HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Scart kabel vad kostar en som är bra ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2004/12/15 :  13:22:43  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Har någon testat och kommit fram til vilken Scart som är prisvärd och ger en bättre bild än de som följer med/säljs av konsumtionstemplen( stormarknader).

Handla nu! svepningen har inga fickor.

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/15 :  13:36:49  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag har testat Clas Ohlssons scart från ITEC och jämfört A/B med en std-scart på min Philips 32"WS, källa var en Phlipd 963SA.

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&COSID=14E959295AED4DA5BDC491168C56FD84773784&CatPath=0q112q120q810q682&CampPath=&NoCache=4794125&SelectedWAG=14363&IsCampaign=N

Det är den som benäm,s som Hi-grade och kostar 169:- för 1.5m jag pratar om.

Skiilnaden enl. mig är markant. Mer mättade färger och bättre svärta är det jag tycker skiljer mest.

Mhv / Christian


Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/12/15 :  15:05:58  Show Profile Send AKA a Private Message
Kan du gå upp lite mer har Supra en som heter FS som är populär. Kostar runt 400kr.

Baltazar: Är det flat eller vanlig du har?

Edited by - AKA on 2004/12/15 15:06:57
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/15 :  15:22:06  Show Profile Send Baltazar a Private Message
AKA-> Det är den vanliga.

Mvh


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/15 :  16:39:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kör med en Ixos variant, den ligger väll på en 800:-, den blev bättre, men mycket är ju att den känns så himla mycket mer rejäl...
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/15 :  16:42:42  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Oelbachs scart ! Den tycker jag om !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/15 :  23:04:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett tips är att prova någon av de billigare modellerna först (runt 2-300 kr). På en vanlig TV ska det inte vara så kritiskt (det är oftast TVn som sätter gränsen, inte källan eller kabeln).
På min TV (en 32" Philips som var en "bättre" modell för ca 4 år sedan) så kan jag knappt se skillnad mellan RGB-scart och s-video, den enda gång jag sett en klart märkbar skillnad i bild var när jag bytte mellan en billig S-Video kabel och en något vettigare modell med bättre kontakter.

Jag har aldrig sett någon skillnad mellan olika SCART-kablar (jag har å andra sidan aldirg provat de allra billigaste, jag avskyr dåliga kontakter så jag undviker de allra billigaste kablarna om jag kan).
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:38:28  Show Profile Send Baltazar a Private Message
MartinH-> Har du 170:- över kan du ju alltid köpa den billiga Kabeln jag har och jämföra lite. Tror de har öppet köp på C.O.
Det roliga med den kabeln är att kontakterna är helt i metall och går att skruva isär. Den känns väldigt rejäl faktiskt.

Jag vet inte vad det är som brukar skilja i konstruktion och egenskaper mellan olika scartar men den här känns som motsvarande 500:- monstercable-scart om man bara går på utseende och känsla.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/12/20 :  17:14:09  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Min Audioquest X-SCART aer riktigt bra, men nu koer jag komponent istaellet och ska saelja den (2-meters) naer jag aer tillbaka i Sverige paa julafton. Aeven Audioquests billigare variant, G-SCART, aer bra. Ovan naemnda IXOS fungerar ocksa bra, som budgetalternativ skulle jag vaelja Clicktronic.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2004/12/21 :  12:49:55  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Man får tacka de som tagit sig tid att svara, har beställt från elfas nya sida sovida.com clicktronics scart samt en scart från QED som de också hade där, så då kan jag jämföra billig, budget,samt lite dyrare det ska bli intressant att se om jag kommer att se skillnaden.
André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/12/23 :  15:32:53  Show Profile
Har haft supra, men den var helt kass, lödningarna lossnade överallt... lagade en gång,´
men sen slände jag skiten. Clas Ohlson har betydligt högre kvaliteét på sina saker.
Gäller även digitalkablar... analoga vet jag inte eftersom jag inte ägt några.

edit: Vore ju underligt om jag fått 3 st måndagsexemplar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/12/23 15:47:30
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/12/23 :  17:30:51  Show Profile Send AKA a Private Message
Beror kanske på hur man handskas med scarten. Har 3st supra scart och det har aldrig varit något problem med dem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000