HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg i 5-10k prisklassen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/15 :  13:38:34  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
...den absoluta hifi-sanningen, då tycker jag man är fel ute.

Vi är helt överens om detta! Jag har heller aldrig mött någon som påstått det. Det är nog mer ett uttryck för vad en del vill tro om LTS och dess medlemmar. Många som kritiserar LTS är patetiskt dåligt pålästa och beskyller LTS för än det än det andra utifrån något de själva fabulerat ihop.

PeterL
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/15 :  15:00:18  Show Profile Send knoxville a Private Message
Vad tror ni om Thule då? Bra jämförelseobjekt blir ju PA100 och dess tillhörande försteg. Kostar nästan precis lika mycket som NAD kombon. Någon som hört Thules grejer?

C-Quence: Primare stegen var slut, men gick för 6795kr!! helt sjukt prisvärt enligt mig

Några mer förslag på slutsteg eller kanske en intefrerad förstäkare <10000kr ?

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/12/15 :  15:38:49  Show Profile Send PeterL a Private Message
En Vincent SV233 kanske kan passa dig: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35343
Klingar varmt och är kraftfull.

PeterL
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/15 :  16:05:00  Show Profile Send knoxville a Private Message
Nja, jag har lyssnat på hastigast på den där förstärkaren och den var lite FÖR varm och gosig tyckte jag...tyvärr. Annars är det ju mycket watt och välljud för pengarna.

Helst vill jag ha en Primare, så det blir säkert en sådan tillslut...

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/16 :  00:09:31  Show Profile Send svejk a Private Message
En begagnad McGormack Dna1 får du för dessa slantar. Ett i mitt tycke väldigt bra slutsteg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/16 :  00:23:06  Show Profile Send knoxville a Private Message
Vart hittar man en beg sån då? aldrig hört talas om den, men läste en test av den o Stereophile som var mycket intressant...

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/16 :  01:42:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Blue-> Givetvis, något annat har jag väl inte påstått? Uppfattade ditt inlägg som lite väl kaxigt. Vet inte om det var avsiktligt...
Baltazar! Du om någon ska nog inte tala om kaxighethttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35252&whichpage=4 Du sjönk lågt igår.... så lågt så att Pac låste tråden.
quote:
Enligt LTS är väl det enda rekomederade och testade alternativet för "rimliga" pengar rotels 1090
Om du lyssande runt själv, så skulle du märka att det finns massor av produkter som låter bra, om du nu vill ha några egna åsikter och inte bara LTSs.
quote:
Den driver hursomhelst mina piP till bottning utan problem iaf och torde således räcka till kraftmässigt till ett par HFLS-1.
Och vad har piP gemensamt med HFLS-1 Enligt det lilla jag läst på detta forum, så låter HFLS-1 bäst när de får ordentligt med kraft,ljudet lossnar bättre då. (Likadant med Dynaudio) så en Denon avr-2105 är nog inte optimalt precis. Nätdelarna i de billigare AV-recivererna är ett skämt. Din Nad C350 lär ha betydligt mer kraft.
quote:
Det är synd att en del blir så himla stressade så fort LTS nämns.
quote:
Många som kritiserar LTS är patetiskt dåligt pålästa och beskyller LTS för än det än det andra utifrån något de själva fabulerat ihop.
PeterL! Lägg av nu.. Det folk i allmänhet reagerar på är att alla nya LTS, Öhman fan osv. alltid rekomenderar LTS eller Öhman produkter, det verkar inte finnas någon annan Hifi i världen. Och då lever man verkligen i en pytteliten Hifi-värld.

Ursäkta knoxville att det blev en massa OT, det har varit lite turbulent på detta forum en tid som du säkert sett. Jag vill tipsa om att om du söker på Hifimagasinet.com så tror jag att det finns en kille som säljer ett Primare A30.2, försök att få ner priset lite om du kan. Han ville ha 10.000kr när jag mailade honom i höstas. Slutade med att jag köpte mitt Primare A30.2 av en annan kille som jag fick ner priset till 9600kr. Lycka till

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/16 :  01:57:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi lägger ner allt saker som INTE har med slutsteg mellan 5-10k att göra!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/16 :  02:38:26  Show Profile Send sampix a Private Message
On topic

svejk>
Ett begagnat McCormack Dna1 blir nog svårt att få in på denna budget.
Däremot kan jag hålla med dig om att det är ett utmärkt steg

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:27:38  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
XXXXX/OT, Pac

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:28:32  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Knoxville: Jag har ju somsagt själv ägt(äger fortfarande ett) NAD 214 vilken har samma grundkonstruktion som 216 och 218.
Om dom nu låter likadant, vilket man kanske kan förmoda, tycker jag att dom är lite ljusa i ljudet.
Det är iaf vad jag tyckte när jag jämförde den med min gamla recievers inbyggda steg och min nuvarande 2105:a.
Är kanske värt att beakta så du inte kombinerar med annan "ljus" elektronik.

Annars tror jag även att Rotels RB-990/991/1080 kan vara trevliga steg. 990 brukar ligga på ca: 3500:-, 991 ca: 5000:- och 1080 är jag osäker på.

Mvh / Christian

OT/Pac



Edited by - Baltazar on 2004/12/16 11:27:40
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/16 :  10:14:47  Show Profile Send svejk a Private Message
svejk>
Ett begagnat McCormack Dna1 blir nog svårt att få in på denna budget.
Däremot kan jag hålla med dig om att det är ett utmärkt steg

Hade mitt ute till försäkrning för ca 8 loppor ingen var intresserad. Fick bud på 5000 så det vart kvar. De lux versionen går nog inte att hitta under 10an.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/12/16 :  10:45:00  Show Profile Send sampix a Private Message
aaah ok, fel av mig Jag menade Deluxe-varianten..

