Author |
Topic |
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 22:26:31
|
Och lite lustigt är att Speaker workshop kommer fram till ett helt annat resultat än lspcad. En seriedämpning av mellanregistret resulterar i.. ingenting. Verkar inte speciellt förtroendeingivande om ni frågar mig. Vad i "##¤#%¤&% |
Hifiarkeologen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/17 : 23:00:17
|
Mitt program verkar funka som det ska. Ibland vill det inte grafen uppdatera sig riktigt och det kraschar om man håller på för länge med så stora filer. Men resultatet blir nog rätt. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 00:09:38
|
Tja mitt senaste filter sag ratt ok ut med lspcad. Jag far inte fulla 180 graders utslackning vid delningsfrekvensen. Men sa ar fasgangen vid 2.5 khz dar jag nu arbetar mig fram en smula vresig. Men speaker workshop reagerar inte. Jag kan lagga upp samma filter med olika program fa ru se. Forst cadden:
|
Hifiarkeologen |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 04:00:57
|
Samre frekkurva men battre utslackning och fler komponenter (dyrare filter).
|
Hifiarkeologen |
|
|
stef
Member
241 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 12:05:50
|
Varför är utsläckningen så viktig. Innebär det bättre fasegenskaper?
Mvh |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 16:40:30
|
Tja om man vill att looben inte ska luta ner och takstudsen ska komma helt ur fas. Huvudlooben vill man ha rakt fram. Atminstone jag vill ha det sa. Men helst ska mellanregistrets peak vid 2khz bort. Ett 24 dB/oktav Linkwitz-Riley har fullstandig utslackning vid delningsfrekvensen. Nagra brukar sikta mot denna summering. Jag siktar pa 12 dB L-R. Alla L-R summerar vid -6 dB. 2 st Butterworth kurvor.
edit:stavfel, hur fan stavar karln sitt efternamn. Reilly Reily Riley eller Rilley. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2004/12/18 17:15:52 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 18:34:28
|
Hej alla ni som nu aktivt håller på att ta fram filter till denna högtalare. Får ni till alla dessa kurvor utan att behöva flytta elementen i djupled?? Är verkligen basens mätningar rätt, så vi har rätt underlag att jobba efter? Annars tycker jag iallafall att det är meningslöst att försöka få fram någonting, om man ändå kanske får börja om från början efter att EA har kollat upp filerna, eller är det redan gjort (jag kanske har missat något) Annars vill jag bara säga att ni är duktiga allihop som verkligen ligger i och försöker..... |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 19:27:00
|
Jo jag tror allt ar ok forutom basen. Det hander nagot konstigt med den nar man overfor den till lspcad. Men kommer en ny ar den latt att satta in i filtret sedan om man har ett par klara filter. |
Hifiarkeologen |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 22:12:47
|
asto Man får kurvorna utan att flytta elementen i djupled.
brummel Möjligen är den där verkningsgraden bara relativ? Så har jag tolkat den iaf.
Vi får avvakta vad EA säger om basfilen, den kan ju faktiskt vara korrekt eller...???
Jag ser det här som en möjlighet att få öva filter design på ett riktigt 3-vägs system, sen hur bra just mitt förslag blev är ointressant. Målet för min lösning är bara bra frekvensgång on-axis inget annat och i verkligheten räcker det inte ända fram. T.ex. detta med spridnings egenskaper har jag försummat helt. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 22:36:38
|
Ja enligt DST ska basen med lätthet göra 85 dB vid 50 hz i infinite baffel. I rummet ska den klara 90 dB vid 20 hz i 100 liter låda utan att knota. Vilket inte är speciellt imponerande men den ska klara lite mellanregister också och ta hand om många grundtoner till instrument och mansröster. Men jag har iaf övat mig på att göra trevägsfilter och ladda upp bilder.
Så här ser ett av mina försök till trevägsfilter ut:
|
Hifiarkeologen |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 22:44:53
|
Skrutten, hur menar du med relativ? Puttar man in 2.83 V i högtalaren ska basen få lite mera geist. Den måste ju ha fått samma medicin som de andra elementen? |
Hifiarkeologen |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 22:48:06
|
Brummel Jag ser i schemat en möjlighet till att inte speakerworkshop fungerar för dig, det är kortis tvärs över väldigt många komponenter i ditt schema. Misstar jag mig eller..... ska det vara så? |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 23:08:26
|
Brumel Mätningen är relativ därför att mik nivån sannolikt inte är kalibrerad. Alla elementen har nog fått samma medecin, och det verkar saknas ca 3-4db både på diskant och mellanreg så antagligen saknas dessa oxå på basen. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 23:09:52
|
quote: Brummel Jag ser i schemat en möjlighet till att inte speakerworkshop fungerar för dig, det är kortis tvärs över väldigt många komponenter i ditt schema. Misstar jag mig eller..... ska det vara så?
