HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Planar 3’s konstruktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

josh
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:16:14  Show Profile Send josh a Private Message
Jag köpte nyligt en begagnad rega planar 3 skivspelare men har upptäckt en sak som jag tycker är underligt.
Det är så att motorn tar i skivtallriken, alltså själva hjulet för remmen ligger konstant mot tallriken. Jag kan inte hitta något som är fel eller skevt så det kanske ska vara så men jag tycker det verkar korkat i vibrations synpunkt.

Så nu undrar jag om någon rega ägare kan kolla hur det är gjort på deras exemplar eller om det är någon annan som vet hur det ska vara?

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:44:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Va?

Jag skall bara ta en bild...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:46:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Så här ser min P3'a ut

Motordetalj Rega P3


Det är minst ett par millimeter mellan skivtallriken och remskivan på motorn.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

josh
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/12/09 :  00:08:49  Show Profile Send josh a Private Message
Okej, då är det alltså nåt som inte står rätt till.

Min ser nästan ut så där förutom att jag inte har den där järnknoppen på ”remhjulet” utan min knopp är i plast och det är alltså den som tar i tallriken.

Hur fungerar lagringen på en p3:a? Det kanske är den som är konstig så tallriken har trillat ner en bit.

Du ska ha ett stort tack för bilden det var mer hjälp än vad jag väntat mig.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/09 :  07:31:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"Järnknoppen" är axeln på motorn så remskivan är altså nedtryckt en bit på axeln.

Ja visst kan det vara lagringen, i botten på lagret ligger det en liten stålkula...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

josh
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/12/09 :  17:02:02  Show Profile Send josh a Private Message
Det ordnade sig!
Jag provade att plocka lös motorn för att kolla upphängningen och då märkte jag att remskivan inte var nog nertryckt på axeln så jag tryckte ner den och nu fungerar allt som det ska.
Go to Top of Page

josh
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/12/09 :  18:04:42  Show Profile Send josh a Private Message
När jag köpte skivspelaren följde det med en pickup men han jag köpte den av visste inte vad det var för märke eller modell så jag vet inte vilket nåltryck den ska ha.
Det enda jag vet om den är att det ska vara en "högklassig MC-pickup av moving-coiltyp" så jag tänkte lägga ut en bild här för att se om någon annan vet nånting om den.

Ni får ursäkta bildkvaliten



Känner någon igen den?
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/12/09 :  18:35:34  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Denon DL-103. En klassisk PU med närmast kultstatus. Det finns varianter med olika nålslipningar, kan för lite om detta för att utifrån bilden säga vad det är för modell exakt, men det kanske någon annan kan upplysa om.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/12/09 :  19:06:30  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Hittade denna tråd på VA:
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=20017&highlight=dl103&r=&session=
Verkar vara en DL-103D och har 1,5 g nåltryck och elliptisk slipning.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/09 :  20:27:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Är inte det fel färg för att vara en D? Ser väl mer ut som en S tycker jag...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/12/09 :  22:13:52  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jo, du har nog rätt UrSv...
Go to Top of Page

josh
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/12/09 :  23:02:36  Show Profile Send josh a Private Message
Perfekt, tack för infon.

Den är ganska vit i verkligheten så det är nog en S fast den enda jag hitta en bild på var D och den var väldigt lik min.

http://www.audioinvest.no/denon/products/ca_103d.htm

Dom verkar vara väldigt lika och har samma nåltryck så vilken av dom det är spelar mindre roll.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000