HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken nätkabel till Opera Ref 2.2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:12:39  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Det här med nätkabelkvalitetens betydelse för ljudet är inte heller så lätt, har jag förstått. Har läst lite på forumet och ser skeptiker i ena hörnet och frälsta i andra. Av de som handgripligen har provat sig fram verkar dock majoriteten tycka sig uppfatta skillnader, att ljudet med en bra nätkabel blir lugnare och mer harmoniskt. Jag använder just nu en lånad datorkabel till min Opera och det verkar ju fungera, än så länge i alla fall. Men som ni förstår tänker jag investera i en ny nätkabel och frågan är då vilken. Jag är patologiskt oteknisk så tekniska argument för den ena eller den andra kabeln måste vara på en _mycket_ grundläggande nivå för att jag ska kunna ta till mig det. Opera har ju egna kablar, är det något att satsa på? Jag har inte riktigt tagit ställning till hur mycket sladden får kosta. Jag har ingen principiell, ideologisk gräns för det. Därmed inte sagt att jag rent ekonomiskt har råd med vad som helst, men ett par tusenlappar är väl inga problem (om det är motiverat). PE Audio finns i Västerås med bland annat Nordost i sortimentet. Kanske inte omöjligt att jag kan få låna hem och provlyssna.

Jag kan väl tillägga att min anläggning för övrigt inte är hi end, men att jag redan nu anar att jag eventuellt kommer att känna mig motiverad att så småningom försiktigt börja överväga seriösa funderingar på möjliga framtida uppgraderingar.

Nu blev det väldigt mycket svammel. Vad jag vill veta är helt enkelt vilken nätkabel jag ska köpa till min Opera CD-spelare. (Gärna också varför, var och hur).

Tack.

Edited by - Bysheon on 2004/11/26 14:23:28

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:30:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Behåll den du har...

Varför ? ..För att som du säger att du inte har något direkt "high end" och kommer nog att bli bättre om du lägger pengarna på annat håll.

Nordosts nätkablar börjar väl(?) på knappt 3papp och det finns nog vettigare hål att fylla.

Men som sagt ta hem och prova i lite olika prisklasser och ta sen ställning till om det är värt pengarna.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:36:56  Show Profile
Eftersom du gillar Kinesisk hifi, titta på nätkablar från samma land. Finns hur mycket som helst!
Till vettiga priser för oss som inte vunnit på lotto också.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:37:31  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Sanoj>> Hm.. Jag måste hur som helst köpa en nätkabel eftersom den jag har är lånad. Ett besök hos Claesohlson för inköp av femtiokronorssladd vore kanske vettigt då.. :)

Ja, inte vet jag. Jag har ju själv aldrig provat skillnader i nätkablar..
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:44:00  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Martin.M>> Jag vet inte om jag gillar kinahifi. Jag är hifinovis med obefintliga referenser, men visst, jag tycker om min CD-spelare! Och eftersom kinahifi är billigt är det ju intressant. Rekommenderar du någon seciell?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/26 :  15:54:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett generellt råd skulle vara att lägga dig i ungefär samma prisklass som dina övriga kablar.
Det behövs inte vara Highend för att även nätkablar skall bidra med förbättringar.
Men det finns heller ingen anledning att satsa på en dyr nätkabel om du inte även gör motsvarande satsning på övriga kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/26 :  16:10:32  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag tycker du ska prova Clou´s billigare nätkbalar. Kostar strax under 2000. Går att uppgradera om man vill ha mer skärmning i framtiden.
Clou tycker inte jag är så systemberoende, det är därför jag gärna rekomenderar dem.
Vad händer då? Ungefär det du beskrver själv. Det blir lite lugnare och vassa kanter rundas till. Rundas till på ett bra sätt ska tilläggas, det är inte dynamikbegränsande åtgärder och musiken blir inte livlös. Tystnadsbakgrunden blir mer påtaglig också...

