HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Komplett hembio för ca 60kkr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/12/11 :  20:34:24  Show Profile Send Schluug a Private Message
Hejsan

Jag har fått i uppdrag av min tjejs föräldrar att kolla upp vad man kan få för anläggning för ca 60 000:-. Den ska innehålla allt, dvs projektor, reciever, dvd, högtalare och övrig utrustning man kan tänkas behöva.
Den ska även fungera bra till musiklysning.
Kom med förslag.
Mvh Gustaf

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/12/11 :  22:29:13  Show Profile Send Terminator a Private Message
Var ska den stå? Vägghängda högtalare? Upplösning vs ljudtryck? Etc etc
Go to Top of Page

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/12/12 :  01:35:01  Show Profile Send Schluug a Private Message
Rummet som det ska husera i är ca 15m2, rektangulärt. En uttbyggnad på huset så det ligger ganska ostört och bra från resten av huset.
Mannen i huset är lite av en basnarkoman så basen ska absolut finnas där, någon bra sub kanske?
Kvinnan säger som många andra kvinnor, att det hela ska vara trevligt att se på, och då menar jag inte bara bildkvalitén ;) Rellativt hög WAF alltså.
Annars så går det någ bra med det mesta, fråga om ni undrar om något.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/12 :  09:02:18  Show Profile Send Patrik a Private Message
Måste allt vara klart och färdigt eller kan de (du?) tänka sig att löda lite och göra vissa monteringssaker (enkla saker, inget som är svårt, ingen fanering eller sådant) själva?


[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/12 :  09:42:56  Show Profile Send Patrik a Private Message
Lite på skoj så tittade jag på vad det skulle kosta om man plockade ihop en "LTS"-anläggning. Men det är också ett seriöst förslag då jag både hört och sett alla komponenter och anser de vara bra. Då du inte har fått några andra förslag kanske detta triggar någon annan att föreslå något...


Fronthögtalare: LTS 3v-f1 11' (http://www.hifikit.se)
SD-fötter: 550:-
Surroundhögtalare: LTS 2v-v1 2.6'/st, 6st 15,6'
Förstärkare: Denon AVR-2105, 5.3'
DVD/CD-spelare: Pioneer 668, 6.7'
Högtalar- och signalkablage, EKK & RG62, ca 2'
DVD till projektorkabel: 2'
Projektor 13,5'
Duk: Masonitskiva målad med ultramatt vit färg, 200:-

Detta blir lite drygt 56'


Projektorval är rätt svårt, men för den här prisklassen är kanske Infocus 4805, Hitachi PJ-TX100 och Toshiba MT200 bra val.



Eventuella framtida uppgraderingar kan vara att bygga ut frontarna till 3v-f4 om man anser sig behöva än mer bas. Är man på köphumör så kompletterar man med ett Rotel RB-1080 slutsteg till frontarna.
Har man 8st surroundhögtalarna får man ett mycket bra 7.1 system, så 2 sådana till...
Vill man ha en riktig duk (som kanske hänger en bit ut från väggen) så har man det (2-4').

Vill man komma undan lite i pris så kanske en Pioneer 575 är ett val istället för 668'an (sparar 5'!). En 1905 istället för 2105 sparar en ca 1,5'. Man kan också börja med ett mindre antal surroundhögtalare. 4st istället för 6st sparar 5,2'. Är man händig och verkligen vill spara så bygger man Naqrefs surroundvarianter för småpengar (http://www.naqref.com/rws.html).

Lycka till!





[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/12 :  10:08:48  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag är ju ingen x-pert men jag har samlat på mig en del =)
Allt ska ju få plats i rummet!! det är ju inte så stort??
Mindre frontar = stativare + sub (vägmonterat kanske)
en proj som går takmontera (kan ej några alternativ)

Annars tyckte jag det Patrik skrev verka kanon =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/12/13 :  10:16:51  Show Profile Send Conan a Private Message
OK, för 60.000 vill han ha, och för 60.000 ska han få!:

HÖGTALARE
Fronthögt: Ino Audio piP ("halvfabr" i obehandlad MDF), 3.950:-/par
Centerhögt: Ino Audio Dialog 1 ("halvfabr" i obehandlad MDF), 2.300:-/st
Basmoduler: Ino Audio pP-2 ("halvfabr" i obehandlad MDF), 3.950:-/par (!)
Surroundhögt: Ino Audio Ambiens 1 ("halvfabr" med vitprimade lådor) 6.400:- /6st

