HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EALS-3 filtersimuleringar och mätningar (download)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/27 :  12:28:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Inspirerad av Marens fina frekvenssvar (och Mikaels uppenbara iver ) var det så dags för ännu ett filter signerat EA.

Notera speciellt impedansen som är klockren!

Här ses utsläckningen beroende på polvänt mellanregister. I princip 30dB's utsläckning vilket är klart godkännt och i praktiken säkert mer då mätningarna inte har oändlig upplösning.

Hifikit har lovat sponsra oss så detta filter kommer beställas direkt. HifiKit lovar reducerade pricer för att vårat utvecklingsarbete skall gå smidigt och enkelt frammåt. Stort tack Hifikit!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/27 :  12:50:20  Show Profile Send Haakan a Private Message
härligt väntar otåligt på provlyssnings utlåtande samt mätningar

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:36:02  Show Profile Send markih a Private Message
snyggt jobb EA! Speciellt impedanskurvan var ju väldigt jämn och fin, detta samtidigt som filtret inte är superkomplext!

markih
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/27 :  18:34:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack Markih och Haakan.

Jag kan lägga till att jag beställt ett set motstånd för att kunna dämpa diskanten med 1.5dB. Inte för att jag tror att det behövs, men det skadar ju inte att ha tillgängligt!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:30:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Ser bra ut med högre delning. Och 0.68 mH som seriespole. Är det tack vare den där rcl länken som det lyckas?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:52:49  Show Profile Send asto a Private Message
Jag säger bara, Vackert! hoppas det nu håller i praktiken........
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/28 :  00:53:47  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Gör man en mätning till efter att filtret monterats?

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/28 :  19:33:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mikael: Japp! Alltid verifiera det man gjort.

brumel: Tack! Förstår emellertid inte din fråga ang RCL-länken...

Asto: håll båda tummarna!

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/28 :  19:48:46  Show Profile Send brumel a Private Message
EA:
Eh jo jag undrar lite over den dar rcl som ligger efter kondingen parallellt pa mellaregistret. Har den nat med den laga seriespolen att gora? Den fungerar pa impedansen men eftersom filtret anvander impedansen for sin funktion borde den jobba i samverkan med seriespolen for att delningen inte ska flyttas upp for hogt och ge en liten peak vid 2 khz.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/12/29 :  09:35:31  Show Profile Send markih a Private Message
EA!

Du skulle inte kunna jämna till frekvensresponsen något ytterligare? Förvisso kan man diskutera betydelsen av ytterligare jämnhet (så som Marens lyckades få till), impedansförlopp och annat kan ju i vissa fall också ha en stor betydelse, men om du och andra ändå är igång så...?

Mvh

markih
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/29 :  09:55:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Brummel: Njäe, det är en vanlig sugkrets vars värden är avhängiga resten av hela kretsen.

Markih: För att komma vidare så börjar vi med detta filtret jag har ovan. När vi sen kontrollmäter kan vi ju självklart justera in tonkurvan med ytterligare bättre toleranser.
Själv anser jag att mitt senaste och självklart (inte minst) Marens filter är verkligt linjära om man jämför med nästan vad som helst på marknaden.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/29 :  10:58:10  Show Profile Send asto a Private Message
EA....
Ok, nu har jag en fråga igen? vi va inne på bbc-dippen tidigare.
nu när du har ett färdigt simulerat filter, vi leker med tanken att detta skulle mäta väldigt linjärt i praktiken nu när test filtret är på gång.

Min fråga är, hur gör man bbc-dippen rent praktiskt i efter hand, är det bara en dämp krets för mellan registret eller måste man gå in och ändra på andra komponenter?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/29 :  11:06:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
asto: många vägar frammåt finns det...
Ett sätt är att justera diskant och mellanregistrets överföringsfunktioner för deras resp avrullning vid deras gemensamma delningsfrekvens (vid ca 2200Hz). Ett sätt är att minska storleken på seriekondingen för diskanten och öka seriespolen för mellanregisteret. Om detta blir bästa totallösningen för att nå en BBC-dipp vet jag inte på rak arm, men det är tämligen enkelt gjort och innebär bara andra komponeneter, inte fler!
BBC-dippen, bör påpekas, har inget egenvärde. Endast om man finner ljudet för in-your-face eller lite för "kliniskt". Man skall också vara kritisk till att lägga till BBC-dippen - det kan ju vara nått annat fel som gör att det låter "fel".

Edited by - EngelholmAudio on 2004/12/29 11:12:57
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:20:35  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
En bild säger 1 bilion ord

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:40:01  Show Profile Send marens a Private Message
asto: BBC-dippen är ett sätt att kompensera för energiresponsen, alltså sammanlagna responsen från hela högtalaren i alla riktningar viktat på ett lämpligt sätt. Sätter du högtalaren i ett rum med reflexer så kommer du ofta få en puckel ovanför där du har vald din delningsfrekvens. Deta kan upplevas som att klangbalansen är lite för in your face. Off axis responsen kommer alltså att ha en puckel där (ovanför delningen) eftersom mellanregistrets spridningsmönster blir smalare mot högre frekvenser, när sedan diskanten tar över så kommer spridningsmönstret att ändras och bli bredare vi de frekvenserna eftersom diskanten sprider som bäst där.

