HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD på väg bort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/04 :  01:44:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Likväl så kräver väl Blue Ray nya spelare?

Folk i gemen är inte intresserade av formatfloran, en apparat för alla typer av uppspelning är ett måste för att det skall slå på massmarknaden, och där är vi absolut inte nu.

Bravo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/04 :  08:00:18  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jorma > "Blue Ray har inget med formatet att göra". Jo tänk att det har det det kommer minst 2 nya format ihop med blue ray. Det har "gubbarna" redan kommit överens om !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/04 :  08:25:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det låter som upplagt för nya format krig...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/04 :  08:31:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
lite info om Blue Ray som media:
quote:
The Blue-Ray recorders use the grove recording strategy and write on a 0.32-micrometer track pitch, while the shortest mark length is only 0.16 micrometers. The media use a single recording layer and are also single sided. The Blue-Ray discs have a 12cm diameter and the maximum storage capacity achieved is 23GB, which equals to the capacity of 5 DVD media.



Det låter som att det blir oerhört viktigt att hålla repor och dylikt nere till ett minimum...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/04 :  11:33:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Klippt från Svenska Dagbladets Julkortshälsningar.
http://www.svd.se/statiskt/jul2004/julkort/julkort.asp#
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/04 :  14:12:23  Show Profile Send Patrik a Private Message
Kanske kan det vara intressant med lite fakta?

Läste nyligen i branchtidningen Resolution där de presenterade försäljningsstatetik från RIAA.

Första halvåret 2004 såldes 300' SACDs och intressant nog 300' DVD-Audios. Detta att jämföra med samma tidsperiod 2003. 689' för SACD och 100' för DVD-Audio.

Om det är något som är viktigt inom försäljning så är det trender...


Personligen lyssnar jag mycket på både SACD och DVD-Audio och hoppas bägge formaten fortsätter att trigga varandra att komma med än mer intressanta och bra produktioner!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/04 :  17:04:13  Show Profile Send matså a Private Message
Med Blue, kan man ju se filmer som är i Hdtvklass. Alltså betydligt bättre än dagens dvd. Men det hör till filmens värld inte musik, om jag har förstått det rätt. Det har således inte kommit något nytt musikformat.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/12/04 :  17:27:40  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det är ju två format i "det nya standard-racet", Blu-Ray och HD-DVD. Tanken är ju att det ska bli en bättre variant av DVD-Video och få plats med både bättre bild och ljud. Jag hade hoppats på ljud i form av 5.1 MLP (alltså DVD-Audio) i kombination med högupplöst bild, men riktigt så bra verkar det inte bli i första versionen.

Som jag fattar det har man bestämt för HD-DVD att använda Dolby Digital Plus, en förbättrad variant av DTS samt MLP (alltså samma lossless som för DVD-Audio, men tydligen i första hand enbart tvåkanal). Micro$oft kanske plockar in HD-DVD i XboX för att kontra mot PS3? Enkellager=20GB, dubbelt=32GB (oformaterat).

Blu-Ray blir/är väl något liknande, inte säker på MLP. Dessutom tar man med MPEG-4 som ett alternativ, högupplöst MPEG-4 kan ju bli rätt bra och utrymmessnålt (huvudsakligen tänkt för hemmabrända skivor). Blu-Ray kommer tydligen i spelkonsolen PS3... Enkellager=27GB, dubbelt=54GB (men jag har sett väldigt olika uppgifter om utrymmet...)

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/05 :  00:58:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Hm verkar som SACD o DVD-A ar lite pa mellis om man ska tro forsaljningsstatistiken. Kan dom overleva som ett format for nerdar och musikarkeologer. Finns laserdisc fortfarande? Pioneer tillverkar fortfarande ld har jag for mig. Sa lange det finns en stor backatalog med ld och cd-skivor kommer nya apparater ut. Vinyl ar ett annat nerdformat.
Men utvecklingen talar inte for att kop multispelare nu. Om nagra ar alla lite dyrare "saljs inte pa Clas Ohlson spelare" multi.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/12/05 :  16:18:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
TBA:
quote:
LeoArietis: Jag vågar påstå att du inte hört SACD på en bra anläggning. Har jag fel?


Jag tror mig ha hört SACD på tillräckligt bra anläggningar både på mässor och i butiker. Det går till och med att höra skillnad hemma hos mig, men jag måste ändå säga att jag inte blir imponerad av SACD.

