HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/11/29 :  09:44:49  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Som det är nu så står systemet uppställt mot en av kortsidorna, problemet är dock att vänster högtalare stå nästan mitt framför Balkongdörren. (det lät bäst med den uppställningen) dock med problemet att det blir basförstärkning på höger kanal.
Så nu funderar jag på huruvida jag skall låta blakongdörren, vara "basabsorbent" åt vänster kanalen och att köpa/bygga en absorbent till högerkanalen.

Finns det något speciellt jag måste tänka på om jag gör på detta viset och kommer det att funka överhuvudet taget?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/29 :  10:09:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Labbe

Några saker. Basförstärkningen på höger sida kommer inte en absorbent minska- se kokboken för förklaring -, tricket med en öppen balkondörr som absorbent kan däremot det. Det kan dessutom funka för rummet (inte bara en kanal) på ett utmärkt sätt.

Många gånger ger en dämpning av 1:a sidoreflexen störst effekt och tar bort lite fokus från basen så har du inte gjort det tycker jag att det är där du skall börja. Kolla på bilder på mitt system och engelholm audio så får du idéer att kopiera.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/29 :  11:13:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För att knyta an till Micke Y's inlägg:
Det finns en enklare byggbeskrivning på min site: www.engelholmaudio.com under PRODUKTER. En PDF som är fri att ladda ner. Enkel och hyfsat estetiskt OK! Funktionellt gav den ett lyft.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:31:54  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
MickeY: Har använt delar av din guide, nu vid uppställningen, och det är även där jag som jag fick mig en liten tankeställare ang rums akustik.

EA: det är längesedan jag laddade och lusläste den, fast vid den tidpunkten så hade jag inget riktigt "behov" av att göra något sådant. Skall se om jag lyckas övertyga hyresvärden att sätta upp den, då det blir "yrkesmässigt" gjort sen slipper jag riva ner den, den dagen man flyttar.

Fråga: hur blir det med basen om jag dämpar första sidoreflexen (på bägge sidorna? blir det inte som det är nu? att det fortfarande är en lite förstärkning av basen på höger kanal?

(har mycket kvar att lära om rumsakustik, är dock vetgirig)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:44:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Dämpning av sidoreflexen kommer inte att påverka basen något men kan ta bort lite uppmärksamhet ifrån problemet eftersom mellanregistret låter så mycket bättre. Du får en bredare ljudbild och fler detaljer. Hur djup ner går dina högtalare? det påverkar vilken basabsorbent du behöver bygga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:52:57  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
MickeY: nu komer jag inte ihåg exakt vad det står i manualen till mina AE, fast jag har för mig att vid -3db punkten så Har de ett omfång på 50Hz-20kHz och vid +-6db så har de ett omfång på 38Hz-22kHz





Edit: klargörande av frekvensomfång

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2004/12/01 11:29:40
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/30 :  20:15:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK

Då behöver du bygga en membranabsorbent eller en "skärm" som du ser på bilderna på mitt system. Bakom tyget döljer sig två markskivor som sitter ihop och en sådan skärm dämpar bra ner till c:a 100Hz för att sedan falla i effektivitet ner till c:a 40-50 Hz. Kostar 50-100:- att bygga.
Har du stativare kommer en sådan att räcka med största sannolikhet, annars behövs en membranabsorbent.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/01 :  11:25:32  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Är det dom som står ovanpå svanå absorbenterna?
Hur fungerar det med mått och sådant? skall de anpassas efter högtalarna, eller är det one size fits all?
Skulle tro (utan mätning) att min förstärkning ligger runt 60-70Hz
den märks nämligen mest när jag spelar musik med de välkända svamparna och annan liknande musik.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2004/12/01 11:29:18
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/12/01 :  12:52:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ja det är dom ovanpå. Markskivan ger yttermåtten och sedan har jag tagit en vanlig 95 mm planka och byggt en tavelram runt för att få något att fästa tyget i. Markivan finns på närmaste (bastuträsk? kanske är långt) byggmarknad. Det är alltså två i var ram för att få till tjockleken som behövs. Placeras 45 grader i hörnen spm på bilderna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/01 :  13:23:22  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Om vi spinner vidare lite, med "blomlådorna" (tänkte komplettera med dem lite senare) hur funkar det med frekvens omfånget på dem? eller de kanske inte behövs överhuvudet taget? (Funkar det med "golvtavlorna" så blir det nog några fler) Skulle tro att närmsta byggmarknad ligger i skellefte för min del, annars kan jag nog be den lokala järnhandlaren plocka hem, det jag behöver.





