Author |
Topic |
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 08:21:26
|
Ett alternativ till en bipolär, BC337, BC547 etc är en mosfet BS170 (finns på ELFA). Kör med 1-4,7 k som gatemotstånd. Då slipper man bry sig om den extra strömförbrukningen som basströmmen kan ge upphov till. Bra att tänka på om man har en klen strömförsörjning till PIC:en, verkar dock inte vara så i det här fallet. Jag skulle dock inte välja 5 voltsreläer, bättre med 12 eller 24 volt så optimerar man strömförbrukning bättre. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 18:15:18
|
Din LED-koppling bör funka finfint. Negativ logik används faktiskt oftare är positiv (drivförmåga / förebygga glitchar). |
Edited by - ludo on 2005/01/19 18:39:19 |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 13:03:10
|
C1740 verkar OK. (Den andra är helt olämlig.) Vad är det för suffix för de tissor du har; Q, R, eller S? Om det är Q eller R (låg hFE) sänk värdet på basmotståndet till 3-5k (för att vara på den säkra sidan).
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 17:10:24
|
Det står bara C1740 & neranför står det S RR (kan det ha något med benen at göra? det står ovanför dem) |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 20:15:31
|
Jag tror att det är S-varianten dvs den med högst hFE(strömförstärkn). Kör ändå med 3-5k basmotstånd. |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 23:13:03
|
Kolla in rundningen eller avfasning i plasten! Byter du plats på bas och emitter kan egentligen vad som helst hända. Det beror på hur transistorn sitter i kretsen. => Byt inte plats! |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/02/15 : 21:29:29
|
Något jag kanske borde tänkt på innan jag gjorde kortet var att jag skulle ha en hörlursförstärkare också. Men nu blev det inte så, och jag får mippla dit en på ett löst kretskort brevid.
Jag vet inte riktigt vilken hörlursförstärkare jag ska bygga, men det blir väl någon enkel med opampar kanske, något tips på en enkel/billig/bra?
Men den stora frågan är var jag ska koppla in hörlursförstärkaren? Och ska jag ha ett växlande relä som kopplar ur signalen till den normala högtalarförstärkaren(gainklonen) och samtidigt in till hörlursförstärkaren? Eller kan båda vara ikopplade samtidigt, bara det att jag mutar gainklonen med mute-relet?
Jag vet inte om jag ska sätta ett växlande relä efter PGA4311an ochföre mute-reläet, som växlar mellan gainklon och hörlursförstärkaren, som då kanske räcker med en simpel opamp om jag använder samma pga4311 till hörlursförstärkarens volymkontroll, är det en bra ide? Isf kan ju gainklonens ingång samtidigt mutas som reläet växlar till hörlursförstärkaren.
Skulle det här fungera bra? http://web.telia.com/~u60516759/hifi/H%f6rlurf%f6rst%e4rkare1.JPG |
Edited by - Lash on 2005/02/16 21:27:41 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 20:33:35
|
Jag tror att det blir svårt att peta dit ett till relä just på den platsen. Så fort du mutar gainclonens utgång, dvs drar relät ner mot gnd så har du ju kortslutning = DC = ingen signal att ta hand om (för hörlurshantering). Det du skulle kunna göra är att flytta gainclonens muterelä i SERIE med utgången på gainclonen. På det viset kan du fortfarande muta högtalarna samtidigt som du lyssnar på hörlurar. Nackdelen är förståss att du nu har ett relä som (kanske) kommer att hantera höga strömmar i serie med signalen. Jag ser tyvärr inte nån annan vettig lösning... (ALT: Möjligen, möjligen så kanske man kunde höja värdet på 100R-resistorn till c:a 2k och ta ut hörlurssignalen före...då slipper du oxå ett till relä...jag tror det borde gå. EDIT: Det bör t o m gå väldigt bra.) quote: Jag vet inte riktigt vilken hörlursförstärkare jag ska bygga, men det blir väl någon enkel med opampar kanske, något tips på en enkel/billig/bra?
