Author |
Topic |
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/12/15 : 15:17:53
|
Jordning: Koppla ihop krafddelens stjärnjord ihop med lågnivådelens jordplan i EN punkt (någonstans i höjd med diodbryggorna). Signal + signalRETUR överföring lågnivådel -> krafdel: ...jag tror det är bättre att jag återkommer med en bild eller ett schema lite senare. Ditt nya schema syns inte på min skärm men om du menar 20k parallellt med ingången till gainclonen så ska du ha kvar det.
Sära lite mer på serieresistorerna ut fr PGA - kretsen pss som du gjort med ingångsfiltren (och av samma anledning). Flytta motstånden så nära utgången av PGA-kretsen som det går.
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/12/15 : 20:21:02
|
Så här ser jordningsschemat ut för en kanal. Jordning är oftast den svåraste biten i alla elektronikkonstuktioner. Jag hoppas att ritningen ovan hjälper dej vid layoutandet.
EDIT: Dina 100ohm resistorer sitter lite fel. Dessa ska kopplas direkt på utgången av PGA-kretsen. Signal ut tar du efter dessa. Resistorerna isolerar utgångarna mot reaktva laster (förutom att dom ser till att det inte blir kortis när du drar reläerna i backen).
|
Edited by - ludo on 2004/12/15 20:45:59 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2004/12/15 : 21:16:23
|
20k vid ingången till GainKlonen är ingångsimpedansen för effektsteget, så den behövs. Jag skulle dock rekommendera 47K där. 20K eller 22K används ofta som ingångsimpedans på inverted-GainKloner pga av problem som man får vid återkopplingen på inverted-kopplingar.
>visst är Polypropylen bra till avkopplingskonding? Nja, de är stora och otympliga. Till spänningsavkoppling på alla IC så är keramiska kondingar normalt. De är små, billiga och har bra prestanda för ändamålet. Kondensatorer i signalvägen kan däremot gärna vara polypropylen. Du verkar dock inte ha några direkt i signalvägen, vilket ger bra ljud, men gör hela förstärkaren känslig, framförallt för DC på ingången. Just på ingången så rekommenderas ofta en fetingstor polypropylenkonding, ju dyrare desto bättre :-)
Du tänker väl inte skippa kondingarna efter 7805 och 7905? Minst en på varje rail måste du ha för att regulatorerna skall kunna arbeta bra.
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/12/16 : 18:16:04
|
Lash: hur går det? Har jag lyckats förvirra dej helt? |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
|
ludo
Member
1196 Posts |
|
Lash
Member
814 Posts |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 13:25:45
|
De 4 gröna strömreturerna ska gå till en samlingspunkt för Rin och Rgain (kolla mitt schema ovan). Därifrån drar du oxå en ledning (eller ännu hellre en 10ohm/0.6W resistor) till resp lokal stjärnjord. Det ser ut som om jordplanen är btuten (brunt sträck). Om så är fallet är det bättre att koppla den "4:e" strömreturen "ovanför" brytningen.
Funderar lite på ifall inte jordplanen ska omfatta även regulatorerna med tillhörande komponenter och om du då hellre ska dra jordledningen mellan kraftdelens stjärna till en punkt mellan de 4:a "första" kondigarna i lågnivådelen (+ koppla ihop transformatorlindningarna i samma punkt)...
Jag har naturligtvis inte kollat om du dragit varje ledning rätt (du får dubbelkolla) men rent konceptuellt ser det mycket bra ut. |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 22:21:08
|
quote: Tyvär minns jag inte längre vad jag ville fråga om sedan i fredags.
quote: Ska det även användas 0,1uF keramiska kondinar i förstegets nätdel?
Du kan använda antingen 0.1u/X7R-keramisk eller .1u/PHE426 polyppropylen. Det har ingen större betydelse. Både och behövs inte. Caddar du för PHE426, footprint 6x7.2, RM=5 (du verkar ha gott om plats på kortet) så kan du sen välja bestycka kortet med endera typen. Anledningen till att ha polypropylen i effektdelen är att dessa tål högre spänningar. Keramiska kondingar är betydligt mindre och passar bättre att användas i närheten av små lågvolts integrerade kretsar.
R_ground_link kan du sätta direkt i via-hålet mellan de bägge stora elektrolyterna. Bra att du har samma avstånd mellan viat och elektrolyterna (två likhetstecken i mitt schema ovan)!
Jag har inte så mycket mer att tillägga. Möjligen det här med jordplanen som jag nämnde om i mitt tidigare inlägg. Diodbryggorna i effektsteget kommer (kanske) behöva kylas, men det borde gå att lösa efteråt.
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 23:38:11
|
Menar du något sådant här?
