Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 09:51:24
|
Se förra sidan för "förspel" till lyssningssessionen.
...vi fortsätter med inlägg nu!
Efter ett par första låtar konstaterade vi att det lät bra men att basen kanske var lite svullen och kanske tog överhanden lite. En viss besvikelse.
Så frågade Geldis: "Kan jag stoppa i en egen skiva?" I med Allison Kraus och musiken flöt ut. "Vi tar den andra låten också!": musiken flöt ut och banjon lät bra, välavvägd och med nerv!
Double A började så skicka in sina plattor. Jag erkänner direkt att jag inte kan namnet på i princip NÅN av de skivorna som snurrade här men nån kanske kan fylla i. Kommentaren var att "det låter ju jäkligt bra".
Jag hade själv med mig ca 8 skivor. Bland annat åkte Lise & Gertrud in i spelaren och spår två, Life on Mars, började ljuda. Jag funderade på dom tidigare kommentarerna om fet bas... En ståbas på ett tiotumselement och det låter inte fett alls, i mina öron. Knappa vidare på samma skiva och spår 11, "Don't you look at my girlfriend...she the only one I got" hörs från Peerless/Scan Speak! Jag njuter av en bra stereobild, bra klang, mycket bra höjd och fokus.
Jag fortsätter lite på bas-temat och stoppar in Four Play. Rent, torrt och precist från botten till topp.
Stoppar in skivan med Sara Brightman och "Time to say good bye": japp, håret reser sig på armarna!
Dags för lite klassikt. Paganini ligger mig varmt om hjärtat och High Fidelty's referenceskiva (en brandgul/orange) har (minst) 2 stycken med Paganini. Ett med endast violin och piano och det andra stycket är orkesterverk. Båda styckena avverkades även om det sista 9 minutersstycket nöps av på drygt halva. Paganini lät riktigt bra. En skillnad mot HFLS-1 uppleverar jag inte minst i att Scan Speak S/9700 behåller karaktären hela vägen upp medan jag anser att HFLS-1 ändrar klangen (och i viss mån placeringen) ändras iom frekvens/tonvandringarna. EALS-3 är stabilbare och mer trovärdig. Under orkesterstycket plockade Amatören fram en SPL-mätare. Under dom dynamiska urladdningarna var vi uppe och nafsade på 100dB utan att det lät komprimerat, distorderat eller fallande ljudbild. Jag vet i sanningens namn inte hur exakt denna SPL-mätare är, eller hur snabbt den reagerar. Amatören kan säkert fylla i.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2005/01/31 10:31:25 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 10:49:04
|
Tänkvärda och goda egenskaper som jag är nöjd med:
Basen Den låter riktigt bra och går riktigt djupt. Jag hörde 28 Hz på Amatörens testskiva. Dessutom hade vi en del skivor, bland annat Double A's elektroniska, Jean Michel Jarre's eldhistoria, m.fl. som verkligen jobbar i basen. Använder man mindre högtalare fladdrar baselementet okontrollerat men i EALS-3 rör sig membranet bar några få millimeter. Detta beroende på att vi nästan uteslutande lyssnar på elementet ÖVER avstämningsfrekvensen.
Mellanregistret Jag var orolig för hårt ljud pga uppbrytningen/peaken men nej. Låt inte hårt alls.
Diskanten Hatten av till DST - nya 9700'an är riktigt bra! Baffelplaceringen, baffelformen och filtret verkar helt klart fungera så som är tänkt!
Spridningen Amatörens lyssningsrum är format som ett L. Till och med 90 grader off från högtalarna är klangbilden riktigt bra och ljudet känns homogent. Vart vi än satt i soffan fanns helheten med.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:16:38
|
Törs man undra om svagheter?
/trango |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:20:16
|
trango: Självklart! Känsligheten har sjunkit en del under intrimmandet och vi är nog nere på 85dB's känslighet. Min rekommendation är att se till att ha WATT tillgängligt! Vore synd att inte ge möjlighet att kräma på när nu ELAS-3 tål det. Samtidigt bör man ju respektera grannarna i den mån man har några.
Basens kvaliteer är mycket bra men vi tror att vi kan få lite mer attack i basen, bl.a. genom att minska mängden dämpmaterial och kanske även justera porten ett par, tre cm.
|
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:22:13
|
quote: Under orkesterstycket plockade Amatören fram en SPL-mätare. Under dom dynamiska urladdningarna var vi uppe och nafsade på 100dB utan att det lät komprimerat, distorderat eller fallande ljudbild. Jag vet i sanningens namn inte hur exakt denna SPL-mätare är, eller hur snabbt den reagerar. Amatören kan säkert fylla i.