Några natt/dag-skillnader är det ju inte, men fruktansvärt vanebildande. När man kopplar bort dem efter en veckas lyssnande finns ingen återvändo. Kostnadseffektivt tycker jag deffinitivt det är. Vad får du annars för 2000?
En granitskiva, eller tre bredbandsabsorbenter. Då gör nätkabeln större skillnad, ialla fall i mitt system. Och vad får man om man lägger på 2000 på CD-spelaren i sig. Man kommer ju inte direkt in i en annan division, och nätproblemet finns ändå kvar.

Det finns även betydligt fler intresanta nätkablar än NO. Jag förstår inte varför just de har blivit så hypade.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/26 :  16:49:14  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Björn-Ola>> Ja, jag kan tänka mig att det är vettigt med inte alltför påkostade kablar.

Bubben>> Tack för tipset. Hur går Clou att uppgradera "om man vill ha mer skärmning"? Vad betyder det?

Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/11/26 :  17:11:36  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
köp xindaks (kina) bästa kablar. top of the art. min esound e5 blev mycket tystare efter en uppgradering till "xindak fp gold". kostar 109$ exkl. moms, frakt, tull. slutpris ca: 1500kr.

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/11/26 :  17:19:11  Show Profile
Bysheon: Xindak PC-02 & PC-03 är ju prisvärda, du kan köpa dom för ett par hundringar från Kina.
Dom säljs i Usa för 595$ så helt sketna kan dom ju inte vara.

Hi-jackade några bilder från mange-w , sista är på mina.







Sen har både jag och mange-w köpt varsit nätfilter ser jag nu.
Men vill du ha svenska kontakter så kan man få det för 10$ extra.

Hörbara förbättringar?! ... Tja, det jag lade märke till är att
alla bakgrundbrus har försvunnit totalt, knäpptyst är det vid alla volymer.
Skillnaden vid musik vet jag inte riktigt, musik blir till 99% i hörlurar.


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/11/26 :  17:22:53  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag skulle rekommendera Supra Lorad medans du funderar. Jag upplever en liten förbättring både på försteg och DAC med denna kabel. Jag köpte byggsats och skruvade ihop den själv. Då är den riktigt billig, typ 300 spänn eller något. Jag har testat dyrare kablar med olika resultat och skillnaden på/mellan dessa var större. När du tar steget, kan du ju flytta Supran till någon komponent med lakritsvariant...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/11/26 :  17:51:03  Show Profile
Ja lorad är inga fel, har några såna också i väntan på mer Xindak.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/26 :  18:15:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag håller med Martin.M , Xindak är väldigt prisvärda. Jag kan definitivt säga att de gör skillnad mot standardkabeln som följer med. Jag har själv Xindak PC-2, 3st varav 1 med svenska kontakter och sedan 1 Xindak FP-1 (röd kontakt på bild ovan). FP-1 är en silver hybrid anpassad för just signalkällor som CD spelare och där har jag min FP-1:a.

Skillanderna jag kan påvisa efter mina tester är som de skrivits ovan, betydligt tystare bakgrund, lugnare och stabilare ljudbild och detaljer lite klarare. jag tycker inte strömkablarna(ingen kabel vare sig signal el högtalar heller) förändrar ljudet revolutionerande mycket utan de blir nyanserade skillnader till det bättre på det mesta och totalt sett bilig uppgradering. Man kan även koppla strömkabeln till dessa powerplants som jag och Martin.M har även om de har svenska kontakter.

Tycker nog att en FP-1 vore vettigt att satsa på, men även FP-Gold om man vill lägga lite extra.

