Author |
Topic |
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 13:27:04
|
Det börjar dyka upp några intressanta sk. mediaservers där man läser ner sina CD skivor till hårdisk och sedan läser spelaren från Hårddisken när man spelar upp sin musik.
http://www.cyrusaudio.com/cyruslink/cl_detail.htm#server "Linkserver is an extremely powerful, high performance media library that forms the core of a Cyruslink system. With a massive 250GB storage capacity, it allows uncompressed storage of up to 450 discs for audiophile quality playback through the internal Cyrus Q7 module. Alternatively, by selecting one of the MP3 compression options and trading off ultimate quality for storage space, the storage capacity can be increased to a massive 4,500 discs. You can create personal playlists and play tracks singly, randomly, by album, by artist or by genre, in up to 10 zones simultaneously (6 of them wirelessly, if you prefer)."
Och en till: Hifidelio från Hermstedt
http://www.hermstedt.com/english/hifidelio/hifidelio.html
* FLAC (Free Lossless Audio Codec) playback * Multi-room streaming * RAW data formats (uncompressed): AIFF, WAV
Arcam har oxså något liknande på gång vad jag har hört. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 13:55:03
|
Låter intressant, undrar hur ljudet är jämfört med cd-skivor? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Falumas
Member
149 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 14:31:49
|
Jag använder en modifierad Xbox till det hela, det fungarerar faktiskt över förväntan bra.
/Karl |
Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Falumas
Member
149 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 14:54:24
|
Helt emot skivbranchen så tror jag fortfarande att många vill ha en "riktig" skiva med omslag och rubb och stubb, när det gäller bra musik. Min Xbox använder jag aldrig för "fin"lyssning utan mer för bakgrundslyssning. Känslan är dock helt annan när man går till skivsammling och plockar ut en CD eller en LP, laddar spelaren och sätter sig i soffan och njuter, än när man genom ett antal menyer väljer vad man vill lyssna. Risken för "zappande" är väldigt stor när det gäller menysystemet där man har 160GB av musik liggandes.
/Karl |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 14:58:17
|
matte76: Ljudet borde vara samma eller bättre kvalitet, då spelaren läser från en hårddisk och läsfelen borde bli färre änn från en CD-Skiva. Under förutsättning att lagringen av låtarna sker i ett icke förstörande format. |
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 15:27:08
|
Ett annat alternativ är naturligtvis att använda sin dator som media-server med överföring via trådlöst nätverk till ex.vis Slim Devices Squeezebox, som man styr via en fjärrkontroll.
Jag är också en latmask som irriterar mig över att jag måste lyfta på ändan varje gång jag ska byta skiva. Nu är det problemet löst iallafall. Jag har övergått till att fundera över hur jag ska lösa den automatiska påfyllningen av öl och chips. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 15:39:16
|
quote: Jag har övergått till att fundera över hur jag ska lösa den automatiska påfyllningen av öl och chips.
Aldrig funderar på att skaffa en flickvän/fru? Sen är påfyllningsbiten också klar! |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Falumas
Member
149 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 15:44:30
|
Björn-Ola,
Prova med Pipeline från Spendrups direkt till vardagsrumssoffan. Kanske inte enormt billigt, men effektivt.
Fördelen med Xboxen är att hela lösningen blir väldigt billig, jag tror att jag pyntade runt 1600-1700kr totalt med modifcationen. Den spelar alla möjliga och omögliga format pluss att det sitter ett gäng och förbättrar programvaran hela tiden. Ljud och bild är helt klart bra också.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35510&whichpage=2
/Karl |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 15:47:29
|
Jag är en av dem som vill ha kvar mina skivor. Men att ha en mediaserver som back-up om orginalen skulle bli ospelbara kan jag nog tänka mig. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 15:54:18
|
quote: Prova med Pipeline från Spendrups direkt till vardagsrumssoffan.
Jag har hört att 20 kvadrats kopparrör funkar bäst för det ändamålet. Klar förbättring enligt de som provat. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 15:57:07
|
Kul sak men för en annan, helt ointressant. Jag vill gå fram, blädra bland skivorna, plocka fram den/dom jag vill lyssna på, lägga en av dom på skivspelare och sätta mig i soffan och kolla omslaget.
