HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EALS-3 filtersimuleringar och mätningar (download)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/04 :  20:54:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
nu börjar det roliga igen!

kämpa ihop filtret nu så vi får lite bedömningar

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:22:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Filterplattorna skickades idag. Du har dom på fredag, Amatören.

Jag skickade också med ett par extra kondingar: 6.8uF, 2 stycken. Dom går att använda i diskantfiltret för att få lite mer BBC-dipp. Skall visa med simulationer senare...bara jag hinner!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/05 :  19:58:20  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Inga bilder på filter på startlinjen?

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/01/06 :  18:46:44  Show Profile Send Amatören a Private Message
OK!
Ett par "fulfilter" är klara och EALS-3 spelar.
Detta, mina vänner, är HIFI
Jaja, lite justeringar blir det kanske, men det verkar förbaske mig som om Engelholm har träffat rätt så rätt med en gång!

Lite bilder var efterfrågat.
Kommer här:
Först en repris på EA och EALS-3:

Mellan- och diskantregister, "hardwirat" eller hur det stavas:

En till:

Slutligen basfiltret:

Inte så snyggt kanske, men det funkar.
Filterkomponenterna väger över 5kg/låda, rejäla doningar således.
När filtrena är slutligt utprovade så ska de snyggas upp och monteras på plattorna som jag visade sist i förra tråden.

Ja du, Engelholm, det börjar bli dags för en ny "sittning"
Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/06 :  19:26:12  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Tunga filter =)

Hur låter det då? var e lysningsintrycken?

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/01/06 :  21:36:26  Show Profile Send Amatören a Private Message
Mikael_1979: Lugn, filtren är precis klara, måste få tid att i lugn och ro lyssna igenom några plattor och smällta intrycken innan jag tar ställning.
En sak är klar, ingen som bygger dessa högtalare lär bli besviken, här finns potential

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/01/07 :  15:52:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Bandspolar. Hur terminerar man dom egentligen? Bara att hardloda fast dom! Ja det syns ju pa den fina bilden. Mycket effekt behovs kan jag formoda.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2005/01/07 15:54:04
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/07 :  16:08:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
ser härligt ut!

återkom genast med intrycken

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/07 :  20:04:12  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Vad är det för musik du spelar amatören?

Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/01/07 :  20:18:41  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Britney Spears har vi ju fått indikationer på :)

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/07 :  21:54:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Bandspolar. Hur terminerar man dom egentligen?
Bästa sättet är att göra ett hål med en syl och trä igenom det som skall lödas.

Nu när du får dina filterplattor (som jag varit sen med att skicka) så får du fixa till spolarna lite bättre. Dom skall vara vridna i dom 3 dimensionerna: x, y och z.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/01/08 :  15:46:21  Show Profile Send Amatören a Private Message
"återkom genast med intrycken"
Lugnar mig tills EA varit här och finjusterat.
Kan redan nu säga att jämfört med mina Focal-byggen så låter det i samma klass (Focal-elementen kostar mer än dubbelt så mycket än EALS-3-elementen).

"Vad är det för musik du spelar amatören?"
Alison Krauss, Leonard Cohen, Stacy Kent, Kari Bremnes, Sophie Zelmani, Stevie Ray Vaughan, Eric Clapton, Mark Knopfler, Eva Cassidy, Steely Dan...

"Britney Spears har vi ju fått indikationer på :)"
Nja, en och annan låt vid sällsynta tillfällen.

"Nu när du får dina filterplattor (som jag varit sen med att skicka) så får du fixa till spolarna lite bättre. Dom skall vara vridna i dom 3 dimensionerna: x, y och z."
Självklart!

Fortsättning följer...

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/08 :  17:53:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det verkar som du har en bra musiksmak Amatören,,,

Du kan väl locka oss med lite mer bilder, innan EA får tid och komma och lyssna

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/08 :  22:42:55  Show Profile Send silvervarg a Private Message
"Dom skall vara vridna i dom 3 dimensionerna: x, y och z."

Eh? Det var ett skämt va? Fast utan smiley).
Vridning i 3:e dimensionen av något som är runt i en dimension lär ju inte ha någon effekt.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:09:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Dom skall alltsa vridas i olika riktningar och ligga i olika plan. Om man lagger dom i trekanformering. Vad hander da?

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2005/01/08 23:16:29
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:47:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ingen interaktion ?! Påverkar varandra mindre.....
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/01/08 23:53:37
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:50:10  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Kul att se att det skrider framåt.