Sedan ska du kolla med Akkelis Auido, StefanB här på forumet då om jag inte har fel kommer han att börja sälja Xindak kabel här i Sverige kan vara värt kolla med honom vad han erbjuder.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/26 18:18:22
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/26 :  19:16:26  Show Profile Send Bubben a Private Message
Clous instegsmodell heter Plw 240. En väl skärmad kabel i sig som låter mycket bra. Men den kan senare uppgraderas, eller köpas direkt, till Plw 240 Royale. Då får man samma skärmar som sitter i toppmodellen SilverVoice Plw, men utan silver. Prisskilnaden ligger på cirka en 1000-lapp.
Varför vill man ha mer skärm?
I teorin så har signaler bättre hastighet och linjäritet desto mer avskilda från omvärlden de är.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/26 :  20:15:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Clou använder sig av guldpläterade kontakter vilket gör förvånansvärt stor skillnad framförallt i basen. Jag har själv varit med och provat ut dom, och jag var från början mycket skeptisk.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/11/26 :  20:42:43  Show Profile Send breza a Private Message
Rekommenderar Jormas nätkablar ( pris under 1000:- )
eller Svalanders ´fyrfläta´ för billig peng.
Gjorde rätt så stor skillnad hemma hos mig .
Kör med Jormas från väggen till grendosan , från dosan
till resp. apparat med Svalanders .
Funkar/låter så fiiiiint såååå

h, breza

ps, Ljudmakarn ser ut att ha något liknande som Jormas nätkabel i sin sortiment , lika bra ?

Edited by - breza on 2004/11/26 20:45:17
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/26 :  20:44:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har jämfört den här med vanliga kablar och med ordentligt skärmade med extra fina kantakter. De ljudliga skillnaderna är ganska enkla att höra men lite svåra att beskriva i ord. Ljudet blir lite grått och trist, mindre detaljerat och tappar dynamik (dvs skillnad mellan tystaste och starkaste ljud).

Viktigast är att du köper en ordentligt skärmad kabel med kraftiga kontakter. Det finns i nästan alla prisklasser varav flera nämnts här i tråden. Några till är Marcus cables, Ljudmakarn.

Den enda som inte den trivdes med var JPC´n.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/11/27 :  00:49:02  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Jag har de senaste 2 veckorna testat två par av Operas nätkablar till min Opera CD & Amp och är än så länge nöjd med dom ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/27 :  14:23:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bysheon> Om du står för fraktkostnaderna kan jag sända dig kablar i lite olika prisklasser för test! Jag har FADEL ART och egentillverkade med Jungblut.Schuko/Wattgate och med Furutech....
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/11/27 16:22:54
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/27 :  18:20:21  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Jag är, som jag skrev i begynnelsen, totalt oteknisk, och undrar hur jag över huvud taget ska koppla ihop saker och ting. Jag måste ha en nätkabel med vanlig el-kontakt i ena änden och en vad-det-nu-heter i den andra som ska in i CD-spelaren (a la datorströmkabel). Måste jag ha en sån där dosa som Martin.M's bild visar? Är det det som kallas nätfilter förresten? Ursäkta mina dumma frågor..
Nåja.

Björn-Ola>> Bra poäng, min övriga utrustning är ju inte high end och kanske aldrig blir det heller. Å andra sidan kan jag tydligen få mkt bra nätkablar från kina till relativt lågt pris. Är det värt att sikta in sig på guldplaterade kontakter, tex från Clou som bland annat du nämner, (dvs hur stor är den generella prisökningen i förhållande till prestandaökningen)? "förvånansvärt stor skillnad framförallt i basen" låter iofs onekligen lovande, inte minst kommet från en före detta skeptiker. Var köper jag dessa Cloukablar?

Bubben>> Ja, om skillnaden blir den du beskriver (vilket jag misstänker) även i mitt system håller jag med dig om att det är "kostnadseffektivt". Men eftersom det trots allt handlar om nyansskillnader måste jag nog prova olika nätkablar för att vara säker på att jag vill lägga de pengarna på en nätkabel. För 2000 kr får jag ju inga nya komponenter, men jag skulle kanske kunna förbättra rummets akustiska egenskaper istället med en billig ryamatta, lite mattunderlägg och ngn absorbent, och nöja mig med en nätkabel för typ 100 kr (den jag har är lånad så jag måste ju i vilket fall köpa en ny nätkabel). Nu har jag matta över bara knappt halva golvet, inget på väggarna och varken absorbenter eller diffusorer.. Jag tror att förbättringen med mattor osv gör ljudet lite lugnare, mindre vasst och mer harmoniskt, dvs liknande den förbättring en bra nätkabel verka kunna ge (fast med den uppenbara fördelen att förbättringen inte bara gör sig gällande när jag spelar musik i stereon). Men detta är väl egentligen bara frågan om vad jag ska åtgärda först, och eftersom jag i tråden frågar om nätkabelval ska jag väl inte plåga dig mina övriga grubblerier... ;) Clou Plw 240 kostar alltså ca 2000 kr och den eventuella uppgraderingen till Royal kostar ytterligare 1000 kr om jag förstår dig rätt?
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/27 :  18:41:08  Show Profile Send Bysheon a Private Message
boniac>>> Ja, 1500 kr låter ju ok för "top of the art". Frågan är vilken skillnad jag får med min Rotel RA-02 och mina Monitor Audio S6. Hm.. Vad hade du innan fp Gold, prisskillnad?

