HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dax att skrota CD spelaren, mediaservers tar över
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:02:13  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Jag har också funderat mycket kring det här och tycker att det är en intressant utveckling. Jag tittade på Slim Devices enheter redan när de bara hade sin Slimp3. Den nya Squeezebox är ännu mer intressant (inte minst när dollarn är så billig som nu). Att kunna köra trådlöst och slippa ha en kabel till vid ljudanläggningen är riktigt bra. Frågan är om bandbredden räcker till för att köra flac, i så fall kan jag kanske nästan slänga ut min Copland-spelare. Främst är jag dock intresserad av att ha det för bakgrundsmusik. Om jag sitter hemma och jobbar blir det ett himla springande fram och tillbaka för att byta skiva. Som sagt, det vore trevligt att göra i ordning en spellista och sedan ha det gjort. Avbrottens ergonomiska nytta lämnar jag därhän.

Apropå alla som klagar över att inte få bläddra i skivboken, vad är det som hindrar en från att göra det? Även om man inte har satt i skivan kan man göra vad man vill med fodralet.

Björn-Ola, du har pratat länge om din Squeezebox och jittermumsare. Jag är mycket nyfiken på att få höra om resultatet!

Och när det sedan gäller önskningarna om "seriösa" lösningar så kom Linn med en för länge sedan, Knekt Knivor. Att döma av prislappen ($20k) så är det definitivt seriöst. Att det kör Linux gör det ännu bättre.

HJ: En kompis hade Netgears MP101 hemma ett tag, men den kräver att man har Windows som "server" så han lämnade tillbaka eländet.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/15 :  00:29:34  Show Profile Send Falumas a Private Message
CC, om jag vill läsa om artisten eller skivan är xboxen mycket bättre än CD-skivan. Trycker bara på en knapp på fjärren så hämtar den en massa information om artisten från internet från 2 olika siter. Den funktionen är faktiskt riktigt cool. Fast då måste man slå på TVn, Xboxens display räcker inte till för det.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/15 :  00:47:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lt, du har säkert rätt. Precis som med alla förändringar tar det lång tid innan man hittat rätt sätt att hantera och behandla den nya teknologin så att det blir välljudande prylar.


quote:
... men den kräver att man har Windows...
Huga!!!! Nej tack, jag kör hellre något mindre komplext som är specialdesignat för embedded applikationer

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/15 :  00:53:09  Show Profile Send Aton a Private Message
En hårddisk kan jag aldrig få ihop med seriös hifi om den skall stå i närheten av lyssnaren och har ljudnivåer som de hårddiskar jag har hört. Finns det verkligen väl ljudinsolerade hårddiskar styrda av processorer som klarar fläktlösa chassin i storlek som lådorna nedan? Låter utopiskt men det kanske redan är verklighet?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/15 :  10:50:00  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Aton: Det finns många exempel på PCs som är ljudlösa. Min egen HTPC är helt utan fäktar och hårddisken sitter i en egen ljuddämpad låda, så den hörs inte mera än en vanlig CD spelare.
Använder den för det mesta till att spela film på, men har kopierat över en del musik från mina LP-skivor, för att även de mindre barnen skall kunna lyssna på musik som jag har på LP. (Har ett par händelser där "någon" har förstört min pickup).
Angående "barnen" (läs, den yngre genrationen) så lyssnar de mycket på musik som redan finns i filformat (MP3, WAV, WMA, ATRAC, AAC, OGG), och detta skapar ett beteende som inte alla i min genration är vana vid ( titt på LP skivans fodral när man spelar musik, tex.).
En av fördelarna med musik lagrad på håddisk är att man enkelt kan lägga upp spellistor osv. Sen kan jag tycka att det är mera spännande att lyssna på Internetradio (viserligen ingen superkvalite) men man kan välja precis vilken musikstil man vil tex. och få en del nya tipps på musik.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/15 :  11:42:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
oscar-ja:
Det här finns med i min femårsplan, inget akut alltså.
Men jag håller med dig om allt du skriver.
Jag tror att med rätt förutsättningar, så går det att få det att låta riktigt bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2005/01/15 :  17:55:27  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Och vad gör man när hårddisken med allt det där musikmaterialet havererar? Skadad läsarm/dåliga klustrer. Nån som hört talas om detta problem?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/01/15 :  23:13:26  Show Profile Send crion a Private Message
Arcam demade MS250 på CES 2005. Den har samma ljudprestanda på HD som på CD enl. Arcam..



4500$
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2005/01/16 :  00:35:16  Show Profile Send JMlab a Private Message
Låter intr. men jag har svårt att tro att en hårddisk kan ge en
Wadia 861 eller en stack DCS en match sett ur ren välljudssynpunkt???!!!
Mvh JMlab
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/01/16 :  01:31:11  Show Profile Send crion a Private Message
Det är jag helt övertygad om att den kan med bra buffring/skärmning/vibrationsdämpning, inget hindrar ju att du använder DCS Elgar med en Media server?..
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/01/16 :  02:06:49  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är jag övertygad om att den kan då ju de flesta inspelningar först lagras på hårddisk och där bearbetas innan man skapar en CD eller SACD master.