Amatören. Hur tror du dessa kommer att låta med riktigt tung hårdrock? (Opeth, Dimmu Borgir och liknande) man vill ju inte köpa grisen i säcken precis.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/01/09 :  15:42:29  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Aj, aj, aj. Det här var inte bra. När man precis har byggt sig HFLS-1 och en förstärkare till dem och tror sig kunna änga sig åt andra saker (läs nyttiga.) så kommer denna högtalare och pockar på uppmärksamhet.

Jag har inte tid!

Jag vet redan hur det kommer att gå till. En vacker dag kommer den där lördagen man inte har något att göra, börjar skissa lite på vad de skulle kosta att bygga, planera lite var man kan köpa prylarna. Bara titta, inte börja.
Kommer sedan på att jag behöver ett par nya surroundhögtalare och HFLS-1 kan säkert fungera. Finns _ingen_ anledning att inte börja bygga ett par nya frontar.

Sen är det kört.

6 veckor senare står två stycken EALS och spelar och samma tid med jobb och övriga intressen på sparlåga. Vad hände med renoveringen av stora rummet? Eller den där nya soffan jag borde ha köpt istället. Suck. Folk som undrar om man har gått i ide eller försvunnit utomlands.

Men det kommar att vara riktigt kul att bygga dom, när väl spärren har släppt. Vem har sagt att det inte är kul med Hifi?

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/09 :  16:18:01  Show Profile Send Haakan a Private Message
va inte blyg nu rosbacke jag kan hjälpa dig med provlyssningen sedan

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/01/09 :  16:23:24  Show Profile Send Amatören a Private Message
"Amatören. Hur tror du dessa kommer att låta med riktigt tung hårdrock? (Opeth, Dimmu Borgir och liknande) man vill ju inte köpa grisen i säcken precis."
Hårdrock! Är det musik
Skämt åsido, är det bra inspelningar kommer det att låta bra, är det dåliga så...

Rosbacke, fram med sågen!

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/09 :  16:43:56  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
rosbacke kör Hfls-1 som bakhögtalare =)

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/09 :  22:42:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,
Härligt stort intresse det är för detta projekt!!!
Lite justerande med filtret och det verkar som att Amatören är än mer nöjd med ljudet. Diskantfiltret moddas lite, hela mellanregister/diskant-delen är dämpad medelst seriemotstånd och ljudet föll tydligen mer på på plats.

silvervarg:
Jag var allvarlig men kanske otydlig?
Spolar skall monteras med sina centrumaxlar i varsin riktning, dvs x, y och z. Har man fler än 3 spolar sätter man dom minsta i samma led och fysiskt så långt ifrån varandra som möjligt på filterplattan.

Rosbacke: HFLS-1 är ju bara träningen för den riktiga högtalaren!

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/01/09 :  23:17:46  Show Profile Send Amatören a Private Message
"Lite justerande med filtret och det verkar som att Amatören är än mer nöjd med ljudet. Diskantfiltret moddas lite, hela mellanregister/diskant-delen är dämpad medelst seriemotstånd och ljudet föll tydligen mer på på plats."

Jodå, det börjar arta sig, som man säger!
Spelar Eva Cassidy just nu och man blir berörd ända in i själen

Med lite mer justerande så kommer nog tårarna också

Fortsättning följer...

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/10 :  09:43:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kul, hoppas det snart är dax för släpp till oss övriga.

Synd bara att tiden verkar krympa framöver för högtalarbyggen, före jul hade man gott om denna .

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/01/11 :  16:39:57  Show Profile Send Amatören a Private Message
OK!
Filtren är modifierade och monterade på filterplattorna.
Inte så snyggt men funktionellt.
Dämpmotstånden (längst uppe till höger på första bilden) före mellan-/diskant-filtret ska bytas mot bättre kvalite, men som test så får de duga.
Till diskantfiltret så har jag två kondensatorer (nere i vänstra hörnet på första bilden) 8.2uF och 6.8uF, som jag kan skifta emellan, utan och med BBC-dippen.
Kör just nu med 6.8:an, låter riktigt, riktigt bra
Kabeln med banankontakter kopplas till baslådan.
Bilder var det, ja:
Först tre bilder på plattorna, stora bandspolar tar utrymme men fick plats:

Plattorna på plats i mellan/diskant kabinettet, inte så dumt om jag får säga det själv:

Slutligen en mycket dålig bild på uppställda högtalare i mitt "lekrum", ber om ursäkt för madrassen på golvet men katten sov så gott när jag tog bilden så jag hade inte hjärta att väcka den:

Next så väntar provlyssning, uppmätning och ev. justeringar av maestron himself, nämligen Engelholm (när han får tid ).

Fortsättning följer (så småningom)...

Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000