Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 09:54:41
|
Mikael: He he - kul att det är kul!
asto: frågvisast vinner! Njäe, jag vet inte vad som hänt med mätningarna. Jag tror bara datat sket sig. Men visst har du rätt att man borde försöka dra nytta av erfarenheten. Får undersökas mer! Självklart kan man sänka nivåer och pyssla i LSPCad. Jag brukar inte göra så för det blir ett extra moment att göra fel i.
Measurement.zip >160kB.
En fråga ang vad vi siktar efter: * linjärt frekvenssvar med möjlighet till att justera BBC-dippen nån eller ett par dB Alltså, första målet är alltid linjäritet (både on- och off axis) för mig. Sen kan man ibland justera tonkurvan efter rum och öron, tycke och smak.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2004/12/21 10:00:46 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 12:49:48
|
Nytt filterförslag. Det gamla filtret funkade också bra med de nya filerna men jag har justerat det lite.
Hur har jag gjort en trevägssimulering? Jag har använt basens närfältsmätning och korrigerat för känslighet och fas genom att jämföra mellanregistrets närfältmätning med onaxismätningen. Skillnaderna i basen mellan att använda närfältsmätningen och onaxismätningen på mellanregistret är väldigt små, därför har jag använt mellanregistrets onaxismätning. Det där vart lite krångligt uttryckt kanske. Känsligheten är också justerad på alla filer genom att jämföra diskantmätningen med tillverkarens uppmätta kurva.
Seriekondensatorn till mellanregistret (som antagligen blir bipolär elektrolyt) är "bypassad" med en 4.7uF pp-kondensator (eller annan bra typ). Responsen har en liten BBC-dip. |
Edited by - marens on 2004/12/21 12:51:31 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:28:29
|
Tack Marens! Bra bidrag! Ditt filter är mer komplext än mitt och resulterar nog i en teoretiskt finare F-kurva. Jag misstänker grön kurva är off axis? Vad har du gjort med diskantens filter? Impedanssvaret visar på stigande impedanse med högra frekvenser.
Ditt filter räknar jag ihop till 19 komponenter medan mitt filter använder sig av 14 komponenter (serieresistansen i spolarna är utritade som egna komponenter men är det i praktiken inte).
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:37:31
|
Snyggt jobbat marens..... Jag skulle inte skämmas att löda ihop detta filter, imponerande......
vilket program är det du jobbar i? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:40:12
|
Det går såklart att vara elak och räkna i antal komponenter. Men ser man lite "bakom antalet" så är tex motstånd väldigt billiga och små spolar med tunn spoltråd kostar inte många 10:or heller.
Rent ekonomiskt går det nog på ett ut.
quote: Vad har du gjort med diskantens filter? Impedanssvaret visar på stigande impedanse med högra frekvenser.
Jag vet inte, det bara blev så. Det har nog mycket med q-värdena på parallellänkarna att göra.
|
Edited by - marens on 2004/12/21 13:42:30 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:45:50
|
Marens: du säger du justerat elementen för deras resp känslighet! Det låter bra, men har du inte för hög SPL på basen? Inte skall väl den ligga på 90dB? |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:46:53
|
Tack asto, det värmde!
quote: vilket program är det du jobbar i?
Speakerworkshop
EA: Då är det väl bara portbidraget som fattas. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:48:20
|
quote: Det går såklart att vara elak och räkna i antal komponenter
Inte min mening att vara elak. Vill mest hitta skillnader och peka på olikheterna. Annars ger det ju inget liksom! Ser att du dessutom lagt in parallellkopplade kondingar till dom stora rackarna vilket jag inte gjort.
|
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:48:23
|
quote: Marens: du säger du justerat elementen för deras resp känslighet! Det låter bra, men har du inte för hög SPL på basen? Inte skall väl den ligga på 90dB?
Jo, jag tror att den är lägre i verkligheten. Hur nära har du mätt på respektive element i närfältsmätningarna?
quote: Inte min mening att vara elak. Vill mest hitta skillnader och peka på olikheterna. Annars ger det ju inget liksom! Ser att du dessutom lagt in parallellkopplade kondingar till dom stora rackarna vilket jag inte gjort.
Ingen fara, jag skojjade bara, glömde smileyn. |
Edited by - marens on 2004/12/21 13:49:22 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:50:54
|
Ok bra! Som du förstår uppskattar jag nån att rejält bolla ideerna mot! Tack!
Närfält är mätt ca 5 cm från baffeln räknat. Rakt frammifrån.
Portens bidrag ja. Man ser iaf en bild på det i början av tråden. Skall se om jag kan exportera den senare!
|
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:54:43
|
EA: Räknar man antalet reaktiva komponenter (utan motstånden) så är det lika många på båda våra filter (11 st) och då har jag dessutom mindre spole till basen = billigare. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 13:56:40
|
In the word of Homer Simpson: Dough!
|
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 14:05:41
|
quote: Närfält är mätt ca 5 cm från baffeln räknat. Rakt frammifrån.
Känsligheten på basen är ofiltrerat ca 88dB efter korrigering. Det stämmer ju ganska bra med tillverkarens uppgifter oifs utan baffel men sedan kommer väl portbidraget också och påverkar saker. Filtret är gjort så att det boostar upp responsen lite under baffelsteget. |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 14:24:23
|
Snygg resultat Marens! Du brukar komma med linjära och fina summeringar, - har för mig att jag har sett det förut. |
markih |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 14:37:30
|
Tack markih!
