HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Valutronics´ SQ-50 eller "dylikt" projekt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/21 :  20:19:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
När en massa trådar som innehåller grundhållningar som: En högtalare är inte bra om den är mindre än en dubbelgarderob.

Det blir ju en massa tankar(?) som dyker upp i huvudet då. Ett par någolunda stora högtalare är vad DU BEHÖVER viskar en i mitt öra. Smålänningen i mig säger att detta kan/bör/ska göras BILLIGT....å jag har kollat runt lite på nätet efter lämpliga projekt. Det är inget jag tänkt starta upp om en vecka eller så...men ja..när ekonomi tillåter å andra hinder är undanröjda så kanske..

Ett projekt jag tycker såg intressant ut är SQ-50 http://www.valutronic.se/sq-50.html
Är det nån som har hört på dessa "talare" ..var det nåt att "hänga i julgranen " eller...finns det andra byggen som är bättre- men som inte är allt för dyra. Man skall komma ihåg att element+filter till ett PAR SQ-50 kostar 1710kr inkl frakt.
Sätter en övre gräns på 3000kr då kanske för elementen.
Några tankar bara:

Högtalaren bör vara lättdriven...hög impedans å inte allt för stor å svårbyggd.

Nå vad säger ni?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/21 :  20:33:12  Show Profile Send Guru a Private Message
Den kanske är bra men jag blir tveksam till texten angående högtalaren...

Mvh
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/21 :  20:57:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
Verka det hela lite "för bra"?...mmm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/21 :  21:48:14  Show Profile Send Guru a Private Message
Det finns ju möjlighet att provlyssna i Stockholm,Göteborg och Malmö...

Bor du långt från någon av dessa orter kanske någon här på forumet kan åka och lyssna ? det vore skoj att få en minirecension.

Edited by - Guru on 2005/05/21 22:10:55
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/21 :  22:06:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag bor i Jönköping så det är istort sett lika långt vart jag än väljer att åka...nå ja Göteborg är lite närmare...20 mil ungefär..mm

En liten resension(stavning?) av dessa högtalare vore intressant ja

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/21 22:08:00
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2005/05/22 :  12:14:24  Show Profile Send JoelH a Private Message
Haha! Precis såna här har min granne!
Jag visste inte att det fanns en hemsida om dem!

I somras när en av mina kompisar var sugen på att skaffa sig ett par högtalare var vi faktiskt nere hos honom och matchade mina HFLS-1 mot hans SQ-50. Kan bara konstatera att det blev ytterligare ett par HFLS-1.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/22 :  12:38:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ok..då har man ju fått ett LITE hmm kanske...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/22 :  16:28:45  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag har lyssnat på Högtalaren och tycker nog att elementen är värda vad de kostar... lådan och filterkomponenterna är däremot inte så roliga...

Byter man låda/filter så riskerar man i o f s snabbt att hamna i DIY-land i stället för Byggsats med de krav på filter/lådkonstruktion och ev. nödvändig lyssningsvana för att få ett optimalt slutligt resultat...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/22 :  18:08:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Vad synd..dom kunde gått spenderat en tia eller två för att få lite bättre filterkomponenter...kvittar ju ifall "setet" hade kostat 50-60 kr mer...ibland verkar ju prioriteringarna lite underliga..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:33:23  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Tycker nog att basen är lite imponerade i dessa... spelar bra (Man få fundera på att komplett set kostar 750/högtalren...)
Diskanten är jag lite mer skeptisk till... men för all del...

HFLS-1 kostar nästan dubbelt. (om jag minns rätt) och spelar inte lika lågt (upplevde att nog skulle vilja ha en lite baslåda till de HFLS-1 jag lyssnat på men det kändes inte som ett krav till SQ-50). De mätningar jag gjorde på basen är raka och fina. Diskanten... Den minns jag inte hur det såg ut. Men den kunde vara bättre...

Vad är det för fel på lådan? 19mm spån kanske inte är vad jag skulle använda (inte ostagat i en så pass stor låda i alla fall).