Martin.M >> Den där vita/svarta dosan är alltså ett nätfilter som man använder om man inte har svenska kontakter? boniac rekommenderar ju också Xindak. PC-02 och PC-03 för några hundralappar säger du, det låter ju snorbilligt. :) Är det priset inklusive moms, frakt och hela tjofaderittan?

Matrixen>> Jag har iofs ingen jättebrådska. Hur mycket kostar Supra lorad om man inte köper den i byggsats?

mangew>> Ja, flera nämner ju Xindak. Den röda Xindak FP-1 anpassad för just signalkällor som CD-spelare. Jag trodde att alla var det, dvs nätkabel anpassad för antingen CD-spelare ELLER förstärkare... Usch, vad lite jag begriper.. Nej, jag förväntar mig inga revolutionerande förändringar. Men som du säger, lite lugnare ljudbild, tystare bakgrund osv låter som en ganska värdefull förbättring, inte minst som kostnaden är förhållandevis låg. Hur mycket kostar FP-1? Jag ska höra med StefanB, tack för tipset!
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2004/11/27 :  18:52:00  Show Profile Send Bysheon a Private Message
breza>> Jösses, du talar som en strängteoretiker! Fyrfläta och grendosa? öh.. Det där får du nog mycket tålmodigt och pedagogiskt rita upp på ett papper med pastellkrita för att jag ska förstå. Var köpte du Jorma och Svalander?

Micke Y>> Jag ska kolla upp Ljudmakarn. :)

DIESEL>> Berätta gärna var du köpte du dom, hur mycket dom kostade och vad du jämför dom med?

Wolfgang>> Schysst! Och ja, det vore ju mycket intressant att verkligen jämföra lite olika kablar. Men det beror ju lite på fraktkostnaden också. Var finns du?


Edited by - Bysheon on 2004/11/27 19:03:10
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/11/28 :  09:54:23  Show Profile Send breza a Private Message
Hej igen Bysheon .
Du kan läsa lite om kablar (fyrfläta o.s.v.) på Svalanders hemsida, han förklarar det nog bäst
´Fyrflätan´ beställde jag från Svalander och Jormas nätkabel med uttag för max 6 apparater direkt från Jorma .
m.v.h. breza
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/28 :  10:12:54  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ja, du har förstått mig rätt angående clou´s prisbild.
Clou köper du med bäst kunnande genom Balance HiFi i Jönköping, från tillverkaren himself.
Angående ditt grubleri så är det bara kul att höra hur olika personer resonerar. Jag var mycket kritisk till nätkablar förut och skrattade rakt ut åt Clou-Lasse när ha föreslog att jag skulle prova nätkablar.
Några minuter seare hade blivit .

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:18:10  Show Profile Send CC a Private Message
Hej Bysheon!

Jag skulle vilja rekomendera att du kollar på FadelArts sortiment! Jag har testat ett par av deras nätkablar med mycket gott resultat som du kan läsa här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34185

Det finns en "instegsmodell" för ett par tusen. Jag har inte lyssnat på den själv, men med mina erfarenheter hittils utav FadelArts sortiment så lär du nog inte bli besviken!

Lycka till!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/11/28 :  15:48:13  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Dén färdigskruvade Lorad kostar en 500-600 spännn nånting, tror jag...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 2.09 sekunder. Snitz Forums 2000