HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderingar om Gamut.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/30 :  17:26:58  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag har hittat ett GamuT-försteg av modell C2R som inte verkar så pjåkigt men kruxet är att jag inte vet så mycket om märket och det står ingenting på audioreview.com heller. Är det någon här som har lite mera kunskap om detta försteg och märket i sig än jag själv?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/30 :  17:56:37  Show Profile Send edison a Private Message
Det är dom som Larsen HiFi brukar spela sina Carlsson med på tex Arken.

Gamuts sida:
http://www.gamutaudio.com/

Finns ju länkar där för recensioner mm.
Har för mej dom hette nåt annat men bytte till Gamut för några år sen, inget alldeles nytt märke iaf.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:03:32  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Den recensionen som finns på försteget (det är endast en) är inte så detaljerad om jag säger så... Utan snarare är det ett hopplock från en RIKTIG recension.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:18:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
GamuT gör väldigt fina slutsteg iallafall, jag hade ett GamuT D200 MkIII som spelade otroligt rent. Detaljerat men ändå lite förlåtande ljud (på ett positivt sätt). Om förstegen håller samma höga klass som slutstegen så är det säkerligen ett mycket bra köp.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:30:43  Show Profile Send edison a Private Message
MoP:
Ok, har inte läst...klart en komplett artikel är mer värd än utdrag...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/11/30 :  18:53:40  Show Profile Send Gebex a Private Message
Här kommer lite information om företaget GamuT.

Företaget GamuT hette tidigare SiriuS men sålde företagsnamnet till ett annat företag som tyckte att dom behövde det bättre. Huvudpersonen bakom konstruktionerna har länge varit Ole Lund Christensen. Ole sålde dock företaget detta året. I över 20 år har GamuT gjort utrustning till musikstudios. De försöker bygga på samma konstruktioner som de gör om, förädlar och förfinar. De har alltså inte trott på idén att genom att man når framgången genom att göra om allt. De tror istället att det är ständiga förbättringar av en bra grundkonstruktion som leder till bättre ljud. Det gör att produkterna ständigt har blivit lite bättre.

Här finns dock en förändring på C2R och nya D3. D3 är dual mono uppbyggt. Som jag förstår det så är det i stort sätt helt olika komponenter som används för balanserad och obalanserad drift.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/30 :  21:08:21  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Tack för alla reflektioner och information om GamuT och steget i sig.

Gebex>> Du verkar ha koll på hela företagets historia , intressant läsning för övrigt. Att D3 är monouppbyggt är väl inte den enda fördelen, utan även att hela yttre skalet är i aluminium vilket jag finner mer estetiskt tilltalande.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/30 :  22:50:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har hört både slutsteg, cd-spelare och försteg i olika varianter och kan intyga att dessa låter bra även om slutstegen förefaller vara den starkaste parten, de är i alla fall värda att lyssna på.

Bravo
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/12/01 :  20:33:51  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag har SiriuS prylar DMX 200 och DMX PRE 3, Slutsteget är mycket prisvärt.
Försteget är ljudmässigt oklanderligt men PRE 3 är en halv passiv konstruktion helt utan finesser, fjärr ? balans kontroll ? vad ?
Men kombinationen är oerhört tyst och brusfri, GamuT/SiriuS verkar alltid ha möjlighet att ändra slustegets gain så att det matchar försteg och högtalare mm. dvs man använder hela volym kontrollen, och slipper förstärka onödigt brus.
De eventuella bristerna i ljudkvalite är sådana att man inte tänker på dem utan att ha något att jämföra med, i det dagliga användandet saknar jag inget, jag drabbas sällan av tanken på att byta förstärkare. Det är alltid kul att hitta prylar som bara fungerar och gör det så bra att man helt enkelt är ganska nöjd, man vet att det finns bättre saker men...

Mvh
Mikael

PS DMX serien var en budget serie med sällan skådat pris/prestanda förhållande särskillt när larsen sålde dem. De är svårt att kritisera dem. Jo dmx serien kan se lite smäckig ut, ingen fräst aluminium här, lådan är förvisso gjord av aluminium plåt och galvad stålplåt( i botten).
Men de är långt ifrån vad vissa kinafabrikat verkar göra typ 98% av budgeten på design.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/12/02 :  11:03:38  Show Profile Send pontus a Private Message
Kör själv med en CD-spelare från GamuT. Har lyssnat på kombon C2R/D200 och kan intyga att det låter mycket bra -- hade jag haft pengarna just nu hade jag köpt försteget direkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000