det blir nog att hänga på sig en namnskylt för att känna igen någon med den förklädnaden.

Jorm
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/06/30 :  08:16:21  Show Profile Send KC a Private Message
Den där lösnäsan skulle jag vilja se. Men det är antagligen
bara Mike Tyson som har nacken som behövs

Men har ni glömt att lösöronen faktiskt fanns på marknaden under
ett tag på 80-talet? Kommer inte ihåg så mycket om dem förutom
att John Atkinson och en annan skribent från $tereophile blev
utskrattade när de gick på konsert med dem, he he.

/KC

=========================================================================

"High-End Audio is God's way of telling you that you have too much money
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  03:02:17  Show Profile Send Morgan a Private Message
Nå, sockergrisar (nu har jag stulit uttrycket;) hur går det med experimenterandet?

Finns det några nya lyssningsrapporter att hämta in, kanske?


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/03 :  11:07:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jadu Morgan,

har testat både högtalaruppställningen och några binaurala inspelningar via hörlurar.

Två saker, börjar med hörlurar. Visst är det en helt annan upplevelse, ffa exemplet med kvinnan som viskar i örat, och de kväkande grodorna. Men jag fick fortfarande lite "i huvudet effekt". Musiken som jag lyssnade på, fick jag inte att få framför mig, mera runt om. Kan kanske ha att göra med att jag inte kan lokalisera ljudet med huvudvridning. Eller att mina abnormt stora öron ger fel överföringsfunktion.

Högtalare:

Det ger klarare separation mellan både personers röster och instrument på scenen. Bättre fokus alltså. Har lyssnar på några liveinspelningar. Om publiken nu applåderar borde de finnas långt ut på sidorna och kanske runt om mig om nu hallreflexer är det som ska placera dessa (?). Men det lyckades jag inte med att förnimma. Kan ha och göra med inspelningens typ och mitt rum.

Thomas
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:45:27  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

har testat både högtalaruppställningen och några binaurala inspelningar via hörlurar.

Två saker, börjar med hörlurar. Visst är det en helt annan upplevelse, Men jag fick fortfarande lite "i huvudet effekt". Musiken som jag lyssnade på, fick jag inte att få framför mig, mera runt om.

Högtalare:
Det ger klarare separation mellan både personers röster och instrument på scenen. Bättre fokus alltså. Har lyssnar på några liveinspelningar. Om publiken nu applåderar borde de finnas långt ut på sidorna och kanske runt om mig om nu hallreflexer är det som ska placera dessa (?). Men det lyckades jag inte med att förnimma. Kan ha och göra med inspelningens typ och mitt rum.



Tjenare Thomas!
Jag hade väntat på din lyssningsrapport - kul att den kom!

Först angående binaurala inspelningar återgivna via hörlurar: Det är ett problem att HRTF-signaturerna inte är individualiserade - dvs anpassade just till dina konstiga öron, där kanske det ena sitter en cm längra bak än det andra och har en lustig vinkel etc. Jag har testat en och samma inspelning på ett tiotal personer - inspelningen med ett jazzband med en bastuba istället för ståbas, och en klarinett som spelar leadstämman - lite i New Orleans-stil. Det spåret har nio personer utav tio upplevt som om musikerna står BAKOM huvudet och spelar (och ut på sidorna). Givetvis är detta en stort kliv framåt - bara att få ut dem ur huvudet, men man är kanske lite ovan att sitta med ryggen åt en orkester ;)
För en utav de nio som fick dem bakom sig så fanns de först framför honom en liten stund, innan de plötsligt hoppade bakom.
För den tionde personen så stod de klippfast på en scen framför.

Detta inversionsproblem är verkligen typiskt för binaurala inspelningar. Faktum är att det dock kan manipuleras med en smula, som i den inspelningen Timbre har av Stax. Där börjar nämligen en talare att definiera punkterna höger sida, snett bakom höger, rakt bakom, vänster bakre sida, vänster sida etc. När man väl fått kläm på vad som verkligen är bakom, och hur denna signatur låter, DÅ går han framför konsthuvudet, och man får höra skillnaden. Fortfarande så upplevde i alla fall jag att realismen blev lite sämre framifrån, men med kontrasten mot den tidigare illustrationen av bakom-signaturen så blev placeringen framför. Mycket begåvat förfarande.

