HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EALS-3 filtersimuleringar och mätningar (download)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2005/02/02 :  06:25:48  Show Profile Send LJN a Private Message
-Har ni provat att låta en yta på cirka 20x20 cm, på bakvägg direkt bakom den inre basrexflexporten vara helt omdämpad? Detta för att få en maximal akustiskt koppling till porten.

Sen tycker jag att det är för lite dämpning i den övre delen? Dock så får dämpningen inte ligga för nära "membranet" Här skulle jag föreslå ett par-tre bitar som förlägges så att "ljudvågorna" dämpas i bitarnas "längsled" Varför detta, jo även gullfiber har en något komprimerad yta men sett in i själva "kärnan" är den helt "fluffig"

/Lennart

Edited by - LJN on 2005/02/02 08:31:15
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:29:51  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Studsar inte ljudet mer mot övre väggen samt sidorna, detta pga dels att magneten och nedre korgen är ivägen för rakt bakåtljud, dels för att konen är starkt snedställd och ju på sätt och vis pekar snett bakåt/uppåt/nedåt???
När ljudet då studsat emot (av mej antagna som) dämpade ytor som tex övre "taket" samt sidorna borde ju en försvagad ljudreflex vara vad som egentligen når bakstycket...(???)
Det borde göra dämpning av sidor/tak till nr 1, bakstycket till nr 2, samt nedre lådan till nr 3 att dämpa i (?)

Nja, rörelsen på konen är främst rakt frammåt/bakåt, så mest ljud går i den riktningen. Studsar som går lite snett kan studsa i tak eller sidor först, men kommer att studsa baktill minst en gång innan de når tillbaks till högtalaren.
Både du, jag och LJN verkar i alla fall anse att det är viktigare att dämpa övre lådan än nedre.

Marens tanke om mindre elektrisk dämpning är väl inget som påverkar basen?
Var det inte just mer klipp i basen som man ville få fram?
Är porten justerbar? I så fall skulle jag börja med att prova att ändra portlängden.
Risken finns att man optimerar högtalaren efter Amatörens rum, så man får nog vara lite försiktig med vilka slutsatser man drar.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:35:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Nja, rörelsen på konen är främst rakt frammåt/bakåt, så mest ljud går i den riktningen.
Pratar vi fortfarande basen? Frekvenser under 300 Hz för en tiotummare kan nog ses som om inte rundstrålande så iaf väldigt bred spridning. Dessutom är våglängden för 300Hz ca 1 meter. För 100 Hz 3,4meter.

Jag tror inte att studsar och liknanade är relevant i baslådan i denna applikation.

Lennart - intressant! Amatören: nått testa!??

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/02 :  13:05:05  Show Profile Send edison a Private Message
Silvervarg
Engelholm mfl:
OK.
Man lär sej hela tiden hehe.
Förhoppningsvis kommer man också ihåg det man tar in...(?) ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/02/02 :  13:41:49  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Är inte gullfiber ett ganska trist material att jobba med? Valdes det bara av kostnadsskäl eller finns det speciella audioegenskaper som gjorde att valet föll på just Gullfiber
Valdes av både kostnads-, audio- och tillgänglighets-skäl. Tycker inte det är så farligt att jobba med.
quote:
Dämpningen inne i baslådan är ju bara detaljer som inte påverkar så mycket. Det är jag inte så intresserad av.
Tror du har en poäng där, Marens! I alla fall om vi pratar subbasar.
Annars:
quote:
Men blir väl en del "skräp" i stigande frekvenser ändå som bör undslippa att höras alls ;-)