ELEKTRONIK
A/V-receiver: Denon 2105, 5.300:-
DVD-spelare: Pioneer DV470, 1.600:-
Slutsteg till basmoduler: NAD C272, 5.500:-
Projektor: BenQ PE8700+, 31.000:-

Ovanstående går löst på exakt på kronan (inte illa pinkat, va!?!) 60.000:-. Du kan säkert hitta prylarna lite billigare så har du råd med duken också. Lite kommentarer:

Alla högtalare som föreslagits är i halvfabrikat med obehandlde lådor. För ett dedikerat hemmabiorum kan det kanske vara lämpligt att kanske måla högtalarna i mattsvart så hjälper det till att minska ljuset från rummet för projektortittandet. Fronthögtalarna (piP) är gjorda att stå på 50cm stativ (eller på vägghyllor) dikt an mot en dämpad vägg. Centerhögtalaren är av samma typ som frontarna. Surroundhögtalarna är 6st till antalet och är avsedda att placeras uppflugna på väggen vid sidan av och bakom lyssnarna. 2st subbasmoduler ger avsevärt förbättrad artikulation och jämnhet i basområdet jämfört med en ensam modul. Kopplas till receiverns eget delningsfilter via det extra slutsteget. Din svärfar kommer nog inte att sakna bas (eller nåt annat heller) med detta systemet!!

Elektroniken har jag egentligen ingen egen erfarenhet av, men det är samtliga prylar som har fått mycket goda omömmen på senaste tiden.

Vill du ha mer information av Ino Audio kan dom nås på inoaudio@hotmail.com eller på 070-523 3232.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:54:44  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Conan <<
Tycker du lagt lite väl mycket projektorn. Tycker att en Panasonic PT-AE700 ger sjukligt bra bild för pengarna. Att lägga ut mer än 20k på en projektor och duk känns inte vettigt i dagsläget. Skulle satsat merparten av pengarna på ljudet. Det är ju bara så otroligt mycket att välja mellan för 40k så jag vågar inte riktigt ge mig på några rekommendationer. Rummet verkar väldigt litet så man kanske måste prova sig fram med en hel del olika högtalare eftersom de antagligen måste stå ganska nära väggarna så man slipper sitta med centern i knäet.

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/13 :  23:36:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om man inte vill bygga sina högtalare hemma då?
Vad skulle man välja om man vill sätta ihop en anläggning för 60 lök som spelar bra av färdigbyggda saker?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/13 :  23:42:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Conan> Smakfullt förslag och garanterat hög ljudkvalitet. Jag personligen skulle iof köpt en billigare proj, typ Infocus 4805 för 13500 från (www.komplett.se)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/14 :  05:45:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bommade alla denna rad?
"Kvinnan säger som många andra kvinnor, att det hela ska vara trevligt att se på, och då menar jag inte bara bildkvalitén ;) Rellativt hög WAF alltså."

Hur jag än försöker så kan jag inte få Obehandlat MDF till WAF. Säkert ett bra val om man vill ½fabrikat och vill ha bra ljud till det utseendet.


Ett alternativ skulle kunna vara. Finns säkert 10-15 som passar bra
(Detta är från Hembiobutiken.se)
2st JMlab Sib & Cub Svart/Silver 13.990:-
1st JMlab Sib Svart/Silver 1.245:-
1st Denon DVD-2910 Silver (regfri) 6.890:-
1st Denon AVR-2805 Silver 8.295:-
1st Sanyo PLVZ2 med motordriven duk Svart/Grå 16.295:-
Totalt: 46.715:-
Dubbla Högtalar uppsättningar för dubbla uppsättningar av surrarna i 7.1
(I Rum på 15Kvm kanske det räcker med 1 SUB, dock kom den andra med i priset)

Då finns det kvar lite pengar till allt kablage.
Både för Video, Högt och sign (Och filmer)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/12/14 :  09:53:40  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
quote:
Jag personligen skulle iof köpt en billigare proj, typ Infocus 4805 för 13500 från (www.komplett.se)

Måste bara varna lite för 4805, alla i hemmet måste vara med och titta på projektorn först och kontrollera att de inte ser DLP-regnbågar. Kompisens fru kunde inte se en minut ens på en 4805 utan att må illa, det fick bli en Z3 istället.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/14 :  13:07:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
konraqu> Så sant, är själv lite överkänslig faktiskt. Hoppar man upp nån prisklass och får ett snabbare färghjul så lider iaf inte jag längre. 4805 är ett gränsfall.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/14 :  13:11:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Zalve> Mindre och mer osynliga bakhögtalare än a1 finns knappt. Man målar de i samma färg som väggen (kanske något mörkare) och då syns de knappt, här är det ju kanon att de är i rå mdf . Frontar och center är så pass små att det inte spelar så stor roll, bara måla i den färg man önskar.

