HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyp mig i armen! Jag drömmer!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/12/27 :  00:49:35  Show Profile Send mwali a Private Message
Sitter och lyssnar på Glenn goulds orgeluppförande av några Bachstycken på mina nya Quad 989.

Jag har aldrig hört något liknande - varför ser man inte fler som har/pratar om elektrostater på forumet?

För er som inte har hört på elektrostater förr - gör det nu!! Ni har missat något, något mer naturtroget och detaljerat har iaf jag aldrig hört förrut.

Var bara tvungen att berätta för någon/några!

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/27 :  02:41:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den ahaupplevelsen känner jag igen, dock icke med samma utrustning.
Grattis till den fina upplevelsen får man väl säga.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/27 :  06:56:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst låter elektrostater bra! Det är väl en av de upplevelser som bitit sig fast i minnet, första gången jag hörde elektrostater sent på 70-talet någon gång.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/27 :  07:38:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Grattis!

Elektrostater spelar något förbluffande bra om de hra rätt omgivning och ställs upp på ett bra sätt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/12/27 :  09:20:38  Show Profile Send EAR a Private Message
"Jag har aldrig hört något liknande - varför ser man inte fler som har/pratar om elektrostater på forumet?"
Det finns visst en del som pratar om ESL
Pac tex har själv ett par QUAD 63 liksom jag och Mats T och nicket ESL plus en del till.Visst är det underbara högtalare i rätt miljö
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/27 :  10:53:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad är rätt miljö?

Det skulle vara roligt att veta vad man bör tänka på och vilka förutsättningar som krävs innan man springer iväg och köper elektrostater. Krävs stora rum? Avstånd till lyssningsplats och bakvägg? m.m.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/12/27 :  11:24:14  Show Profile Send mwali a Private Message
Jag har ett relativt litet rum på 20 kvm, högtalarna står på kortsidan i rummet ca 1,5 m från bakvägg. Har dock inte testat placeringar fullt ut, tycker inte det behövs med detta ljud....


Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/12/27 :  14:08:44  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
varför ser man inte fler som har/pratar om elektrostater på forumet?



VI FINNS - VI SPELAR - VI NJUTER

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/12/27 :  16:30:10  Show Profile Send EAR a Private Message
"Vad är rätt miljö?"
Gott om plats bakom högtalarna är en förutsättning för att få bra djupmwali har sina i ett bra läge ca 1,5 m från bakvägg.De skall ha minst en meter och gärna 2,Tycker det verkar bra som mwali har det med högtalarna på kortväggen och spela på längden.Lite rumsyta är inte heller fel
Skickar med en bild som är lite missvisande vad det gäller längden men dessa står 2m från bakvägg.Detta rummet är 7,5x4x2,85

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/28 :  02:18:54  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag undrar samma sak. Ett par begagnade QUAD 63 kan man få för runt 7000:- i Japan (dock ej pro versionen). Vad jag hört ska det vara otroliga högtalare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/12/28 :  14:42:53  Show Profile Send mapem a Private Message
Ja Quads ESL-elektrostater är fantastiska men dyra och inte lätta att få tag på begagnade. En av mina minnesvärdaste (kan man skriva så) musiklyssningsupplevelser var just med såna nån gång kring 1970 i ett bibliotek i djupaste Värmlandsskogarna.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/28 :  16:36:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Instämmer... Quad ESL låter fantastiskt, även om jag själv bara lyssnat vid ett enda tillfälle. Har själv aldrig upplevt dynamiska högtalare som "försvinner" på ett lika påtagligt sätt. Helt klart fascinerande!

Men, gillar man framförallt dynamik, "punchy bass" och "realistiskt ljudtryck" får man väl ändå säga att dom har sina begränsningar? Misstänker att det är därför det snackas mer om B&W, Dynaudio och Audiovector på detta place. Majoriteten på detta forum är nog mer av typen "rock, pop och elektroniskt med höga ljudtryck" än "klassiskt och jazz för mysig kvällslyssning". Om man nu ska förenkla och generalisera lite alltså...

Eller, har jag fel?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/12/28 :  16:48:17  Show Profile Send mwali a Private Message
Blue:

Det ligger säkert något i vad du säger, dock måste jag säga att Quad 989 har en mycket övertygande basåtergivning för att vara elektrostat. Lyssnade på några spår på Latin kings Omertá som har mycket(nåja..) bas med mycket bra resultat. Basen är väldigt påtaglig utan att dunka, den trycker mer, är mer "in your face" än lågfrekvent muller. Svårt att beskriva, du får lyssna själv får du se vad du tycker.