Just det! Ett av dämpningens syfte.
quote:
Mätte ni nått?
Deltagarna ville inte sluta mata skivor så tiden rann iväg så det blev inget mätt vid denna träff. Vilket jag tar som ett bra betyg
Nästa gång, då ska det mätas, eller hur EA?
quote:
Imponerande bygge/konstruktion även för en som inte hört den...verkar ju riktigt grym denna ;-) och snygg är bara förnamnet.
Att den sen går att utföra i lite alla möjliga finishar är ju bara ett plus även om måldesignen redan den är riktigt go som den är!
Tack, allt beröm mottages med tacksamhet
quote:
Sen tycker jag att det är för lite dämpning i den övre delen?
För lite? Borde inte mer dämpning ta bort mer av "knuffen" (ca. 50-80Hz) som vi egentligen vill ha mer av? Ska prova!
quote:
Var det inte just mer klipp i basen som man ville få fram?
Är porten justerbar? I så fall skulle jag börja med att prova att ändra portlängden.
Jo, mer klipp vill vi ha. Porten är justerbar, ska exprimentera med lite olika längder.
quote:
Risken finns att man optimerar högtalaren efter Amatörens rum, så man får nog vara lite försiktig med vilka slutsatser man drar.

Håller med! Just för möjligheten att optimera högtalaren för olika lyssningsmiljöer så valdes det att ha en ställbar port.

Egentligen är högtalaren väldigt, väldigt bra som den är nu, men mycket vill ha mer! Är nog en basnarkoman...dessutom är jag van vid klippet från dubbla 11" Focal där ett element kostar som alla elementen till en EALS-3, så denna jämförelse är nog inte rättvis!

En sak är klar, jag kan leva länge med ljudet från dessa EALS-3:or

Puh! Blev ett långt inlägg det här. Men det är lärorikt att ta del av olika tips och erfarenheter, tack alla

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:04:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad kan man jämföra dessa högtalare med?

Finns det någon slags musik de passar bättre/sämre med enligt de intryck ni har hitills?

Och den stora frågan, när släpps ritningar så vi åteminstone kan börja bygga lådor?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/02 15:06:05
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:07:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du kan jämföra EALS-3 med kinahögtalare där kinahögtalarna kostar 1/5 av EALS-3.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:28:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
EA - Berätta då vilken Kinahögtalare får jag väl köpa hem några stycken till samma kostnad. Du är rätt impad av Kina?

Om vi nu kan vara seriös, vad är svaret på frågorna?

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/02/02 15:29:41
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:34:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag var helt oseriös i mitt förra inlägg!

quote:
Vad kan man jämföra dessa högtalare med?
Har inga exempel men skall man hitta nått liknanade är det nog stora trevägshögtalare med minst en åttatummare i basen. EALS-3 är en stor och därmed potent högtalare.

quote:
Finns det någon slags musik de passar bättre/sämre med enligt de intryck ni har hitills?
Jag antar att du nogsamt läst det vi lagt tid på att skriva i våra "recensioner" ovan. Både i texten och mellan raderna framgår det rätt bra att det inte är en nischad högtalare som barar spelar plockepinjazz.

quote:
Och den stora frågan, när släpps ritningar så vi åteminstone kan börja bygga lådor?
Vi kommer med stor sannorlikhet köra ett test till hemma hos en annan person. Hemma hos Amatören spisades musik så in i ------ att vi aldrig hann med mätningar. Ändå kom jag hem 1 timma senare än jag trodde.
Vill du vara med och påbörja bygget redan går det säkert att lösa. Lägg ett mail till mig!

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:01:48  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tackar för svaren EA,har läst på om era intryck hitills.

Vad tycker Amatören som lyssnar dagligen, något att tillägga?

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:40:30  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Vad tycker Amatören som lyssnar dagligen, något att tillägga?
BYGG!!!
Till det pris som detta bygge betingar så har jag svårt att tänka mig något bättre.
Målet var att bygga en förhållandevis billig och lättlyssnad allround fullregister utan "vassa" s-ljud och det målet klarades med råge!
Enligt min mening så "tävlar" EALS-3 med långt dyrare konstruktioner.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/02/07 :  09:22:35  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag scrollade så fort så att ja missade bilderna

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/07 :  09:31:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Finns några bilder till vet jag. Skall se om jag kan hinna få upp dom på FTP-servern ikväll...

