Author |
Topic |
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/01/11 : 17:04:19
|
lookin fine amatören! synd att du bor så långt borta bara ;)
hur lyder domen hittils då? bättre än förväntat lr ? jag kan nog redan bara på att kolla på bilderna säga att jag underskattade nog peerless elementen |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/11 : 17:08:47
|
quote: Kör just nu med 6.8:an, låter riktigt, riktigt bra!
Spännande! Vi kommer nog ner några från ASO och lyssnar lite till EALS-3. Hoppas det blir giviande för oss alla.
Kan påpeka att vi dessutom har dämpat mellanregistret och diskant kontra basdelen med några dB. Jag skall försöka få upp simuleringen av 6.8uF'aren nån gång. Den ger iaf en liten utjämning till ett snällare frekvenssvar jämfört med mitt senaste.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/01/11 : 17:26:58
|
"lookin fine amatören! synd att du bor så långt borta bara ;)" Jag? Det är väl du som bor långt borta...
"Spännande! Vi kommer nog ner några från ASO och lyssnar lite till EALS-3. Hoppas det blir giviande för oss alla." Ni är hjärtligt välkomna! |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/01/11 : 17:55:09
|
Riktigt snyggt =) Det har verkligen varit kul att kunna följa i detalj del för del =) |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2005/01/11 : 23:59:52
|
Lookin good. Jag gillar den där 10 tumar´ns ytstruktur. Ser klart hajjend ut. |
Hifiarkeologen |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/12 : 13:16:22
|
Tack! ASO verkar på hugget! Vi kommer!
Kul att höra Mikael! Amatören gör ett väldigt bra bygg- och dokumenteringsjobb.
Brummel: Ja det är ett läckert membran på Peerless-tian. I övrigt ger tian lite halvdan kvalitetskänsla med bl.a. plåtkorg. Jag tror dock att dom ljudliga kvaliteerna är bättre än vad ögat tror...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 15:46:35
|
Då var det bestämt - i slutet på Januari kommer ASO ner och besöker Amatören och lägger ett öra till EALS-3.
|
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 15:54:45
|
quote: Jodå, det börjar arta sig, som man säger! Spelar Eva Cassidy just nu och man blir berörd ända in i själen!
Med lite mer justerande så kommer nog tårarna också!
Efter att justerat lite mer på filtren så kom tårarna
Nu så får jag avvakta ASO:s dom Ska bli spännande!
Fortsättning följer... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/01/17 : 13:17:08
|
Har du hunnit testa olika stärkare o grejer? eller vad är det du kör med? |
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/01/17 : 14:39:34
|
quote: Har du hunnit testa olika stärkare o grejer? eller vad är det du kör med?
Nej, har inte testat med olika stärkare o grejer. Kör med: Som CD fungerar Pioneer DV-939 digitalt ansluten till Yamaha AZ1 som får agera försteg till dubbla HK Signature 1.3 slutsteg. Dessa är biampade till högtalarna. Inga supergrejor kanske, men det duger till mig
Fortsättning följer... |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2005/01/17 : 17:01:18
|
quote: Inga supergrejor kanske, men det duger till mig
Värre än vad de flesta har tror jag. Inte senaste nytt men....nog duger det alltid.
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 00:11:16
|
På sidan 4a ?? vad är det som pågår igentligen =)
Slutet av januari? e det nu eller? hänt nåt? bilder? lysningsintryck =) |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 15:32:49
|
Ännu mer i slutet, Mikael!!!
Kommer nog några bilder när det väl har hänt!
|
|
|
|
novis
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2005/01/23 : 16:48:06
|
Mikael, jag håller med dig, det är som att vänta på tomten på julafton;) Tyvärr har man lärt sig av sina egna (högst amatörmässiga) byggen att det tar tid med kvalitet. Det är jobbigt att bli vuxen...:) |
"Utan tvivel är man inte riktigt klok" (Hasse Alfredsson) |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/01/29 : 13:11:21
|
På sidan 4a ?? vad är det som pågår igentligen *S*
Dax att bänka sig inför helgen? =) |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/29 : 18:25:28
|
Imorgon är det dags för lite lyssningssession och mätning. |
|
|
|
Joav
Member
233 Posts |
Posted - 2005/01/29 : 18:33:55
|
Hur ska vi orka vänta... |
Jag lär mig av att ställa dumma frågor Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2005/01/29 : 20:25:03
|
"Hur ska vi orka vänta..." Gör som jag, bit på naglarna, snart uppe vid nagelbanden... |
|
|
period
Member
188 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 14:13:49
|
Hur låter det? |
Mvh // Per |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 20:17:29
|
Nu har vi lyssnat!
|
|
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 20:23:57
|
Det kryper i själen..berätta nu! (ja, nagelbanden är också slut nu) |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 20:59:31
|
Nu är jag nyfiken, är det dags att plocka fram sågen |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 21:01:12
|
Snyggt och gott =) intryck? *L* |
|
|
|
Joav
Member
233 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 22:52:07
|
Nu börjar jag bli orolig att de inte lät nåt bra alls och ni inte vågra berätta det... Snygga är de iaf |
Jag lär mig av att ställa dumma frågor Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 09:28:07
|
Hejsan EALS-3 intresserade!
Igår, kl 12:30, steg vi in i bilen i Karlskrona och styrde kosan mot Sölve. Amatören var förbered, kaffebryggaren putsad, "temlor" iordningställda och entren välkomnande.
Vi var tre pers; jag själv, Geldis här på forumet och ASO's internetförlorade* "Double AA". Double A som ASO besökte för nån dryg månad sedan. Under resan ner pratades det, så klart, hifi och EALS-3. Stämnen var hög och förväntningarna byggdes upp. Beräkningarna löd att man bygger ihop EALS-3 för ca 15'000 och EALS-3 skall därför tävla mot färdighögtalare för 40, 50'000kr. Började jag känna en press?
Väl nere hos Amatören, som fortfarande inte fastnar i våra minneskort, blev vi varmt välkomnade; kaffe och kaka!
När kaffet var slut och koffinet kickat in var det dags att gå nedför trappan till ljud- (och bild-) rummet. Lars visade och pratade för sina grejjer, sina egna konstruktioner och alla tre lyssnade intresserade. Bland annat har Amatören ett par mycket finurligt konstruerade bakhögtalare som jag håller tummarna för att han visar upp...
När vi fått klart för oss att vi skulle lyssna via en Pioner DV939, Yamaha's riktigt stora hembioklump som försteg och Harman Kardon's Signature 1.3 (3-kanalssteg a 130 watt @ 8 ohm) var det dags spisa första skivan.
Amatören har en egenhändigt komponerad (host-bränd-host) skiva med låtar ur sitt egna arkiv. Vi satt tysta och rätt nöjda med ljudet...
*) Double A är ännu inte reggad medlem här på HifiForum.nu |
|
|
|
Topic |
|