Din fråga är intressant eftersom den antyder att för att höra stor skillnad så behövs en riktigt bra anläggning... De flesta skivköpare utanför hifi-forum har inte en sådan tillräckligt bra anläggning!

Om SACD eller något annat nytt format skall få framgång måste det kunna erbjuda ett mervärde.

Om genomsnittsköparna inte får extrabra ljud på köpet med vanlig CD genom SACD-hybrider till samma pris så uteblir nog försäljningsframgångarna för SACD, och som sagt, de flesta kommer ju ändå inte märka någon skillnad eller endast liten skillnad just beroende på otillräckliga anläggningar.

Jag tror att SACD i bästa fall kan överleva som ett smalt entusiestformat, men jag tror sannolikheten är större att SACD-generation-1 är ett obsolet format om 10 år eller möjligtvis för en tynande tillvaro.

Nästa stora format efter vinyl, kassetband, vhs, CD, DVD blir ett format som kan bära både ljud och bild och data. Vill SACD vara i matchen med får SONY nog ta fram en SACD-generation-2 som kan bära bild och data också, samt gärna är inspelningsbar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/05 :  20:22:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Ren tvåkanalshifi är utrotningshotad. Om tjugo år kan man inte köpa en tvåkanalsförstärkare i handeln, möjligtvis kan den beställas från exklusiva tillverkare. Lite så är det med SACD. Det är i grunden ett tvåkanalsformat och skivorna är gamla upphottade godingar från 60-70-talet i ny förpackning. Problemet är ju att det görs så få NYA DSD inspelningar. PCM 24/96 går lättare att göra nya produktioner med. Så rena SACD tvåkanalare som Marantz SA 8400 som fick 90 poäng i Stereoplay känns fel som en framtidsinvestering rent krasst om den inte kan spela dts dvd osv osv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/06 :  02:33:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man får en känsla av att SACD och DVD-A är mellanformat i väntan på det nya.
Vem vill satsa på något nu när det vimlar av nya format och tekniker, eventuellt, alldeles om hörnet.
Sedan måste ju, som redan påpekats, det/de? nya formaten omfatta både lju och bild. I slutändan blir det ett format, det som massmarknaden väljer.

Bravo
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/12/06 :  16:39:49  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag tycker som vanligt att det är mycket pessimism i trådar som rör SACD och DVD-Audio.

Personligen är jag optimistisk. Formaten kommer med stor sannolikhet att leva kvar, dock antagligen lagrade på Blu-ray eller HD-DVD-skivor med bild till. Men själva grundtekniken kommer att finnas kvar, d.v.s MLP och DSD. För de rena ljudskivorna kommer det också att finnas en framtid, dock är inget formaten något som är tänkt för "svensson". De är nöjda med MP3 (tyvärr, jag får snart allgeriska besvär av alla MP3-fantaster som lovsjunger dess lov och ifrågasätter skivköp grr) och kan inte nyttja bättre ljud. Eftersom de inte är intresserade.

Därför kommer det att uppstå en indelning, SACD/DVD-Audio i olika varianter sjunker gradvis in på marknaden för förinspelade skivor, medan hårt komprimerade format såsom MP3 tar mer och mer av svenssonmarknaden. Dock har svensson en annan smak oftast än den mer medvetna delen av marknaden, vilket gör att det kommer att finnas en marknad för välljudande skivor.

Skulle SACD/DVD-Audio försvinna är det dags att gå över till vinylen på allvar och lämna digitalt ljud, åtminstone om det blir MP3 som får status som ny "ljudstandard". Utvecklingen bör gå framåt, inte bakåt. MP3 är ett stort steg bakåt, då dess enda fördel är att filerna är små, ljudkvaliteten kan på sin höjd mäta sig med den över 20 år gamla CDn. Jag kan bara se en väg och den leder mot BÄTTRE ljud än CD och inte minst MP3.

Det kommer att bli en indelning i tre marknaden:

1. Massmarknad, främst nätköpt musik till bärbar utrustning och liknande.
2. Massmarknad för skivor, främst musikvideos.
3. Smalare audiofilmarknad med välljud i första rummet.

En möjlig kombination av marknad 2 och 3 kan dyka upp med musikvideoskivor som har dedikerade ljudspår i MLP/DSD, alternativt rena ljudskivor med dokumentärer och sådant på samma skiva.

