HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mosfetkort till Grendel, är det hett?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/12/08 :  12:31:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi har noterat tråden om mosfetkort till Grendel och med anledning av detta behöver vi lite mer underlag. Bladelius tid är såklart begränsad och man måste prioritera här i livet.

Så om frågan ställs mer allvarligt; hur hett är detta?
Om vi tar fram ett mosfetkort som kan antingen användas ensamt i en Grendel i 2 eller 4 kanaler eller såklart i den läckra blandningen bipolär/mosfet, hur många är seriöst intresserade om kortet kostar ca 10 000:-?

Bara en liten trevare....

mvh

,


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/12/08 :  15:01:00  Show Profile Send David A a Private Message
Hur starkt blir kortet isåfall?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/12/08 :  16:08:08  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Kortet är i princip klart sedan flera år men att sjösätta en produktion är något annat...

Kortet kommer att låta minst lika bra som i monoblocken S 250 men jag har inte jämfört sida vid sida.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/08 :  16:31:39  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ska man tolka det som att det blir på 250W?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/12/08 :  16:50:24  Show Profile Send David A a Private Message
Sladd: du kan skicka ett prototypkort till mig
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/12/08 :  22:53:37  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Om man summerar i den förra tråden så tycks ju ca tio kort kunna säljas "ohörda" till de som råkat läsa den tråden. Och det är ju knappast alla hifi-intresserade som gör/gjort det.
Då borde det väl finnas marknad för betydligt fler, kan man tycka!

En två+två-maskin blir en förstärkare i samma stil som de grymma monoblocken! Med lite marknadsföring så borde väl en stor andel av Grendlarna säljas i den konfigurationen. Eller?

Jag vill absolut ha en sådan, men priset för mosfetkorten får inte bli alltför långt ifrån de bipoläras 8 000:-. Möjligen 10 000:- men inte mer om jag finge råda.
Får jag den kompletta 4-kanaliga maskinen för 65 000:- så kan detta inlägg betraktas som en bindande beställning. Maila när det är dags att komma och hämta den!

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2004/12/08 23:07:57
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/12/09 :  10:49:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Tack för svar, fyll gärna på.

Hur starkt kortet blir handlar mer om vid vilken arbetstemperatur komponenterna låter allra bäst. Inga absoluta tal är spikade. det enda man kan vara säker på är att de kommer harmoniera med de bipolära korten.

Prisläget är heller inte spikat. För några år sedan nämndes att de inte skulle vara så mycket mer kostsamma att ta fram. Klart är alltså att de kommer att bli dyrare. frågan är bara hur mycket dyrare. Kajsas beställning verkar inte kunna gå i lås med andra ord. 10 tog jag mest som en gissning i högen. det kanske blir 12 eller 18.... Frågan är som alltid: ljudkvalitet kontra pris. Där strävar vi ju efter att vara världsmästare i hela sverige och det borde väl fungera även med dessa kort om man nu väljer att sjösätta dem.

Men som sagt. Inga beslut är tagna i ärendet utan detta är bara en trevare efter en hjälp i beslutsunderlaget.

Tack!

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/12/09 :  15:12:26  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag tycker nog att man bör vara lite försiktigare från bladelius/advantages sida (eller möjligen pressen/advantagehandlarna??) att "lova" så mycket...Det skulle komma en massa uppgraderingsmöjligheter som var framtidssäker-allt från dvd till rumskorrigering (tycker iofs att man löst detta bra med sitt inbytesprogram)stereo och mosfetkort som man ska kunna stoppa i sin grendel verkar nu hänga väldigt löst...
Jag tycker Advantage /Bladelius gör välljudande prisvärda produkter men ibland lovas det runt men hålls ganska tunt eller väldigt sent...ambition är bra men risken är ju att kunderna tröttnar/ Björn
(som äger S250X2, A300x2 och har ägt båda fixarna , S150, S1,och P1)
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/12/09 :  21:01:27  Show Profile Send Peter G a Private Message
Skulle de vara möjligt att fylla en Grendel med tre Mosfet kort och två bipolära kort? Hamnar då prisbilden på 49000kr + 10000kr x3 summa 79000kr? Eller kan man räkna med någon flerkanals rabatt liknande den bipolära 5-kanals varianten?

Hälsningar

Peter G
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000