Lär ju slå Sib&Cub (ljudmässigt) med ett par parsec!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/14 :  16:29:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Rydberg, väggfärgat kvalar inte in som waf hos mig...:)

Så, Zalve tog fram ett paket för 46kkr och skaffade sig 16kkr för att köpa filmer/musik.

Finns det fler paket som man kan rekommendera utan att behöva DIY'a/Måla och spika själv?

Vad sitter Ni med i stugorna?

För mig är flerkanal helt nytt så jag tycker att Schluugs fråga är jättelärorik

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/14 :  16:54:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Pac> Den mest frekventa kommentaren jag hör av från kvinnor är att grejorna inte ska synas. Det vi män/hifinördar ofta förknippar med hög WAF är "snygga" prylar som har ett spektakulärt yttre. Min uppfattning är att det inte stämmer, det ska inte synas alls och då har ju a1 otroligt hög waf. Dessutom är de flesta högtalarna på marknaden inte optimerade för att sitta direkt på väggen, en sådan placering kommer att rendera i klangförvrängningar. Det betyder att bakhögtalarna kommer att behöva stå en bit ut från väggen med allt vad det innebär för WAF-faktorn.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/12/14 :  18:25:24  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Projektor: Toshiba MT200 14000:- alt Sanyo Z2 (vald då det passar prisläget bättre än Z3)
Duk: DIY ev med Goo-färg och sammetskanter för kanske upp till 1000:- Finns ändå ingen färdig duk under 5000:- som jag ärligt kan rekommendera.
Frontar: Amphion Argon II ca 13000:-
Center: Amphion Argon II ca 6500:-
Surround: Amphion Helium II ca 7700:-
Reciever: Denon AVR-2805 ca 8300:-
Källa: Denon DVD-2910 ca 6600:-

Summa 57100:- sen kan du säkert få lite paketpris på grejerna eller plocka med tex stativ etc.

Är man känslig för RGB-flimmer så rekommenderas klart Sanyo Z2 istället. Om så inte är fallet så presterar Toshibas MT200 bättre än Infocus 4805 och både snyggare och inte minst tystare. Panasonic PTA 700 är bra men alldeles för mycket VB för att det ska vara intressant. Jag har valt produkter som ska vara relativt små, se bra ut, prestera bra och matcha varandra på ett snyggt sätt då WAF var en hög prioritering. Vill du så går det även att lyxa till med en större reciever och då 3805 istället. Spara sen lite pengar till rullgardiner för det är för många som underskattar hur viktigt det är att mörklägga för att få en riktigt bra bild. Sen är det också kablage som ska till och inte minst en riktigt bra kabel från dvd-spelaren till projektorn.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/14 :  23:56:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Amphion-kitet är nog bland det mest WAFiga man kan hitta... Även ett trevligt ljud.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/15 :  00:17:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Instämmer med Zalve

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/15 :  00:19:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
FBK, jo ellerhur....

Appropå piP o WAF, snygga högtalare....


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/12/15 00:26:20
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/15 :  00:23:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ino=FBK, helt otroligt...

Vad menas med detta Rydberg

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/12/15 :  00:39:42  Show Profile Send ésm a Private Message
Hehe, härligt Rydberg..det där har iaf hög MAF
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/15 :  02:05:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rydberg. Den site spärras nog av en del del brandväggar.
Lägg bilden på knaak ist.


Finns det fler förslag på multianläggningar med hög WAF för 60k ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:17:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja skulle jag välja ut ett stilrent paket för de pengarna av det jag har så skulle jag välja...

Totem Dreamcatcher 5.1 19900:-
Micromega Minium A60 Förstärkare 5000:-
Micromega Minium AVP Processor/Förstärkare 12500:-
Micromega Minum DVD 8000:-
Sanyo PLV-Z2 ca 13500:-
Duk runt 4000:-
Kablage ca 4000:-

Totalt 66900:- / Paketpris 60000:-

Smidigt, snyggt och väljudande....

/Martin
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:25:25  Show Profile Send ea poe a Private Message
Hej Martin,
du glömde nog att "Gubben" var basnarkoman...

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:31:23  Show Profile Send ea poe a Private Message
Men jag måste säga att den har de kvaliteer som du säger

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000