Kanske TPA6120? Har inte lyssnat själv än men hör med peranders. |
Edited by - ludo on 2005/02/16 20:47:30 |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 21:26:37
|
Såhär?
Ändrar 2k motsåndet något för gainklonen? Så jag ska byta ut 100ohm motstånden till alla fyra kanaler och inte bara de två som även ska kopplas till hörlursförstärkaren. Eller kan jag köra 2k till till de som ska till häörlurarna och ha kvar 100ohm till de andra två? |
Edited by - Lash on 2005/02/16 21:42:23 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 21:42:38
|
Japp.
EDIT: ja, du får ädra för alla kanaler.
På frågan om 2k kommer att ändra något: ja, men väldigt lite.
Bruset kommer att öka (omärkbart) lite = inget att bry sig om. Bandbredden sänks (förhoppningsvis omärkbart) lite. Nivån in till gaiclonen sänks till c:a 22/24 av den ursprungliga nivån (spänningsdelning 2k+22k||Zin[gainclone]) = nästan omärkbart. Fördelen är däremot att du bara lastar pga-opampen med 2k vilken den tål, i s f 100R vilket skulle generera mera dist. Du kan kika på databladet för pga kretsen. Där finns distortinssiffror för RL=600R. Dessa skiljer sig inte mkt fr dom för RL=100k. Så du skulle kunna gå ner i värde lite men jag tror att RL=2k är en bra kompromiss. |
Edited by - ludo on 2005/02/16 22:09:43 |
|
|
ByggareAndy
Member
266 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 21:40:31
|
Hej, sitter själv i byggtankar fast med pga2310 som volymkontroll. Läste precis igenom din tråd (Lash) och såg att du har satt en opa2134 på ingången. Är det för att vara mindre känslig mot käll impedansen (enligt databladet så ökar distortionen om käll impedansen är högre än 600 ohm). Eller finns det någon annan anledning.
/Andreas |
Ingen signatur för tillfället |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 22:48:54
|
Ja. |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 07:50:29
|
Nu är den färdigbyggd, slutsteget verkar fungera, det ger bara några mV ut på högtalarutgången, men därimot blir opamparna varma ganska snabbt, inte direkt heta men varmare än vad min gamla gainklon någonsin blev. Kan något vara fel, eller beror det kanske på nästa problem jag har?
Jag får inget ljud ur den, inte på någon kanal. Jag mätte med multiemter på pga4311-kretsens utgång och den var bara några Ohm ifrån jord, mute-reläerna fungerar och de kopplar mot jord och inte, precis som de ska. Men på PGA4311-kretsens sida om utgångsmotståndet så är det bara några Ohm mot jord. Precis som den var mutad, vilket den inte borde vara, dess hårdvarumute är kopplad mot 5v och ska då vara mute-av.
Jag mätte med osciloscope, och ljudsignalen verkade vara normal efter de första opamparna och på pga4311ans ingångar, men på utgångarna var den förstärkt 3 gånger och såg inte normal ut. Vrider jag på volymen så händer inget, men mute knappen fungerar. Jag vet inte riktigt vad jag ska prova nu, koden ska vara fungerande, fast den är bara provad med dubbla pga2311 på experimentplatta, inte pga4311, vilket ändå inte ska vara något problem eftersom de programeras lika.
Före PGA4311
Efter PGA4311
|
Edited by - Lash on 2005/03/09 08:05:12 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 08:40:19
|
Har du studerat databladet för PGA:n väldigt noga samt förståt det? Har du kollat alla nödvändiga spänningar samt jordförbindelser?
Ohmmätningar som du har gjort ger inte så mycket såvida man inte kan tolka dessa.