Ett DNA1 för ca 8´ är en mycket bra kandidat

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:42:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Varför är 30.3 billigare än 30.2?? Är det sämre uppdelning mellan kanalerna eller vad är sämre med den?? Koster flera tusen mindre på paus iaf "

Ja den har en mindre nätdel och mindre uppbyggnad samt ett sämre stereoljud åtminstone enligt Hasse på Audioactive. Dock så har A30.3 och A30.5 samma uppbyggnad.Det här är anledningen till a tt A30.2 är dyrare.

Jag har dock inte brytt mig om att testa min A30.2 mot min A30.3 i stereoläge, utan har fått det beskrivet av Hasse. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/16 :  12:43:53  Show Profile Send FBK a Private Message
OT/Pac

Ursäkta all OT knoxville och Zalve! Nu åter till huvudfrågan.
quote:
Knoxville: Jag har ju somsagt själv ägt(äger fortfarande ett) NAD 214 vilken har samma grundkonstruktion som 216 och 218.
Om dom nu låter likadant, vilket man kanske kan förmoda, tycker jag att dom är lite ljusa i ljudet.
Det är iaf vad jag tyckte när jag jämförde den med min gamla recievers inbyggda steg och min nuvarande 2105:a.
Är kanske värt att beakta så du inte kombinerar med annan "ljus" elektronik.
quote:
Annars tror jag även att Rotels RB-990/991/1080 kan vara trevliga steg. 990 brukar ligga på ca: 3500:-, 991 ca: 5000:- och 1080 är jag osäker på.

Jag har jämfört mitt gammla Nad 216 mot Rotels 991....
Rotel steget spelar i en klart högre division än Naden, men samtidigt så är Rotel steget ljusare i grundklangen.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/12/16 12:47:37
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/12/16 :  13:13:57  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
OT & personpåhopp/Pac

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/16 :  13:33:57  Show Profile Send Baltazar a Private Message
OT/Pac

Själv har jag i den här tråden refererat till en produkt som LTS rekomenderar för att jag trodde att trådskaparen skulle kunna tänkas tycka det var intressant. Trovärdigheten i källan jag refererar till är helt och hållet upp till honom att avgöra vilket en del verkar ha svårt att förstå.

Jag har heller inte sagt någonting om vad jag tycker om slutsteget i fråga utan helt enkelt försökt vara till hjälp genom att ange en, enligt mig, trovärdig referens.

Mvh / Christian

FBK-> OT/Pac Nu tycker jag att vi lägger ner vårat munhuggande då det aldrig kommer leda någon vart då vi dels har för skilda åsikter och uppfattningar om saker och ting och dels för att det mesta jag skriver ändå verkar feltolkas.

Mvh



Edited by - Baltazar on 2004/12/16 15:24:24
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/16 :  17:04:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Och så var det en massa OT inlägg som nu simmar i cyberrymden där de hör hemma



Nåväl, en förstärkare beg för 5-10kkr var det det handlade om.

Låt mig presentera en dräpare som det gick iväg två st för ganska precis 10kkr förra hösten... Audio Research Classic60...

Jag kan garrantera att detta fungerar MYCKET väl ihop med HFLS1



Bilden är från Zalve's HFLS1-träff. Där fanns det fler förstärkare som funkade finfint ihop med HFLS1 så en titt i den tråden kanske inte är fel?
Läs mer här...


Bland annat testades en rörförstärkare på 2x18watt med finfint resultat. HFLS1, en "ruskigt" trögdriven högtalare som spelar helt OK i ett stort rum på 2x18W???? Jo, jag tackar ja!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/16 :  21:06:38  Show Profile Send knoxville a Private Message
PAC: enligt mina mätnigar var känsligheten 82 dB..vilket är sjukt lågt, men kan ju vara fel...fast det var trots allt en akustikdoktorand som kan väldigt mycket om hifi, hjälpte mig...
Jag är iaf inte ute efter något rörsteg, men kom gärna med några andra förslag

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/16 :  21:45:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Slår även jag ett slag för Classic 60 har oxå ett som jag gillar skarpt. Elektrocompaniet har jag haft tidigare ett Av100 eller 180 går att hitta inom din budget.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/16 :  22:41:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle se om det kan finnas nått Parasound steg ute i Sverige, dessa har jag alltid fått bra resultat med....
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/12/16 :  22:47:39  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
svejk, EC 180 är väl monoblocken. Dom får man väl knappast för 10k begagnade?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/16 :  23:29:42  Show Profile Send svejk a Private Message
svejk, EC 180 är väl monoblocken. Dom får man väl knappast för 10k begagnade?

Troligen inte tänkte fel EC 250 kanske går. Att handla begagnat för mig är att försöka ta det lugnt, bra affärer gör jag när jag inte har bråttom.



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/12/16 :  23:38:45  Show Profile Send MikaF a Private Message
Slutsteg under 20.000 .... Atoll AM-100! Punkt
/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/16 :  23:47:33  Show Profile Send brumel a Private Message
82 dB i ekofritt lab. I ett vardagsrum kan vi lagga pa en 5-10 dB till tror jag. Men ok dom ar lite trogdrivna. Hursomhelst sa ar det ju inte specen man ska titta pa utan lyssna till ljudet. Och det basta i ovan namnda prisklass ar Linn lk 85. Den far man sprillans ny for 7k. Man far sakert LK 140 for 8 beg. Later trevligt om man gillar ett torrt, precist ljud.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000