- Man testade för något år sedan en hårddiskspelare i tyska Hifi&Records. Den byggde på en standard japansk apparat där man bytt ut stor del av elektroniken och den lät tydligen mycket bra och i samma klass som mycket bra CD-spelare - men kostade också mycket....

Det är inte lagringsmediet, CD eller hårddisk, som är utslagsgivande för ljudkvalitén utan den digital/analog omvandlaren och det analoga utgångssteget.

Jag vill emellertid ha separata CD-skivor med omslag och allt och de håller ju också längre än hårddiskar som har en otrevlig benägenhet att krascha.

Mvh Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/16 :  13:45:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Jag vill emellertid ha separata CD-skivor med omslag och allt och de håller ju också längre än hårddiskar som har en otrevlig benägenhet att krascha.


Det vill jag oxså. men en fördel är ju att när man har köpt en CD/LP så kan man kopiera ner den till en hårddisk och sedan ha CD/LP skivan som en backup, och självklart titta på omslaget.

Jag förstår inte allt detta "snack" om format, det enklaste vore att distribuera filen som spelas in i studion. De allara flesa CD är ju inspelade från någon fil som har legat på en dator.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/16 :  14:17:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns ju ingen anledning att slänga sina cd-skivor och när hårddisken kraschar så kan det ju vara bra att ha dom till hands för att lägga in musiken på nytt.
Jag skulle heller inte kasta min cd-spelare, jag ser datorn endast som ett komplement.
Jag har länge använt en cd-växlare som komplement till min cd-spelare för bakgrundsmusik. Även när jag lyssnar på bakgrundsmusik så har jag inget tålamod med medioker musik, jag spelar bara det jag gillar och hoppar medelst programmering över den dåliga musiken på skivorna. Livet är för kort för medioker musik.
På en hårddisk skulle jag bara lägga in det jag verkligen gillar och skräddarsy spellistor för olika tillfällen.
Min iPod har gett mig smak för detta.
Men eftersom jag behöver köpa en ny dator för detta så är frågan om man inte ska satsa fullt ut, alltså på en riktig media-server som även tar hand om inspelning av TV-program och annat.

Aton: Du har rätt om problemet med höga ljudnivåer, men inte tänker jag låta datorn stå i musikrummet. Vitsen med Squeeze-boxen är att datorn kan stå i ett annat rum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/16 :  20:49:17  Show Profile Send Bubben a Private Message
Vad är tanken med de här nya manickerna...?
Angående läsfel så blir den risken minst lika stor med en spelare som ska läsa in en skiva på hårddisk, skillnaden är bara att de läsfel man får får man leva med...
Förmodligen ska det läsas i 30X dessutom. För ska man behöva spela in skivan i realtid tar det ju ett tag att lägga in musik-biblioteket.

Aracm menar att det låter lika bra från HD som CD...Vad bra, var det någon som trodde att tillverkaren skulle säga:
-"Tyvärr får man en kvalitetsförlust med vår nya skapelse jämfört med den Ni nu har hemma".

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2005/01/16 :  21:08:54  Show Profile Send dali a Private Message
Men ... hur ska jag måla kanten på hårddiskskivan grön då?

But seriously, jag skulle inte bli förvånad om allt till slut hamnar i en "multimediacentral" i vardagsrummet, som hanterar ljud, video och bilder. Windows Media Center Edition är ett steg på vägen, det kommer kanske "high end"-versioner från nuvarande ljudtillverkare. Linn har nosat på området, Cyrus verkar också göra det.

Om några år är det fullt möjligt att man köper skivan sittande hemma i soffan, den laddas ner till "mediacentret" via Internet och du får med ett antal musikvideos från skivan på köpet. Omslaget får du skriva ut själv.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2005/01/16 21:11:15
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:52:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
NÄ...... JAG vill bläddra igenom CD/DV/SACD skivorna, lite svårt att bläddra i Hårddisken.... Sen räcker det väl att man får fajtas med Windows i datorburken inte förstöra ljudbilden med en massa fönster O.... alla snygga kablar som jag inte behöver längre !
NÄÄÄÄ.....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:25:50  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det ena utesluter väl inte det andra, det är inga problem att fortsätta bläddra i skivsamlingen (orginalskivorna), även om kopiorna skulle ligga på en hårddisk. Sedan är det bra att knappa in titel/artist på mediaspelaren och sedan trycka på "play", som vanligt.
Om också ljudet kan bli bättre från en mediaspelare (seriöst uppbygd hårdvara, och avläsning från en hårddisk) så ser jag "inga problem med det".

Avläsningen, och därmed återgivningen, kan teoretiskt bli bättre om kopieringen av skivan sker med ett program som skapar en exakt kopia av skivan när den lagras på hårddisken. När sedan Cd-kopian läses från hårddisken så är det bara de felen som inte gick att reparera vid kopieringen kvar.