Edit: stavning

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2004/12/01 13:25:22
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/12/01 :  14:59:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En ram med en markskiva sittande på väggen (eller stående på golvet som en flyttbar ram) monterad med en liten luftspalt dämpar ner till c:a 200 Hz för att sedan falla i effektivitet. DVS de är jättebra för första reflektinen.
En med dubbla tjockleken stående 45 grader i hörnen går lite djupare men orkar inte ner till några 20Hz, då måste det till värre grejor. Dock kommer de att hjälpa till mycket lite högre upp. I mitt rum fick jag bort 50Hz toppen helt men har några dB kvar av 30Hz.

Markskivan är hårt och står utmärkt själv. Ram och tyg är bara för att få bort det farliga dammet och göra den lite snyggare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/12/02 :  10:03:49  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Dessa markskivor, ska de stå i rummets alla hörn, eller gör de märkbar verkan om man nöjer sig med hörnen bakom högtalarna, eller endast hörnen bakom lyssningspositionen?

Dubbla tjockleken skriver du. Ska dessa två skivor monteras tätt ihop eller ska det vara luft emellan dem?

Jag har bestämt mig för att nu en gång för alla ta itu med min peak vid uppskattningsvis cirka 50 Hz och då har min sambo ingen talan längre vad gäller heminredning.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/12/02 :  10:24:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
De monteras ihop så att de bildar en 10cm tjock skärm. Allra bäst är att montera de så att de täcker hela hörnet från golv till tak vilket också gör att man åstakomma lite mer diskret utseende.

Svanå har betydligt snyggare saker att köpa om sådana hänsyn behöver tagas.

Kanske något åt det här hållet:
http://www.angelfire.com/sports/RCcars/acoustic_panels.htm
http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/12/02 10:27:06
Go to Top of Page

fstrenge
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/12/02 :  12:07:02  Show Profile Send fstrenge a Private Message
Hej!

Har lite funderingar på att bygga en Dämpvägg så som visas på Engelholm Audios hemsida. TACK för ett lättförståeligt byygtips btw!

Har nu lite frågor, jag har placerat min anläggning längs med en långväggen i mitt rum och jämför man med den sista bilden i pdf-filen så finns det till vänster där dämpväggen slutar ett stort fönster (det enda i rummet) och till höger var gitarren står lutad mot väggen har jag ett ganska stort vitrinskåp. Kan i dagsläget inte flytta vitrinskåpet och ej heller vill jag flytta anläggningen till kortväggen var fönstret finns. Vad göra? Vill gärna få till ett bättre ljud, största bristen för tillfället ligger i bas/subbas omårdet samt att det verkar finnas en del reflektioner som ställer till det...

Är inte så insatt i rumsakustik ännu och tyvärr har ej heller tillgång till någon mätapparatur. Kan någon ge några vettiga tips om hur jag skall börja gå till väga?

/Freddi

Håller på att gå över från budget HiFi till DIY...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/02 :  12:53:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag rekommenderar ingen att sätta igång och bygga dämpväggar utan att först prova ut hur mycket dämpmaterial man behöver och var den bäst bör placeras.
Så köp lite mineralullsskivor och placera ut dom och testa vad som händer.
Mina högtalare låter bäst i ett relativt odämpat rum, lyckligtvis kan jag placera dom på relativt stora avstånd från väggarna.
Annars skulle jag behövt diffusera istället för att dämpa.
Basproblem är en annan sak.
Där krävs speciella basdämpare.
Har du skivväggar, så brukar problemen vara mindre. Med murade väggar har man väldigt dålig basdämpning. Sedan spelar rumsdimensioner och placering av högtalare och lyssningsplats in.
Generellt sett så brukar man få komplettera med basdämpare i rum med murade väggar.
Att markskivor placerade i hörn fungerar beror på att det krävs ett avstånd till väggen för att absorberande material skall fungera i basområdet. Det får man delvis om man placerar skivorna i vinkel mot väggarna. Särskilt effektivt är det inte, utan man behöver stora ytor för att få en riktigt bra effekt.
Jag har sett folk fylla hela taket med membran-basdämpare från Svanå för att få till basen.
Det är nog det som krävs i betongbunkerrum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

fstrenge
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/12/02 :  13:50:08  Show Profile Send fstrenge a Private Message
Skivväggar har jag och innanför det stockar från 1920-talet... :) Vilken förändring får man till stånd om man river skivväggen och har stockväggen framme bakom anläggningen/bakom lyssningspositionen?

OK, takc för tipset Björn-Ola, låter som en vettig inledning på "akustik-stigen"!

/Freddi

Håller på att gå över från budget HiFi till DIY...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/02 :  15:31:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Gipsskivor fungerar bäst som basdämpare om dom får fritt svängrum, det skall helst inte ligga något mot skivorna, stockar eller isolering. Skivorna fungerar som membrandämpare, och skall sättas i rörelse av ljudet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000