HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Skaffa ny anläggning, behöver råd!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sladden
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:32:25  Show Profile Send Sladden a Private Message
Jag vill gärna veta vad ni tycker om helheten nedan innan jag dyker in på ingående delar genom att läsa tidigare trådar här, i mera detalj, så därför valde jag inte DIY forumet (ännu)

Det jag har idag var gammalt redan för 20 år sedan! (stereo med hembyggda högtalare) så tänkte skaffa /Bygga lite nytt.
Tänkte ha det både som stereo och filmjud.

Så här hade jag tänkt:
Frontar: hfls1

samt ett par dipol subbar

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30297&SearchTerms=,dipol

Center och sidohögtalare? heter det så för 5.1? : hfls1
Då jag har Bildrörstv. behöver jag tydligen avskärma center Högtalaren?

Summa: 5 st hfls1 och 2 st dipolsubbar

Duger det med enklare högtalare för sidokanlerna?

Köpa Reciever: Pioneer VSX-D814 (tror jag har bra nytta av preout på alla utgångar och att den själv kan ställa in nivån på högtalarna.

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?sho...ic=64457&hl=814

Tänkte för frontarna i första hand använda ett slutsteg jag byggde i forntiden enl. beskrivning i Radio & television, behöver modifiera lådan så att trafon får plats. Har 2 alternativa trafos en på 300VA och en på 500VA, börjar nog med 300:n och byter senare till 500:n

I framtiden kanske jag bygger flera slutsteg. (kanske icepower eller som förra gången gör egna mönsterkort och bestyckar enligt beskrivning (är elektroingenjör numera, var det ej när jag byggde slutstegen från R&T, och det gick ju bra ändå till slut, efter några brända likriktarbryggor, och ett envist fel som gjorde att det gick åt ganska många säkringar (var en dålig isolationsbricka under en av sluttransistorerna))

Som DVD/CD spelare har jag några olika billiga DVD spelare alternativt skuva ihop en htpc. Tänkte köra digital överföring till recieven.

Är det någon som kan kommentera ovanstående? Har läst några veckor på detta forum och blivit ganska tänd på att bygga något igen. Tror jag kan få betydligt bättre grejor, för samma peng om jag bygger själv. Har tillgång till överhandsfräs, byggsåg och rikt/plan.

Har en liknande tråd här: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=77547 Men inte fått så mycket svar där ännu...De jag fått har jag tagit hänsyn till i detta inlägg.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:51:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kan nog bli riktigt bra.
Med gäller sidohögtalarna skulle jag nog inte använda HFLS-1 för detta.
I ett "normalstort" rum så tycker jag det är bättre med ett par mindre högtalare man kan montera på väggen ganska högt upp (jag har mina 60 cm ovanför öronhöjd).
Jag använder själv ett par hembyggda väggmonterade bi/dipoler (beroende på koppling) som sidohögtalare och tycker det fungerar bättre till film än mina B&W 602 (som jag använder som bakkanaler vid musiklyssnande), om man inte har ett väldigt stort rum blir det lätt så att ett par vanliga hötalare ger ett för "direkt" ljud, ljudet från sidohögtalarna ska vara diffust vid filmtittande.

Själv byggde jag helt enkelt ett par "dubbla" tvåväggare vilket fungerar men kanske var lite onödigt krångligt (men kul att bygga), skulle jag göra det nu skulle jag nog satsat på två bredbandare per högtalare; tangband kanske?

edit:
Glömde skriva: Välkommen till forumet

Edited by - f95toli on 2004/11/21 13:56:56
Go to Top of Page

Sladden
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:17:27  Show Profile Send Sladden a Private Message
Tack!