Vid avspelning av en CD skiva så är det mycket felkorigering som sker. Både C1 (återskapande) och C2 (icke återskapande, aproximasering). Orsakerna till detta är många, smuts, repor och vibrationer i Cd skivan osv. Allt detta borde vara elimenirad vid en avläsning från hårddisk eller tex flashminne.

Läste en tråd om detta, hur ofta C1 och C2 kretsarna aktiverades. Och det var rätt mycket som de fick "jobba" för att korrigera fel.

Jag skulle vara tacksam om jag kunde hämta mina orginal skivorn (CD och LP) som filer på en server någonstan, som självklart skulle vara felfria kopior. Och sedan spela upp dem från en "mediaserver" hemma.

Jag har en hel del LP och det tar mycket tid att föra över dem till "digitalt format. Men självklart när jag vill sätt mig ner och "lyssna" så plockar jag fram mina LP-skivor och startar skivspelaren......

Men CD-skivorna skulle jag bara arkivera ( och eventuelt titta på innehållet) om återgivningen kunde bli bättre från en "mediaserver".



Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:40:03  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Jaja. De blir nog bra... Kanske alla skivor blir billigare när ingen vill ha dem längre? Sicken go begagnatmarkand man får då :-)


Håller med dig CC.

Jag vill hur som.. ha fodral och så till både skivor och filmer.
Men en dylik apparat skulle nog funka bra till slölyssningen... dvs. fest, matlagning, städning osv.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:02:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Jaja. De blir nog bra... Kanske alla skivor blir billigare när ingen vill ha dem längre? Sicken go begagnatmarkand man får då :-)


Eller tvärt om, man vill ha orginalet att titta och känna på. Det kanske blir "status" att ha Orginalet.
Jag har sammlat på LP sivor i 30 år och tycker inte det är samma "känsla" i en CD.
I dag känns det som att Musik är en "dussinvara", tanka hem en MP3 fil lyssna på den, sedan raderar man den från hårddisken.

En ide kunde vara att man köpte musik som man köper program i dag. Tanka hem skivan, och om man ville ha "cover" (i LP-Format, stort och glansigt) så skickas det till en för en extra kostnad. Eller om du själv vill skriva ut den på en färgskrivare i CD format.
Detta kan sammtidigt vara beviset på att man har betalat för skivan.
Sedan kan man bränna ner den till en CD-R för backup.
Eller om man vill ha "orginal CD-skivan så kan den skickas.

Samma förfarande som vid programköp, tanka hem programmet, behöver du en pappersmanual så kan det skickas separat mot en kostnad.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2005/01/17 12:03:47
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/01/17 :  13:25:53  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag vill minnas att det stod i hifi och musik för nåt år sen att branchen trodde på hårdiskar och vinyl. Varför inte? Jag köper nästan uteslutande vinyl nuförtiden. Vill man ha den digital finns den på nätet. Det ska sannerligen bli skönt att kasta ut alla fula cdaskar och bara njuta av vinyl.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/17 :  14:01:21  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
sisko:

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:35:38  Show Profile Send gurin a Private Message
Som sagt highendhårdisken är redan här

http://www.vrsaudiosystems.com/index.html

Undrar dock hur bra det låter egentligen. Skulle vara intressant att pröva.
6mmoons verkar gilla den. http://6moons.com/audioreviews/vrs/vrs.html
mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:59:12  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Dessa (VRS Music System)är PC baserade, så jag vet inte hur "high End" man kan klassa dessa som, förutom priset då!

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:17:19  Show Profile Send Falumas a Private Message
Alltså en hårddisk måste ju helt klart kunna ge en mycket mer tillförlitlig dataström till en DAC en vad en CD/DVD/SACD någonsin kommer att klara av!
Hårddisken låter mer men att skärma av den ljudmässigt är ju inte allt för svårt. CD/DVD/SACD är ju på inget sätt det optimala lagringsmediet, problemet är att hårddiskar är dyra och man kan inte distribuera hårddiskar med musik som man kan med billiga optiska diskar.

gurin, har du blandat ihop hårddisk och dator? Hittar ingen information att hårddisken i den datorn skulle vara speciell på något sätt. Helt säkert en helt normal hårddisk som ljudisolerats i den datorn.

wolfgang, du bläddrar allt efter musik i din multimediamaskin också. Efter vad jag har märkt så bläddrar jag betydligt mer i multimediamaskinen, man lyssnar på en låt från en skiva och har sedan under tiden bläddrat runt och hittat nästa låt man vill höra lagt till din i playlisten och bläddrar sedan vidare. Bläddringen är inte direkt fysisk, men man går genom menyer klickar på en knapp som automatiskt hämtar information om artist och skiva från internet, läser bläddrar vidare etc.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:33:55  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Läste precis "testet" av VRS Music System. Den kunde inte lagra DVD-A och inte spela SACD, men det är kanske inte så stora begränsningar. Den kör Windows XP som operativsystem och det oroade mig mer.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000