Törs jag fråga vad du använde för lurar och lurförstärkare till din lyssning? Min erfarenhet är att ju bättre dessa är, desto mer "utanför huvudet" blir ljudet.

Så till högtalare och överhörningsbarriär:
Bättre focus med klarare separation av olika instrument och röster, säger du... Exakt min egen erfarenhet. Du skall höra det utomhus, utan en rumsakustisk signatur som sätter käppar i hjulet! *FYYYjädrarvilketLJUUUUD*.
Angående applåder vid livekonserter så bör man tänka på vilka mikrofoner som används vid dessa, och hur mixningen går till. Hade man använt bara korsade blumlein - alltså en enda stereomikrofon - så hade effekten blivit som du säger. Men nu är det oftast inte så, utan gitarren spelas in direkt från mixerbordet, liksom sångaren etc. Och ibland har man separata mikrofoner för att spela in publiken och kunna mixa in dess applåder mer selektivt vid olika musikavsnitt (en bekant till mig jobbar med just liveupptagningar).
Detta gör att man inte kodar för sådana fasvariationer som kan ge en ljudbild bakom lyssnaren, oavsett uppspelningsteknik.

Om du har möjlighet så rekommenderar jag att du provar med Opus-3's inspelningar med Cyndee Peters - house of the rising sun, exempelvis - den finns på lite olika skivor från bolaget. Och om du lyckades ladda hem spåret med xylofonerna från Binaural, så kan du ta en vända med det också. I det senare fallet så händer det saker lååångt ut på sidorna för mig...




MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/03 :  13:52:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Morgan,

jag ska prova med Cyndee Peters låten. Har den på vinyl från Opus.


Återkommer med rapport när jag provat.


Thomas
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:18:49  Show Profile Send no_85 a Private Message
Skitkul läsning faktiskt... Man märker att någon har tänkt till lite!
Mer av den varan tack! Det gillar jag!

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:32:51  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Skitkul läsning faktiskt... Man märker att någon har tänkt till lite!
Mer av den varan tack! Det gillar jag!



Tack för den kommentaren! Lite smicker är alltid trevligt

Känner du dig manad att göra lyssningsexperimentet kanske? Märks det att jag är "a man with a mission"? Jag vill att det ska bli fler här på forumet som faktiskt har fått höra hur stora fel vi faktiskt sitter och lyssnar på även i de allra bästa anläggningarna...

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

jonaswes
Member

65 Posts

Posted - 2002/07/04 :  00:02:37  Show Profile Send jonaswes a Private Message
Denna topic var den bästa jag läst på länge,
tack för att ni livar upp min vardag....
Skulle göra en recension av denna topik, skulle
slå det mesta med hästlängder.


Har precis suttit och lyssnat i lurarna på
musik när jag började läsa binaural hörlur.
har testat lite demo på hemsidan, ljudet
är ju hur långt ut från luren som helst
i kontrast till dom skivorna jag precis
satt och lyssnade på.
känns emellanåt som en halvmeter till en meter.
fast jag känner också att ljudkällorna vill
inte riktigt gå fram utan är mest på sidorna
och snettbakåt, blir lite mer fram när jag flyttar
runt lurarna. Häftigt var det ivarje fall,
skulle vara kul att ha alla skivorna i hörlursformat
som det borde kallas för.
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  00:43:22  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Denna topic var den bästa jag läst på länge,
tack för att ni livar upp min vardag....
Skulle göra en recension av denna topik, skulle
slå det mesta med hästlängder.



Jag tackar ännu en gång för beröm - alltid trevligt.

Inversions-effekten med binauralt material har jag talat flitigt om även på tråden "hörlurslyssning" - det är den du upplever när ljudet kommer bakifrån. När du vänder på lurarna, och sätter höger kanal till vänster öra, så ligger tyvärr spegelplanet i en linje från din näsa till ditt bakhuvud, vertikalt orienterat. Detta gör att du inte kan få musikerna att plötsligt komma framför dig, utan bara att de byter sida bakom dig. Möjligen har du dock öron som är snett orienterade, med det ena lite bakom det andra - då kan möjligen överföringsfunktionen bli bättre genom att skifta höger-vänster.