Jag ska ha anlägningen i ett vardagsrum 3,8 * 5,8 m på kortsidan.
Finns det någon byggbeskrivning för ett par lämpliga sidohögtalare här? Gärna länk!
Har läst att det för musiklyssning skulle vara bäst med likadana högtalare runt om, men man kanske kan kan koppla om så man använder frontarna för musik, och 5 kanals för film?
Har ej haft flerkanaligt förut, så vet inte riktigt hur det fungerar

Edited by - Sladden on 2004/11/21 14:19:00
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:32:52  Show Profile Send Patrik a Private Message
Kanske är dessa http://www.naqref.com/rws.html enkelt för dig att göra som bakkanaler?

Hade jag varit du hade jag tittat på Denon 1905/2105 som förstärkeri. Hyfsade slutsteg och bra DA.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Sladden
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:29:10  Show Profile Send Sladden a Private Message
Har läst en stund nu om Denon 2105, och den ser ut att vara värd de extra pengarna

Status: Förstärkare Denon 2105, center och frontar HFLS-1, frontar även 2 st dipol basar. Sidohögtalare(5.1) även eventuellt bakhögtalare(7.1) - vet inte ännu.....

Hur bör jag koppla in frontarna/dipolbasarna till förstärakren/extra slutsteget behövs extra delningsfilter?

Edited by - Sladden on 2004/11/21 15:29:44
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:47:20  Show Profile Send Patrik a Private Message
Hur har du tänkt använda dipolbasarna (varför just dipol?)? Om det är från .1 utgången funkar det filter som är inbyggt i förstärkaren. Om det är för att avlasta de två frontarna så behöver du ett extra aktivt filter för detta.

Center tycker inte _jag_ att man behöver om man har en hyfsad anläggning hyfsat uppsatt och inte sitter massor på rad (så att några hamnar oehört nära en högtalare och långt från den andra).

Sido/bakhögatalare är inte så kritiskt, välj några som är enkla att bygga (som de jag länkade till), det är viktigare att du har flera (per kanal).

Edited by - Patrik on 2004/11/21 15:49:43
Go to Top of Page

Sladden
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/21 :  16:12:13  Show Profile Send Sladden a Private Message
Oki! Bild på baksidan:
http://www.usa.denon.com/catalog/photo.asp?s=home&p=AVR-2105&f=AVR2105%20Back.jpg&c=2

Dipolerna tänkte jag ställa i hörnen och Hfls-1:orna ovanpå dem.
Jag tror jag behöver centerhögtalare då största problemet jag har nu, är att höra vad de säger i filmen, då musiken överröstar det. (Tror jag läste någonstans att den viktigaste högtalaren vid Film var centerhögtalaren)

Ska jag koppla från subwoofer till slutstegen och sedan till dipolbasarna? Dipolerna verkar vara billiga och enkla att bygga, och ha bra ljud, därför valde jag dem, och bvad jag förstår ska väl den bas de ger, vara mycket bättre än den man kan få från de flesta golvhögtalare?

Edited by - Sladden on 2004/11/21 16:46:54
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/21 :  16:53:25  Show Profile Send Patrik a Private Message
Utan att veta något om dessa dipolbasar så är det normala förfarandet när man vill dela som jag tror du vill att man tar signalen från pre-out på förförstärkaren till ett (aktivt) filter. Detta delar upp i två delar runt t.ex. 80 Hz. Dessa två nya signaler tar du in i två separata slutsteg som det ena driver basarna och det andra frontarna.

Vissa basmoduler har ett inbyggt filter som man kan använda, dvs skicka signalen från högtalar-ut till basarna och sedan vidare till frontarna. Men där får du höra med bastillverkaren.

Alternativet är att använda sub-utgången på 2105'an till ett slutsteg som driver basarna och de vanliga högtalarutgångarna till frontarna och det inbyggda filtret i Denonen. Enklast och blir säkert tillräckligt bra. :-)

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/23 :  18:55:55  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Center tycker inte _jag_ att man behöver om man har en hyfsad anläggning hyfsat uppsatt och inte sitter massor på rad (så att några hamnar oehört nära en högtalare och långt från den andra).