När folk blir så slöa och tjocka att dom inte orkar med detta så skrämmer det mig. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 16:09:41
|
quote: Jag vill gå fram, blädra bland skivorna, plocka fram den/dom jag vill lyssna på, lägga en av dom på skivspelare och sätta mig i soffan och kolla omslaget.
Precis detta man vill komma undan, i alla fall jag |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Falumas
Member
149 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 16:32:19
|
Det ena utesluter absolut inte det andra!
När man kommer hem och skall pula med något hemma, sätter jag igång Xboxen med en gottig playlist. Ståendes i rummet bredvid finns det inte en chans att höra skillnaden på Xboxen och finspelaren. Annars när man satt sig i TV-soffan, då vill jag ha omslag, lilla boken eller skivpåsen för att riktigt sjunka in i musiken och bara njuta.
/Karl |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 17:07:39
|
Gaffa:
quote: Läsfelen måste alltid vara noll från en hårddisk. Hur skulle det se ut om man råkar få ett läsfel varje gång Windows ska starta? Shit.. Dåligt exempel. Om en MAC ska boota, eller köra program?
Ja när man talar om programfiler. Det gäller ju även från en CD-ROM skiva med program på. Jag vet inte om det accepteras några läsfel från en hårddisk som läses av en mediaspelare. Om det är på det viset och skivan har kopierats till hårddisken med ett program som gör en exakt kopia av orginalet, typ: EAC (Exact Audio Copy), så borde den avspelningen (rent teoretiskt) låta bättre. |
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 17:17:01
|
quote: Aldrig funderar på att skaffa en flickvän/fru? Sen är påfyllningsbiten också klar!
Jo, men jag har inte hittat den rätta dressyr-kursen än. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 17:23:02
|
Själv har jag en separat DA-omvandlare liggandes. Dessutom en jittermumsare. Jag tror att det borde gå att få ett vettigt ljud med dessa ihopkopplade till den digitala utgången på en Squeezebox eller till en Apples Airtunes som också har en digital utgång. Jag är faktiskt frestad att testa.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 19:41:19
|
Som alternativ till att låta radion eller TV'n stå på funkar nog det där riktigt bra. Det skall bli intressant att se om det dyker upp sådana där som är ämnade emot audiofilmarknaden, dvs oss, och om de verkligen kan få till prestanda på dem.
Björn-Ola, det låter som en rolig och intressant övning. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 21:28:38
|
Jag tror att cyrusaudio gör ett seriöst försök med sin Linkserver. Sen kommer det nog flera lösningar från andra seriösa Hi-Fi leverantörer. Arcam har oxså något liknande på gång. Jag väntar bara på att Meridian kommer med något liknande. Hoppas att man får tillfälle ett lyssna på någon sådan lösning på nån mässa innom det närmaste. Förutsättningarnaq är ju lovande att få en avläsning s från mediat(Hårddisken) som inte innehåller några läsfel. Tänk om skivbolagen kan leverera musik direkt på filer (i ett lossless format) så slipper man omvägen om CD skivan och de problem som det medför. |
|
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 22:04:58
|
Åtminstone har Cyrus seriösa priser på sin Linkserver:
quote: Prices are £2,999 for the 160 Gb Linkserver or £3,499 for the massively powerful 250Gbyte version.
|
//air |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 22:19:35
|
Är det någon som testat squeezebox eller motsvarande? Netgear har ju till exempel en variant.
Tycker det verkar vara en intressant lösning för slölyssningen. |
"So here I am once more..."
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 22:33:37
|
Jag tror ju inte att en sånhär manick medför minsta frälsning för en skadad audiofil... Det krävs fortfarande bra DA, utgångssteg och strömförsörjning för att resultatet ska bli bra. Vad gäller läsfel så är väl det iaf ett av de mindre problemen. Ska man vara lite mera cynisk så är nog dessa avsedda för prylnissar å inte audiofiler
Edit: stavfel. |
Musiclover! |
Edited by - Lt Andersson on 2005/01/14 22:34:30 |
|
|
und3ad
Member
151 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 22:41:41
|
Läsfel borde väl inte elimineras helt då man fortfarande läser in musiken från en CD?
Själv tycker jag om den där speciella känslan man bara får av en skiva man precis köpt och stoppar den i spelaren och njuter av medan man läser på/i omslaget. Oslagbart! |
Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D |
|
|
Topic |
|