HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Reciever/Förstärkare med bra två-kanals hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joda_
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/11/24 :  20:35:39  Show Profile Send joda_ a Private Message

Jag är ute efter en Surround-reciever/förstärkare med tyngdpunkt på tvåkanals-ljudet (hur bakvänt det än må låta).

Jag har idag en Linn Classik och ett par Keilidh speakers.
Det jag är ute efter är en förstärkare med surroundmöjlighet med samma kvalité på tvåkanalshifi som Classik'en.

Prisklassen är väl från 10000kr och neråt.

Någon som har något bra förslag ? :)

/Johan

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/11/24 :  21:22:08  Show Profile Send Allison One a Private Message
Är det en neutral återgivning där du vill ha möjlighet att köra direkt och koppla bort onödiga kretsar så titta närmare på Yamaha rxv-1500 eller rxv-2500.
De har något som kallas "pure direct".
Men jag vet inte om de har samma kvalitét som Classik'en men skulle tro att de för sin prisklass är det bästa alternativet.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/24 :  22:18:06  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Denon avr-2105.
Den ska tydligen ha _nästan_ lika bra/transparant försteg som den av LTS-rekomenderade avr-1802.
Det ska tydligen endast vara en mycket subtil skillnad mellan de två enligt I.Öhman.
Han använder själv fn. en 2105 till att dema sina högtalare med så då borde den ju inte låta helt kasst
Enligt honom är den även, för ovanlghetens skull, underspecad och ska lämna ca: 130w/kanal istället för de specade 90w. Detta förmodar jag gäller i stereoläge och inte med alla 7 kanaler drivna.

avr-2105 kostar fn. mellan 4990:- och 5298:-.

Köpte själv en 2105:a så sent som i måndags på HifiKlubben och är mycket nöjd.
Fick även 6månader förlängd garanti till 2.5 år när jag gav dem min mailadress. Bra deal tycker jag

Mvh / Christian

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/11/25 :  01:19:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Joda!
Du får nog gå och lyssna på maskiner ifrån 10.000kr och uppåt om du ska få samma ljudkvalite som i din Linn Classik. Är du ute efter ett neutralt 2-kanalsljud så är det hetaste tipset Arcams modeller, men även Onkyo och Yamaha modeller brukar ha ett ganska ofärgat och hyffsat bra 2-kanalsljud så dem kan det vara värt att även lyssna på.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/25 :  09:15:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message
FBK -> avr-2105 _är_ ju i princip ofärgande. Blir ju inte så mer neutralt än så

Mvh / Christian

Go to Top of Page

joda_
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/11/25 :  16:37:04  Show Profile Send joda_ a Private Message
Heh, jag är lite rädd faktiskt att man faktiskt får kliva upp ovanför 10000kronors-gränsen för att behålla samma ljud.
Inget ont om andra märken än Linn, men just cd och förstärkeriet i Classiken har slagit mig med häpnad.

Har kikat lite på Arcam's AVR200, någon som har lyssnat på den ?

/Johan
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:36:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Jepp! Jag har lyssnat några gånger, och den låter klart bra för att vara en AV-Receiver. Neutralt och spelglatt är de ord som beskriver 200an bäst tycker jag. Det bästa är att kolla efter någon Arcam handlare som har kvar något ex av 200an och jämföra mot nya 250an. Har ingen aning om hur ljudkaraktären är på de två nya modellerna 250 och 300. Jag lyssnade runt på nästan samtliga AV-recivrar i pris klassen 12.000-17.000kr för drygt ett år sedan. Och den enda då som övertygade på 2-kanalsåtergivningen var Yamaha Z2. Sedan i vintras så lyssnade jag även på Arcams 200 och även den tilltalade mig på 2-kanals ljudet.
För min egen del så blev det en Sony 333ES maskin, mest pga jag fick den till halva prisetoch den låter inte lika bra som Yamahan och Arcamen på musik, men spöade det mesta andra som jag jämförde emot, men jag använder den bara till film numera. Tyvärr så kostar det "pengar" om man vill ha hyffsat 2-kanalsljud ur en Av-reciever.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

joda_
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/11/25 :  23:33:49  Show Profile Send joda_ a Private Message
Efter en provlyssning idag av en Yamaha rx750 och en Sherwood rd7108 så är då Yamaha helt ute ur bilden.

