HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ni som äger en Primare SPA20, hjälp tack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/09 :  14:44:22  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har ingen tv inkopplad till min anläggning, så jag har inte testat att göra Dolby prologic 2. men för någon dag sedan kom jag på att jag kan ju köra DP2 med tex en SVCD film, vilket jag ställde in och körde igång. Det konstiga var att allt lät helt fel, dialogerna i stort sett försvann, (kan kanske bero på att jag inte har någon center inkopplad, men stärkaren är ställt på NONE så den ska ju skicka ut den signalen till frontarna) ljudet blev lulligt och det lät nästan som den skickade ut samma signal till alla högtalarna...

hur funkar det för er? har jag gjort nåt fel? jag kommer inte på något jag gjort iallafall, för jag menar det SKA ju itne låta såhär, det har inte gjort det med mina förra surroundstärkare iallafall...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/05/09 :  18:38:56  Show Profile Send Kero a Private Message
På mitt försteg ska jag inte ha "None" inställt om jag kör utan center utan på "Phatom". Med "None" inställt försvinenr all information från center kanalen. med "Phantom" mixas centerkanalen in i höger och vänster front. Kolla om du har nån sån inställning.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/09 :  21:12:32  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag har ingen sådan inställning, men när jag kör none så körs signalen ut till vänster och höger front, som för dig på phantom... det jag själv kan tänka mig är problemet är att _kanske_ det är nåt ljud som ligger på en svcd fil, som primaren tolkar fel och skickar ut den signalen till alla högtalare och därmed blir hela ljudbilden fel, iockmed att det är 2 kanal som körs på svcd och inte pro logic så kanske det är det som är felet?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/05/09 :  23:53:16  Show Profile Send Kero a Private Message
Okej... ja det kan säkert strula lite med SVCD. Fungerar DPLII på andra källor ?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/10 :  11:51:57  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
har inte kunnat testa andra källor tyvärr då jag inte har någon tv mottagare.. har endast dvdn inkopplad till förstärkaren...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/05/10 :  12:50:28  Show Profile Send LJN a Private Message
Tips!

Koppla dom analoga utgångarna från DVD,n dvs. left/right till SPA20 för att kontrollera funktionen på DPLII.

/Lennart


/Lennart
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:02:13  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
LJN> går det inte köra DPLII när man kör digitalt eller?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:57:36  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
har testat nu... gjorde ingen skillnad, det låter exakt som att det fattas en centerhögtalare helt enkelt, så jag får testa med en högtalare till nästa helg.. irriterande bara om det nu ska vara så...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2004/05/11 19:26:36
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/12/17 :  22:02:02  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Fick du ngn ordning på ditt problem ?
Funderar på en SPA20 jag också men i manualen så nämns inte 4.1 system, dvs ingen center, som en möjlig kombination.
Är det så att SPA20 inte hanterar inmixning av centerkanalen till L/R front, dvs hanterar inte phantom ?
/micke
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/12/22 :  01:07:53  Show Profile Send 24U a Private Message
Sitter med manualen framför mig och läser på sidan 19 längst ner:

"Selection of possible speaker configurations"

4:e alternativet från vänster:

"Four-channel surround system"

Eller som jänkarna alltid sagt;

"If everything else fails, read the manual" :-)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/12/22 :  01:16:01  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Jag har också manualen framför mig
Grejen är att det står fyrkanaligt utan sub (4.0) enligt mitt sätt att tolka texten, min tanke var att det var ngn SACD finess.
Nu har jag dock provat och det är inga problem att köra 4.1
/micke
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/12/22 :  17:55:21  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jo jag fick ordning på det.. filmerna jag kollade på som inte gick få dpl på var inte kodade i det formatet.. det var därför det lät konstigt...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000