Har du fått MCU:n att fungera? |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/03/09 08:45:52 |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 09:31:34
|
Jo, jag har läst databladet, och jag har ju redan fått pga2311 att fungera, jag hittar inga skillnader imellan den och den 4-kanaliga pga4311, det borde fungera. MCU:n fungerar så mycket att mute knappen slår av/på reläet när den ska, om den programerar rätt in i pga4311:an är ju svårare att veta. Något jag märkt när jag startar upp försteget är att signalen efter den slagit på utgångarna är normal i någon halv sekund innan den snabbt höjs till den missbildade signalen. Något som kanske antyder att det blir fel i programeringen av PGA4311:an?
Jag mätte spänning på matningsbenen +-5V och den var något ojämn(+4,98V -5,10V), vad kan det bero på och hur ojämn spänning tål en sådan här krets innan den får fel? Alla jordförbindelser verkar vara som de ska, allt verkar vara kopplat rätt mellan MCU:n och PGA4311:an.
Jag provade slutsteget utan försteget inkopplat och det verkar inte fungera heller, det verkar vara katastrof med det här bygget. Men slutsteget får ordnas senare, och förhoppningsvis är inte opamparna skadade. Jag kör vidare med det urkopplat. |
Edited by - Lash on 2005/03/09 09:56:57 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 12:08:47
|
Aj då, mycket tråkigt att höra. Å andra sidan är det inget ovanligt att inte bara något, utan väldigt mycket krånglar när prototyper ska sjösättas. Då gäller det att ha tålamod, inte stressa.
OK, jag antar att du redan kollat om alla komponenterna sitter rättvända och att förbindningarna emellan stämmer. Kolla några gånger till med nån fikapaus emellan. Ibland stirrar man sig blint...
Kolla matn.strömmarna in till varje enskilt komponent. Kan vara lite knepigt, så börja därför med att kolla om den totala strömmen in i hela försteget/kretsen verkar stämma... Drar kretsen onormalt mycket(/lite) ström?
EDIT: Att du har lite obalans mellan +- 5V spänningarna har ingen betydelse så länge spänningarna är stbila. |
Edited by - ludo on 2005/03/09 12:14:13 |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 13:18:39
|
Nu är det bara 2,6V på minus matningen, och fortfarande 5V på plus, något verkar ha gått sönder. Opamparna verkar fungera, de skickar iaf. igenom signalen utan problem, pga4311:an verkar därimot död, det finns ingenting på dess utgångar nu. Eller kan det bero på att den inte klarar så ojämn spänning, vilket opa2134:orna verkar göra. Det blir väl till att löda lös pga4311:an då antar jag, vad kan ha dödat den, för hög värme vid lödningen(350 grader)? |
Edited by - Lash on 2005/03/09 13:19:09 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 15:04:43
|
Lödning dödar inte kretsar men har du verkligen granskat schemat och har du koppling i cadprogrammet mellan schema och layout? Om nej så är det örnkoll som gäller.
Spänningen skall vara kollad _innan_ du börjar med att löda in "strömförbrukare", ganska viktigt om det är en helt ny konstruktion. Du kan även lasta späninng lite för att se om den är stabil.
Kolla sedan block för block. Simma lugnt, inte big bang när du är ute på okänd mark. Jag kör aldrig med big bang på större saker.
Jag skulle se till att MCU:n funkar först, därefter skulle jag koppla in PGA:n på ett Veroboard och utveckla styrningen för denna. När koden är avlusad så skulle jag gå vidare till huvudkortet och kolla försteget med PGA:n ej inlödd men förbikopplad så att man kan kolla allt fast analogt. Sist kopplas PGA:n in eftersom denna krets troligen är svårast att få att fungera, säkerligen om man är lite orutinerad. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/03/09 18:46:57 |
|
|
anders
Member
168 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 16:13:12
|
Om du bara får 2.6 volt på matningen så låter det som en trolig kortslutning, blir kretsen varm? Rita upp på ett papper hur du har kopplat och kolla så att det stämmer med hur du hade tänkt att koppla. Kolla även så att du inte har råkat löda ihop två banor. Om allt verkar stämma så kan du kolla att du har tänkt rätt, jämför med databladet.