En halvmeter till en meter utanför skallen låter lite klent tycker jag ... :) Jag brukar få ljudkällor minst tiotalet meter utanför skallen - eller betydligt mer. Som i verkligheten, alltså :)

Kul att du gillade tråden!

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/04 :  12:33:11  Show Profile Send gromit a Private Message
Jätteintressant det här!

Omflyttningsexperimentet ska jag se till att prova snart. Är det många inspelningar som är gjorda med korsade Blumlein?

Jag laddade hem de där mp3-filerna från binaural.com (+ några andra) och brände på en skiva som jag körde hemma. Wow, vilken upplevelse! Vissa bitar var ju bättre än andra. Det kändes nästan kusligt realistiskt när tjejen viskade alldeles utanför örat i välkomstmeddelandet.

Det återgivna stereoperspektivet var väldigt bra och man kunde tydligt urskilja positionerna på de personer som skrek/sjöng "Happy birthday". I vissa spår uppfattade jag dock ljudkällorna som bakom mig men oftast tyckte jag de låg som i en båge framför mig, dock 45 grader upp i luften. Kan det kanske bero på skillnader i ytterörats form?

Jag använde AKG 240 utan speciell hörlursförstärkare.

Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/04 :  12:46:25  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jätteintressant det här!

Omflyttningsexperimentet ska jag se till att prova snart. Är det många inspelningar som är gjorda med korsade Blumlein?

I vissa spår uppfattade jag dock ljudkällorna som bakom mig men oftast tyckte jag de låg som i en båge framför mig, dock 45 grader upp i luften. Kan det kanske bero på skillnader i ytterörats form?



Kul att du finner ämnet intressant - hoppas du kommer tycka experimentet är kul också ;)

Korsade åttor / Korsade Blumlein är en rätt så vanlig inspelningsteknik - tyvärr er på studioproduktioner, efter vad jag förstått. Opus 3 använder det ofta.

Att musiker verkade befinna sig 45 grader uppåt har sannolikt att göra med just ytterörats form, som du säger. Konsthuvudets överföringsfunktion råkar troligen sammanfalla med din HRTF för vinkeln 45 grader.


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/04 :  13:08:54  Show Profile Send gromit a Private Message
Hej!

Experimentet blir säkert både kul och intressant. Jag har ett antal skivor från Opus 3 och de ska jag se till att testa med!

Jag har fått smak för det här med binaurala inspelningar och ska prova det själv, tänkte jag. Det fanns ju lite länkar från binaural.com om hur andra hade gjort för att montera mikrofoner i öronen. Inspelningen får väl bli på md, eftersom dat-spelare är så dyra och tunga.

Jag får nog skaffa en hörlursförstärkare också, eller helt "kit" kanske. Vilka säljer STAX här i Sverige?



Edited by - gromit on 2002/07/04 13:09:3
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/13 :  14:31:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Morgan!

Nu ÄNTLIGEN har jag provat en ambiophonicsuppställning av anläggningen. Att det dröjt så länge beror på ett visst mått av slöhet och en stor TV-apparat med en massa sladdar som står mellan högtalarna. Nu står högtalarna så tätt ihop som det går, det är 40 cm mellan diskantelementen. En vanlig skumgummimadrass placerades mellan högtalarna ända fram till lyssningsplatsen ca 2 m bort.

Iakttagelser
Nu har jag lyssnat på detta ett par dagar med lite olika musik. Det första som slår mig att den tonala balansen ändrades drastiskt, så pass mycket att det överskuggade de eventuellt goda egenskaperna av experimentet.