Micke: Ibland går det för fort, sa flickan!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/07 :  18:11:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nu planneras det för fullt för en andra omgång med lyssning av EALS-3. Jag har gett mig den på att även få till mätningar på skapelserna...

Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2005/02/16 :  21:12:03  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Det har varit oroväckande tyst från detta projekt. Hur går det

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/02/16 :  22:47:01  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Det har varit oroväckande tyst från detta projekt. Hur går det
Engelholm planerar för en ny "sittning" och denna gång SKA det mätas (ja, ja, vi får se hur det går med det, det är roligare att mata skivor...).

Själv så lutar jag mig tillbaka och njuter av välljudet!

Mja, det var inte riktigt sant, jag jobbar på att färdigställa dokumentationen men råkade ut för ett hårddiskhaveri (IBM/Hitachi såklart) som har medfört förseningar. Men nu är jag "on line" igen så arbetet fortskrider.

Engelholm har i ett tidigare inlägg lovat mer bilder från ASO-sittningen så ni får tjata på honom att lägga upp dessa

Mikael_1979, var har du blivit av? Saknar dina inlägg! Är du fortfarande med oss?

Fortsättning följer...

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/17 :  09:44:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dom bilderna ja. På gång...heter det väl?

Vi skall försöka boka in en ASO-träff snarast. Gäller bara att synka 3 kalendrar...

Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:57:05  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
quote:
Engelholm planerar för en ny "sittning" och denna gång SKA det mätas (ja, ja, vi får se hur det går med det, det är roligare att mata skivor...).

Själv så lutar jag mig tillbaka och njuter av välljudet!

Mja, det var inte riktigt sant, jag jobbar på att färdigställa dokumentationen men råkade ut för ett hårddiskhaveri (IBM/Hitachi såklart) som har medfört förseningar. Men nu är jag "on line" igen så arbetet fortskrider.

Engelholm har i ett tidigare inlägg lovat mer bilder från ASO-sittningen så ni får tjata på honom att lägga upp dessa

Mikael_1979, var har du blivit av? Saknar dina inlägg! Är du fortfarande med oss?

Fortsättning följer...

De ä gött å höra!
Jag väntar med spänning, visserligen en smula otåligt...

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/17 :  19:06:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Anti-mono: Det verkar finns flera intresserade i vårt område,,, Vi får väl bjuda in Engelholm och EALS3 på en träff här. Ta med EALS3 så står vi för resten!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/17 :  19:15:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
EA > Längtar riktigt mycket efter bilder.......
Amatören > hetsa EA lite... vi vill se .... PS du gör ett kanonjobb!!!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:32:27  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Amatören > hetsa EA lite...
EA, hets, hets!
quote:
PS du gör ett kanonjobb!!!
Tack!

Fortsättning följer...

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:35:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Då sätter jag mig å väntar på en formell inbjudan då!

Bilderna kan komma upp under helgen. Kanske inte så kul. Grabbar som äter temla och lyssnar på hifi. Gör sig bäst i verkligeheten på nått sätt! Lite mer spännande blir det när mätmicke åker fram...tycker iaf jag!

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/02/19 :  19:03:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
"Mikael_1979, var har du blivit av? Saknar dina inlägg! Är du fortfarande med oss?"

Har inte varit inne på forumet lika mycket som jag brukar
Nån som saknat mig iaf

Fast så mycket har jag inte missat eller

Jag scrollar tydligen fortfarande för fort för bilderna

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2005/02/20 :  07:04:22  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
quote:
Anti-mono: Det verkar finns flera intresserade i vårt område,,, Vi får väl bjuda in Engelholm och EALS3 på en träff här. Ta med EALS3 så står vi för resten!

Ja det tycker jag absolut! Lite kvalificerad kringutrustning ska vi väll kunna skramla fram så vi får se(höra) vad EALS-3 går för.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/20 :  11:53:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi får kolla upp vad vi kan bjuda EALS-3 på och sen skicka en inbjudan till EA. I April-Maj kanske ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000