HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 varför låter inte hörlurar hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/12/30 :  10:32:35  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
Jag har tänkt lite på det här med ljudet från hörlurar kontra ljudet från högtalare. Nu blir det lite fysik/biologi-snack här. Säg att man har gjort en inspelning av en orkester där man satt två mickar ihop pekandes från varandra. När man sedan lyssnar på det så vill väl hifisnubben att upplevelsen i lyssningssoffan ska vara exakt densamma som om man satt där mikrofonerna var placerade under inspelning, eller hur? Och den upplevelsen blir ju mycket mer verklighetstrogen om man lyssnar på ett par bra högtalare än om man lyssar i lurar.
En förklaring skulle kunna vara att ljudet kommer framifrån när man använder högtalare och från sidorna när man använder lurar. En annan förklaring kunde vara att man får lite extra efterklang när man lyssnar med högtalare som "blötar upp" ljudet och får det lite mer trevligt.

Anledningen till att människan kan höra om saker och ting kommer framifrån eller bakifrån utan att ha mer än två öron där de båda sitter exakt lika långt fram på huvudet är p.g.a. att vi ha våra bråskblomkål som tratt utanför våra örongångar. Om man sänder ut två likadana ljud, det ena framför lyssnaren och den ena bakom lyssnaren så färdas ljudet som kom bakifrån genom brosket och blir "eq:at" skulle man kunna säga. Det som kommer framifrån lyssnaren blir "eq:at" på ett annat sätt. Rätta mig om jag har fel.

Det här ämnet tycker jag är himla intressant. Frågan jag helst skulle vilja ha svar på är varför högtalare är mer hifi än hörlurar. Varför är det så?

EDIT: jag kom på en bonusfråga. Är målet att man ska ha noll efterklang i lyssningsrummet?

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/30 :  10:38:20  Show Profile Send Patrik a Private Message
I verkligheten och med högtalare hör du ju bägge "kanaler" med bägge öronen, med lurar hör du bara en kanal per öra.

Prova en hörlursförstärkare med s.k. crossfeed som sipprar över lite av den ena kanalen till den andra. Oehört mycket bättre.
Finns som plugins om du vill testa till flera (data-)spelare.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/12/30 :  10:40:38  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
men under inspelningen så lappar ju mikrofonernas upptagningsområden över varandra.

EDIT: vi säger att i detta fall så tar mikrofonerna upp ljud med samma upptagningsområde som ett mänskligt öra.

Det måste finnas någon anledning till att hifisnubbar väljer högtalare istället för hörlurar. Det hade ju blivit mycket enklare och billigare om det hade funkat med hörlurar. Ingen ommöblering av rummet. Hörlurarna är billigare o.s.v.

Edited by - trocadero85 on 2004/12/30 10:43:59
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:49:59  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
basen från hörlurar känns inte i magen :-D

jag vet, lite primitivt tänkande... men det kan nog påverka helhetsintrycket!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/30 :  12:59:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Att "hifisnubbar väljer högatalare istället för hörlurar" får nog sägas vara en lite väl grov generalisering. Har sett många här som talar varmt om sina hörlursanläggningar.

Och... om Musical Fidelity X-Can V3 i Hifi-World's lista över årets produkter: "Partner this with a pair of Sennheiser HD650s with Stefan AudioArt cables and you'll struggle to find a high end loudspeaker that comes close".

Däremot är det väl så att hörlurslyssning i sig ger en del begränsningar... man kan t.ex. inte vara särskilt många när man lyssnar.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/30 :  13:43:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men det kan stänga ute allt tjat och gnat om att man borde uträtta något vettigt än att kasta bort tid med att sitta i en fåtölj och bara uppta plats.
Där har förresten öppna hörlurar en klar begränsning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/30 :  13:47:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller svaret på fråga två:
Nej, det tror jag inte, men däremot en kort efterklangstid.
C.a 0,2-0,5 sek.
Detta kan vara svårt att uppnå i framförallt basen, där man i ett normalt rum har ganska lite dämpning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:23:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag minns rätt är öronen är pga sin konstruktion en smula riktningskänsliga, dvs även med bara ett öra kan vi uppfatta varifrån ljudet kommer (till en viss gräns). Därför kommer du oavsett hur du mixar ldrig kunna få all den rumsinformation som finns i en stereoinspelning med hörlurar.
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:01:59  Show Profile Send Henrik a Private Message
Nu är ju inte jag någon expert på området, men helt klart är att det handlar om många faktorer.
Med hörlurar plockar man bort viktiga delar av den information som hjärnan behöver för att lokalisera ljud. Bland annat filtreras (transformeras) ljudet från varje ljud av ansiktet, bålen och och ytterörat -en sk HRTF (Head Related Transfer Function). Genom att korrelera skillnaden i ljudinformation från båda öronen (som ju uppfattar ljudet olika beroende på att infallsvinkel och därigenom transformationen är olika) försöker hjärnan lokalisera ljudkällan.

Genom att använda konsthuvudmikrofoner kan man spela iin ljud som blir mycket verklighetstroget i hörlurar, men inte alls lika bra ur högtalare.

Googla gärna på "binaural recordings".

Henrik
Go to Top of Page

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:47:04  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
Tackar!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:55:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
You win some, you loose some...

...Skulle jag vilja säga om hörlurar. De stora fördelarna med lurar är detaljeringsgraden och ingen påverkan av rummet. Så det finns positiva sidor med lurar. Dessutom är det så mycket mer prisvärt. Med s.k. crossfeed får man ju dessutom mer högtalarkänsla..
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:01:34  Show Profile Send edison a Private Message
En liten story:

Farsan hålls med modellflyg.Då och då har han tagit med filmkameran och jag eller nån flygkompis har filmat lite av flygandet.
Jag testade att lyssna på ljudet via hörlurar direkt ur kameran när jag kollade en av dessa flygfilmer på TVn i hemmet.
Snacka om "close to - binauralinspelning"!
Om planet for ut ur bilden och tex åkte bakom kameran så kunde man nästintill även höra detta.Givetvis gör bilden sitt till för upplevelsen av rymd vid detta sätt att återge ljudet men kul det!
Mycket mer verklighetstroget än att höra filmen via TVn eller stereon! ;-)

Så - nog kan lurar vara "HiFi" i nån form, men med normalt inspelad musik blir det litet "torrt" för min smak...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/12/30 22:04:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000