HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt absorbentbygge.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:33:00  Show Profile Send soren a Private Message
Har länge planerat att bygga absorbenter som skall snyggt integrera i min lägenhet. Det har tyvärr dragit ut på tiden, men nu äntligen har jag byggt klart dem!

Redan när jag köpte hyllsystemet så hade jag planer på att bygga in basabsorbenter i botten på dem.
Det primära målet var att få det snyggt. Funktionalitet kom i andra hand (jo man är lite konstig!)

Jag byggde två stora absorbenter.
Hade egentligen tänkt att bygga fem (två stora + tre små).



http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=43698

Meningen är att man skall kunna stämma av frekvensen genom att skjuta in absorbenten längre in i hyllan.

Tyvärr lyckades jag få en sån ruggig precision i min fogsvanssågning av reglarna att jag precis får in absorbenten med lite våld i hyllan. Kanske bra att det är tätt, men det gör det svårt att trycka in den längre om jag skall ha en mänsklig chans att lyckas ta ut den igen utan att slakta hyllan.

Jag har ännu inte mätt upp vilket resultat absorbenterna ger.
Jag har mätningar upp till 250 Hz på hur det såg ut innan, så nån gång skall jag kolla upp det. Just nu är det världens röra i lägenheten.

Det som jag använde var (priser tagna ur minnet):

Måtten på absorbenten är ca 98x55 cm.
9x45 hyvlad regel från Bauhaus (12 kr metern).
Perforerad platta från K-Rauta (139 kr ink tillsågning).
PAROC stenull UNS39 28 kg/m3 45 mm från COOP (205 kr för en bal).
Tyg från Bauhaus 150 cm bred, finns i massor av färger (19 kr metern).
Fogsvans + Häftpistol + Spik + trälim.

Här kommer lite bilder så ni ser hur det gick till.
Jag är rätt nöjd med det estetiska resultatet.













/Sören

Edited by - soren on 2005/05/22 21:36:32

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:43:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmmm ser ju inte dumt ut...vill gärna få reda på dina lyssningsintryck då det hela är klart å testat...smart å bygga in det så där.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:48:13  Show Profile Send Guru a Private Message
Snyggt att gömma dom i hyllan även fast vitt inte direkt va diskret :)

Håller med föregående om att det ska bli kul o höra dina intryck av hur det låter med dom på plats.

Är tanken att du ska ha 2 st liknande den på bilden ?
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/05/22 :  22:10:57  Show Profile Send soren a Private Message
Jo jag har två stycken .. har en hylla till på andra sidan lite längre fram. Jag bor i en betongbunker, så det är inte roliga förhållanden.

Mina förhoppningar var att de skulle äta upp lite basenergi, och det tycker jag att de gör. När jag kopplar bort runmskompenseringen på mitt Meridian försteg, så tycker jag att den "bumlighet" som fanns innan är klart mindre. Jag har dock inte testat allt för mycket, har knappt hunnit lyssna någonting på anläggingen sedan jag satte dit dem.

Jag skall dock köra om rumskompenseringen med absorbenterna.. då borde jag få svart på vitt vad som hände (ialla fall upp till 250 Hz).
Kommer nog ta ett tag innan jag hinner med det dock .. jag kommer hem rätt sent på dagarna, och man vill ju inte köra igång de testerna efter kl 22.00. :)

PS. Färgen jag valde var den klart snyggaste för ändamålet. Funderade på svart, vinröd mm , men det hade inte blivit lika snyggt.

/Sören

Edited by - soren on 2005/05/22 22:12:26
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/22 :  23:27:14  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det där är en väldigt bra idé soren! Full poäng från mig. Bor också i en betongbunker med horribla resonanser, som jag funderat på hur jag ska åtgärda sedan den dag jag flyttade in. Det där är en stark kandidat.

Det stör dig inte om jag lånar ditt koncept, va?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/22 :  23:57:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Grymmt snyggt! Grymmt snygg färg!!
Man bli nästan tvungen att göra sådär om man ska akustika nån gång!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000