HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Golvare 25000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/09/25 :  14:36:46  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej,

Det börjar kännas som att det är dags att gå över till golvare och då i klassen runt 25000 kr. Mina krav är att det ska finnas matchande center, surround och sub som de så småningom ska kompleteras med. Jag är barnsligt förtjust i B&W och 703:orna skulle jag nog kunna köpa ohörda (gillar 705:orna) men finns det något bättre därute för samma pengar (nya högtalare)?

Stora stativare med lite tyngd och djup i återgivningen är också aktuellt. Motivera gärna er rekommendationer!

DVD: Denon DVD-2800
Försteg: Rotel RSP-976
Slutsteg: Sunfire Cinema Grand

Jag är mitt uppe i en flytt och kan tyvärr inte ge några detaljer om hur det nya lyssningsrummet kommer att se ut mer än att det blir ett vardagsrum av standardstorlek.

/Hans

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/25 :  23:12:08  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Jag har ett JM lab Electra system och det tycker jag låter väldigt bra. Man kan få den minsta golvaren (926) för runt 22000kr ny och det finns matchande center, surround och sub högtalare. Jag tror att de skulle passa bra ihop med Sunfire slutsteget som vad jag har hört har en ganska varm karaktär, men det bästa är ju om du kan få möjlighet att testa högtalarna med dina egna elektronik prylar.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/25 :  23:43:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Uscher hade väl en golvare för 22000:- på mässan, som spelade bra. Lite svårt att få en direkt uppfattning av dem.

Finns på HifiStället i Göteborg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/26 :  20:30:58  Show Profile Send Smackman a Private Message
Dynaudio Contour S3.4 låter väldigt öppet och klart och är lite dyrare iofs 29999...
Jm lab electra låter fint med,fast man undrar lite om det väldigt ljusa/klara ljudet passar så bra med hemmabio i alla lägen dock...
Mvh


Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/09/26 :  23:19:19  Show Profile Send Terminator a Private Message
Tack för tipsen! Jag sitter på B&W-högtalare från DM-serien idag och de kan nog uppfattas som ljusa och klara men för mig är det inte till någon nackdel, jag upplever snarare deras ljud som relativt neutralt och utan att dölja något (dvs ofärgat). Därför tycker jag att Electra-serien låter som ett seriöst alternativ då den även har rejäl centerkanal, sub och vägghängda surroundhögtalare att komplettera med (samt ser bra ut).

Det får bli en provlyssning på både B&W och Electra när jag installerat mig i nya bostaden.

/Hans
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/27 :  17:50:06  Show Profile Send octavia rs a Private Message
quote:
Dynaudio Contour S3.4 låter väldigt öppet och klart och är lite dyrare iofs 29999...
Jm lab electra låter fint med,fast man undrar lite om det väldigt ljusa/klara ljudet passar så bra med hemmabio i alla lägen dock...
Mvh


Jag har lyssnat på en hel del olika uppställningar och tycker inte att Electrornas ljusa spelstil är någon nackdel, man bör ju tänka på vad man har för kring utrustning.
Jag driver mina med en bi-ampad Pioneer Ax10i och ljudet blir sällan vasst, till film så fungerar det helt perfekt, man får en väldigt tydlig dialog och ljudet blir väldigt detaljerat.
Men som sagt smaken är ju som baken (delad), så det är ju upp till var och en att själv skapa sig en uppfattning, men innan man själv har lyssnat så är det ju lite svårt att säga vad man tycker är bra och dåligt.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/10/10 :  13:07:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag hade i detta sammanhang valt QRS Merkurius.Det här för att ge ett neutralt ljud tillsammans med Sunfire. Till QRS Merkurius finns QRS Callisto som både surround och center.Subwoofer hade jag valt Qln 12, tror jag den heter.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2004/10/13 17:56:36
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/10 :  13:52:45  Show Profile Send TBA a Private Message
Von Schweikert VR-2 kan det vara nåt (24.900:-)? Har inte hört just 2:an men har ett par VR-3 själv och har hört andra modeller och måste säga att jag är väldigt förtjust i Alberts högtalare.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:24:03  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej och tack för tipsen!

Jag hade en kortare lyssningssejour med B&W 704 härom veckan och gillade skarpt vad jag hörde, blev riktigt sugen på att även lyssna på 703:orna . Både QRS och Von Schweikert är för mig helt olyssnade kort, får klämma in en lyssning under hösten!