Brumel, skrutten har rätt. Du har kortis över varannan komponent, det är alltså "smuts" bakom tangentbordet som är felet. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 00:22:58
|
Jag vet inte om jpeg filen blev lite smutsig eller om jag slarvade med den manuella "monteringen" men jag får ut en respons av filtret om än med många kraftiga dippar i frekvensgången. När samma filter renderar ett fullt acceptabelt resultat i lspcad. Men att det inte uppdateras när jag sätter in ett motstånd kan ju bero på dålig kontakt. Jag får zooma in mer. |
Hifiarkeologen |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 16:25:01
|
Hej på er tålmodiga filternissar!
Jag har lega sjuk ett par dagar samt förberett för inflyttningsfesten som gick av stapeln igår. Fullt ös!
Idag skulle jag kolla mätfilerna igen men nu säger Clio "File incompatible". Inte bra men det stärker ju samtidigt lite misstankarna kring att nått är fel med basmätningarna.
Jag får återkomma när jag undersökt vidare.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 18:17:34
|
engelholm har du lång väg till amatören lr? |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 19:34:57
|
9 mil, Haakan.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 21:42:58
|
Hejsan,
Nu finns det en ny zip-fil (samma länk) och den är på (ca) 166kB. I denna finns två närfältsmätningar av bas resp mellanregister (namngivna *_close.txt). Dessa går att använda separat och då använda i ett tvåvägsfilter mellan bas och mellanregister. Obs att SPL är mycket högre för dessa två mätningar vs dom andra. Impedansfilerna går självklart använda samma.
Measurement.zip >160kB.
När jag har tittat lite på detta och simulerat lite så får jag följande:
Detta är alltså bara toppen (mellan/diskant) men med filterkomponenter även för HP filtrering för mellanregistret. Observera att jag har släppt på diskanten och låter den spela odämpat! Min tanke är att bas och mellanregister (nedan) summerar så pass bra att dom tillsammans hjälper till med baffelstödet varför baffelkompensering lite ligger i konstruktionens natur!
Här summerar bas och mellanregister helt fel (180 grader) men basen är polvänd och saker ser bra ut!
Med en uppgiven känslighet på 90dB för 9700-diskanten så ser det rätt lovande ut, när man tänker lite på det! Fullregisterhögtalare med en känslighet på minst 87dB. Och vi pratar ju som sagt fullregister på riktigt...
Delningen ligger på 210Hz och 2200Hz. Rätt ok enligt dom första planerna.
SJLÄVKLART är DB-siffrorna i mätningarna inte riktigt överensstämmande med nån "känslighet". Siffrorna går att relatera innom respektive filter (samma bild ovan) och får anses vara ett fint exempel på vad ljudtryck har att göra med avstånd! Dessa närfältsmätningar är ca 5 cm från elementen. |
|
Edited by - EngelholmAudio on 2004/12/20 21:49:35 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 22:26:42
|
eftersom mina filterkunskaper haltar en hel del....så kommer nu den spännande frågan för alla oss okunniga:
hur nära är vi en lösning? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 22:38:56
|
Haakan - jag tycker detta ser bra ut, men vi måste ju låta så många som möjligt kommentera mitt filterförslag och andras. Viktigt att leta brister och förtjänster i andras filterlösningar så att vi verkligen drar nytta ur att vi är "många konstruktörer" som hjälps åt.
|
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 22:40:21
|
låter bra det! |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 23:12:57
|
*L* Har ingen aning vad som pågår men spännande är det *s* |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 23:36:06
|
Hum måste kolla hur Peerless mäter egentligen. Dom anger känslighet vid 233 hz vilket är rättvist o bra. Just där brukar baffelsteget komma in så under det ska det vara bra med nivå för att högtalaren inte ska bli skrikig och gäll.
Ja det ser ut som delningen börjar ligga rätt nu. Nånstans 2.2 till 2.6k för mid-treble. 2.2 millihenry (för baffelkompen) och 8.2 mikrofarad jobbar jag nu med som bas i filtret.
Det seriella filter jag lagt upp fungerar inte så bra om man kör det så. Det ska vara parallell topologi på det och grenarna delas upp. |
Hifiarkeologen |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2004/12/20 : 23:45:19
|
En fråga skulle man ju kunna ställa sig oxå..... vad är det för frekvenssvar vi eftersträvar? ska den vara rak eller ska vi ha den "förskönande" svackan i mellanregistret?
Nyfiken som jag är så måste jag fråga dig Engelholm, vad var det som hadde gått snett med basens mätningar? kanske finns något att lära sig av om något liknande skulle inträffa framöver.....
Visst måste man kunna sänka basens nivå i lspcad för att få med denna i 3-vägs simuleringen eller är det fel att blanda närfält och distansmätningar? |
|
|
Topic |
|