Det vore ren katastrof för utvecklingen om "CD-ljud" blir en norm för framtiden och att det "inte behövs bättre ljud än det som CD och MP3 presterar". Då kan man verkligen tacka utvecklingen för en fin tid från fonograf till CD, sedan stopp. Man kanske rent av om ondskan vill, har lägre ljudkvalitet om 20 år än idag.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/06 :  17:05:03  Show Profile Send matså a Private Message
VA333ES, där finns CD skivor som har mycket bra ljud, som jag har läst någon klok man eller kvinna sa att de har inte utnjyttjat cdns ljudkvalite fullt ut.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/12/06 :  17:12:23  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jo, men det skadar inte med högre upplösning på ljudet jämfört med CD-standarden. Den är ju något gammal idag. SACD/DVD-Audio låter bättre enligt mina öron. Mer rymd i ljudet. Försvinner de formaten till förmån för MP3 och liknande är det dags att gå tillbaka till LP på allvar.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/06 :  17:40:57  Show Profile Send matså a Private Message
JO självklart vill jag också ha högre upplösning, men jag hade inte gått tillbaka till lp precis. Jag är glad att den tiden för mig är över (min åsikt alltså

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2004/12/06 :  18:20:13  Show Profile Send JD a Private Message
Synd att det här med SACD och DVD-A går så trrröööögt bara!!!Framför allt att finna dessa skivor i vanliga skivbutiker.....Suck

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:12:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det går ju i alla fall att hitta både DVD-Audio och SACD till hyfsade priser på nätet. T.ex. www.axelmusic.com och www.aixrecords.com

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/12/06 :  19:53:10  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag skulle utan tvivel gå tillbaka till LP om modernt högupplöst digitalljud (exvis DVD-A/SACD) skulle försvinna och ersättas av MP3.

Då har ju verkligen utvecklingen tagit ett stort kliv i fel riktning.

OBS! Jag har egentligen inget emot MP3 i sig själv, det fungerar bra i bärbar utrustning, men iövrigt är det starkt överreklamerat. Hypen kring MP3 är mycket större än formatet är bra. IMHO naturligtvis.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/12/06 :  20:54:17  Show Profile Send TBA a Private Message
tommypeters: Tackar för länkarna. Har inte hittat något alternativ till CDON, men de ser lovande ut.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/12/06 :  20:56:57  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Här är tips på en bra site, är kund där sedan flera år.
Jag länkar till SACD avdelningen, men det finns det mesta i audiofilväg.
http://www.redtrumpet.com/sacd_store/?sid=1094863012

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/12/06 :  21:34:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag önskar verkligen att de storsäljande formaten i framtiden har betydligt bättre upplösning än CD och givetvis möjlighet till bild, flerkanal osv... ungefär som dagens DVD fast bättre ljud och lättare hantering utan menyer.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/06 :  21:51:09  Show Profile Send Patrik a Private Message
Hmm... det kanske är som att svära i kyrkan, men jag tror att vare sig vi vill eller inte så kommer den absolut mesta musiken snart finnas endast på någon form av elektroniskt media. Troligtvis hårddisk, men kan även vara någon form av minnesstick eller förstås CD/DVD. Distribution via nätet och/eller motsvarande USB-stick i en butik.

Tror man på det så är det ganska lätt att inse att alla framtida format måste kunna läggas (enkelt) som filer... och då går ett av dagens format bort...


Det som faktiskt talar för bättre lagringsvarianter än mp3 är att hårddiskar bara blir större och större och billigare och billigare medans nätet blir snabbare och snabbare (i alla fall i terorin...) så huruvida en musikfil är 32KB eller 3MB spelar snart nästan ingen roll.

Kanske fel, men lite så jag funderar just nu i alla fall... Kommentarer?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/06 :  23:05:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Felet med hårddiskar och andra nya medier är att de är så känsliga, hur länge håller en hårddisk, ett, två, fem år?
Samma gäller brända skivor, ett till tio år?
CDn är något bättre, trettio år?
Vinyl och stenkakor är betydligt bättre men alla, och då främst de nya måste återförsäkras inom kort, de allra senaste flera ggr. under en mänsklig livstid, hur många kommer att klara av det?
För mainstreammusiken finns det säkert kopier, men hur lätt kommer det att vara med udda musik och hur finner man den?
Hårddiskarnas lagringsvärld kan bli en hård verklighet.

Bravo
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/12/07 :  09:26:54  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det var någon i Stereophile som påstod att originalpressningen
av Miles Davis Kind of Blue låter klart bättre än senare utgåvor
på CD, Vinyl, osv. och att antagligen masterbandet blir mer och
mer degraderat med tiden. Bläh !

Martin
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000