Det är meningen att det ska finnas en bild där nedan men felia verkar inte fungera som det ska, bilden kanske dyker om om någon timme, bilden ligger på felia-servern iaf.
http://web.telia.com/~u66600728/1.JPG |
Edited by - Lash on 2004/12/19 23:27:16 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 00:03:15
|
Servern verkar svara fint, men din nya bild ligger inte där. Ett tips: änvänd inte specialtecken i filnamn. Undvik tex mellanslag, åäö, punkt, komma, semikolon same pipe. Klassiskt är att använda underscore "_" istället för mellanslag eller andra specialtecken.
|
Edited by - silvervarg on 2004/12/19 00:03:56 |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 00:30:55
|
Nu ser en ny bild i alla fall. Du kan lägga jordplan över alla komponenter på regulatorsidan inkl alla kondingar och diodbryggan. |
Edited by - ludo on 2004/12/19 01:44:33 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 22:26:53
|
Lägger du komponenter på varandra? Det känns väl lite onödigt knöligt. Bättre att göra någon millimeter större kretskort och få en stabilare konstruktion.
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 12:03:37
|
Jättesnyggt! En liten anmärkn bara: lågnivåjordplanen ska helst inte överlappa vare sig ledningar eller komponenter tillhörande effektsteget (mer än nödvändigt). 35u är klent för effektstegets höga strömmar. I o m att ditt kort inte är tänkt att serietillverkas kan du löda på 1-2mm tråd parallellt med kraftstegets kopparbanor (det bör räcka med endast jordledningarna fram till stjärnpunkten). |
Edited by - ludo on 2004/12/20 12:13:19 |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 16:44:04
|
Nu har jag etsat kortet och håller på att montera allt, men jag upptäckte att jag glömt göra plats för två motstånd, går det att köra utan dem eller? Måste 100ohm motståndet vara där? Det på 50kohm går att montera dit utan problem, spelar det någon roll om det sitter före eller efter lågpassfiltret?
http://web.telia.com/~u60516759/hifi/gajnklonblablabla.JPG |
Edited by - Lash on 2005/01/20 00:37:27 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 22:47:08
|
Kul att du har kommit igång med bygget! quote: Måste 100ohm motståndet vara där? Det på 50kohm går att montera dit utan problem, spelar det någon roll om det sitter före eller efter lågpassfiltret?
Som det ser ut layoutmässigt (kort avstånd lp-filtret -> op-inp) så kan du utelämna 100R motståndet. Placering av 50k motståndet är heller inte så kritiskt. Det ser mest bara till att opampens ingång inte hänger i luften.
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 00:47:24
|
Hur fungerar det att använda lödtenn på gainklonens kraftdeles matningslednignar för att göra dem tjockare? Är lödtenn dåligt som ledare så att jag bör låta bli? Är det risk att det spricker med tiden när kortet rör på sig av värme osv?
De 4st 330uF kondensatorer(C5 - C8) som sitter innan spänningsregulatorerna, går det lika bra med 4st 220uF där, eller var det någon speciel anledning til just 330uF? http://bildarkiv.hififorum.nu/ludo/pga4311.JPG |
Edited by - Lash on 2005/01/14 00:52:39 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 01:56:10
|
Det är klart att du kan justera kondingsvärdena både uppåt o neråt utan att det påverkar så mycket. Med det sagt vill jag ändå rekommendera de värden och framför allt de typer jag skrivit upp (jag tycker det är en bra kompromiss), dvs antingen: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6100.htm?_67_235_55 eller: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6100.htm?_67_234_98 Däremot skulle du kunna sänka värdet på kondingen efter reggen till 220u om du vill.
Lödtennet kommer säkerligen sänka resistiviteten i ledn.banorna. Parallellkoppla Cu-ledare är ett annat alternativ.
|
Edited by - ludo on 2005/01/14 02:04:24 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 09:02:12
|
quote: Är lödtenn dåligt som ledare så att jag bör låta bli?
Det är sällan någon mening med detta. Resistiviteten för lödtenn är cirka 10 gånger mer än för koppar.
...men har du koll på hur mycket ström kopparbanorna ska tåla kontinuerligt? Hur är det med likriktaren? Fyra kanaler strömbegränsar vid cirka 25-30 A.
quote: Är det risk att det spricker med tiden när kortet rör på sig av värme osv?
Nej, tror inte det. Sprickor uppkommer oftast i paddar och gärna i enkelsidiga kort med relativt stora hål i förhållande till komponentbenet. Transformatorer och lytar och andra tunga komponenter ligger risigt till i detta avseende. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/01/14 10:22:47 |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/01/18 : 20:31:38
|
Jag brukar använda NPN-trissor för att de oftast är billigare/har bättre specar. I vilket fall: det som saknas i ditt schema är ett motstånd i serie med basen på trissan. Några kohm (5-10k) borde vara ett bra värde. Trissan kan vara vilken vanlig småsignals-bjt som helst (BC550-B/-C duger bra). Kolla hur jag kopplat här: http://bildarkiv.hififorum.nu/ludo/DELAY.jpg Matar du picken med 5V så borde den skicka nära 5V ut oxå (vid så låg belastn som det handlar om i det här fallet).
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/01/18 : 23:56:47
|
När utgången på picen är hög så ska mute reläet slå till och ljudet "unmutas", jag tänkte att en diod ska lysa när det är mutat och släckas när det är omutat. Kan det här nedan fungera? Eller blir picen ledsen när den används som jord, om det nu går alls?
|
Edited by - Lash on 2005/01/18 23:58:31 |
|
|
Topic |
|