HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Stativare eller golvare till SVS PB2+?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/01 :  09:59:29  Show Profile Send Xenod a Private Message
I skrivande stund sparas det som attan för att jag ska få råd till min tilltänkta anläggning, som ska användas 80% film 20% musik.

Recievern ska bli en Denon 3805 och subban en SVS PB2+! Lite överkill på basen kanske med tanke på recievern samt att min budget på frontar är absolut MAX 12 000 kr, men det är så jag vill ha det :)

Nu är frågan, ska jag välja stativhögtalare eller golvhögtalare till denna anläggning? Vilka olika för och nackdelar finns det?

Jag började med att intressera mig för B&W 603S3 golvhögtalarna för 9000 kr, men såg även att man kan få B&W 700-seriens stativhögtalare för 12 000 kr. Jag vill ha ett fylligt basljud som känns "stereo", men jag är ändå osäker på om jag ändå inte skulle dela golvmodellen vid 80 Hz iaf, subban borde ju ta hand om basen under 80 Hz såå mycket bättre.

Men det kanske ändå vore en fördel med golvaren, eftersom man avlastar mellanregistret om basen kan spela tonerna mellan 300-80 Hz ungefär? Eller kommer det ändå låta bättre med stativaren om jag delar vid 80 Hz, pga högre kvalitet på element osv?

Edit* Just de, punch i magen är viktigt oxå! Kommer det göra någon skillnda om jag väljer en golvare eller stativare, och går det överhuvudtaget att få punch i magen av en subwoofer som spelar ner i golvet? Kanske bara är golv, soffa, fotpallar osv om vibbrerar?

Tacksam för svar!!

Edited by - Xenod on 2004/12/01 11:07:32

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2004/12/01 :  22:32:33  Show Profile Send Raffe a Private Message
Jag hade nog satsat på golvare. Då finns alltid möjligheten att dela lägre vid musiklyssnande. Har själv en 20-39 PC+ o den delar jag vid 60hz.

Fast, du får ju iofs mycket högtalare för 12000 om du väljer stativare...

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra

Edited by - Raffe on 2004/12/01 22:33:14
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/03 :  08:54:32  Show Profile Send Xenod a Private Message
OK. Gör det stor skillnad att dela vid 60 istället för 80 Hz, för stativarna borde väl klara sig ner till 80 Hz helt okej? Vad blir effekterna av denna lägre delning?

Förresten, Recievern Denon 3805 är ju inte världens kraftpaket, borde det inte bli lättare för den att driva ett par stativare med bara 2 element styck istället för en golvare med 3 element? Bättre kontroll kanske?
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2004/12/03 :  16:08:29  Show Profile Send Raffe a Private Message
Det gör ingen jätteskillnad, men eftersom jag har bra golvare så gör jag på det viset för att verkligen utnyttja dom. Ett par stativare i nämnda prisklass ska inte ha några problem att gå ner till 80hz, sen kan man ju alltid prova sig fram.

Jag tror inte 3805´an ska ha några problem att driva ett par golvare, du behöver ju inte välja det mest svårdrivna på marknaden:-).

(Såg förresten ett par Jamo Oriel till salu för 18´ på hifimagasinet.com, ett litet tips kanske)

//Jonas

Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/10 :  18:25:06  Show Profile Send Xenod a Private Message
Ok tack för tipsen!!

Förresten, finns det nån risk att en PB2+ faktiskt låter sämre än en av de billiga modellerna från svs i mitt rum, även om de är placerade på exakt samma ställe? Kan inte ha en cylindermodell för de får inte plats under duken, men en eller två PB10-ISD är ju ett alternativ.

Mitt rum är 12,25 kvadratmeter stort (28 kubikmeter). Hört att vissa högtalare inte låter så bra som de har potential för om de inte får "spela ut". Hur stora skillnader pratar vi om egentligen? Kan en mindre modell med sämre element och förstärkare låta bättre? Det sitter 2 stycken 12" som drivs av en förstärkare på 900 W i PB2+, den stora modellen. Kommer knappast se filmer i referensnivå och i största allmänhet inte spela så vansinnigt högt.

Förresten nån som vågar gissa på de ljudmässiga skillnaderna mellan PB10-ISD och PB2+ (PB2-plus\2)? PB2+ har 2 element 12" och 900 Watts förstärkare, inbyggt delningsfilter, 3 stora portar och högnivåingångar. ENORM kraft och möjlighet till vansinniga ljudtryck samt att den spelar neråt 15-16 Hz.
PB10-ISD har ett 10" element, 300 W förstärkare och endast en port. Har sett mätningar som visar att den klarar ungefär 102-106 dB i ett normalstort rum men den spelar endast ner till 19 Hz, sen tar ett filter vid som brant kapar bort alla frekvenser under.

Hur stor skillnad i ljudkvalitet kan man räkna med? Går den stora bara djupare och spelar högre eller är den oxå mer kontrollerad, snärtig osv? Är totalt kluven inför detta köp och visst jag har frågat grabbarna på svs, men vill även ha utomstående åsikter!! Supertacksam för hjälp och åsikter!
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2004/12/10 :  19:12:44  Show Profile Send Raffe a Private Message
Dom frågorna är det lättare att få svar på i länken nedan:

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=54340

Finns väl en möjlighet att du redan har frågat där, såg din fråga på annan plats:-)

Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/10 :  19:22:32  Show Profile Send Xenod a Private Message
Hehe jo de direkta SVS-frågorna kanske får lite bättre respons där. Men finns de inga riktlinjer för hur stora element man kan ha i olika rum? Beror helt på elemetet och basens konstruktion eller? Jag menar dubbla 12" borde ju kunna mosa mitt rum om de vill. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000