Det är en analog SPL-mätare inhandlad från Clas Ohlson. I.o.m. den är analog så har den en inbyggd "tröghet", tror vi var en bra bit över 100dB i transistenterna. Kan tillägga att högtalarna kan spela med högre tryck än vad mina öron tål, och då gillar jag att spela högt |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:36:15
|
Låter bra! Få watt är ett problem som inte är ett problem... |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 17:44:22
|
Amaötren - jag misstänker också att det var över 100dB i peakarna. Trögheten i apparaten vore ju intressant att veta!
Trango - perfekt! Vi hade som sagt 130 watts steg som nyttjades. Inte helt fel med 100 watt eller mer.
|
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 18:44:02
|
Wow =) Det verkar ju riktigt lovande detta ju =) och 100w är ju inte så mycket ju *L* det har ja ju redan *S*
Spännande spännande =) |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 19:51:52
|
Får en som aldrig byggt någon högtalare ha synpunkter? Nåja, jag tar risken; Håller med i stort EA:as intryck. Först, jag blev positivt överraskad över att de lät så bra. Pär hade inte berättat så mycket innan och jag har inte följt tråden. "Hela världen är full av hembyggen" you know. Diskanten är mycket, mycket bra, silkeslen med all information utan att vara mjäkig. Mellanregistret upplevde jag som något återhållet först men ändrade mig ju fler skivor vi spelade. Sitter förmodligen som det skall, ingen för mig hörbar hårdhet eller konstigheter. Det rätta soundet runt röster, inte magiskt men väldigt bra. Basen? Ja den går djupt med rejäl pondus, vet inte om något saknades när det gäller utmejsling. Totalt intryck: spelar stort med pondus men lite snällt. Musikalisk med flyt. Inte detaljernas mästare men fullt tillräckligt. Rumsinformationen i inspelningarna, suväränt! Skulle dock gärna vilja ha lite mer klipp och jä-la anamma. Lyssnar själv mest på blues, pop och rock samt lite skönsjungande damer.Har diskuterat detta med "klippet" med Pär och han har ideer.... Absolut bör tyngre elektronik testas på dessa högtalare för att se vad som inträffar, det är möjligt att de spelar med större auktoriet då. Jag misstänker det. Nu låter detta som någon rappakalja från någon hifitidning och ni får ta det för vad det är värt. Mina öron, denna elektronik, i detta rum osv. Detta är riktigt bra, satt och tänkte om det skulle kunna vara en högtalare för mig? Varför inte, men med mer klipp då. Slutligen själva bygget, väldigt snyggt gjort av Amatören. mvh
|
geldis |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 20:28:16
|
Hej,
Vad kör ni med för "dämpning" nu då? Har ni provat olika invinkling (de berömda 46graderna) osv. |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 23:47:43
|
Angående rummet, L-format på 34 kvm med 2,10 i takhöjd och betongväggar (gillestuga i källaren). Ett akustiskt sett fullständigt "hopplöst" rum fullt med stående vågor och följaktligen massor med toppar och dalar i basområdet. Har börjat att så smått jobba med akustiken. Trots detta så spelar EALS-3 med råge "skiten" ur t.ex. Infinity Kappa 90, även i basområdet (Kappa 90 har dubbla 10:or i basen)! Min åsikt: Låter det bra i mitt rum så är det bra och detta är BRA!
Skulle vara kul att höra EALS-3 via ett Krell eller Mark Levinson slutsteg... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 07:36:22
|
Geldis!
Klart att du får ha synpunkter och personligen uppskattar jag frånvaro av inlärd terminiologi.
Amatören! Det där låter inte som ett höjdarrum, så det lär nog bli klart bättre i ett mer lämpat rum. Jag förstår att du vill dämpa mera!
Kul för övrigt att EALS börjar bli färdig. |
markih |
Edited by - markih on 2005/02/01 07:37:59 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 08:55:56
|
Jag hävdar att Amatörens rum inte alls är så dåligt. Rumsmoder finns men det finns måååååånga värre exempel på "hifirum".
marens: Dämpningen finns fotodokumenterad nån stans! Jag vill minnas att det är gullfiber på alla sidorna utom frontbaffeln. Amatören kan ge input på mer exakt mängd (tjocklek).
Markih: Visst är det kul med EALS-3!
|
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 10:44:53
|
quote: Jag hävdar att Amatörens rum inte alls är så dåligt. Rumsmoder finns men det finns måååååånga värre exempel på "hifirum".
Tack, EA! quote: marens: Dämpningen finns fotodokumenterad nån stans! Jag vill minnas att det är gullfiber på alla sidorna utom frontbaffeln. Amatören kan ge input på mer exakt mängd (tjocklek).
Du minns rätt. Tjockleken är 45mm. Se vidare på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32545&whichpage=26
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 10:46:34
|
Om häflten skall bort, skall man ta bort översta eller understa? Jag har en "känsla" för att plocka bort översta delen.
