HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Egen ström till anläggningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/11/30 :  16:02:32  Show Profile Send plind a Private Message
Jag har bestämt mig för att försörja anläggningen med egen ström från en ledig 16A i proppskåpet och samtidigt jorda.

Vilken typ av kabel (skärmad-oskärmad) och kontaktdosa bör jag satsa på Är det idé att lägga mycket krut här.

Har vi någon behörig elektriker här på forumet i Göteborgstrakten som kan tänka sig utföra de kritiska delarna av installationen

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:02:26  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Man brukar väl rekommendera tvinnad FK eller EKLK, det blir ju totalt sett mycket lite extra pengar jämfört med vad anläggningen kostar.

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=E1168E48C88D4F528972D8347412BC3B602565&CatPath=0q112q120q31q580&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=6371430#N0q112q120q31q580]

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:14:54  Show Profile Send CC a Private Message
Grattis plind! Du är på rätt väg

Jag kör idag med en kabel (den grå kallar jag den) från Creative-Audio som vid ett test mot "vanlig" 2.5 kvadrats skärmad installationskabel massakrerade den ljudmässigt! Kolla med dem om de kan få fram en sådan (hälsa från CC) för det rockar fett med dylika ting
Har inte testat deras kontaktdosa (någon tysk variant?) ännu Kör med "vanlig" grendosa tillsvidare...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:41:22  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Plind: Jag kan också klart rekommendera "den grå" från Wolfgang på Creative Audio! Jag köpte även en bättre 16a säkring som heter "Klangmodul" och vägguttag från Schucko, nätlisten från Audio Agile var tyvärr slut så jag har ej testat den men de övriga grejorna gav ett jättelyft!!!
Se här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33815 och här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33956
Kostade inte mer än ett par tusen, exklusive kostnaden för elektriker, men absolut en av de mest prisvärda uppgraderingar jag gjort!

Mvh Sebastian


"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:50:20  Show Profile Send Harman a Private Message
Detta har jag oxå funderat på om man inte har någon ledig 16A säkring i proppskåket dock ej upptagna säkringar. Är det bara att sätta i en 16A s säkring eller är det någon annan skillnad mellan 20A/16A/10A platserna än vilken säkring/propp som sitter i? Hoppas någon kan svara på min underliga och säkert dumma fråga...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:03:37  Show Profile Send Harman a Private Message
Om jag formulerar om frågan.
Skiljer något de olika platserna i proppskåpet? DVS kan jag låta en elektriker instalera 16A från vilken plats som helst? Kan inget om stark ström som är uppenbart...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/30 :  22:50:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Harman: Jag har för mig att det inte spelar någon roll vilken plats i proppskåpet det är. Det som styr är vilken grovlek på ledning som går från proppen till väggutaget. Märkbrickan som sitter bakom kan bytas ut till annan storlek av elektriker.

Möjligtvis kan det vara bekymmer med obalans i last på vissa faser som gör att man kanske vill välja en viss plats och fas före en annan.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/30 :  22:57:45  Show Profile Send Harman a Private Message
Tack LeoArietis, då är det förmodligen som jag trodde att det inte spelar någon roll. Jag måste nämligen ha 16A till framtida förstärkare . Har någon en aning om hur dyrt det blir, mitt propp skåp ligger i närheten av v-rummet så det rör sig förmodligen om ca 6-8 meter kabel totalt. Hur stort arbete är detta för en elektriker tar väl ett par timmar kanske eller?. Någon som vet hur mycket en elektriker kostar (har för mig att jag hört ca 400-500kr timme kan det stämma?)

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:07:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag betalade 1000 pix o två Creedence plattor (kompispris) för rubbet. Hos mig satte han ett litet skåp brevid det stora. Kablage vart något som används på sjukhus förmodligen bra skärmat. En mycket prisvärd uppgradering.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:21:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ang. säkringar så var jag med om ett blindtest på en smältsäkring av silver kontra en vanlig automatsäkring.