Det verkar ändock svårt att få hörselmekanismen att låta sig luras att ljudkällorna INTE är där de är, dvs rakt fram. Det låter klart och tydligt att det är två ljudkällor rakt fram. Musikaliska inslag som ska vara i mitten av ljudbilden ter sig mer diffusa än vid vanlig stereotriangel, förmodligen mycket på grund av tonkurveförändringen (se nedan). Expansion av ljudbilden utanför "rakt fram" uppfattas för mig som små "moln av ljud" utanför högtalarna. Ungefär som en suddigt ljudande ljudkälla rakt framåt som "viftar" med andra diffusa ljud åt höger och väsnter. Panorerade vanliga musikskivor återgavs inte med speciellt övertygande realism. För mig har min hörsel inte lyckats luras att detta låter som en trovärdig ljudbild.

Inslag av fasolikheter i musiken fungerade som det skall, med en expansion av ljudbilden långt ut åt sidorna. Men hos mig är det ingen nämnvärd "förbättring" av ljudbilden jämfört med vanlig stereotriangel. Inslaget på Aphex Twinsskinvan "Drukqs", låt 6, gav vid handen att visst expanderade "dunk"-ljudet på ett trevligt sätt, ganska noggrant faktiskt. Men i det stora lät det mittplacerade pianot MYCKET diffust och konstigt, knappt att det ens hördes!


Akustiska mätningar
Eftersom ljudet lät konstigt med madrass blev jag nyfiken vad madrassen införde för förändringar på tonkurvan. Jag misstänker att förändringarna ligger mycket tätt i tiden jämfört med direktljudet och att även hörselmekansimen uppfattar tonkurveförändringen ungefär så som den är uppmätt. Det låter som det ser ut i alla fall. Se nedanstående uppmätta tonkurva:



Mätavståndet är ca 2 m från högtalarna varför en hel del rumsbidrag kan skönjas i kurvan. Mik placerades ung där ett öra placeras vid lyssnigposition, ca 10 cm från madrass. Endast en högtalare driven. Mellan två tjocka streck är det 10 dB. Som synes blev tonkurvan kraftigt förändrad genom insats av madrassen. Ljudet låter väldigt "ihåligt". Förmodligen är det inte alls lämpligt att prova detta experiment med madrass emellen högtalarna. Under 200 Hz är det inga skillnader. Vid 400 Hz och uppåt ses tydligt tendensen, som störst är avvikelsen upp till 10 dB(!) i det känsliga mellanregisterområdet 500 Hz ända upp till 2 kHz. Det förklarar förmodligen det ihåliga ljudet. Högst upp i diskanten noteras några destruktiva interferenser. Generellt kan man säga att det hos mig blev alldeles för mycket ljudenergi i registret under 500 Hz.

Hoppas att min inlagda bild syns nu!

Överhörningsbarriären bör vara beskaffad så att inte den påverkar tonkurvan. Det är förmodligen väldigt svårt att få till en sådan som inte påverkar tonkurvan.

Jag kommer från och med nu att le lite snällt vid läsande av Ambiophonicsdokument när madrassliknande barriärer och även andra barriärer som inte som har redovisade akustiska egenskaper .

Det är nog läge nu Morgan, att du kommer med dina egna intryck av ambiophonics.


/Johan Lindroos





Edited by - Knoppen on 2002/07/13 15:28:33

Edited by - Knoppen on 2002/07/13 15:31:0
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/13 :  19:02:54  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag har också provat experimentet men har inte alls samma negativa erfarenheter som Knoppen beskriver. Jag använde sitsen till min soffa som barriär och blev väldigt imponerad av resultatet.

Det som förbättrades hemma hos mig var framför allt punktformigheten, sångare och musiker framträde rysligt exakt och bredden på de inspelningar som jag lyssnade på ökade markant. Sångarna i en kyrkokör kunde faktiskt pekas ut riktigt bra. Vid ett jazzstycke verkade en banjospelare vara rakt till vänster om mig. Alltså ca 90 grader från högtalaren. Punktformigheten var fortfarande mycket bra, tills man vred på huvudet för att se på honom...

Att högtalarna var rakt framför mig kunde inte alls höras men bredden kanske var överdriven, det kändes i alla fall så. Jag undrar om banjospelaren verkligen satt där 90 grader från mikrofonen. Musikerna som spelade tillsammans kom liksom för långt isär, jag hamnade mitt i ensemblen!