/Hans
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/20 :  21:55:54  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jmlab 927 Be sen kör du en liknande center till det ev köper en st 927be till. Låter grymt för pengarna och du kanske inte ens behöver en center. Oerhört stort ljud. Polarn bytte 805 sign mot dem och är helnöjd.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/10/22 17:25:13
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/22 :  15:34:46  Show Profile Send Harman a Private Message
Terminator,,
Eftersom att du verkar gilla B&W så föreslår jag att du lyssna på 804 och jämför dem med 704/703.
804 kostar 31800kr jmf med 27000kr för 703.
Har själv jämfört dessa och är säker på vad jag skulle köpa...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2004/10/31 :  22:59:05  Show Profile Send Raffe a Private Message
Måste också rekommendera JM Lab. Har själv ett par 915.1(årets högtalare för ett par år sen). Att dom skulle låta ljusa är en myt, det hade jag aldrig stått ut med.

//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra

Edited by - Raffe on 2004/10/31 23:01:42
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/02 :  03:17:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
I denna prisklass kan ju även Sonus Fabers Homeserie nämnas med fronthögtalarna Gran Piano home som sedan kan kompletteras runt om inklusive sub.

Bravo
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/11/03 :  13:45:31  Show Profile Send Joel a Private Message
Jag skulle vilja rekommendera Audiovector Mi3 Super. Pris 21.500 kr. Jag har provlyssnat dessa och även jämfört med B&W 804 och jag fann AV avsevärt bättre trots prisskillnaden. Mer dynamik och en bättre kontrollerad och djupare bas var mitt intryck. B&W var inte alls dåliga men de stack inte alls ut som AV. Matchande surround och center finns givetvis.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/03 :  21:46:10  Show Profile Send Harman a Private Message
Joel...
Vilken elektronik var det du provlyssnade B&W804 med? Precis som du säger är AV en bra högtalare och den går djupare 35Hz jmf med 38Hz, AV är en mycket transientsnabb högtalare som dessutom har hög känslighet så jag misstänker att den är en väsentligt lättare last än vad B&W804 vilket ger det mer kontrollerade intycket av basen. Mitt intryck är dock detalj upplösningen och stereoperspektivet hos B&W804 är klart bättre än AV. Även klang naturligheten som B&W ger anser jag är bättre än AVn. Fast AVn är ju ca 10kkr billigare vilket gör den till ett toppen alternativ.

MVH Dan

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/11/05 :  13:56:31  Show Profile Send Joel a Private Message
Jag minns inte exakt vilka modeller det rörde sig om, men CD var en Thule och försärkaren Classé. När jag lyssnade på AV bad jag dem spela på Arcams billigaste för att inte ge högtalarna alltför mycket bättre förutsättningar än vad mina egna grejer skulle kunna leverera. Detta tänkte jag inte på att be HiFiklubben att göra.

Trots kvalitetsskillnaden i elektroniken mellan Ågrens och HiFi-klubben tyckte jag ändå att AV var mycket bättre, och det var inte bara i basen. Det enda undantaget till B&W:s fördel var att den hade snäppet vassare kontroll på diskanten som hos AV tenderade att dista vid väldigt höga volymer av en viss Mike Oldfieldlåt på Tubular Bells II. Just den låten kan skära hål på vilka trumhinnor som helst.
Därmed inte sagt att AV:s diskant var dålig.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  12:49:15  Show Profile Send Harman a Private Message
OT
Joel...Har du köpt AV?
Har själv varit sugen på dessa faktiskt...Mycket bra pris och uppgraderings möjlighet..eller blev det något annat?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/11/08 :  11:49:56  Show Profile Send Joel a Private Message
Nej, jag har inte köpt dem än men kommer att göra det när jag sparat ihop tillräckligt. Eftersom jag tänkte köpa frontar, center och surrounder samtidigt så blir det ju en del.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/11/18 :  20:45:49  Show Profile Send 24U a Private Message
Terminator

Eftersom B&W, ljust och analytiskt ljud ingår i referensramen, lyssna oxå på Dynaudios audience 82. Har den med C122 emellan med SPA20 som driv. Lite klen stärkare, medan jag tror Sunfires enorma strömkapacitet kommer passa till dessa burkar. Lyssna och njut :-)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:26:28  Show Profile Send Raffe a Private Message
Det finns ett par Von Schweikert VR 3 hos gignos audio för 15000:-. En riktigt bra högtalare till ett bra pris.

www.gignosaudio.se

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/11/30 :  19:39:26  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej alla!

Tack för tipsen som strömmat in, jag har dock inte haft riktigt med tid, pengar och lust att ta tag i saken men den som väntar på något gott .

/Hans
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/11/30 :  22:03:25  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Harman: Är det sådan stor skillnad (till Natilus fördel?) mellan 804orna och 7030rna?
Vad skiljer dessa åt?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:59:55  Show Profile Send 24U a Private Message
Kolla min länk från säljes; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37327

Det låter duktigt bra...


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000