Vad säger ni?
|
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 10:52:24
|
Det är inte så att man kanske skulle provspela utan "Varioventen" aka husdjursfällan som sitter på basröret? Inte kan det väl vara optimal strömning där? |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 11:31:42
|
quote: Det är inte så att man kanske skulle provspela utan "Varioventen" aka husdjursfällan som sitter på basröret? Inte kan det väl vara optimal strömning där?
"Varioventen" är är en pålimmad MDF-skiva med ett hål med samma innerdia som reflexröret, försedd med en rejäl radie. Avsikten med detta arrangemang är att minimera blåsljud från porten. Dessutom har jag lagt ett glest nät runt inre mynningen för att förhindra mindre "husdjur" från att bygga lägenheter i lådan Trots stundtals hög volym under provspelningen kunde i alla fall inte jag uppfatta några blåsljud från porten, och inga kommentarer hördes från de andra deltagarna, så det fungerar nog som avsett. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 11:39:44
|
Trots det kanske man bör prova utan eftersom jag tror de flesta kommer spela utan nät. Hursomhelst är det ju en flödesdämpning. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 11:41:55
|
UrSv: Det är minimal flödesdämpning. Jag tror att dämpmaterialet är en större bov i dramat än nätet.
|
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 12:05:44
|
Kanske det. Kanske inte. Det är ganska höga hastigheter det handlar om och jag hade nog inte kunnat tänka mig att ha den där under utvecklingen om jag inte reda mätt och konstaterat att den inte påverkar något vilket jag alltså tror att den gör. Trots allt får man väl anta (the mother of all f-ups) att de flesta bygger sina basportar utan nät? |
Edited by - UrSv on 2005/02/01 12:08:18 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 16:12:14
|
quote: Om häflten skall bort, skall man ta bort översta eller understa? Jag har en "känsla" för att plocka bort översta delen.
Utan praktisk erfarenhet så skulle jag resonera så här: Det man främst vill undvika är att ljud studsar tillbaks i med eller motfas eftersom det då kan komma tillbaks till elementet och t.ex. skapa utsläckning av vissa frekvenser. Viktigast att ha kvar är då de dämpsidor där man med minst antal studsar kommer tillbaks till elementet. Tänk i termer av ett 3D-biljardbord och i andra hand kommer till basreflexporten. Dvs de viktigaste dämpningarna att ha kvar är enligt detta (i viktighetsordning): Bakstycket i övre delen (endast en studs krävs). Bakstycket i nedre delen (studs som går ut genom porten samt en hel del avancerade studsar). Sidorna i övre delen för att de ligger så nära elementet. Överdelen i övre delen.
Snabbt så verkar dämpningen bli mer oviktig enligt detta resonemang, så man borde komma långt med att bara ha dämpning i bakstycket.
Är inte gullfiber ett ganska trist material att jobba med? Valdes det bara av kostnadsskäl eller finns det speciella audioegenskaper som gjorde att valet föll på just Gullfiber
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 16:47:17
|
silvervarg - intressant teori.
Jag hävdar att dämpmaterialet dessuom är del av avstämningen/basreflekskonstruktionen. Dämpmaterial bidrar (bl.a.) med en kapacitiv komponent i ekvivalensschemat.
|
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 17:53:14
|
Jaha, jag menade dämpningen elektriskt på mellan och diskant. Appropå känsligheten.
Dämpningen inne i baslådan är ju bara detaljer som inte påverkar så mycket. Det är jag inte så intresserad av. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 20:58:41
|
Vad trevligt att det lät bra
Pär,hade du med någon av dina högtalare för en jämförelse?
Mätte ni nått?
Mvh. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 01:38:26
|
Silvervarg: Studsar inte ljudet mer mot övre väggen samt sidorna, detta pga dels att magneten och nedre korgen är ivägen för rakt bakåtljud, dels för att konen är starkt snedställd och ju på sätt och vis pekar snett bakåt/uppåt/nedåt??? När ljudet då studsat emot (av mej antagna som) dämpade ytor som tex övre "taket" samt sidorna borde ju en försvagad ljudreflex vara vad som egentligen når bakstycket...(???) Det borde göra dämpning av sidor/tak till nr 1, bakstycket till nr 2, samt nedre lådan till nr 3 att dämpa i (?)
Detta förutsatt att dessa åtgärder har nämnvärd betydelse i de låga frekvenser som basen ger ifrån sej när den får en insignal som fitrerats så lågt som är fallet. Men blir väl en del "skräp" i stigande frekvenser ändå som bör undslippa att höras alls ;-)
Imponerande bygge/konstruktion även för en som inte hört den...verkar ju riktigt grym denna ;-) och snygg är bara förnamnet. Att den sen går att utföra i lite alla möjliga finishar är ju bara ett plus även om måldesignen redan den är riktigt go som den är! |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/02/02 01:39:41 |
|
|
Topic |
|