Ytterligare en nackdel var att jag inte fick lika bra djupuppfattning som vanligt. Jag kunde inte höra om fagottspelaren satt bakom trombonisten eller (hemska tanke) framför.

Detta var ett jätteroligt experiment som jag garanterat kommer göra om när jag behöver lite "nytändning".

Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/14 :  03:44:19  Show Profile Send Morgan a Private Message
Hej Knoppen!

Kul att experimentet äntligen blivit av.

För att din bild skall synes för oss andra så måste den vara utlagd på nätet, så att dess adress pekar rätt. Nu pekar den mot en adress på varje läsares egen hårddisk, och det funkar ju bara för dig själv ;)

Nåväl. Dina resultat av experimentet känner jag delvis igen från en av gångerna jag själv lyssnat. Det blev kraftigt svullet i övre basen ich nedre mellanregistret - outhärdligt svullet. Detta är förstås en påverkan av baffel-laddning kombinerat med madrassens absorbtion av vissa frekvenser. Dessutom har jag förstått att en absorbent ibland kan faspåverka det infallande ljudet i vissa frekvensområden, men det tror jag du förstår dig på bättre än jag själv gör. Berätta gärna om det, i så fall...

Först ett par ord om att lyssna till piano-inspelningar. Jag har hittills aldrig hört en sådan låta bra på någon enda anläggning - i bemärkelsen låta realistiskt. De är ofta underligt mickade - inte direkt med ett par korsade Blumlein på rejält avstånd, om man säger så. Just närmickade inspelningar kan låta riktigt illa med ambiophonics-uppställning. Instrumenten blir onaturligt "stora" på ett svårbestämbart sätt - just för att överföringsfunktionen på vissa parametrar blivit bättre.

Mycket handlar om inspelningen. För att effekten skall bli riktigt god, så krävs korsade åttor eller binaurala inspelningar. Det kan bli riktigt hyfsat med flermickade studioproduktioner, men det kan också bli väldigt fel.

Jag har lyssnat på stereo-dipol uppställning i fyra olika rum, vid flera olika tillfällen. I ett av rummen, med den specifika madrass som användes och kraftig dämpning av sidoreflexer och takreflexer och en mycket kort efterklangstid, så blev resultatet katastrofalt dåligt - mycket likt det du själv beskriver. Detta var hemma i min fars lägenhet, där anläggningen och rummet hör till det absolut bästa jag någonsin hört. Underligt, men så var fallet. Mittfocus otydligt, svullet ljud, ingen riktig ljudbild ut mot sidorna - allt vad du beskriver. Madrassen var en resårmadrass från Tibrobädden.

En annan gång lyssnade jag på en ganska medioker anläggning - min egen - utomhus. Madrassen var vanlig skumgummityp. Anläggningen var fritt placerad, under närmast ekofria omständigheter. Högtalarna ca 20 cm isär, huvudet ca 30 cm från madrassen. Då hände det grejer!

Först spåret "house of the rising sun" med Cyndee Peters på Opus 3, inspelat med korsade åttor: "Klockorna" i början mer exakt utplacerade än jag någonsin hört, mer väldefinierade, "mindre" i storleken, och renare klingande. Notera att jag nu jämför även med lyssning till vanlig stereotriangel utonhus.
Cyndees röst var även den "mindre", mer exakt placerad, mjukare, naturligare klingande. Slagverkets alla delar mycket exakt placerade i förhållande till varandra och i djupled. Mer väldefinierade. Så kommer saxofonen in i musiken, och den är otroligt exakt placerad, låter just så som en saxofon verkligen låter, är punktformig och realistiskt stor. Och den är lååååångt ut till vänster i ljudbilden. Detta var upplevelsen som fick mig att bli eld och lågor för överhörningsbarriär som princip.