Ett annat tänkbart sätt att få kortslutning är ifall kretsen har negativa matningsspänningen kopplad till höljet och sitter oisolerat monterad på en kylfläns som i sin tur är kopplad till jord (via lådan). |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 15:07:03
|
Slutsteget fungerar fint nu, jag måste ha full volym på ljudkortet för att det ska bli ljud bara, vilket gjorde att det var tyst förut när jag testade. Men är det menignen att det ska vara så trögdrivet? Ni ser ju hur det är gjort på bilden ovan, är något fel eller verkar det vara normalt? (Mute-reläet är bortkopplat)
Sedan är det rätt så varmt på tomgång, ska 4st 3875 bli vara varma på tomgången, när jag körde 2st 3875 på samma kylfläns så blev de knappt varmare än handen när jag spelade med dem.
Försteget: Jag har plockat bort PGA4311an och allt verkar vara som det ska, jag har kollat några gånger och inget verkar vara felvänt eller felkopplat. Jag provade att sätta ett 82 Ohm motstånd mellan jord och +/-, och spänningen gick ner ca 0,25v på båda, det är väl normalt eller? Det måste väl nästan då ha varit en kortslutning i PGA4311a kretsen eftersom den gick ner så mycket på ena matingen, eller? +4,97V ner till +4,75 med 82Ohm motstånd, och -5,10V ner till -4,83V, är det normalt?
Verkar allt vara korrekt hittills? Jag tänkte gå vidare med att koppla OPA2134 kretsarna till slutsteget och se hur det går, sedan är det bara PGA4311an och kontrollern som kan fela.
|
Edited by - Lash on 2005/03/15 15:15:21 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 15:28:58
|
quote: Jag provade att sätta ett 82 Ohm motstånd mellan jord och +/-, och spänningen gick ner ca 0,25v på båda, det är väl normalt eller?
Högst onormalt! Så mycket sp.fall ska du definitivt inte ha. Jag förutsätter att du mäter direkt på sp.reggarnas utgångar. Kolla spänningarna innan regulatorerna. Dessa bör ligga på över +-8V belastat. Kanske för höga värden på motstånden i LP-(PI-)filtret eller för klen trafo...eller annat knas.
|
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 16:21:00
|
Mätt innan likriktning, 9,72VAC och 9,69VAC med 82 ohm motstånd(spänningen här påverkas inte av motståndet). Transformatorn är nog runt 20VA med tanke på storlek. Efter likrikning så låg spänningen på ca 12V.
Vid ingången till spänningsstabilisatorn låg spänningen på ca 11V, efter jag satt dit ett 82 ohm motstånd(där pga4311an ska sitta) så sjönk spänningen till ca 6,5 volt på ingången till spänningsstabilisatorn.
"motstånden i LP-(PI-)filtret" Är det dem på dioderna eller mellan kondensatorerna? |
Edited by - Lash on 2005/03/15 16:34:34 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 17:47:08
|
quote: "motstånden i LP-(PI-)filtret" Är det dem på dioderna eller mellan kondensatorerna?
Det är dom mellan kondensatorerna (R5 & R6 på bilden nedan). 6.5V på ing till en 5V reg är för lite. Enl datablad för 78xx-kretsarna bör man satsa på minst Vout+3V på ing. Ser två alternativ att höja spänningen där: antingen höja sekundärspänningen på trafot dvs byta ut trafot (om du har ett annat liggandes hemma) eller enklast - sänka värdet på motståndet i PI-filtret. Har du c:a 50 Ohm där idag?
5V/82=<70mA. Tillkommer Iq för spänningsreggarna + kanske lite mer... säg tot 100mA. 12V (efter likriktn) - 100mA*50 ohm = c:a 7V...försöker anpassa resultatet till ditt mätvärde på 6.5V. Slutsats: Motståndsvärdet är för högt. Sänk till lägre värde så att spänningen på ing till reggarna (vid max last) inte hamnar under 8V.
|
Edited by - ludo on 2005/03/15 17:57:45 |
|
|
Topic |
|