Det man sitter och lyssnar på är ju inte on-axis respons. Även om du har högtalarna riktade rakt mot öronen så kommer höger öra att höra vänster högtalares off axis respons och tvärtom.

Ett sätt att kompensera för själva upplevda klangbalansen är att minska totala nivån strax ovanför delningen (vanligen runt 3-4kHz), då kommer du att få en dip vid vid dessa frekvenser on axis. Off axis kommer minskas puckeln i responsen en aning.

Ett problem med detta sätt att hantera problemet är att steroperspektivet inte blir lika proportionerligt eftersom vänster öra hör att höger högtalare inte har samma frekvensgång som vänster högtalare. Egentligen skulle det kanske vara bäst att inte alls ha någon puckel off axis utan att frekvensgången skulle vara jämt fallande off axis.

Hoppas någon förstår vad jag menar.

EA: fint filter. Det som potentiellt kan bli ett problem är just avsaknaden av BBC-dip. Som det är nu så har du nästen en BBC-bump. Jag skulle gjort q-et på diskantefiltret lite lägre för att sänka nivån en aning mellan 2-4kHz. En annan tanke som dyker upp är att du har både impedanskorrigering och parallell kondensator på basen. Borde inte dessa gå att merga ihop på något sätt så att det fortfarande ser fint ut? Jag har ju gjort det på mitt filter.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/30 :  02:21:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Bra och intressant inlagg, Marens. Du menar att diskanten ska vara av samma skrot o korn som basen och folja upp med samma visa ovanfor delningen. Da ska om jag forstar saken ratt, delningen ner, langt ner och det behovs en kontrollerad spridning som Peerless har pa sina diskanter. Dom har ju en horndiskant ocksa men det ar nog inte horn du tanker pa. Band kanske kontrollerar energiresponsen battre. Typ Piega mellanrigisterband.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/30 :  02:45:59  Show Profile Send marens a Private Message
Jo sådana waveguides kan vara bra att styra spridningen med vid lägre frekvenser i diskanten. Jag ska någon gång, när jag får tid och råd undersöka den saken. Mäta spridning osv med olika waveguides på diskanten. Just för att man inte ska få den typen av ojämnheter off axis.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/30 :  18:25:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Waveguide var ordet sa Bull. En annan säger rikta in högtalarna mot lyssnaren. Mer toe in.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/30 :  18:32:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Waveguide var ordet sa Bull. En annan säger rikta in högtalarna mot lyssnaren. Mer toe in.
Om man redan gjort det då? Vad gör man sen.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:31:11  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Med bara en lyssnare som sitter still så bör man ju kunna få allt ljud helt on-axis genom att rikta högtalaren.
Om man är flera personer eller rör sig eller att man inte själv får bestämma allt om möblering m.m. så...
Ja, det är helt klart bra att ha lite mer "förlåtande" högtalare.
I en hemmabio anlägging så är IMHO hela centerns roll att få en mer förlåtande högtalare.
Med bara en lyssnare placerad mitt emellan höger och vänster fronthögtalare så är det ju bara att mixa ut centerkanalen lika mycket i front-högtalarna, dvs ett jobb för förstärkaren.

Edited by - silvervarg on 2004/12/30 23:43:39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:48:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
silvervarg:
Även om du sitter still i sweet spoot så kommer du ändå nås av reflexer från väggar, golv och tak. Dessa reflexer kan man ha åsikter om men en tanke är, som jag jobbar efter, är att reflexen skall vara så lik on axis som möjligt. Dvs ljuder som kommer från väggreflexen skall inte ha en djup svacka i 1500-3000Hz området bara för att högtalarna sprider dåligt där (medan on axis är spikrakt).

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/31 :  00:26:53  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Aha, just det reflexerna var det ja...glömde visst bort dem.
Hur stor roll spelar de? Jag antar att de flesta av oss lyssnar i alldeles för små rum, och med
ganska lite dämpning från gipsväggar med lite isolering i.
Jag har inte experimenterat med dämpning av väggar/golv/tak ännu, så jag vet ganska lite om det.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/31 :  01:12:41  Show Profile Send marens a Private Message
Förutom reflexerna: hur vet man att man lyssnar på on axis-responsen som direktljud? Rätt svårt att ställa högtalarna och placera sig själv så man lyssnar exakt on axis, för att inte säga omöjligt. Dessutom gör ju det faktum att man har två öron med avstånd mellan att det inte går. Normalt är det nog någon form av off axis-respons man hör som direktljud.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/01/02 :  20:16:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Dämpning minskar ju andelen reflekterat ljud. Det blir mer som att lyssna utomhus. Kanske man bör diffusera lite lätt men jag börjar alltmer luta åt en lösning liknande Carlssons OA princip. Där försöker man uppnå perfekt balans mellan direkt o reflekterat ljud.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2005/01/04 :  20:47:48  Show Profile Send Amatören a Private Message
Filterkomponenter har anlänt.
Bandspolar, polypropylenkondingar, metalloxidmotstånd...bara godis
Tack HIFIKit!
(Engelholm, saknar plattorna att bygga dem på...)
Basfiltrena är provisoriskt byggda och på plats.
Verkar lovande detta

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000