Jag plockade automatsäkringen 3 gånger av 3... Så en vanlig automatsäkring är nog det jag skulle valt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:55:08  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Du skriver att du ska dra en ny ledning enbart för din anläggning och samtidigt jorda den. Ingen elektriker får göra detta utan att samtidigt jorda allt annat i samma rum, så det kan bli mer arbete än det först verkar.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/12/01 :  07:48:48  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Du skriver att du ska dra en ny ledning enbart för din anläggning och samtidigt jorda den. Ingen elektriker får göra detta utan att samtidigt jorda allt annat i samma rum, så det kan bli mer arbete än det först verkar.


Å tusan, det verkar jobbigt Då får det väl bli ojordat.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/12/01 :  10:53:31  Show Profile Send AKA a Private Message
Har för mig att det inte är så avancerat som det låter att jorda ett helt rum.
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/12/01 :  19:13:00  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Det kan vara nog så avancerat att jorda ett helt rum, ta tex gamla hus med plåtrör och tyglindade trådar, inget man direkt börjar dra i om man inte är beredd på att göra om hela elinstallationen.

Sedan så kan man ju ha oturen att ena väggutaget kommer ifrån ett annant rum och där finns kanske inte jord där heller och då får man dra i en jordledning ända till centralen på den gruppen oxå även om du bara ska jorda ett ensamt uttag i ett annat rum .

Jag har själv gjort detta i ett antal hus (jag är elektriker) och det kan vara nog så frustrerande att göra det och kosta en hel del för hus innehavaren.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/12/01 :  19:32:48  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Rekomenderar varmt att jorda de apparater som har den möjligheten, större delen av vinsten med att göra installationen försvinner annars, för övrigt välj den minst belastade fasen då får du några volt extra & de flesta fall några watt mer i slutsteget då de flesta förstärkare har oreglerade nätdelar.
AKA har rätt du behöver bara köpa gjordade uttag och låta elektrikern dra i extra tråd i vp- rören från lämpligt ställe, men om du bor i en gammal kåk med spikad kabel eller de där hemska trådarna i tjärat lin ? (eller va f-n det är) från före plastens tidsålder, då kan det bli mer jobb.
Men sett i förhållande till vad man i övrigt gör för att få bra ljud så är nog omdragning av elen i ett rum ingen större deal.

Om man bor i lägenhet som jag gör så kan man bli kriminell och spika upp en utanpåliggande kabel från en ledig propp och ha ett extra utanpåliggande uttag i vardags rummet (jordat fast de andra inte är det). Obs bara en ide gör inte så här ;-)

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/12/01 :  23:19:34  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Om man bor i lägenhet som jag gör så kan man bli kriminell och spika upp en utanpåliggande kabel från en ledig propp och ha ett extra utanpåliggande uttag i vardags rummet (jordat fast de andra inte är det). Obs bara en ide gör inte så här ;-)



Det var precis det som jag tänkt Det finns 3 reservsäkringar i skåpet som inte används alls för tillfället. Upp med ett jordat uttag på väggen och så dit med en skärmad nätkabel med +,- och jord.
Nuvarande kabel är utanpåliggande så när som på sista snutten in i proppskåpet. Både el och vattenledningar byttes ut i huset (hyreshus) för 10 år sedan så det är nog hyfsat moderna grejor.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/12/02 :  12:10:33  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Vi bor i ett radhus där ledningarna är just "dragna lite jobbigt"... Fyra säkringar är inblandade, fem om vi skulle lägga till en egen säkring för anläggningen. Till ett uttag passerar ledningen via köket, så där blir jordningen inte mycket jobb. Uttagen i de två "bortre hörnen" går dock via varsitt rum på övervåningen, så det blir en hel del kabeldragande och jobb för dem (ja, i alla fall för det ena då det andra är "datorrum" och vi redan jordat det).

Jag säger inte att du inte ska jorda, utan att det kan bli mer jobb än man först tror - men kanske dessutom det inte alls är så hos dig.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/12/02 :  12:14:57  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Håller precis på att dra ny lina till stereon, väntar på
"groviskabel" från elektrikern....
Sa åt honom att fixa fram den bästa skärmade han kunde hitta,
får se vad det blir!
Bäst att passa på när man ändå bygger om..

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/12/02 :  13:18:48  Show Profile Send plind a Private Message
Det här blir spännande
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000