Jag har aldrig byggt någon trevägare (bara en massa tvåvägare hittills) så jag ser detta som en utbildning inför mitt första trevägsprojekt. |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 17:27:58
|
quote: Filtret är gjort så att det boostar upp responsen lite under baffelsteget.
Hallå, nu är jag inte med igen, kan man få en förklaring. vad menar man här? Vad är baffelsteg? vad i filtret är det som påverkar detta?
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 18:08:49
|
Baffelsteg är att låga frekvenser i viss mån smiter runt bakom högtalaren pga diffraktion på baffeln. Högtalaren blir alltså rundstrålande för låga frekvenser och tappar upp till 6dB i ljudtryck (om högtalaren står i ett ekofritt rum).
Alltså filtret som jag har gjort höjer nivån lite (ett par dB) där baffelsteget träder in genom att inte filtrera basen så kraftigt just där. |
Edited by - marens on 2004/12/21 18:21:27 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 19:08:19
|
quote: Alltså filtret som jag har gjort höjer nivån lite (ett par dB) där baffelsteget träder in genom att inte filtrera basen så kraftigt just där.
Ok, men hur ser man vart detta träder in, är det den lilla svackan i basens frekvens vid ca 110hz? fattar fortfarande inte riktigt. frekvenssvaret är ju hur rakt som helst, förstår inte vart du har gort denna höjning.....är det spolen i serie som styr detta?
Jag kanske är lite trög, men jag vill ju så gärna lära mig detta
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 19:57:58
|
Basens känslighet utan filter är kring 88dB. Det enda jag har gjort är att rulla av basen lite mindre under delningen, elektriskt, så att bas/mellan summerar till 90dB. Alltså så att frekvensgången blir rak helt enkelt. Inget konstigt egentligen. Men det är detta som gör att det ser ut som att basens känslighet är på 90dB när den i själva verket ligger på 88dB ensam. I filtret, adderat med mellanregistret blir resultatet runt 90dB.
Vad som händer runt 100Hz vet jag inte riktigt vad det är, det kan vara en reflex någonstans, en rumsutsläckning eller någonting från porten. Det intressanta är egentligen hur responsen ser ut med portbidraget adderat, som det är nu så är det ju närfältsmätningen på basen endast, utan portmätningen. Antagligen så kommer porten att stjäla lite känslighet så att nivån kring 50-100Hz blir lite lägre samt öka nivån kraftigt kring 25-40Hz. |
Edited by - marens on 2004/12/21 20:03:11 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 20:13:23
|
quote: Basens känslighet utan filter är kring 88dB. Det enda jag har gjort är att rulla av basen lite mindre under delningen, elektriskt, så att bas/mellan summerar till 90dB. Alltså så att frekvensgången blir rak helt enkelt. Inget konstigt egentligen. Men det är detta som gör att det ser ut som att basens känslighet är på 90dB när den i själva verket ligger på 88dB ensam. I filtret, adderat med mellanregistret blir resultatet runt 90dB.
Tack... Ok, nu är jag med, (tror jag) och i och med detta borde ju impedansen sjunka något eftersom elementen går paralellt inom ett smalt område, eller??
hur påverkar det utsläckningen när man gör så? Har du någon bild på ditt frekvenssvar när du polvänt mellanregistret? skulle va spännande att se....... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 20:28:30
|
quote: i och med detta borde ju impedansen sjunka något eftersom elementen går paralellt inom ett smalt område, eller??
Det är riktigt. Impedansen blir lägre jämfört med ifall man hade behövt dämpa elementen mer.
quote: hur påverkar det utsläckningen när man gör så? Har du någon bild på ditt frekvenssvar när du polvänt mellanregistret? skulle va spännande att se.......
Det påverkar inte utsläckningen, eller fasresponsen så mycket. Det som är viktigt är att få fasresponsen så lika som möjligt mellan bas och diskant omkring delningsfrekvensen. Det går nästan att se på faskurvorna i grafen ifall utsläckningen vid polvändning kommer att bli stor (bred och djup). Hursomhelst så tycker jag fasresponsen i sig är mer intressant att titta på eftersom den säger mer hur högtalaren mäter på riktigt. Man skiftar ju inte polerna på högtalarna när man använder dem. |
Edited by - marens on 2004/12/21 20:29:36 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 21:33:24
|
quote: Man skiftar ju inte polerna på högtalarna när man använder dem.
Så sant marens
har suttit hemma och labbat med lite andra filter, och jobbade med att få fasen rätt, sant som du säger man ser att det blir rätt, provade fasvända och utsläckningen blev total, djup och bred, och vid provspelning så blev ljudåtergivningen som natt och dag mot det gamla klåp filtret där fasen låg helt fel. så detta är tydligen JÄTTE VIKTIGT....
Därmed sätter jag punkt för mina frågor kring detta. har man lärt sig något idag oxå.....
Vill oxå passa på att önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt "DIY" år
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/21 : 21:42:59
|
Kanske dax o bygga ett fulfilter och mäta upp besten på 2 m så får vi en indikation på hur basen och baffelsteget ska behandlas just för denna högtalare. Med 150 uF kondingar i lp och hp för basen respektive mid så blir det en liten boost i simulering. Men då har jag 10 mH i basens spole. Kanske en sån där biffig drossel på trafokärna som dom har på Elfa för att ta ner seriemotståndet. |
Hifiarkeologen |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/12/27 : 11:11:30
|
Är det juluppehåll grabbar? det var länge sen man såg nåt kul här =) |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/27 : 11:24:52
|
Lite jullov är det...men sen är det ju dessutom rätt komplext att få ihop nått att visa upp.
Men snart så...
|
|
|
|
Topic |
|