En kompis byggde dessa som första projekt. Vi modifierade lådan genom att fräsa ner elementen och rundade av hörnen. (för liten radie men de blev betydligt snyggare och lättare att krama/bära :) ).

Vi skall kanske mäta lite och kanske modifiera filtret något då hon upplevde att de var "vassa" i diskanten. Men vi få vänta tills de spelat några mer timmar innan vi börjar att modifiera...

Vill man bygga ett par billiga men ändå ganska välljudande högtalare med god förmåga att spela ner i frekvens. ( ned mot 35Hz i alla fall) så tycker jag nog att man kan bygga dessa. Tyvärr är det inte en standard diskant så ett byte blir jobbigt om man som vi fräste ner den... MEN det är ju kul att bygga lådor :).

Om jag skulle välja mellan HFLS-1 eller SQ-50 skulle jag bygga HFLS-1. MEN skall bygga billigt så är SQ-50 ett bra alternativ.

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2005/05/22 21:36:17
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/22 :  22:51:34  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Vi skall kanske mäta lite och kanske modifiera filtret något då hon upplevde att de var "vassa" i diskanten. Men vi få vänta tills de spelat några mer timmar innan vi börjar att modifiera...

Ok..intressant å höra vad ni kommer fram till efter inspelning...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/22 :  23:04:38  Show Profile Send avr7000 a Private Message
ritningen på valutronic är för 16 mm spånskiva och inga stagningar...

Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/23 :  09:26:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Eftersom jag jobbar i sågen på Bauhaus så sågar jag en hel del matrial till lådor. Jag rekomenderar alltid tjockare matrial till dessa lådor eller som ett absolut minimum att åtminstånde använda MDF.
(Helst 4 st 22 mm skivor sammanlimmade!)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/23 :  09:30:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
När en massa trådar som innehåller grundhållningar som: En högtalare är inte bra om den är mindre än en dubbelgarderob

Så sant som det är skrivet!!
Högtalare skall mätas i kubikmeter - utan en massa tråkiga decimaltecken före!

Jag själv sover nu för tiden i utblåset på mina bashorn, som är kopplade till hörlursuttaget på klockradion.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  11:58:55  Show Profile Send ohmega a Private Message
Samman fattningsvis så får baselementet godkänt, diskanten kunde vait bättre men att delningsfitret skulle varit mer påkostat samt att lådan är för tunn. Fasen också. Det betyder att ju att "helheten" inte är nåt vidare...å detta för att man snålat in. HUR mycket dyrare är en 22 mm MDF i jämförelse med 16 mm's spånskiva?! 250 kr kanske? lite bättre diskant och delningsfilter ökar priset med 200 kr?...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/05/23 :  12:44:58  Show Profile Send GrodanB a Private Message
quote:
ritningen på valutronic är för 16 mm spånskiva och inga stagningar...


Sant 16mm är det...

19-22 mm MDF bör det vara... Tjockare vet jag inte varför man behöver... Och som sagt skulle jag inte köra ostagat i så stor lådor som detta är...

quote:
(Helst 4 st 22 mm skivor sammanlimmade!)


Klart att vi skall se till att du har att göra. Fast Bauhaus i Gbg tar hutlöst betalt...

quote:
Samman fattningsvis så får baselementet godkänt, diskanten kunde vait bättre men att delningsfitret skulle varit mer påkostat samt att lådan är för tunn. Fasen också. Det betyder att ju att "helheten" inte är nåt vidare...å detta för att man snålat in. HUR mycket dyrare är en 22 mm MDF i jämförelse med 16 mm's spånskiva?! 250 kr kanske? lite bättre diskant och delningsfilter ökar priset med 200 kr?...


Ungefär... men inte katastrof. Klar förbättringspotensial finns...
Vet många som gillar dessa precis som de är. JAG vill ändra diskanten. Skulle tjockare låda låta bättre? JAG tror att det skull bli bättre men jag vet inte... Samma gäller för filtret. Filtret är ju inga problem. Vet inte om de säljer basen och diskanten utan filter men det skulle jag tro... sen är det ju bara att ta de komponenter du vill.

Men skall du byta diskant kanske det blir en lite svårare modd.

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2005/05/23 12:52:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000