Sherwooden däremot lät riktigt trevligt, dock inte fullt lika trevligt som Classiken.

Lutar åt ett surroundförstärkare med pre-out, så man kan köra Classikes förtärkeri.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/11/26 :  13:24:15  Show Profile Send niklas a Private Message
Håller med Baltazar. Du borde provlyssna på Denon 2105, förutsättningslöst. Har du tänkt köra som försteg fungerar det troligtvis lika bra med den billigare 1905. Då får du lite cash över till skivor istället...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2004/11/27 :  08:18:46  Show Profile Send Snoop a Private Message
vad tror ni om försteget i 3805an en kompis har denna

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/27 :  13:04:35  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag undrar också om Denons nya recievrar i samma serie(xx05)har lika bra försteg.
2105:an vet jag iaf är testad med goda resultat.

Mvh / Christian

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:21:48  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag har skaffat Yamaha rx-v1500, och är mycket nöjd med ljudet.
Både cd, dvd och vinyl låter oerhört bra. Jag har inga direkta anmärkningar, som skulle vara negativa. Bäst är det naturligtvis lyssna hemma om det går.
Kolla bara runt nätet så att du får bästa möjliga priset.
Vågar du beställa utanför landet så bör du få billigaste erbjudandet.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/12/03 :  00:14:32  Show Profile Send niklas a Private Message
Baltazar, har du läst ett test om 2105, och i så fall var?

Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/12/03 :  15:57:51  Show Profile Send yudansha a Private Message
Arcam är på gång med AVR-250 som i mångt och mycket är en AVR-300 med mindre effekt.
Håller med tidigare inlägg om att Classik verkligen är oförskämt bra och det ska mycket till för att hitta en surroundreceiver som matchar denna. Men vad gäller klang och ljudideal så borde nog Arcams modeller funka bra.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/03 :  18:02:27  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Niklas-> Jag har inte läst någon recension men Engelsk och Tysk HiFi-press sägs höja den till skyarna iaf.

Däremot fick jag veta att den hade ett mycket bra försteg samt att den hade väldigt underspecad effekt(2-kanalsläge) av I.Öhman.
Han använde sig nämligen av en sån när jag var där på en demo så jag var tvungen att höra mig för lite.
Det ska tydligen vara mycket subtila skillnader mellan 1802:ans försteg och 2105:ans. Dock var det hörbart i blindtest, men somsagt, väldigt små skillnader. Tror knappast att ajg skulle märka någon skillnad.

Hemma hos mig låter det iaf väldigt bra. Riktigt impad över dess prestanda, finish och funktioner för det låga pris den betingar.

Mvh / Christian

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/12/04 :  18:52:38  Show Profile Send niklas a Private Message
Balthazar -> Jaså hifipressen... Jag som trodde det var nåt seriöst test som jag missat!

Hörde den också hos Ino och blev väldigt imponerad av hur väl (och högt!) den klarade att återge musiken. Har själv en 1802 och bestämmer jag mig för att uppgradera till 7-kanals blir valet enkelt. Hade dock varit kul att koppla in ett slutsteg för att höra skillnaden, men det hann vi aldrig med.

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/12/10 :  23:49:50  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej!

Vill hålla med om att 10 kkr och uppåt är den otrevliga verkligheten...

Kolla Primares SPA20 som begagnad. Arcams AVR200 är också bra men ligger klart i lä mot Primaren, men är ju oxå billigare... Mjukare och inte med samma kontroll. Men svängig och rolig, dock ska man inte para den med lågimpedanslaster typ Dynaudio eller likn.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000