HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda Samsung DVD-HD745/945
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/05/10 :  17:33:54  Show Profile Send -AG- a Private Message
Hittade en moddning till Samsung HD745 (eller 945, enda skillnad hdmi ist för DVI) som jag råkar ha själv pga dess digitala bildutgång som jag kör ut till min projje.

Motiveringen för hans moddning är att digitaldel, d/a och op-amp är av bra kvalite (detsamma som tex denon 3910, mfl) men att kondingarna i utgångssteget inte håller högsta klass. Dessutom har han gjort en skärmning av trafo och nätkabel inne i spelaren.

Killen säger att de elektrolytkondingar som sitter orginal inte är optimala för ljudåtergivning, och har satt i tantal kondensatorer istället (från början hade han tänkt sätta in ett par andra... black gate, men fick inte tag i dem). Vad jag vet är det väl rätt vanligt med elektrolyter i hifisammanhang och att det finn rätt så dyra sådana.

Min fråga är vad man ska tänka på om man tex byter ut kondingar i utgångssteget. Om de är specade till (i detta fall) 22 mikrofarad (16st) och 100 mikrofarad (4st) så har de ju också en spänning angiven, min gissning är att denna specar hur mycket den klarar innan det blir överslag? Är detta nåt man behöver bry sig om, eller räcker det att man har rätt kapacitans? Min andra fråga gäller vad man kan förvänta sig i vinning i ett byte? Det finns ju i princip hur dyra kondingar som helst.

Har killen nåt fog för sin moddning eller är det bara "mumbo-jumbo"? ;-) Nåväl, har klistrat ut beskriviningen av moddningen som också kan beskådas i länken nedan.


----------------------------

http://www.wasylyszyn.abacus.pl/745/

----------------------------

"There were 16 22-microfarad capacitors and 4 100-microfarad capacitors. Becauce those "black gate" caps I mentioned before were not accesible at the moment I decided to use regular tantal (or tantalum? don't know english term) capacitors. Thse removed were electrolytic caps which work good in transformes but may lower audio quality in amps/preamps.

You may find it interrestind that denon 3910 uses the same DAC and output stage uses the same cheap electrolyte capacitors as 745! This explains why "tuning" gave so unusual results.

The copper network plays role of "Faraday's cage" - shielding electronics from negative influence of magnetic field produced by transformer (in fact it covers the transformer). It also removes some heat as transformer radiator is connected to it. The AC cord is alco partially shielded with silver "sleeve".

The cost of part was less than 10 euro, workmanship about 50 euro.

Sound results are outstanding. Despite it was 2 am and I was not in the mood for music (papal funeral) I could not resist to check "new" 745. I have noticed improvement in bass performance and enhancement of stereo basis. CD playback is better than all players I had before: Denon dcd 1510, Luxman (dont remember number), two Sony dvd's: 715 and 725 (the last one considered to be a decent cd player), pioneer 575 and my favourite panasonic s75. Playback of sacd/dvd-a is much improved too. In general I would compare the audio performance of tuned 745 to DENON 3910 which I have listened to many times. But Denon plays cold - analytical and 745 plays completely neutral. Yes, not warm, not cold - just neutral. The one thing which I could not fix is the lack of delay time adjustment. Since my surround speakers are placed further than front-center-sub I can hear some phase distortions; sound is somehow "not in focus".

-----------------------------

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/10 :  18:14:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nu läste jag av lathet baa den svenska texten...jo spänningsvärdet är väsentligt...liksom temperatur!!

Om man skaffar "överspecade" alltså "onödigt bra" komponenter så ökar livslängdn markant....det är till inte fel att använda sig av 50 Volts kondensatorer i en 35 Volt matningsspänning.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/12 :  16:11:53  Show Profile Send Stormen a Private Message
Tror du han menade att Denon har samma DA som samsungen eller var det bara kondensatorerna som var samma? eller menade han att Denon o samsungen har samma DA, elektrolyter och op amp ??
En del menar ju Dac:en som hela digital till analog delen(klocka, DA,op o rubbet) Vilket jag tolkar det som. Jag är ju lite ny o det här med cd moddningar men förklara gärna terminologin. Så kör jag lite inspelningsteknik istället

Edited by - Stormen on 2005/05/12 16:15:07
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/05/19 :  15:36:56  Show Profile Send -AG- a Private Message
Stormen

Han skriver "You may find it interrestind that denon 3910 uses the same DAC and output stage uses the same cheap electrolyte capacitors as 745", dvs inte rubbet utan bara DA. Plus att 3910 använder samma elektrolyter i utgångssteget... vilket fö gör att man undrar om inte nåt annat skulle kunna ge ett större lyft.

Sen undrar jag som sagt vad man generellt sett kan vänta sig av ett byte till bättre kondensatorer i utgångssteget, inte just bara denna modell utan i största allmänhet. Samma gäller väl "faradays cage" för att skärma... vodo eller inte? Att det kan påverka betvivlar jag inte, men till vilken utsträckning och är det hörbart?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/19 :  15:44:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det hela är ganska enkelt tror jag, då det gäller utgångsdelen. Gå ej under den spec de tidigare lytarna hade. Så enkelt är det. Tar du till mindre i V tex. brinner de upp! Mindre uF så kan du få problem med signalen.

Har en cd som hade ett par 10uF 10V på utgångarna till L/R. Satte dit ett par BG 1000uF 35V med gott resultat. Förvänta dig inte mirakel, men det är en liten bit på vägen. Generellt brukar man bara se till att öka V tåligheten... om man är mindre säker på vad som kan hända med signal osv.

M
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/05/19 :  15:54:31  Show Profile Send -AG- a Private Message
Ok, spänningen kan jag förstå att det ger en längre livslängd. Men att sätta dit kondingar med högre kapacitans... kan inte det förändra signalen, på ett sätt som inte är avsett alltså (inte som en moddning i positiv bemärkelse). Pss som i ett filter tex, en annan kondensator ger ju annan filterkaraktäristik. Större är mao inte bättre. Eller är kondingarnas upgift i utgångssteget bara som en buffer/reserv?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/23 :  08:08:29  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har satt lödkolven i min denver tidigare o modifierat, inte så att jag trillat av stolen vilket är bemärkelsen för många som moddat sina olia spelare på nätet, fransmän ryssar o europeer. visst blir det skillnad , det säger jag inget om. har bytt OP amp,avkopplat den. nätdelen har jag moddat fram o tillbaka ett par vändor o tillbaka igen.
Ska se om jag blir sugen på att modifiera om min samsung i framtiden men skillnaden när jag kopplar in ett flaggskepp som Meridian, då händer det grejer. Eller bygger om innertaket hemma. Sen är det ju så att det är mycket roligare att spela på något som man grejat med själv. Jag menar bilen går mycket bättre efter en full recondition.

Edited by - Stormen on 2005/05/23 13:23:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000