Sedan ett binauralt spår med xylofon-musik, nedtankat som mp3 från www.binaural.com och brännt till cd. Ljudbilden är nu mer än 180 grader bred. Rummet är omslutande, kring mig, ovanför mig. De både xylofonerna kommer hotfullt nära - inte alls fjärran, utan bara någon dryg meter ifrån mig, och på var sin sida. Varje tangent (är det så det kallas på xylofon?) är klart urskiljbar i position jämfört med de andra. Ändras tonläget så ändras riktningen, precis som det skall vara. Xylofonerna är också ungefär två meter breda - tydligt och klart att urskilja! Klangen är mäktigt realistisk. Fysiskt närvarande ger en helt ny innebörd. Det enda jag hört låta bättre är rena binaurala inspelningar via hörlurar.

Fortsatt binauralt, från samma källa: Några enklare inspelningar med liten experimentell rockorkester live: Scenen musikerna står på är just så bred som en scen är, när man sitter bara några meter från den. kanske 130 grader eller drygt det. Alla utplaceringar exakta, och mycket punktformiga, även långt ut på sidorna. Mittfokus är så bra som det bara kan bli, dvs det låter som verkligheten. Det mest bestående minnet är dock hur bra själva klangen av instrument och röster återges. Den är mjukare och mer naturlig än vanlig stereotriangel brukar kunna återge.

Samma musik har jag även lyssnat på i mitt eget vardagsrum, vid många tillfällen. Här låter det mer påträngande, till följd av en kraftig rumspåverkan i diskanten. Sidoreflexerna verkar faktiskt inte påverka ljudbildens storlek eller form, men gör att det sker en ofördelaktig klangpåverkan i övre mellanregistret, som bidrar till att det blir påträngande.

Jämfört med stereotriangel så är: Klangen mer realistisk. Utplaceringar betydligt mer exakta. Ljudkällor avsevärt mer punktformiga. Ljudbilden bredare och djupare - extremt så. Mittfokus förbättrat.

Samma resultat i en god väns anläggning.

Vid alla dessa tre senare experiment har madrassen varit av skumgummityp. I de två senare har rummet varit akustiskt obehandlat. Högtalarna har i samtliga fall varit stativare.

Det var mina lyssningsintryck. I ett fall har det skitit sig kapitalt, som det heter. Och det var i ett välbehandlat lyssningsrum, med lite bredare placering av högtalarna och en bredare resårmadrass. I de andra fallen, vid flera tillfällen, har det låtit magiskt bra i jämförelse med stereotriangel.

Det var mina lyssningintryck, knoppen. Jag ser fram emot att få ett eget lekrum i källaren, för då kommer jag att experimentera med tvärställda absorbenter och kanske tubetraps som överhörningsbarriär, för att försöka påverka baffel-laddningen och eventuell faspåverkan. Jag funderar också på ifall inte två madrasser på höjden med en rejäl springa emellan skulle kunna påverka den negativa påverkan på frekvenssvaret... Det vlir till att prova så snart jag får chansen ;)

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/15 :  20:21:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Morgan!

Bildmisslyckandet:
Jag tyckte att det fungerade nästan ÖVER förväntan med bilden. På min dator såg det perfekt ut! Det gick misstänkt fort att få upp bilden på forumet. Det var synd att inte fler kunde se den. Jag e-postar den till dig, tonkurvan blev ganska spektakulärt dålig med skumgummimadrass. Övriga intresserade får den också om ni mejlar mig till ljudknoppen@yahoo.se. Finns det någon som har tips på sajter där man kan ladda upp bilder enkelt och framförallt gratis? Audiomaniker, du brukar ju vara bra på detta, hur gör du?

Jag provade en del olika inspelningar, kanske inte alla oilka varianter. Men det som var det överskuggande problemet i lyssningen var den konstiga tonala balansen. en inspelning med korsade "åttor" påminner också mycket om panorerade "vanliga" popinspelningar i det att den tappar fasskillnaden mellan kanalerna, det arbetas bara med nivåer mellan kanalerna. Men det går att uppnå mycket goda resultat, det talar en hel del inspelningar för. Men vad är dina erfarenheter med A-B-stereo i kombination med en ambiophonicsuppställning, som ju har fler likheter med binaurala inspelningar?