Smaken är som baken här. Personligen håller jag inte med. Hjälper inte att man sitter i mitten. Prova själv är mitt tips.

quote:
Sido/bakhögatalare är inte så kritiskt

Beror naturligtvis på. Kan till viss del hålla med om film så tillvida att man inte stör sig fastän man går mist om mycket. Spelar man musik med dåliga bakhögtalare är det tyvärr olyssningsbart. Kom inte och säg sedan att du inte gillar musik i multikanal.

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/11/23 18:58:59
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:32:51  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:

Smaken är som baken här. Personligen håller jag inte med. Hjälper inte att man sitter i mitten. Prova själv är mitt tips.

Du har säkert rätt.

Men jag är uppriktigt nyfiken på några exempel på anläggningar där du (eller någon annan) upplever en förbättring med center (så länge man sitter något sånär i mitten). Detta då det är min erfarenhet att det faktiskt är ganska svårt att få till en riktigt, riktigt homogen ljudbild med en center. Har man hyfsade förutsättningar så får man ju en bra ljudbild med två frontar. Då riskerar man bara (enligt min ringa uppfattning) att sabotera ljudbilden när man tillför en tredje ljudkälla.

(Undantaget de gånger en center är riktigt bra förstås, t.ex. om man sitter många i bredd eller ser en urgammal film där talet måste förstärkas, m.m)

Det handlar också om prioritering och ekonomi. Har man en viss summa så tär det på frontarna om man köper en center...
quote:
Beror naturligtvis på. Kan till viss del hålla med om film så tillvida att man inte stör sig fastän man går mist om mycket. Spelar man musik med dåliga bakhögtalare är det tyvärr olyssningsbart. Kom inte och säg sedan att du inte gillar musik i multikanal.

Självklart älskar jag all (bra ) musik i alla dess former. Själv är jag hyfsat nöjd med mitt bakkanalsystem och njuter mycket av surround när det så passar (DSOM är en kanonskiva där multikanal verkligen funkar!).

Men, återigen prioritering... Tittar man på helheten tycker jag att det är klart bättre att satsa på två bra frontar och kompromissa med bakkanalerna än att göra någon form av medelkompromiss på allt. Kan man så skaffar man förstås bra bakkanaler också...

Kul med lite multikanalsnack!

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/25 :  20:20:42  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Det handlar också om prioritering och ekonomi. Har man en viss summa så tär det på frontarna om man köper en center...

Så sant så...

Men sen nåt år efter att du har köpt dina frontar och du får lite mer över så kan du ju prova med en bra center

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/12/10 :  22:33:28  Show Profile Send U1 a Private Message
Hej Sladden

Jag hade bytat Hfsl-1 till Linkwitz proto. En gång dipol alltid dipol. Du kan läsa test på AA´s Dvork, samma element och kostruktör. Proton blir också billigare än Hfls-1 (tror jag).

Tänk på att dipolbasarna lätt bottnar om du spelar högt med film som innehåller mycket tung bas. Själv kör jag med 8st SLS 12" i dipol vid musik och ytterliggare 8st 12" basar vid film, dvs jag nyttjar 16st 12" basar vid film.

Jag antar att du vet att du bör köra basarna med ett aktivt filter som även kan kompensera för dipolens fall med 6db/oktav. Det betyder att du även behöver ett extra slutsteg.

Nu till det glädjande. Med dipoler får du ett ljud som kort sagt är fantastiskt, du kommer inte att sakna låder efter det.

Lycka till
Johan
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/12/10 :  22:42:37  Show Profile Send U1 a Private Message
Hej igen Sladden

Såg en liten sak som jag glömde. Du skulle ha dipol basarna i hörnen. Vill bara påpeka att det inte går! Du måste ha minst 1 meter till bakvägg och bäst blir det om dom kommer ytterliggare längre ut.

Om du vill ha krets layout på aktivt filter med 6db/oktav eq så skicka ett pm till mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000