En annan grej att elktrostaterna släpper fram väldigt mycket detaljer, dvs en halvdan inspelning som passerar som godkänt i ett traditionellt system kan låta hundklubba på elektrostater.

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/28 :  22:02:50  Show Profile Send Aton a Private Message
Apropå Quad ESL tycker jag det verkar rätt nervöst att köpa 20-30 år gamla högtalare. Det måste vara att be om problem.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/29 :  00:33:33  Show Profile Send brumel a Private Message
989 är splitternya. Bas har dom så det räcker och blir över. Dom spelar inte 110 dB disco på dansklubben men det vore korkat att betala 60 tusen för en sån högtalare. Dom kan en sak som inte partyhögtalare klarar. Att försvinna ur ljudbilden. Och nu snackar vi om fullrangeelektrostater inte Martin Logan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/29 :  19:56:58  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad är det för skillnad i ljudkaraktär mellan elektrostater från Quad och Martin Logan?

edit: Nu menar jag bara "nya" modeller.

Edited by - Aton on 2004/12/29 19:57:49
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/12/29 :  20:30:22  Show Profile Send EAR a Private Message
Man kan säga så här att från det att QUAD 63 kom ut och dess efterföljare 988&989 där det är extra baspanel på 989 medan 988 är som en "förbättrad"63`.Det som gör skillnaden mot ML är då att det är bara ett element som spelar i QUAD med en unik konstruktion i form av dess fördröjningsringar som gör att deras högtalare är som en liten punktkälla.Mer att läsa om det här från Mats T`s
Medlemspresentation,som är mycket bra
Det är detta i konstruktionen som får högtalaren att "försvinna"
Läs här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27915&whichpage=1
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/29 :  20:33:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Basen sitter ihop sömlöst med resten på Quadarna men inte på Martin Logan. Andra fullregister elektrostater som Magnepan och gamla Apogee är enligt min mening mer lyckade en ML. My 5 cents.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/12/29 :  21:05:29  Show Profile Send EAR a Private Message
Varken Magnepan eller Apogee är elektrostater.Magnepan är fullregister magnostat och Apogee var bandhögtalare.
I övrigt håller jag med att de har mer sammanhållning än ML

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/12/29 21:07:03
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:28:23  Show Profile Send Per G a Private Message
Såväl 63 som gamla 57 kan vara ett mycket bra val litet beroende på musiksmak och krav på ljudvolym. Sedan har jag för mig att dom har en mycket begränsad sweetspot, inte mycket utrymme för att flytta huvudet i sidled!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/12/30 :  01:41:23  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Första gången man hör elektrostater / magnetostater brukar vara en omtumlande upplevelse. Lyssnar själv på Magneplanar Tympani sedan 17 år.
Ang. "Rätt miljö" så är ett stort rum att föredra men inte alls något krav. Man kan dämpa bakväggen om man inte har plats. Ang basåtergivningen så är den ju inte avgrundsdjup men den är fast och "snabb". En stor fördel med "skärmar" är att man inte blir lyssningstrött så fort + att man kan spela rätt högt utan att det upplevs som jobbigt i längden .
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/30 :  01:46:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är väl bara jag som inte har fastnat för de Elektrostater som jag har hört.
Har hört nåns 63'a, som lät ok, men inte min stil. (Än så länge kanske man skall tillägga)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/30 :  02:02:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag far ursakta slarvet med magnetostater o band (skillnaden ar val att man bildar ett magnetfalt ist for statiskt falt och men i bada fallen alstras ljudet i ett mycket tunnt membran) men principen med en dipol och en sammanhangade ljudalstrande yta var min point.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/12/30 :  09:32:52  Show Profile Send EAR a Private Message
Det har du rätt i brumel
QUAD är ju inte vidare WAF vänliga och som någon påpekade innan,det är i princip enpersonshögtalare

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/12/30 09:37:47
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/30 :  09:38:51  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag hörde nån elektrostathögtalare (Billigare ML troligtvis) hos Ågrens men det lät inget vidare i mina öron. Det övre registret lät förstärkt och detaljeringsgraden kändes artificiell och metallisk. På Arkenmässan lät det bättre men nåt konstigt var det med ljudet i mina öron. En slags oönskad skärpa/vasshet/hårdhet i ljudet har jag för mig.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/30 :  09:41:28  Show Profile Send Aton a Private Message
Kanske funkar elektrostater bäst med viss musik? Eller så är det bara vissa modeller/kombinationer som drar åt det vassa?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000