Det var lustigt att det blev liknande ljud hos din fader i ett rum som är mer akustikreglerat såsom mitt rum. Kanske blir det "bättre" med ambiophonics i ett rum med bidrag av reflexer från sidoväggarna. Då skulle sidoväggsreflexerna eventuellt kunna bidra till en, förfalskad men kanske för hörselmekansimen trevligare, breddning av ljudbilden(?). Eller hur brett hade han mellan högtalarna? Du antyder att han hade en bredare placering såsom jag också hade p g a högtalarnas storlek. Eller också är det överskuggande problemet just den akustiska behandlingen av lyssningsrummet. Det vore isåfall lite lustigt eftersom Ambiophonicssnubben skriver att det är eftersträvansvärt med kort efterklengstid i lyssningsrummet i kombuination med ambiophonics.

Abs vid strykande infall:
Om jag inte minns fel, så innebär ett strykande ljudinfall mot en totalabsorberande yta ett totalt fasskift av ljudet.

Med vissa skivor (som innehåller speciell fasinformation) och vanlig stereotriangel kan jag också uppleva ljud 90 grader rakt åt sidan, så för mig kommer detta att vara den normala uppställningen. Experiment är en grej, och sedan den vanliga lyssningen som man finner mest komfortabel är en annan grej (för mig i alla fall). Hur lyssnar du själv? Jag förmodar att du också normalt lyssnar på vanlig stereotriangel(?).


/Johan Lindroos




Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:09:10  Show Profile Send Morgan a Private Message
Hej Knoppen.

Ja, det är lustigt att det fungerar sämre hemma hos min far, som ju har ett i alla avseenden bättre lyssningsrum än hemma hos mig eller min kompis - men det som motsäger tanken om att det skulle vara sidoreflexen som "rättade till" problemet i obehandlade lyssningsrum är ju att jag har fått det i särklass bästa resultatet utomhus - helt utan sidoväggar inom en sisådär 200 meters sträcka... Jag tror istället det är en kombination av lite bredare placering och en annan beskaffenhet hos absorbenten som används som överhörningsbarriär. Din kurva har verkligen gett mig lust att sätta mig in i hur absorbenter av olika typ uppför sig vid strykande infall. Det måste ju absolut gå att göra något åt problemen, tycker jag.

Beträffande A/B-stereo så har jag tyvärr för lite material där inspelningstekniken verkligen är dokumenterad, för att kunna svara på vilka inspelningar som gett vilka resultat. Kanske är det så att den inspelning som ger det absolut mest omslutande perspektivet, nämligen ett demospår från Chesky kallat "general image and resolution test", faktiskt inte är KORSADE åttor, utan att de är parallellt monterade - det framgår inte av texten om inspelningen, när jag lusläser den. Däremot spåret från Opus3 med Cyndee Peters är just X/Y-stereo eller korsade åttor. Om du har lust att förklara närmre varifrån du fått det att "en inspelning med korsade "åttor" påminner mycket om panorerade "vanliga" popinspelningar i det att den tappar fasskillnaden mellan kanalerna, det arbetas bara med nivåer mellan kanalerna" så skulle jag gärna lyssna. Beror inte det i väldigt hög grad på vilken vinkel man väljer mellan kapslarna? Eller är det 90 grader alltid?

Du frågar efter hur jag själv lyssnar - och svaret är enkelt: Jag lyssnar i princip alltid med hörlurar. Renheten, upplösningen, kanalseparationen, punktformigheten - allt är fullkomligt överlägset med hörlurar. Det man missar är realismen. Men å andra sidan så får man en känslomässig direktkontakt med musiken när den fyller hela medvetandet. Högtalarna har jag mest till hemmabio-ändamål och till att spela högt när jag städar. Detta är för att jag inte har möjlighet att göra några akustiska åtgärder i vårt nuvarande vardagsrum. Och jag är bortskämd, för efter att ha åtgärdat min fars lyssningsrum och lärt mig höra rummets påverkan så tycker jag att 99 procent av alla anläggningar jag hör låter apskit. Antingen finns det ingen ljudbild, eller så är ljudet tunnt och anemiskt, eller så fylls det av en bullrande oartikulerad matta av efterklang. Mitt eget rum hör till den senare typen

När jag får mitt lekrum i källaren då vi har flyttat, ja då blir det tveklöst stereo-dipol... Men först måste jag lösa det här med absorbentväggens baffelstöd och reflektivitet och faspåverkan. Det blir till att skaffa mätutrustning, för jag ämnar ju bygga eget högtaleri också.



MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*

Edited by - Morgan on 2002/07/16 15:18:3
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:03:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Morgan!

Tack för en underhållande och lärorik tråd. Och nej, jag orkar inte testa i sommarhettan:) Däremot undrar jag över HA-1 och om du har tillgång till en inspelningsstudio? Jag kan ordna ett studie/o-besök för dig, om du vill?

PS: I Polens största hifi-tidning recenserar man en bunt kassettdäck i juli-numret, säger en del om den materiella statusen för de flesta i det landet. Kamera-affärerna säljer bara 135 mm-kameror etc.

>>>Bara döda fiskar flyter med strömmen<<<
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:43:09  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Tack för en underhållande och lärorik tråd. Och nej, jag orkar inte testa i sommarhettan:) Däremot undrar jag över HA-1 och om du har tillgång till en inspelningsstudio? Jag kan ordna ett studie/o-besök för dig, om du vill?



Tjenare Fridefors! Du drack väl inte för mycket öl nu, när du var i Danmark? Och du hade väl öronproppar på dig på konserterna och gick och lade dig tidigt?
Studiostudiebesök vore ju kul - absolut! Var befinner sig studion och när skulle studien göras i så fall?
Beträffande min HA-1 hörlursförstärkare så är det "på västfronten intet nytt" för tillfället - alltså inga nyheter från Danmark. Men jag har hittat en ny elektronikfirma att fråga, så man vet ju inte vad som händer...

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:50:50  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Tjenare Fridefors! Du drack väl inte för mycket öl nu, när du var i Danmark? Och du hade väl öronproppar på dig på konserterna och gick och lade dig tidigt? Studiostudiebesök vore ju kul - absolut! Var befinner sig studion och när skulle studien göras i så fall?
Beträffande min HA-1 hörlursförstärkare så är det "på västfronten intet nytt" för tillfället - alltså inga nyheter från Danmark. Men jag har hittat en ny elektronikfirma att fråga, så man vet ju inte vad som händer...



Jag gick faktiskt och lade mig tidigt. Gav upp tältkaoset efter första natten (då vi lyckades slumra till en stund bara för att vakna av att nåt jävla fyllo sprayade en tag på vårt tält!) och tog in på vandrarhem i Köge istället. Väldigt få öl blev det också (kronisk medicinering gör att jag inte kan dricka ens måttliga mängder längre) och öronpropparna var i hela tiden. Man börjar bli gammal, tydligen.

Studiebesöket kan vi ta vid tillfälle, när som helst... Det är Nacksving på Kungshöjd jag har tillgång till, genom vännen tilika producenten och skivbolagsinnehavaren Isak. Håller förresten på att ladda ned foton på nätet, så snart kan jag förhoppningsvis länka till en bild på HA-1. Kan du inte skicka mig ett mejl, så jag får in dig i adressboken?

>>>Bara döda fiskar flyter med strömmen<<<
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:55:25  Show Profile Send n/a a Private Message


Om detta funkar så föreställer bilden Morgans HA-1 hörlursförstärkare, en X-Can, ett par Philips 590-lurar samt Sennheiser HD600-dito...

>>>Bara döda fiskar flyter med strömmen<<<
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:31:15  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Om detta funkar så föreställer bilden Morgans HA-1 hörlursförstärkare, en X-Can, ett par Philips 590-lurar samt Sennheiser HD600-dito...


Råsnyggt! Så när kommer recensionen i din spalt på hifipunkten då? Du kanske vill låna hem åbäket med Sennheiserlurarna ett par dagar för att göra en riktig test?
Jag lägger upp bilden i tråden om HA-1, så att den finns där folk förväntar sig att se den, och så kan vi ta fortsatt hörlurssnack där.

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000